A. Všeobecná časť
Návrhom zákona sa z dôvodu pretrvávajúcej nepriaznivej pandemickej situácie navrhuje zjednodušiť daňovým subjektom doručovanie oznámenia o predlžení lehoty na podanie daňového priznania. Navrhuje sa umožniť takéto oznámenie podať aj iným elektronickým spôsobom, a to e-mailom.
Zároveň s ohľadom na ustanovenie povinnosti všetkým osobám používať v určitých vnútorných priestoroch prekrytie horných dýchacích ciest osobným osobným ochranným prostriedkom, ktorým je respirátor naplňujúci minimálne všetky technické podmienky a požiadavky pre filtračnú polmasku s klasifikáciou najmenej FFP2 podľa normy STN EN 149+A1, sleduje predĺženie doby uplatňovania nulovej sadzby dane z pridanej hodnoty na osobné ochranné prostriedky, ktoré sú filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP2 alebo filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP3 do 30. júna 2021.
Ďalej návrh zákona nastavuje dopredaj cigariet, ktoré boli zdanené sadzbou spotrebnej dane platnou do 31. januára 2021, do vypredania zásob. Podľa účinnej právnej úpravy je možné tieto cigarety predávať, ponúkať na predaj alebo skladovať najneskôr do 31. marca 2021. Opatrenie je zamerané na odbúranie prípadných negatívnych finančných nákladov súvisiacich so zničením nepredaných zásob cigariet pre tie podnikateľské subjekty, ktoré zabezpečujú predaj týchto cigariet v daňovom voľnom obehu a nemohli prípadne nestihli predať svoje zásoby cigariet v dôsledku opatrení súvisiacich s prebiehajúcou epidemiologickou situáciou.
Z dôvodu zmiernenia negatívnych následkov pandémie na prevádzkovateľov hazardných hier sa návrhom zákona upravuje aj odklad úhrady odvodov počas roku 2021 tak, že termíny úhrady odvodov, ktorých splatnosť nastane od účinnosti tohto zákona do konca augusta 2021, sa posúvajú na koniec decembra 2021. Týmto sa najmä pre prevádzkovateľov hazardných hier, ktorí platia paušálne odvody do štátneho rozpočtu, ktorých prvú polovicu musia zaplatiť do 30. apríla 2021 a druhú polovicu do 31. augusta 2021, dá možnosť ich uhradiť do konca decembra 2021. Odklad úhrady odvodov však bude umožnený všetkým prevádzkovateľom hazardných hier za komerčných podmienok, to znamená, že za obdobie odkladu budú povinní zaplatiť úrok podľa Oznámenia Komisie o revízii spôsobu stanovenia referenčných a diskontných sadzieb. Týmto postupom tak nebude týmto opatrením poskytovaná štátna ani minimálna pomoc.
Návrh zákona tiež rieši posun termínov ročného vyúčtovania a správy o činnosti spoločenstiev vlastníkov a správcov bytových domov a nebytových budov za rok 2020, ako aj elektronické hlasovanie vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome počas pandémie.
Vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Návrh zákona bude mať pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny sociálny vplyv a vplyv na podnikateľské prostredie a nebude mať vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a ani na služby verejnej správy pre občana.
Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov.
Návrh zákona nebol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
Doložka vybraných vplyvov
Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
x Materiál legislatívnej povahy
|
Transpozícia práva EÚ
|
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| |
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| |
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| marec 2021
|
|
Definovanie problému
|
Súčasná epidemiologická situácia na území Slovenskej republiky v dôsledku šírenia ochorenia COVID-19 je mimoriadne vážna, čo spôsobuje nevyhnutnosť prijímania opatrení s cieľom zamedzenia šírenia tohto nákazlivého ochorenia. Negatívne sprievodné javy väčšiny z týchto opatrení však značne vplývajú na takmer všetky segmenty slovenského hospodárstva, pričom v ich dôsledku dochádza nielen ku značným škodám na strane podnikateľských subjektov, ale sa vo významnej miere znižujú aj daňové príjmy štátu.
Z dôvodu pretrvávajúcej nepriaznivej pandemickej situácie sa návrhom zákona umožňuje zjednodušiť daňovým subjektom doručovanie oznámenia o predlžení lehoty na podanie daňového priznania, a to e-mailom.
Zároveň sa predlžuje časovo ohraničené obdobie zavedenia nulovej sadzby dane z pridanej hodnoty na osobné ochranné prostriedky, ktoré slúžia na zabezpečenie vyššej ochrany dýchacích orgánov a ktoré sú filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP2 alebo filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP3.
Návrhom zákona sa ďalej sleduje nastavenie dopredaja cigariet, ktoré boli zdanené sadzbou spotrebnej dane platnou do 31. januára 2021, do vypredania zásob. Podľa účinnej právnej úpravy je možné tieto cigarety predávať, ponúkať na predaj alebo skladovať najneskôr do 31. marca 2021.
Ďalším problémom je, že prevádzkovatelia určitých druhov hazardných hier uhrádzajú paušálne odvody, ktoré sa platia bez ohľadu na výšku vkladov do hry a dosiahnutia výťažku (výťažkom sa rozumie rozdiel medzi prijatými vkladmi a vyplatenými výhrami), pričom ich prevádzky boli rozhodnutím ÚVZ SR zatvorené. Navrhovaným opatrením sa zabezpečí nezhoršovanie podmienok ekonomického postavenia subjektov pôsobiacich v sektore hazardných hier.
|
Ciele a výsledný stav
|
Cieľom navrhovanej úpravy je efektívne riešenie doručovania oznámení o predlžení lehoty na podanie daňového priznania.
Ďalším cieľom je zmiernenie dopadov pandémie vírusu COVID-19 aj formou zabezpečenia cenovo dostupnejších ochranných prostriedkov pre širokú verejnosť, a tak prispieť k čo najrýchlejšiemu zamedzeniu šírenia pandémie.
Súčasťou návrhu zákona je aj opatrenie zamerané na odbúranie prípadných negatívnych finančných nákladov súvisiacich so zničením nepredaných zásob cigariet pre tie podnikateľské subjekty, ktoré zabezpečujú predaj týchto cigariet v daňovom voľnom obehu a nemohli prípadne nestihli predať svoje zásoby cigariet v dôsledku opatrení súvisiacich s prebiehajúcou epidemiologickou situáciou.
Ďalším cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie v segmente prevádzkovateľov hazardných hier odložením povinnej úhrady odvodov.
|
Dotknuté subjekty
|
Právnické a fyzické osoby. Prevádzkovatelia hazardných hier.
|
Alternatívne riešenia
|
Nie je alternatívne riešenie.
|
Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Transpozícia práva EÚ
|
|
Preskúmanie účelnosti**
|
Bezpredmetné.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
|
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Poznámky
|
Odklad odvodov z hazardných hier nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy ani len z pohľadu cash flow na ročnej báze, pretože hraničný termín na úhradu odvodov je koniec roka 2021, samozrejme výpadok príjmov z odvodov nebude žiadny za predpokladu, že všetci prevádzkovatelia hazardných hier budú schopní uhradiť odvod v plnej výške a žiaden prevádzkovateľ nepodá návrh na vyhlásenie konkurzu. Opatrenie bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pretože umožní prevádzkovateľom hazardných hier prekonať časový výpadok tržieb odložením záväzkov.
|
Kontakt na spracovateľa
|
Mgr. Michal Pavlovčík, MF SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, oddelenie spotrebných daní, michal.pavlovcik@mfsr.sk
|
Zdroje
|
Legislatívna úprava týkajúca sa doručovania oznámení o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania nemá vplyv na rozpočet, má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, ktorý sa nevyčísluje, predstavuje zjednodušenie administratívnych úkonov.
Odhadovaný výpočet negatívnych dopadov zavedenia nulovej sadzby DPH na respirátory na základe dát Finančného riaditeľstva SR o počte predaných respirátorov prostredníctvom e-kasa klient.
Kvantifikácia Inštitútu finančnej politiky Ministerstva financií SR nastavenia dopredaja cigariet, ktoré boli zdanené sadzbou spotrebnej dane platnou do 31. januára 2021, do vypredania zásob.
|
Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2021
| 2022
| 2023
| 2024
|
Príjmy verejnej správy celkom
| -4 400 000
| 0
| 0
| 0
|
v tom: VPS
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
|
|
|
|
|
- vplyv na ŠR
| -4 400 000
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty ver. správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
|
|
|
|
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty ver. správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty ver. správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na mzdové výdavky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty ver. správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Iné ako rozpočtové zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
| 0
| 0
| 0
| 0
|
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie predmetných výdavkov bude zabezpečené v rámci ...