A. Všeobecná časť
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2016 a Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky.
Základným cieľom návrhu zákona je spravodlivejší a adresnejší systém financovania, čiastočné zjednodušenie systému, zníženie byrokracie a predchádzanie neúčelnému vynakladaniu finančných prostriedkov.
Predložený návrh zákona upravuje najmä:
- výpočet koeficientu kvalifikačnej štruktúry tak, aby zohľadňoval aj prax pedagogických zamestnancov,
- poskytovanie finančných prostriedkov na rozvoj škôl a školských zariadení v rámci dotácií a rozvojových projektov,
- poskytovanie finančných prostriedkov na dopravu žiakov do školy z obcí, v ktorých nie je zriadená základná škola alebo jej časť, najmä so zohľadnením vyučovacieho jazyka,
- poskytovanie príspevku na kurz pohybových aktivít v prírode,
- poskytovanie príspevku na výchovu a vzdelávanie detí v materských školách,
- administratívnu záťaž škôl a školských zariadení a ich zriaďovateľov,
- ukazovatele, podľa ktorých sa rozdeľujú podielové dane obciam na činnosť školských klubov detí a zariadení školského stravovania,
- rozdeľovanie podielových daní obciam na stravovanie žiakov základných škôl.
Návrh zákona má negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy služieb verejnej správy na občana. Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona bol predmetom predbežného pripomienkového konania v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov. Návrh zákona bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania, ktorého vyhodnotenie je súčasťou predloženého návrhu zákona. Na rokovanie vlády sa predkladá s rozporom s Novými školskými odbormi, Slovenskou komorou učiteľov, Asociáciou súkromných škôl a školských zariadení Slovenska, Konferenciou biskupov Slovenska, Združením katolíckych škôl Slovenska, Združením základných škôl Slovenska, Inštitútom zamestnanosti, Asociáciou výchovných poradcov a 1 hromadnou pripomienkou. Akceptácia pripomienok, ktoré sú predmetom rozporu, by znamenala zvýšené nároky na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona bol prerokovaný dňa 10. apríla 2017 Hospodárskou a sociálnou radou SR, ktorá nedospela k dohode z dôvodu nesúhlasu Združenia miest a obcí Slovenska. Návrh zákona bol 12. apríla 2017 prerokovaný v Legislatívnej rade vlády SR a uplatnené pripomienky sú v predkladanom návrhu zapracované. V novom znení návrhu zákona sú zapracované pripomienky Združenia miest a obcí Slovenska, ktoré boli prerokované 26. apríla 2017, a rozpor bol odstránený. Rovnako je zapracovaná pripomienka Ministerstva financií Slovenskej republiky vznesená na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 3. mája 2017 a pripomienka sekcie vládnej legislatívy Úradu vlády Slovenskej republiky k čl. II bodu 5 návrhu zákona. Pripomienka Ministerstva financií Slovenskej republiky ohľadom rozpočtovo nekrytých vplyvov bola prerokovaná 5. mája 2017, je zapracovaná v doložke vybraných vplyvov a rozpor je odstránený.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi Slovenskej republiky a právom Európskej únie, ako aj s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava vnútorných odkazov v nadväznosti na ďalšie navrhované novelizačné body.
K bodu 2
Navrhuje sa rozšíriť skupinu prijímateľov príspevku na výchovu a vzdelávanie detí v materských školách prideľovaného podľa § 6b zákona aj o deti z rodín, v ktorých je zákonný zástupca dieťaťa poberateľom pomoci v hmotnej núdzi. Ustanovenie § 28 ods. 6 písm. b) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“) oslobodilo zákonných zástupcov detí od povinnosti prispievať na čiastočnú úhradu nákladov.
Cieľom návrhu je odstrániť problémy z aplikačnej praxi pri prijímaní týchto detí do materskej školy, nakoľko sa za deti neuhrádza príspevok, čím sa pre tieto deti zlepší prístup k predškolskému vzdelávaniu.
Výška príspevku na výchovu a vzdelávanie je vo výške 15% zo sumy životného minima na jedno nezaopatrené dieťa.
K bodu 3
Aktualizuje sa znenie poznámky pod čiarou v súvislosti s novelou školského zákona (§ 64 ods. 3), nakoľko náklady na triedy prvého ročníka v stredných školách pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a v študijných odboroch, v ktorých sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje v cudzom jazyku na základe medzinárodnej dohody pre prijímacie konanie pre nasledujúci školský rok otvorené nad rámec rozhodnutia orgánu miestnej štátnej ...