Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá návrh zákona o pravidlách riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia. Týmto návrhom sa transponuje Smernica Rady (EÚ) 2017/1852 z 10. októbra 2017 o mechanizmoch riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia v Európskej únii. Zákon upravuje tiež postup riešenia prípadných sporov so štátmi, s ktorými Slovenská republika uzavrela zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, pokiaľ ide o ich výklad a uplatňovanie. Návrh zákona ďalej upravuje postup riešenia sporov Slovenskej republiky so zmluvnými štátmi Dohovoru č. 90/436/EHS o zamedzení dvojitého zdanenia v súvislosti s úpravou ziskov združených podnikov v platnom znení, pokiaľ tieto spory vyplývajú z jeho výkladu a uplatňovania. Návrhom zákona sa ustanovujú pravidlá riešenia sporov, ktorých zámerom je najmä zamedzenie dvojitého zdanenia a zachovanie s tým súvisiacich práv dotknutých daňových subjektov.Cieľom návrhu zákona je potreba zlepšenia existujúcich pravidiel riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia a vytvorenie spravodlivého a efektívneho daňového systému, ktorý zvyšuje právnu istotu. Návrh zákona sa zameriava na daňové subjekty, najmä na podniky a spoločnosti ako hlavné zainteresované strany, ktorých sa situácie zdanenia dotýkajú. Transponovaná smernica, a teda aj návrh zákona, vychádza z platných pravidiel arbitrážneho procesu, avšak rozširuje sa jeho pôsobnosť aj na oblasti, na ktoré sa v súčasnosti nevzťahuje a pridáva vykonávacie prvky zamerané na riešenie hlavných zistených nedostatkov v súvislosti s vykonávaním a účinnosťou pravidiel riešenia sporov.Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými právnymi predpismi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.Návrh zákona predpokladá pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.Účinnosť zákona sa navrhuje 1. júla 2019.
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiáluNávrh zákona o pravidlách riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
☐
Materiál nelegislatívnej povahy
☒
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
☒
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:Smernica Rady (EÚ) 2017/1852 z 10. októbra 2017 o mechanizmoch riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia v Európskej únii
Termín začiatku a ukončenia PPK23. apríl – 7. máj 2018
Predpokladaný termín predloženia na MPK*15. máj – 4. jún 2018
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*august 2018
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.Jedným z najväčších problémov, ktorým daňové subjekty pôsobiace cezhranične v súčasnosti čelia, je dvojité zdanenie. Pravidlá riešenia sporov týkajúcich sa dvojitého zdanenia už existujú. Ide o postupy vzájomnej dohody, ktoré sa predpokladajú v zmluvách o zamedzení dvojitého zdanenia ako aj v Dohovore č. 90/436/EHS o zamedzení dvojitého zdanenia v súvislosti s úpravou zisku združených podnikov v znení zmien a doplnení (ďalej len „dohovor“).
Existujúce pravidlá riešenia sporov však nie vždy vedú k uspokojivému riešeniu dvojitého zdanenia. Preto je potrebné ich zlepšiť, najmä pokiaľ ide o prístup daňových subjektov k nim, oblasť, ktorú zastrešujú, ich včasnosť a nezvratnosť. Tradičné metódy riešenia sporov o zamedzení dvojitého zdanenia už nie celkom zodpovedajú zložitosti a rizikám súčasného globálneho daňového prostredia.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).Hlavným cieľom návrhu zákona o pravidlách riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia je zvýšenie účinnosti a efektívnosti pravidiel riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia. Účinné pravidlá riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia celkovo zlepšia podnikateľské prostredie v EÚ, resp. mimo neho a podporí investície, rast a zamestnanosť. Predložený návrh zákona taktiež povedie k väčšej istote a predvídateľnosti pre daňové subjekty, a tým poskytne stabilnejší a istejší základ pre obchodovanie a prijímanie investičných rozhodnutí.Na základe efektívnejšieho riešenia sporov dôjde k účinnému zamedzeniu dvojitého zdanenia, zvýši sa tiež úroveň dodržiavania medzinárodných záväzkov zo strany členských, resp. zmluvných štátov a znížia sa ich administratívne náklady. Zároveň sa posilní celková dôvera verejnosti, občanov a daňových subjektov v spravodlivosť a spoľahlivosť daňových systémov.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:Ministerstvo financií Slovenskej republiky, finančná správa, daňové subjekty.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.- Alternatívne riešenia neboli posudzované.- Návrhom zákona sa transponuje Smernica Rady (EÚ) 2017/1852 z 10. októbra 2017 o mechanizmoch riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia v Európskej únii.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
☐ Áno
☒ Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Smernica Rady (EÚ) 2017/1852 z 10. októbra 2017 o mechanizmoch riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia v Európskej únii sa netransponuje nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ. Nedošlo k rozšíreniu pôsobnosti smernice na subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice.Nedošlo k navýšeniu požiadaviek smernice. Nedošlo k nevyužitiu možnosti výnimky, ktorá by udržala požiadavky na minime.Nedošlo k zachovaniu existujúcich národných štandardov, ktoré sú vyššie ako minimálne požiadavky EÚ.Nedošlo k skoršej transpozícii.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky. ** nepovinné
1.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy☐Pozitívne☐Žiadne☒Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy☐Áno☒Nie☐Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie☒Pozitívne☐Žiadne☒Negatívne
z toho vplyvy na MSP☒Pozitívne☐Žiadne☒Negatívne
Sociálne vplyvy☐Pozitívne☒Žiadne☐Negatívne
Vplyvy na životné prostredie☐Pozitívne☒Žiadne☐Negatívne
Vplyvy na informatizáciu☐Pozitívne☒Žiadne☐Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana☐Pozitívne☒Žiadne☐Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe☐Pozitívne☒Žiadne☐Negatívne
9.PoznámkyV prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.Zefektívnením riešenia sporov dôjde k účinnému zamedzeniu dvojitého zdanenia, zvýši sa úroveň dodržiavania medzinárodných záväzkov zo strany členských alebo zmluvných štátov, znížia sa administratívne náklady, posilní sa celková dôvera verejnosti, občanov a daňových subjektov v spravodlivosť a spoľahlivosť daňových systémov.
10.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvovMF SReva.slavikova@mfsr.sk tel. 59583472
lenka.hajsterova@mfsr.sk tel. 59583474
11.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.- Návrhom zákona sa transponuje Smernica Rady (EÚ) 2017/1852 z 10. októbra 2017 o mechanizmoch riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia v Európskej únii.
12.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konaniaNávrh zákona bol predložený na predbežné pripomienkové konanie. Komisia zaujala k návrhu zákona súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie.
K doložke vybraných vplyvovV predloženej doložke vybraných vplyvov je potrebné uviesť aj povinné informácie, „5. Alternatívne riešenia“, „12. Zdroje“, a to v súlade s obsahovými požiadavkami doložky vybraných vplyvov upravenými v časti II. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov. Vyhodnotenie:
-Doplnené K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správyV Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy Komisia odporúča opraviť číselnú chybu na strane č. 6 v tabuľke č. 5 – Zamestnanosť: Z rok 2019 je potrebné číslo „1 174“ opraviť na číslo „587“ v riadkoch „Priemerný mzdový výdavok (v eurách)“ a „z toho vplyv na ŠR“. Vyhodnotenie:
-Nejde o číselnú chybu, nakoľko ide o Priemerný mzdový výdavok (1 174 je suma na jedného zamestnanca na jeden mesiac)
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhuTabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2018
2019
2020
2021
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť0000z toho: - vplyv na ŠR0000Rozpočtové prostriedky0000EÚ zdroje0000- vplyv na obce0000- vplyv na vyššie územné celky0000- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy0000
Výdavky verejnej správy celkom
0
51 981
103 961
103 961v tom: kapitola MF SR / program 074 – Tvorba metodiky, riadenie, kontrola, vládny audit a vnútorný audit051 981103 961103 961z toho: - vplyv na ŠR051 981103 961103 961Rozpočtové prostriedky051 981103 961103 961 EÚ zdroje0000 spolufinancovanie0000- vplyv na obce0000- vplyv na vyššie územné celky0000- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy0000
Vplyv na počet zamestnancov
0
4
4
4- vplyv na ŠR0444- vplyv na obce0000- vplyv na vyššie územné celky0000- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy0000
Vplyv na mzdové výdavky
0
28 176
56 352
56 352- vplyv na ŠR028 17656 35256 352- vplyv na obce0000- vplyv na vyššie územné celky0000- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy0000
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0v tom: kapitola MF SR / program 074 – Tvorba metodiky, riadenie, kontrola, vládny audit a vnútorný audit0000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
51 981
103 961
103 961
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Prijatie návrhu zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na roky 2019 až 2021. Uvedené finančné prostriedky v súčasnosti nie sú zabezpečené v rámci limitu výdavkov kapitoly MF SR a z uvedeného dôvodu si tieto prostriedky kapitola bude uplatňovať v rámci prípravy rozpočtu verejnej správy na roky 2019 až 2021. Z predloženého návrhu zákona možno predpokladať aj pozitívny vplyv, ak v spore Slovenská republika uspeje a dosiahne, že právo zdaniť príjem bude mať Slovenská republika. Zároveň je možné predpokladať ďalší negatívny vplyv, ak v spore Slovenská republika neuspeje a právo na zdanenie príjmu bude mať druhý členský štát alebo v prípade vzniku povinnosti uhradiť trovy konania o zamedzení dvojitého zdanenia, resp. náklady spojené s účasťou na konaní podľa tretej časti návrhu zákona. Uvedený negatívny vplyv nie je možné v súčasnosti vyčísliť.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?Hlavným cieľom návrhu zákona je potreba zlepšenia existujúcich pravidiel riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia, ktorej účelom je najmä vytvoriť spravodlivý a efektívny daňový systém, ktorý zvyšuje právnu istotu.Návrhom zákona o pravidlách riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia sa transponuje Smernica Rady (EÚ) 2017/1852 z 10. októbra 2017 o mechanizmoch riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia v Európskej únii. Návrh zákona ustanovuje aj základné pravidlá riešenia sporov medzi Slovenskou republikou a štátom, s ktorým Slovenská republika uzavrela zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia, ak tieto spory vyplývajú z výkladu a uplatňovania zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia. Návrh zákona sa týka aj postupu riešenia sporov medzi Slovenskou republikou a zmluvným štátom, ak tieto spory vyplývajú z výkladu a uplatňovania Dohovoru č. 90/436/EHS o zamedzení dvojitého zdanenia v súvislosti s úpravou zisku združených podnikov v planom znení.
2.2.2. Charakteristika návrhu:zmena sadzby zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3Indikátor ABCIndikátor KLMIndikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financieUveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.9Tabuľka č. 3 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikáciePoznámka:Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámkaDaňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Tabuľka č. 4 2 – výdavky rozpísať až do ...