HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 157/2018 Z. z.o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Novým zákonom sa má dosiahnuť vyšší stupeň zosúladenia s porovnateľnými mechanizmami v iných štátoch a preventívne pôsobenie v záujme ochrany spotrebiteľov pred výrobkami alebo službami, ktoré by mohli ohroziť ich životy, zdravie, bezpečnosť alebo majetok.

Právny stav od: 21. 2. 2018
Dátum publikácie: 11. 6. 2018
Oblasti práva:
Správne právo / Dane a poplatky / Správne poplatky; Kontrola, kontrolný systém / Metrológia, skúšobníctvo a kontrola
Obchodné právo / Hospodárstvo a hospodárenie, ekonomika / Ochrana spotrebiteľa; Obchod, podnikanie, obchodné právo / Živnostenské podnikanie



A. Všeobecná časť

Návrh zákona o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) do legislatívneho procesu predkladá predseda Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky na základe úlohy C.1. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 495/2016. Predkladaný návrh zákona vychádza z pôvodného zákona č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pričom preberá základné princípy v ňom ustanovené. Návrh zákona rešpektuje pri zavádzaní pojmov a s tým súvisiacich definícií ustanovenie § 3 ods. 6 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, a zároveň pri ustanovovaní práv a povinností dodržiava čl. 2 ods. 3 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky a systematiku členenia návrhu zákona podľa čl. 8 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky.

Návrh zákona upravuje pôsobnosť orgánov štátnej správy pre oblasť metrológie, zákonné meracie jednotky a ich používanie, členenie a používanie meradiel, národné etalóny a dohľad nad národnými etalónmi, certifikované referenčné materiály, požiadavky na určené meradlá, spôsob metrologickej kontroly určených a povinne kalibrovaných meradiel a subjekty, ktoré môžu metrologickú kontrolu vykonávať, úradné meranie, spotrebiteľské balenia, činnosť podnikateľov, ktorí montujú a opravujú určené meradlá a ktorí balia alebo dovážajú spotrebiteľské balenia, metrologický dozor, ukladanie pokút a vzťah k zahraničiu.

Uvedený návrh zákona v plnej miere akceptuje požiadavky vyplývajúce z medzinárodných aj európskych dokumentov, ktoré sú kladené na meradlá, metrologické výkony, spotrebiteľské balenia a na metrológiu ako takú.

Návrhom zákona sa má dosiahnuť vyšší stupeň zosúladenia s porovnateľnými mechanizmami v iných štátoch a preventívne pôsobenie v záujme ochrany spotrebiteľov pred výrobkami alebo službami, ktoré by mohli ohroziť ich životy, zdravie, bezpečnosť alebo majetok.

Návrh zákona nemá sociálny vplyv, vplyv na životné prostredie, zamestnanosť vo verejnej správe, financovanie návrhu, informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana, má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

 

 

Doložka vybraných vplyvov

 

1.      Základné údaje

Názov materiálu

Návrh zákona o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov

 

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „ÚNMS SR“)

 

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

1. Smernica Rady 75/107/EHS z 19. decembra 1974 o aproximácii právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa fliaš používaných ako odmerné nádoby (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 13/zv. 2; Ú. v. ES L 42, 15.2.1975) (ďalej len „smernica 75/107/EHS“).

2. Smernica Rady 76/211/EHS z 20. januára 1976 o aproximácii právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa plnenia určitých spotrebiteľsky balených výrobkov podľa hmotnosti alebo objemu (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 13/zv. 3; Ú. v. ES L 46, 21.2.1976) v znení smernice Komisie 78/891/EHS z 28. septembra 1978 (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 13/zv. 5; Ú. v. ES L 311, 4.11.1978) a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2007/45/ES z 5. septembra 2007 (Ú. v. EÚ L 247, 21.9.2007) (ďalej len „smernica 76/211/EHS“).

3. Smernica Rady 80/181/EHS z 20. decembra 1979 o aproximácii právnych predpisov členských štátov, týkajúcich sa meracích jednotiek a rušiaca smernicu 71/354/EHS (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 13/zv. 6; Ú. v. ES L 39, 15.2.1980) v znení smernice Rady 85/1/EHS z 18. decembra 1984 (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 11/zv. 56; Ú. v. ES L 2, 3.1.1985), smernice Rady 89/617/EHS z 27. novembra 1989 (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 13/zv. 10; Ú. v. ES L 357, 7.12.1989), smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/103/ES z 24. januára 2000 (Mimoriadne vydanie Ú. v. ES, kap. 13/zv. 24; Ú. v. ES L 34, 9.2.2000) a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/3/ES z 11. marca 2009 (Ú. v. EÚ L 114, 7.5.2009) (ďalej len „smernica 80/181/EHS“).

4. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/34/ES z 23. apríla 2009 o spoločných ustanoveniach pre meradlá a metódy metrologickej kontroly (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 106, 28.04.2009) (ďalej len „smernica 2009/34/ES“).

5. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/31/EÚ z 26. februára 2014 o harmonizácii právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa sprístupňovania váh s neautomatickou činnosťou na trhu (Ú. v. EÚ L 96, 29.3.2014) (ďalej len „smernica 2014/31/EÚ“).

6. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/32/EÚ z 26. februára 2014 o harmonizácii právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa sprístupnenia meradiel na trhu (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 96, 29.3.2014) v znení delegovanej smernice Komisie (EÚ) 2015/13 z 31. októbra 2014 (Ú. v. EÚ L 3, 7.1.2015)  (ďalej len „smernica 2014/32/EÚ“).

Termín začiatku a ukončenia PPK

 

23. 03. – 06. 04. 2017

 

Predpokladaný termín predloženia na MPK*

23. 06. 2017 – 14. 07. 2017

Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*

august 2017

 

2.      Definovanie problému

Národná rada Slovenskej republiky na svojej 12. schôdzi konanej dňa 1. februára 2017 schválila zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela zákona“). Vláda Slovenskej republiky svojim uznesením č. 495 zo dňa 2. novembra 2016 vydala predsedovi Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky úlohu pripraviť návrh nového zákona o metrológii (ďalej len „návrh zákona“). Návrh zákona
o metrológii rešpektuje pri zavádzaní pojmov a s tým súvisiacich definícií ustanovenie § 3 ods. 6 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zároveň pri ustanovovaní práv
a povinností dodržiava čl. 2 ods. 3 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky
a systematiku členenia návrhu zákona podľa čl. 8 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky.

 

 

3.      Ciele a výsledný stav

Pri návrhu zákona je potrebné sa zamerať na členenie zákona, použitie správnej terminológie a jednotných pojmov, použitie jednotnej a správnej legislatívnej techniky, použitie jednoznačných ustanovení, premiestnenie ustanovení z vykonávacích predpisov do zákona, odstránenie duplicitných ustanovení uvádzaných v zákone a vykonávacích predpisoch
a odstránenie obsolentných ustanovení.

 

Predkladaný návrh zákona splnil vyššie uvedené ciele a navyše zaviedol liberalizačné ustanovenia týkajúce sa používateľov určených meradiel a registrovaných osôb. Registrované osoby budú môcť využívať inštitút pozastavenia registrácie, ak dočasne nebudú spĺňať podmienky registrácie a inštitút zmeny registrácie v prípade zmeny podmienok registrácie. 

 

Dopĺňa sa kompetencia a povinnosť Slovenskému metrologickému ústavu (ďalej len „SMÚ“) vykonávať rozvoj národných etalónov, čím sa dosiahne náprava procesno-právnych nedostatkov, ktoré v zákone o metrológii doteraz neboli riešené. Právna úprava rozvoja národných etalónov reaguje na požiadavky aplikačnej praxe a jej cieľom je zosúladenie
a zjednotenie úloh SMÚ v praxi v oblasti vedy, výskumu a vývoja so zameraním na rozvoj národných etalónov;  ako aj posilnenie a aktívna podpora postavenia SMÚ ako národnej metrologickej inštitúcie, čo zároveň prispeje k lepšej konkurencieschopnosti v rámci domáceho prostredia a na medzinárodnej úrovni. Reguláciou sa prispeje k dotváraniu vedeckej, technickej a technologickej platformy a výskumného priestoru v záujme skvalitňovania plnenia úloh národnej metrologickej inštitúcie SR; k zlepšeniu podmienok
a posilneniu výskumu, technologického rozvoja a inovácií s cieľom zvýšenia efektívnosti rozvoja systému národných etalónov - priamou aplikáciou a využitím získaných výsledkov
v metrologickej praxi a reagovaním na podnety a potreby metrologickej praxe. Motivácia
k rozvoju sústavy národných etalónov s cieľom využívania a uplatňovania metrológie
v súčasných i v ďalších jej oblastiach, ako aj posilnenie pozície SMÚ ako vedecko-výskumnej inštitúcie v rámci medzinárodnej výskumnej spolupráce v oblasti metrológie a na aktívnom podieľaní sa na riešení medzinárodných projektov v rámci EÚ. Rozvoj sústavy národných etalónov umožní zastrešiť riešenie mnohých technických problémov, vrátane nutnej potreby automatizácie mnohých činností, pri zohľadnení vedeckého, technického
a technologického pokroku.    

4.      Dotknuté subjekty

Ministerstvo financií SR, SMÚ, Slovenský metrologický inšpektorát, určená organizácia (Slovenská legálna metrológia n. o.), autorizované osoby na výkon overovania určených meradiel alebo výkon úradného merania, registrované osoby, ktorých predmetom činnosti je oprava alebo montáž určených meradiel alebo balenie, alebo dovoz označených spotrebiteľských balení, kalibračné laboratóriá, výrobcovia a dovozcovia určených meradiel a používatelia určených meradiel.

5.      Alternatívne riešenia

Alternatívne riešenia neboli zvažované.

6.      Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena  vykonávacích predpisov?

☒  Áno

☐  Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

Podľa splnomocňovacieho ustanovenia uvedeného v § 59 návrhu zákona.

 

7.      Transpozícia práva EÚ

Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.

1. smernica 75/107/EHS - národná právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.2. smernica 76/211/EHS - národná právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.

3. smernica 80/181/EHS - národná právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.

4. smernica 2009/34/ES - národná právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.

5. smernica 2014/31/EÚ - národná právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.

6. smernica 2014/32/EÚ - národná právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.

8.      Preskúmanie účelnosti**

Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.

Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.

 

 

 

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu        legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** nepovinné

 

9.      Vplyvy navrhovaného materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

    z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

    z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informatizáciu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

          

 

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

 

 

 

 

 

 

    vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

    vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

 

10.  Poznámky

Zmeny v ustanoveniach návrhu zákona oproti súčasne platným ustanoveniam sú vyvolané predovšetkým aplikáciou zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, a to predovšetkým členením zákona, použitím správnej terminológie a jednotných pojmov, použitím jednotnej a správnej legislatívnej techniky, použitím jednoznačných ustanovení, premiestnením ustanovení z vykonávacích predpisov do zákona, odstránením duplicitných ustanovení uvádzaných v zákone a vykonávacích predpisoch a odstránením obsolentných ustanovení.

 

V návrhu zákona sú zavedené liberalizačné ustanovenia týkajúce sa registrovaných osôb, kedy tieto budú môcť využívať inštitút pozastavenia registrácie, ak dočasne nebudú spĺňať podmienky registrácie a inštitút zmeny registrácie v prípade zmeny podmienok registrácie. Ustanovenie návrhu zákona, že metrologický dozor nad odmernými nádobami bude vykonávať Slovenský metrologický inšpektorát, nezavádza ďalšiu reguláciu ani ďalšiu priamu povinnosť, pretože tento typ metrologického dozoru vykonáva Slovenský metrologický inšpektorát aj v súčasnej dobe, pretože výrobca takýchto odmerných nádob (jeden v Slovenskej republike) je registrovanou osobou, ktorej činnosť - výroba odmerných nádob, je kontrolovaná Slovenským metrologickým inšpektorátom. 

 

Vplyvy na rozpočet verejnej správy - vzhľadom na to, že návrh zákona rozširuje rozsah pokút, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu, bude mať návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. ÚNMS SR v súčasnosti nevie presne kvantifikovať príjmy z pokút, a preto tento vplyv nevyčíslil v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy. ÚNMS SR po vzájomnom rokovaní a dohode s Ministerstvom financií Slovenskej republiky (ďalej len „MF SR“) sa dohodol na financovaní výdavkov SMÚ z prostriedkov štátneho rozpočtu a to formou transferu od zriaďovateľa (ÚNMS SR). Pre roky 2018 – 2021 na úrovni 800 000 eur každoročne. V súčasnosti sú tieto prostriedky rozpočtovo kryté a zohľadnené v schválenom rozpočte ÚNMS SR pre rok 2018 a výhľadovo v rozpočte na roky 2019 a 2020. Pre rok 2021 neboli ÚNMS SR zatiaľ oznámené návrhy záväzných ukazovateľov, no je predpoklad zachovania príspevku pre SMÚ na úrovni rokov 2018 až 2020.

 

 

Vplyvy na podnikateľské prostredie – zlepšenie poskytovania a rozšírenie využívania služieb a činností v oblasti metrológie právnickými osobami a fyzickými osobami vykonávajúcimi/využívajúcimi služby a činnosti v oblasti metrológie; umožní sa reagovať na podnety a potreby praxe.Rozvoj sústavy národných etalónov umožní využívať metrologické služby, ktoré doteraz bolo nutné zabezpečovať v zahraničí, vo väčšej miere v rámci SR.

11.  Kontakt na spracovateľa

Ing. Roman Žadánský, roman.zadansky@normoff.gov.sk

12.  Zdroje

Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.

Zriaďovateľská listina SMÚ. Výročná správa SMÚ za rok 2013 a 2015. Spolupráca a konzultácie s odborníkmi v oblasti metrológie. Dostupné informácie  Slovenského metrologického ústavu. Metóda kvalifikovaného odhadu, realizovaného odborníkmi SMÚ v oblasti metrológie, v závislosti od súčasného stavu systému národných etalónov realizovaných a uchovávaných SMÚ.   

13.  Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK

Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania

 

Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila k materiálu nesúhlasné stanovisko.

 

K doložke vybraných vplyvov:

Podľa doložky vybraných vplyvov má materiál negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a rozpočtové vplyvy nie sú zabezpečené. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy sú kvantifikované výdavky Slovenského metrologického ústavu na rok 2018 v sume 420 000 eur, na rok 2019 v sume 550 000 eur a na rok 2020 v sume 700 000 eur, ktoré predstavujú rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy. Ide o výdavky na tovary a služby a kapitálové výdavky Slovenského metrologického ústavu. V časti 2.1.1. Financovanie návrhu predkladateľ uvádza, že v súčasnosti je rozvoj národných etalónov z dôvodu transformácie príspevkovej organizácie Slovenský metrologický ústav na neziskovú organizáciu pozastavený a  prostredníctvom bežného transferu boli zabezpečované v rokoch 2014 až 2016 najnutnejšie aktivity zabezpečujúce uchovávanie národných etalónov a financovanie predloženého návrhu rozvoja národných etalónov bude zabezpečované z prostriedkov štátneho rozpočtu za aktívneho hľadania možnosti spolufinancovania, pri efektívnom využívaní verejných financií pri plnení úloh štátu v oblasti metrológie.

V zmysle materiálov schválených vládou uzneseniami č. 740/2013  k návrhu zámeru transformácie a postupu transformácie príspevkovej organizácie Slovenský metrologický ústav so sídlom v Bratislave na neziskovú organizáciu poskytujúcu všeobecne prospešné služby a č. 173/2014 k návrhu na zaradenie štátnej príspevkovej organizácie Slovenský ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.