HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Dôvodová správa k zákonu č. 105/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Cieľom úprav zákona je zlepšiť kvalitu, porovnateľnosť a spoľahlivosť informácií, ktoré sa majú uvádzať v osobitnej časti výročnej správy vybraných účtovných jednotiek v rámci vykazovania informácií o udržateľnosti, čím sa má napomôcť investorom a iným používateľom týchto informácií lepšie porozumieť rizikám a príležitostiam účtovnej jednotky pri jej prechode na zelené hospodárstvo.

Právny stav od: 12. 1. 2024
Dátum publikácie: 20. 5. 2024
Oblasti práva:
Správne právo / Financie, finančné právo / Cenné papiere; Účtovníctvo / Jednoduché účtovníctvo; Podvojné účtovníctvo
Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Obchodný register



A. Všeobecná časť

Vláda Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).

Návrh zákona reaguje na potrebu zabezpečiť transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra 2022, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 537/2014, smernica 2004/109/ES, smernica 2006/43/ES a smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o vykazovanie informácií o udržateľnosti podnikov (Ú. v. EÚ L 322, 16. 12. 2022) (ďalej len „smernica (EÚ) 2022/2464“), označovanej aj ako tzv. CSRD smernica, do slovenského právneho poriadku a to do zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“), zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Obchodný zákonník“), zákona č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o burze cenných papierov“), zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obchodnom registri“) a zákona č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o štatutárnom audite“).

V súčasnosti sú v ustanoveniach § 20 ods. 9 až 13 zákona o účtovníctve, ktoré upravujú niektoré obsahové náležitosti výročnej správy, transponované požiadavky smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií a informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami (Ú. v. EÚ L 330, 15. 11. 2014), ktoré predstavujú minimálnu mieru harmonizácie. V súlade so smernicou (EÚ) 2022/2464 sa s cieľom zvýšenia kvality, porovnateľnosti a spoľahlivosti informácií uvádzaných vo výročnej správe vybraných účtovných jednotiek (obchodné spoločnosti spĺňajúce navrhované veľkostné podmienky a účtovné jednotky, ktorých cenné papiere boli prijaté na regulovaný trh EÚ okrem mikro účtovných jednotiek) týkajúcich sa ich vplyvu najmä na environmentálnu oblasť, sociálnu oblasť a oblasť riadenia a správy (informácie o udržateľnosti) navrhuje v zákone o účtovníctve zaviesť požiadavky na

  • uvádzanie týchto informácií v súlade s európskymi štandardmi vykazovania informácií o udržateľnosti (ESRS – European Sustainability Reporting Standards), čím sa zabezpečí jednotný spôsob ich uvádzania, ktorý doteraz nebol v rámci EÚ ustanovený,
  • používanie jednotného elektronického formátu výročnej správy, čím sa uľahčí spracovanie informácií a umožní ich porovnávanie,
  • externé uistenie týchto informácií nezávislou stranou, ktorou je štatutárny audítor alebo audítorská spoločnosť, čím sa zvýši spoľahlivosť uvádzaných informácií.

V nadväznosti na požiadavky aplikačnej praxe sa návrhom zákona o účtovníctve upravujú aj niektoré ustanovenia týkajúce sa registra účtovných závierok.

S cieľom zabezpečiť kvalitné poskytovanie uistenia v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti štatutárnymi audítormi resp. audítorskými spoločnosťami sa v súlade so smernicou (EÚ) 2022/2464 v zákone o štatutárnom audite navrhujú požiadavky týkajúce sa odborných znalostí štatutárnych audítorov, organizácie ich práce, podmienok na poskytovanie uistenia v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti vrátane výkonu dohľadu nad ním ako aj úloh výborov pre audit. Súčasťou navrhovaných zmien v zákone o štatutárnom audite sú aj legislatívne úpravy na základe podnetov z aplikačnej praxe napríklad týkajúce sa praktickej odbornej prípravy asistenta štatutárneho audítora.

V nadväznosti na povinnosti vyplývajúce z transpozície smernice (EÚ) 2022/2464 týkajúce sa ukladania ďalších dokumentov súvisiacich s informáciami o udržateľnosti do zbierky listín obchodného registra sa navrhuje upraviť aj príslušné ustanovenia Obchodného zákonníka a zákona o obchodnom registri. V záujme zníženia administratívnej záťaže sa navrhuje, aby povinnosť uloženia ďalších dokumentov (napr. správa o uistení v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti) do zbierky listín obchodného registra sa považovala za splnenú uložením týchto dokumentov v registri účtovných závierok, tak ako je to zavedené pri účtovných závierkach obchodných spoločností. Za účelom zabezpečenia transpozície smernice (EÚ) 2022/2464 vo vzťahu k ročnej finančnej správe sa upravujú aj príslušné ustanovenia zákona o burze cenných papierov.

Návrhom sa tiež do zákona o účtovníctve transponuje delegovaná smernica Komisie (EÚ) 2023/2775 zo 17. októbra 2023, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o úpravy veľkostných kritérií pre mikropodniky, malé, stredné a veľké podniky alebo skupiny (Ú. v. EÚ L, 2023/2775, 21. 12. 2023), ktorou sa zvyšujú veľkostné kritériá (suma majetku, čistý obrat) definujúce jednotlivé veľkostné kategórie účtovných jednotiek, čím sa umožňuje účtovným jednotkám využívať upravenú sumu týchto kritérií čo najskôr a nepodliehať tak prísnejším požiadavkám, ktoré sa vzťahujú na väčšie účtovné jednotky, z dôvodu vplyvu inflácie.

Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy ani vplyv na služby verejnej správy pre občana, životné prostredie, manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými právnymi predpismi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

1. Základné údaje

Názov materiálu

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Predkladateľ (a spolupredkladateľ)

Vláda Slovenskej republiky

Charakter predkladaného materiálu

Materiál nelegislatívnej povahy

Materiál legislatívnej povahy

Transpozícia práva EÚ

V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:

Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra 2022, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 537/2014, smernica 2004/109/ES, smernica 2006/43/ES a smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o vykazovanie informácií o udržateľnosti podnikov (Ú. v. EÚ L 322, 16.12.2022)

Delegovaná smernica Komisie (EÚ) 2023/2775 zo 17. októbra 2023, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o úpravy veľkostných kritérií pre mikropodniky, malé, stredné a veľké podniky alebo skupiny (Ú. v. EÚ L, 2023/2775, 21.12.2023)

Termín začiatku a ukončenia PPK

Začiatok: 4.9.2023

Ukončenie: 12.9.2023

Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie

október 2023

Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**

 

Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*

 
 

2. Definovanie problému

Uveďte základné problémy, ktoré sú dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).

Pripravovaný právny predpis je transpozíciou smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra 2022, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 537/2014, smernica 2004/109/ES, smernica 2006/43/ES a smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o vykazovanie informácií o udržateľnosti podnikov.

Zároveň sa na základe aplikačnej praxe precizujú ustanovenia, a to napr. definícia čistého obratu vo vzťahu k osobitostiam činností vybraných účtovných jednotiek ako sú napr. banky a poisťovne. Pri uchovávaní účtovnej dokumentácie po zániku účtovnej jednotky vznikla požiadavka úpravy vhodnej a adekvátnej preukázateľnosti zabezpečenia jej uchovávania.

Nakoľko niektoré spoločnosti si povinnosť uloženia výkazu vybraných údajov z účtovnej závierky neplnia spolu s účtovnou závierkou, je potrebné explicitne ustanoviť termín na uloženie tohto výkazu.

Z dôvodu zvýšenia právnej istoty správcu registra účtovných závierok na účely spracovávania osobných údajov je adekvátne upraviť ustanovenia súvisiace s ochranou osobných údajov. V tejto súvislosti sa upravia ustanovenia v zákone o účtovníctve a následne bude potrebné upraviť zobrazovanie osobných údajov v registri účtovných závierok.

V súvislosti s výkonom činnosti vo verejnom záujme a v územnej samospráve sa na základe doterajších skúseností, výsledkov z dohľadu, previerok zabezpečenia kvality auditu, ale aj kontrol NKÚ rozširuje počet účtovných jednotiek, ktorých štatutárni audítori budú podliehať dohľadu Úradu dohľadu nad výkonom auditu (ďalej len „UDVA“).

V súvislosti s prijatím delegovanej smernice Komisie (EÚ) 2023/2775 zo 17. októbra 2023, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o úpravy veľkostných kritérií pre mikropodniky, malé, stredné a veľké podniky alebo skupiny, sa upravili veľkostné kritériá pre zaradenie do jednotlivých kategórií, a to o 25% ich pôvodnej hodnoty.

Navrhuje sa skoršia účinnosť ako je transpozičná lehota (6. júla 2024), a to od 1. júna 2024, v nadväznosti na smernicou ustanovenú povinnosť vybraných účtovných jednotiek zahrnúť po splnení navrhovaných podmienok do osobitnej časti výročnej správy vykazovanie informácií o udržateľnosti podľa § 20c alebo § 20g návrhu zákona o účtovníctve, už za účtovné obdobie začínajúce 1. januára 2024.

3. Ciele a výsledný stav

Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).

Cieľom navrhovaných úprav zákona je zlepšiť kvalitu, porovnateľnosť a spoľahlivosť informácií, ktoré sa majú uvádzať v osobitnej časti výročnej správy vybraných účtovných jednotiek v rámci vykazovania informácií o udržateľnosti, čím sa má napomôcť investorom a iným používateľom týchto informácií lepšie porozumieť rizikám a príležitostiam účtovnej jednotky pri jej prechode na zelené hospodárstvo. Očakáva sa, že v dôsledku zmien stanovených v tejto pozmeňujúcej smernici, ktoré budú transponované do zákona o účtovníctve, do Obchodného zákonníka, zákona o burze cenných papierov, zákona o obchodnom registri a zákona o štatutárnom audite, sa zvýši porovnateľnosť údajov a zharmonizujú sa štandardy v oblasti vykazovania týchto informácií. Očakáva sa, že sa zlepšia postupy poskytovateľov údajov tretím stranám a že vzrastú odborné znalosti v tejto oblasti. Vykazovanie informácií o udržateľnosti môže podnikom pomôcť identifikovať a riadiť ich vlastné riziká a príležitosti súvisiace s aspektmi udržateľnosti.

Vkladá sa termín na uloženie výkazu vybraných údajov z účtovnej závierky podľa § 17a ods. 7 zákona o účtovníctve a výkazu vybraných údajov z účtovnej závierky podľa § 22 ods. 18 zákona o účtovníctve, čím sa docieli jednoznačné určenie splnenia si povinnosti jeho uloženia, inak by hrozilo, že účtovná jednotka dostane pokutu za jeho neuloženie.

V súvislosti s ochranou osobných údajov ministerstvo ako správca registra účtovných závierok má za cieľ upraviť zoznam identifikačných údajov uvádzaných v registri o jednotlivých subjektoch, ktoré sú zobrazované v registri účtovných závierok. Identifikačné údaje nadväzujú na voľne dostupné údaje zo zdrojových registrov vytváraných inými orgánmi.

Identifikačné údaje fyzickej osoby, ktorá neuložila v priebehu svojej činnosti žiadne dokumenty a zanikla, budú vymazané z registra do roka od získania informácie o zániku z registra organizácií Štatistického úradu Slovenskej republiky. Pokiaľ ide o identifikačné údaje fyzickej osoby, ktorá v priebehu svojej činnosti uložila do registra účtovné dokumenty a zanikla, tieto budú prístupné v neverejnej časti registra pre účely subjektov, ktoré majú oprávnený prístup do neverejnej časti registra.

V súvislosti s rozšírením počtu účtovných jednotiek, ktorých štatutárni audítori budú podliehať dohľadu UDVA, je cieľom návrhu zákona (čl. V) zabezpečenie kvality výkonu auditu najmä vo verejnom záujme a aj v záujme miest a mestských častí, ktorých sa uvedená povinnosť bude týkať, pričom mestá a obce nebudú povinné vytvárať výbor pre audit, platiť ročný príspevok UDVA čo pri zvýšenej kvalite auditu nebude mať za následok zvýšenie nákladov za vykonaný audit.

4. Dotknuté subjekty

Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:

V súvislosti s transpozíciou smernice sa návrh zákona bude vzťahovať v rôznych účtovných obdobiach na rôzne veľké obchodné spoločnosti. Ďalej sa bude vzťahovať na obchodné spoločnosti, ktoré majú svoju materskú účtovnú jednotku v inom členskom štáte alebo v tretej krajine.

V účtovnom období roka 2024 (vo výročnej správe za toto účtovné obdobie) sa návrh zákona bude vzťahovať na subjekty verejného záujmu, ktorých priemerný prepočítaný počet zamestnancov za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie presiahol 500 zamestnancov a ak v druhom bezprostredne predchádzajúcom účtovnom období (pre obdobie roka 2022 ) spĺňa zároveň aj jednu z týchto podmienok – celková suma majetku presiahla 20 000 000 eur alebo čistý obrat presiahol 40 000 000 eur a v prvom bezprostredne predchádzajúcom účtovnom období (2023) spĺňa zároveň aj jednu z týchto podmienok – celková suma majetku presiahla 25 000 000 eur alebo čistý obrat presiahol 50 000 000 eur.

Konsolidované vykazovanie informácií o udržateľnosti sa dotkne účtovných jednotiek, ktoré sú materskou účtovnou jednotkou, a ktoré sú subjektami verejného záujmu, ktorých priemerný prepočítaný počet zamestnancov za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie presiahol 500 zamestnancov a ak v každom z dvoch bezprostredne predchádzajúcich účtovných obdobiach spĺňa zároveň aj jednu z podmienok podľa § 22 ods. 10 písm. a) alebo písm. b) zákona o účtovníctve. Pričom v účtovnom období roka 2024 ktorých priemerný prepočítaný počet zamestnancov za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie presiahol 500 zamestnancov a ak v druhom bezprostredne predchádzajúcom účtovnom období (pre obdobie roka 2022 ) spĺňa zároveň aj jednu z týchto podmienok – celková suma majetku materskej účtovnej jednotky presiahla 24 000 000 eur alebo čistý obrat presiahol 48 000 000 eur a v prvom bezprostredne predchádzajúcom účtovnom období (2023) spĺňa zároveň aj jednu z týchto podmienok – celková suma majetku presiahla 30 000 000 eur alebo čistý obrat presiahol 60 000 000 eur.

V účtovnom období roka 2025 (vo výročnej správe za toto účtovné obdobie) sa návrh zákona bude vzťahovať na obchodné spoločnosti - veľké účtovné jednotky, a tiež veľké účtovné jednotky, ktoré emitovali cenné papiere prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu – v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti.

V účtovnom období roka 2026 (vo výročnej správe za toto účtovné obdobie) sa návrh zákona bude vzťahovať na obchodné spoločnosti zaradené v kategórii malé účtovné jednotky podľa § 2 ods. 7 zákona o účtovníctve. Nakoľko pre tieto spoločnosti je umožnené oslobodenie od vykazovania informácií až do účtovného obdobia, ktoré začína po 1.1.2028 a predpokladáme jeho využitie, tieto účtovné jednotky sa zahrnuli do vplyvu regulácie až od tohto roku.

Zároveň sa čl. V bude týkať:

a) štatutárnych audítorov a audítorských spoločností, ktorí sa v súvislosti s transpozíciou smernice rozhodnú vykonávať uistenie v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti,

b) účtovných jednotiek, ktoré sú subjektom verejného záujmu podľa zákona č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 423/2015 Z. z.“), obchodných spoločností a audítorských spoločností, a ktoré sú povinné platiť ročný príspevok,

c) štatutárnych audítorov a audítorských spoločností štátnych podnikov, podnikov s priamou alebo nepriamou majetkovou účasťou štátu s viac ako 50% za účtovné obdobie, ktorému predchádzajú najmenej dve po sebe idúce účtovné obdobia, v ktorých celková suma majetku presiahla 100 000 000 eur,

d) štatutárnych audítorov a audítorských spoločností obcí, miest a mestských častí, ktorých celková suma majetku podľa údajov z konsolidovanej účtovnej závierky verejnej správy toho účtovného obdobia, ktorému predchádzajú najmenej dve po sebe idúce účtovné obdobia, v ktorých spĺňala aspoň jednu z týchto podmienok - 1. celková suma majetku presiahla 70 000 000 eur a 2. počet obyvateľov presiahol 30 000.

5. Alternatívne riešenia

Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?

Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.

V prípade nulového variantu by Slovenská republika nesplnila povinnosť transpozície smernice (EÚ) 2022/2464, ktorá musí byť transponovaná do 6. júla 2024.

6. Vykonávacie predpisy

Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?

☒ Áno

☐ Nie

Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:

Opatrenie MF SR, ktorým sa ustanoví skúšobný poriadok na vykonanie skúšky v oblasti udržateľnosti, skúšky spôsobilosti v oblasti udržateľnosti a preskúšania v oblasti udržateľnosti

7. Transpozícia práva EÚ

Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody.

☒ Áno ☐ Nie

Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:

Článok 1 bod 4 smernice (EÚ) 2022/2464 (čl. 19a ods. 9 tretí pododsek smernice 2013/34/EÚ v platnom znení – goldplating typu b)

Článok 1 bod 7 smernice (EÚ) 2022/2464 (čl. 29a ods. 8 tretí pododsek smernice 2013/34/EÚ v platnom znení) – goldplating typu b)

Cit. ustanovenia smernice (EÚ) 2022/2464 umožňujú členskému štátu vyžadovať uverejnenie konsolidovaného vykazovania informácií o udržateľnosti materskej účtovnej jednotky so sídlom mimo územia členského štátu v jazyku, ktorý tento členský štát akceptuje, pričom sa zároveň akceptuje preklad, ktorý nebol úradne overený. Uverejnenie uvedených dokumentov je jednou z podmienok využitia oslobodenia z povinnosti vykazovania informácií o udržateľnosti účtovnou jednotkou (§ 20c ods. 17 písm. b), § 20g ods. 10 písm. b) čl. I návrhu), ktorej vznikla táto povinnosť (§ 20c ods. 1 a 2 a 20g ods. 1 a 2 čl. I návrhu). Podľa § 23 ods. 5 zákona o účtovníctve sa všetky účtovné dokumenty uvedené v § 23 ods. 2 zákona o účtovníctve ukladajú do registra účtovných závierok v štátnom jazyku. Goldplating má negatívny vplyv na podnikateľské prostredie (účtovné jednotky využívajúce oslobodenie z povinnosti vykazovania informácií o udržateľnosti) spočívajúci v požiadavke zabezpečenia prekladu, ktorý ale nemusí byť úradne overený. Goldplating navrhujeme ponechať z dôvodu pozitívneho vplyvu na používateľov informácií o udržateľnosti vo výročnej správe (široká verejnosť, banky, investori), keďže sa zvyšuje využiteľnosť týchto informácií bez potreby ich prekladu.

Článok 3 bod 7 smernice (EÚ) 2022/2464 - goldplating typu b)

Podľa článku 3 ods. 7 smernice (EÚ) 2022/2464 členské štáty môžu kombinovať praktickú odbornú prípravu a teoretické vzdelávanie. Smernica 2006/43/ES v čl. 12 umožňuje rôznu kombináciu v započítavaní dôb praktickej odbornej prípravy a teoretického vzdelávania. SR túto možnosť nevyužila aj vzhľadom na nevyužitie výnimky podľa čl. 11 smernice 2006/43/ES a nejednoznačnosť formy uznávaného vzdelávania. Úprava sa dotýka uchádzačov o výkon profesie audítora (asistentov štatutárneho audítora). Ide o goldplating s pozitívnym vplyvom, ktorý navrhujeme ponechať z dôvodu zabezpečenia vysokej úrovne výkonu povolania štatutárneho audítora.

Článok 3 ods. 19 písm. c) smernice (EÚ) 2022/2464 (čl. smernice 2006/43/ES v platnom znení) goldplating typu b)

Článok 1 bod 24 písm. a) smernice 2014/56/EÚ (čl. 20 ods. 2 písm. h) smernice 2006/43/ES v platnom znení) goldplating typu b)

Previerka zabezpečenia kvality štatutárneho audítora a audítorskej spoločnosti vykonávajúcej štatutárny audit alebo uistenie v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti v subjekte osobitného významu sa má vykonať raz za tri roky. Goldplating má negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, a to na štatutárnych audítorov a audítorské spoločnosti subjektov osobitného významu, ktorí budú podliehať častejšie previerke zabezpečenia kvality v nadväznosti na analýzu rizika týchto subjektov (napr. v dôsledku zohľadnenia veľkosti majetku). Goldplating navrhujeme ponechať v záujme zabezpečenia vysokej kvality štatutárnych auditov a uistenia v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti subjektov osobitného významu.

Článok 5 bod 1 smernice (EÚ) 2022/2464 - goldplating typu e)

V súlade s čl. 8 ods. 9 Legislatívnych pravidiel vlády SR ak návrh zákona upravuje právne vzťahy, ktoré sú viazané na začiatok opakujúceho sa časového obdobia, napríklad rozpočtový rok, účtovný rok, je potrebné navrhnúť, ak je to možné, deň nadobudnutia účinnosti takého návrhu zákona na začiatok príslušného obdobia. Navrhuje sa skoršia účinnosť ako je transpozičná lehota (6. júl 2024), a to od 1. júna 2024, v nadväznosti na smernicou ustanovenú povinnosť (čl. 5 ods. 2 smernice (EÚ) 2022/2464) vybraných účtovných jednotiek zahrnúť po splnení navrhovaných podmienok do samostatnej osobitne označenej časti výročnej správy vykazovanie informácií o udržateľnosti podľa § 20c alebo § 20g návrhu zákona o účtovníctve, už za účtovné obdobie začínajúce 1. januára 2024. Goldplating má pozitívny vplyv na dotknuté účtovné jednotky, keďže cieľom navrhovanej skoršej účinnosti je zabezpečiť pre tieto účtovné jednotky právnu istotu týkajúcu sa vzniku ich povinností. Skoršia účinnosť sa navrhuje aj z dôvodu, že sa ňu viaže aj plnenie povinností vyplývajúcich z čl. V návrhu ako napríklad vydávanie licencií pre oblasť udržateľnosti Úradom pre dohľad nad výkonom auditu, ktoré sú podmienkou pre poskytovanie uistenia v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti, čím sa zabezpečí včasnosť dostupnosti tejto služby pre dotknuté účtovné jednotky.

Článok 2 ods. 1 prvej a tretej vety 1 smernice (EÚ) 2023/2775 - goldplating typu e)

Z dôvodu zabezpečenia právnej istoty sa navrhuje skoršia účinnosť ako je transpozičná lehota (24. december 2024), a to od 1. júna 2024, v nadväznosti na smernicou ustanovenú povinnosť (čl. 2 ods. 1 druhá veta delegovanej smernice (EÚ) 2023/2775) uplatňovania zvýšených veľkostných podmienok od účtovného obdobia začínajúceho 1. januára 2024 a možnosť (čl. 2 ods. 1 tretia veta delegovanej smernice (EÚ) 2023/2775) uplatňovania zvýšených veľkostných podmienok od účtovného obdobia začínajúceho od 1. januára 2023. Goldplating má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a to, na účtovné jednotky, ktoré sú obchodnými spoločnosťami, keďže im umožňuje benefitovať zo zvýšených veľkostných podmienok už za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie končiace 31. decembra 2023, čím účtovné jednotky nebudú podliehať prísnejším požiadavkám, ktoré sa vzťahujú na väčšie účtovné jednotky, z dôvodu svojej veľkosti (suma majetku, čistý obrat) ovplyvnenej infláciou.

Článok 39 ods. 3 smernice (EÚ) 2014/56/EÚ - goldplating typ f)

Oslobodenie nebolo prijaté pre podniky pôsobiace na finančnom trhu z dôvodu ich nízkeho počtu a zachovania jednotných pravidiel pre tento sektor. Ide o goldplating s pozitívnym vplyvom, nakoľko úlohy, ktoré plní výbor pre audit významne prispievajú k zvýšeniu kvality poskytovaného auditu v subjektoch verejného záujmu. Bránia nadviazaniu nadštandardných vzťahov medzi kontrolovaným manažmentom a audítorom. Zároveň boli prevzaté oslobodenia kde funkciu výboru pre audit vykonáva materská účtovná jednotka, ako aj oslobodenie kde úlohy výboru vykonáva dozorná alebo správna rada, čo účtovným jednotkám maximálne umožňuje eliminovať dodatočné náklady súvisiace so zabezpečovaním týchto úloh.

 

8. Preskúmanie účelnosti

Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.

Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.

Komisia preskúmava delegované akty prijaté podľa tohto článku najmenej každé tri roky od dátumu začatia ich

uplatňovania (1.1.2024), pričom zohľadňuje technické poradenstvo Európskej poradnej skupiny pre finančné výkazníctvo a v prípade potreby takéto delegované akty zmení s cieľom zohľadniť príslušný vývoj vrátane vývoja v oblasti medzinárodných štandardov. V súvislosti s valorizáciou ročných príspevkov a poplatkov príde k preskúmaniu účinnosti a účelnosti v závislosti od vývoja inflácie.

* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.

** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.

*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.

9. Vybrané vplyvy materiálu

Vplyvy na rozpočet verejnej správy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho

vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,

v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu

Áno

Nie

Čiastočne

Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***

Áno

  

Nie

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

z toho vplyvy na MSP

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Mechanizmus znižovania byrokracie

a nákladov sa uplatňuje:

Áno

  

Nie

Sociálne vplyvy

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na životné prostredie

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na informatizáciu spoločnosti

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho

      

vplyvy služieb verejnej správy na občana

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu

Pozitívne

Žiadne

Negatívne

10. Poznámky

V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.

Ak predkladaný materiál má marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).

V súvislosti s elektronizáciou sa navrhuje umožniť prístup vymedzenej skupine osôb do informačného systému rozpočtovej organizácie, príspevkovej organizácie, obce alebo vyššieho územného celku, ktorý obsahuje účtovné záznamy nevyhnutné pre zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky podľa § 22a ods. 1 a ods. 2, resp. pre overenie konsolidovanej účtovnej závierky audítorom podľa § 22a ods. 4. Zmena môže priniesť nižšie transakčné náklady na audítorské služby v procese štatutárneho auditu účtovných závierok, ktoré sa však v čase predloženia návrhu nedajú presnejšie kvantifikovať.

V súvislosti s úpravou zákona č. 423/2015 Z. z., ktorá sa nepriamo dotkne aj miest a obcí sa nepredpokladá zvyšovanie rozpočtových výdavkov, nakoľko úpravy nepožadujú vytvorenie výboru pre audit a ani sa od nich nepožaduje platenie nových poplatkov v súvislosti s vykonaným štatutárnym auditom.

11. Kontakt na spracovateľa

Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.

MF SR, Odbor pre legislatívu a metodiku účtovníctva tel.02/5958 3484

ingrid.salkovicova@mfsr.sk

12. Zdroje

Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.

Pri spracovaní doložky sa vychádzalo z údajov dostupných v registri účtovných závierok.

13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 211

(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)

☐ Súhlasné

☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie

☒ Nesúhlasné

Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:

K doložke vybraných vplyvov

Komisia žiada predkladateľa, aby v Doložke vybraných vplyvov riadne rozpracoval časť Definovanie problému. Na základe uvedeného nie je úplne zjavné, na aké problémy aplikačnej praxe návrh reaguje. Zároveň, prepojenie na ciele a výsledný stav nemusí byť takto bezprostredne zrejmé.

K vplyvom na podnikateľské prostredie

Komisia žiada predkladateľa o priloženie Kalkulačky nákladov.

Odôvodnenie: V prípade kvantifikácií regulácií v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie je Kalkulačka nákladov povinnou súčasťou materiálu.

Komisia žiada predkladateľa o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.

Odôvodnenie: Do časti 3.1.2 je potrebné osobitne pre každú reguláciu uviesť popis – dôvod zvýšenia nákladov na podnikateľské prostredie. K reguláciám č. 8 až 13 je potrebné doplniť spôsob výpočtu alebo určenie výšky poplatkov a pri reguláciách č. 1 až 7 postup stanovenia exp. odhadu trvania administratívnych povinností. Návrhom sa ďalej zavádzajú ďalšie vplyvy, ktoré predkladateľ neuviedol v analýze. Ide o nasledovné vplyvy, ktoré je potrebné doplniť:

· Čl. I. bod 3 - doplnenie požiadaviek obsahových náležitostí výročnej správy účtovnej jednotky - Čl. I bod 3 precizuje pojem čistý obrat pre jednotlivé typy účtovných jednotiek vo vzťahu k osobitostiam činnosti – bod nemá vplyv na podnikateľov

· bod 16 - § 20d - povinnosť uložiť do registra účtovných závierok a do zbierky listín obchodného registra správu o udržateľnosti, § 20e povinnosť zverejnenia správy aj na jej webovom sídle, § 20h zavádza sa požiadavka na uistenie informácií audítorom - doplnené do bodu 3.1 a 3.4

· bod 19 - zníženie transakčných nákladov na audítorské služby - doplnené do bodu 3.4

· bod 21 - doplnenie správy o uistení v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti -v tomto bode ide len o legislatívno-technickú úpravu dokumentov, ktoré sa zobrazujú v registri účtovných závierok, povinnosť predkladania je zadefinovaná v § 21c a nasl. – bod nemá vplyv na podnikateľov

· bod 28 - doplnenie požiadaviek na ukladanie správy o uistení v oblasti vykazovania informácií - doplnené do kalkulačky nákladov

· bod 32 a 33 - doplnenie nového dokumentu, ktorým je správa o uistení v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti - doplnené do kalkulačky nákladov

· bod 37 až 39 – doplnenie lehôt na uchovávanie účtovných záznamov - doplnené do kalkulačky nákladov

· K Čl. III. bod 75 – povinnosť audítora a audítorskej spoločnosti uchovávať záznamy o prípadných porušeniach ustanovení tohto zákona - doplnené do 3.1

· bod 3 - povinnosť overenia účtovnej závierky a konsolidovanej účtovnej závierky audítorom - toto nie je nová povinnosť, už je to v zákone od roku 2002, doplnenie vyplýva zo smernice a jej vyčíslenie je zahrnuté pri zákone o účtovníctve

· bod 85 – povinnosť informovať úrad, v ktorých hostiteľských štátoch sú oprávnení vykonávať uistenie - doplnené do kalkulačky nákladov a bodu 3.1

· bod 88 až 92 – vypustenie požiadavky minimálneho počtu hodín za rok - doplnené do bodu 3.1

· bod 112 § 34b – povinnosť archivácie uisťovacieho spisu 10 rokov - doplnené do kalkulačky nákladov a 3.1

Komisia žiada predkladateľa, aby v časti 3.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie doplnil sankcie a pokuty. Boli doplnené informácie do 3.4

Odôvodnenie: Materiál zakladá nové sankčné ustanovenia, ktoré je potrebné kvalitatívne popísať v časti 3.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v čl. 1 § 38 ods. 1 a 2.

K tabuľke zhody TZ_2022_2464: Pri transponovaní článku 2 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady EU (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typu c) tým, že Slovenská republika nevyužila možnosť dobrovoľnej transpozície, keď sa mohla rozhodnúť neuplatňovať koordinačné opatrenia uvedené v prvom pododseku tohto odseku na podniky uvedené v článku 2 ods. 5 bodoch 2 až 23 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/36/EÚ. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy. Zároveň Komisia žiada uvedené premietnuť aj do doložky vybraných vplyvov a analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.

Na základe požiadavky bol doplnený bod 3.4 analýzy na podnikateľské prostredie a do tabuľky zhody príslušné ustanovenie návrhu, goldplating je odstránený, pripomienka stráca opodstatnenosť.

K tabuľke zhody TZ_2022_2464: Pri transponovaní článku 1 ods. 13 písm. c) smernice Európskeho parlamentu a Rady EU (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typ c) tým, že Slovenská republika netransponovala dobrovoľné ustanovenie, ktorým členské štáty môžu nezávislému poskytovateľovi uisťovacích služieb usadenému na ich území povoliť, aby vyjadril názor. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy. Zároveň Komisia žiada uvedené premietnuť aj do doložky vybraných vplyvov a analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.

Vyhodnotenie: doplnenie do bodu 3.4 a tabuľky zhody:

V rámci transpozície článku 1 ods. 13 smernice (EÚ) 2022/2464 Slovenská republika túto možnosť povoliť výkon uisťovacích služieb inému nezávislému poskytovateľovi uisťovacích služieb usadenému na jej území nevyužila. Nevyužitím možnosti v čl. 1 ods. 13 písm. c) smernice (EÚ) 2022/2464 nedochádza podľa nášho názoru ku goldplatingu, nakoľko práve jej nevyužitím sa udržujú požiadavky smernice v minimálne miere. Zároveň využitie uvedenej možnosti členským štátom je podmienené existenciou takých požiadaviek v príslušnom právnom predpise členského štátu upravujúcom nezávislých poskytovateľov uisťovacích služieb, ktoré sú rovnocenné s požiadavkami smernice 2006/43/ES. Slovenská republika uplatní minimálnu požiadavku, a to štatutárneho audítora alebo audítorskú spoločnosť zapísaných v zozname štatutárnych audítorov alebo v zozname audítorských spoločností vedených UDVA v súlade so zákonom č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite.

K tabuľke zhody TZ_2022_2464: Pri transponovaní článku 3 ods. 7 smernice Európskeho parlamentu a Rady EU (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra sa Komisia domnieva, že dochádza ku goldplatingu typ b) tým, že Slovenská republika netransponovala dobrovoľné ustanovenie, ktorým členské štáty môžu kombinovať praktickú odbornú prípravu a teoretické vzdelávanie. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada náležite vyplniť stĺpce (9) a (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy. Zároveň Komisia žiada uvedené premietnuť aj do doložky vybraných vplyvov a analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.

Vyhodnotenie: doplnenie do doložky vplyvov, analýzy na podnikateľské prostredie aj tabuľky zhody:

Podľa článku 3 ods. 7 smernice (EÚ) 2022/2464 členské štáty môžu kombinovať praktickú odbornú prípravu a teoretické vzdelávanie. Smernica 2006/43/ES v čl. 12 umožňuje rôznu kombináciu v započítavaní dôb praktickej odbornej prípravy a teoretického vzdelávania. SR túto možnosť ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Súvisiace odborné články

Súvisiaci Finančný spravodajca

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.