A. Všeobecná časť
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo") vypracovalo návrh zákona o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona") ako iniciatívny materiál.
Návrh zákona nahrádza v súčasnosti platné znenie § 6 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov. Vo všeobecnosti návrh zákona zavádza elektronizáciu systému predaja diaľničných nálepiek, a teda elektronickú podobu diaľničnej nálepky za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest motorovými vozidlami do 3,5 t. Cieľom návrhu zákona je postupné nahradenie papierovej nálepky jej elektronickou podobou, preto je vhodnejšie nahradiť zaužívaný pojem "diaľničná nálepka" pojmom „diaľničná známka".
Systém papierových nálepiek, ktorý na Slovensku funguje od roku 1996 sa pri zohľadnení stúpajúceho počtu vozidiel a súčasných požiadaviek javí z dlhodobého hľadiska ako neudržateľný a prekonaný. V súčasnom systéme existuje niekoľko problémov ako napr. povinnosť umiestnenia nálepky na prednom skle vozidla, a s tým spojený vizuálny spôsob kontroly príslušníkmi Policajného zboru, obmedzené možnosti predaja nálepky, náklady spojené s výrobou a distribúciou a rovnako falšovanie, prípadne krádeže nálepiek, ktorých eliminovanie, alebo odstránenie podstatne zefektívni systém spoplatnenia všeobecného užívania vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest.
Navrhovaný elektronický systém predaja diaľničných známok zabezpečí užívateľom spoplatnených úsekov komfortnejší a širší spôsob nákupu diaľničnej známky, zároveň nebude dochádzať k ich obmedzovaniu z dôvodu vizuálnej kontroly (napr. spomaľovanie dopravy a tvorba kolón), rovnako návrh zákona ráta so zefektívnením kontroly ako aj so zavedením objektívnej zodpovednosti.
Z hľadiska bližšieho vymedzenia právnej regulácie možno zhrnúť predmet navrhovanej právnej úpravy nasledovne:
- z cestného zákona sa preberajú kategórie vozidiel, ktorých všeobecné užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest podlieha spoplatneniu,
- upravuje sa označovanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, platnosť diaľničnej známky, spôsoby jej úhrady, náležitosti potvrdenia o úhrade diaľničnej známky,
- precizuje sa oslobodenie od úhrady diaľničnej známky, zavadzajú sa pravidlá pre registráciu prevádzkovateľa vozidla alebo jazdnej súpravy oslobodených od úhrady diaľničnej známky,
- upravujú sa práva a povinnosti správcu výberu úhrady diaľničnej známky,
- z dôvodu zlepšenia vymáhateľnosti pokút uložených za porušenie povinnosti stanovených v návrhu zákona zavádza sa inštitút objektívnej zodpovednosti, upravuje sa rozkazné konanie a vylučuje sa súbeh postihu vodiča za priestupok a prevádzkovateľa vozidla alebo jazdnej súpravy za správny delikt,
- zavádza sa povinnosť okresných úradov evidovať správne delikty v evidencii správnych deliktov prevádzkovateľov vozidiel alebo jazdných súprav a poskytovať informácie z tejto evidencie v rozsahu stanovenom v návrhu zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná ako aj s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov
A.2. Vplyvy:
| Pozitívne*
| Žiadne*
| Negatívne*
|
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| x
|
| x
|
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
| x
|
|
|
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
| x
|
|
|
4. Vplyvy na životné prostredie
| x
|
|
|
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| x
|
|
|
A.3. Poznámky
-
A.4. Alternatívne riešenia
-
A.5. Stanovisko gestorov
2. Vplyvy na verejné financie:
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2013
| 2014
| 2015
| 2016
|
Príjmy verejnej správy celkom*
| 0
| 0
| 2 100 000
| 1 890 000
|
v tom: Ministerstvo vnútra SR
| 0
| 0
| 2 100 000
| 1 890 000
|
z toho:
|
|
|
|
|
- vplyv na ŠR*
| 0
| 0
| 2 100 000
| 1 890 000
|
- vplyv na územnú samosprávu
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom:
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
|
|
|
|
|
- Výdavky z fondov EÚ
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- Výdavky zo ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na územnú samosprávu
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Celková zamestnanosť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
| 0
|
* vzhľadom na to, že sa jedná o príjmy z pokút v oblasti mýta, tieto sú príjmom kapitoly Ministerstva vnútra SR. Predpokladáme, že sa bude riešiť cca 20% zistených priestupkov, t.j. cca 7 000 priestupkov ročne.
2.2 Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Financovanie
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2013
| 2014
| 2015
| 2016
|
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
| 0
| 0
| -2 100 000
| -1 890 000
|
z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| -2 100 000
| -1 890 000
|
financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
| 0
|
ostatné zdroje financovania
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv/úspora
| 0
| 0
| -2 100 000
| -1 890 000
|
* predpokladáme, že sa bude riešiť cca 20% zistených priestupkov, t.j. cca 7 000 priestupkov ročne.
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predkladaný návrh zákona predpokladá zvýšené príjmy štátneho rozpočtu v kapitole Ministerstva vnútra SR, čo predstavuje pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2014 až 2016.
2.3 Popis a charakteristika návrhu
2.3.1 Popis návrhu:
Návrh zákona nahrádza v súčasnosti platné znenie § 6 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov. Hlavným cieľom návrhu zákona je zavedenie elektronickej formy diaľničných známok za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest motorovými vozidlami do 3,5 t. Nespornou výhodou nového systému je oveľa efektívnejšia kontrola zaplatenia úhrady prostredníctvom stacionárnych alebo mobilných elektronických zariadení uplatnením inštitútu objektívnej zodpovednosti.
2.3.2 Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
...