I. Všeobecná časť
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo") vypracovalo návrh zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona") na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2013.
Návrh zákona zrušuje a zároveň nahrádza v súčasnosti platný zákon č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 25/2007 Z. z.). Hlavným cieľom návrhu zákona je oproti zákonu č. 25/2007 Z. z. ustanoviť rámec pre poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta na území Slovenskej republiky v súlade s rozhodnutím Komisie 2009/750/ES o definícii Európskej služby elektronického výberu mýta a jej technických prvkov, ktorým sa stanovujú podmienky pre zaručenie interoperability mýtnych systémov (ďalej len „rozhodnutie Komisie 2009/750/ES"), čím zároveň dôjde k vykonaniu tohto rozhodnutia. Návrh zákona preto pre oblasť Európskej služby elektronického výberu mýta ustanovuje niektoré práva a povinnosti poskytovateľa Európskej služby elektronického výberu mýta a notifikovanej osoby, podmienky poskytovania Európskej služby elektronického výberu mýta, zmierovacie konanie v oblasti Európskej služby elektronického výberu mýta, postup pri autorizácii a notifikácii, pôsobnosť ministerstva v oblasti Európskej služby elektronického výberu mýta, zodpovednosť za porušenie povinností ustanovených rozhodnutím Komisie 2009/750/ES a správny poplatok za podanie žiadosti o udelenie oprávnenia na poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta.
Ďalej návrh zákona ustanovuje podmienky elektronického, náhradného výberu mýta za užívanie vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, práva a povinnosti prevádzkovateľa vozidla, vodiča vozidla, správcu výberu mýta, výkon kontroly výberu mýta, pôsobnosť orgánov štátnej správy na úseku výberu mýta a zodpovednosť za porušenie povinností na tomto úseku.
Súčasne sa návrhom zákona zavádza objektívna zodpovednosť na úseku mýta, čím sa má docieliť efektívnejšie, rýchlejšie a hospodárnejšie konanie o protiprávnom skutku za konkrétne porušenia zákona o výbere mýta a jednoznačne svojou individuálnou i generálnou prevenciou znížiť počet porušovateľov a zvýšiť výber mýta. Súčasne sa predpokladá tiež zlepšenie vymáhateľnosti právoplatne uloženej pokuty.
Návrhom zákona sa zároveň odstraňujú niektoré nedostatky súčasného právneho stavu, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe zákona.
Vzhľadom na to, že návrh zákona zrušuje a nahrádza zákon č. 25/2007 Z. z., preberajú sa ním čiastočne do slovenského právneho poriadku tieto smernice EÚ:
smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999
o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/38/ES zo 17. mája 2006, smernice Rady 2006/103/ES z 20. novembra 2006 a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/76/EÚ z 27. septembra 2011,smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/52/ES z 29. apríla 2004 o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov v spoločenstve.
Navrhovaný zákon bude mať pozitívny i negatívny dopad na štátny rozpočet ale jeho prijatie bude mať pozitívny vplyv na dopravcov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, platným právnym poriadkom SR, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
A.2. Vplyvy:
| Pozitívne*
| Žiadne*
| Negatívne*
|
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| x
|
| x
|
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
| x
|
| x
|
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
|
|
x
|
|
4. Vplyvy na životné prostredie
|
| x
|
|
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| x
|
|
|
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
-
A.5. Stanovisko gestorov
2. Vplyvy na verejné financie:
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2013
| 2014
| 2015
| 2016
|
Príjmy verejnej správy celkom*
| 0
| 14 664 000
| 13 178 000
| 11 900 000
|
v tom: Ministerstvo vnútra SR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
|
|
|
|
|
- vplyv na ŠR*
| 0
| 14 664 000
| 13 178 000
| 11 900 000
|
- vplyv na územnú samosprávu
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 0
| 3 090 000
| 990 000
| 990 000
|
v tom: Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
| 0
| 3 090 000
| 990 000
| 990 000
|
z toho:
|
|
|
|
|
- Výdavky zo ŠR SR:
| 0
| 3 090 000
| 990 000
| 990 000
|
- vplyv na územnú samosprávu
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Celková zamestnanosť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- z toho vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
| 0
|
* vzhľadom na to, že sa jedná o príjmy z pokút v oblasti mýta, tieto sú príjmom kapitoly Ministerstva vnútra SR. Predpokladáme, že sa bude riešiť cca 20% zistených priestupkov, t. j. cca 10 900 priestupkov ročne.
2.2 Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Financovanie
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2013
| 2014
| 2015
| 2016
|
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
|
| -11 574 000
| -12 188 000
| -10 910 000
|
z toho vplyv na ŠR
| 0
| -11 574 000
| -12 188 000
| -10 910 000
|
financovanie zabezpečené v rozpočte
| 0
| 0
| 0
| 0
|
ostatné zdroje financovania
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtovo nekrytý vplyv
| 0
| - 11 574 000
| - 12 188 000
| - 10 910 000
|
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predkladaný návrh zákona predpokladá zvýšené príjmy štátneho rozpočtu v kapitole Ministerstva vnútra SR. Zároveň predkladaný návrh rieši zvýšené výdavky na vybudovanie a prevádzku Centrálneho registra priestupkov v rámci kapitoly Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Celkovo však návrh predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2014 až 2016.
2.3 Popis a charakteristika návrhu
2.3.1 Popis návrhu:
Návrh zákona zrušuje a zároveň nahrádza v súčasnosti platný zákon č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Hlavným cieľom návrhu zákona je oproti v súčasnosti platnému zákonu ustanoviť rámec pre poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) na území Slovenskej republiky, zavádza mýto na cestách II. a III. triedy, zavádza objektívnu zodpovednosť na úseku mýta a zvyšuje pokuty za mýtne priestupky. Návrhom zákona sa zároveň odstraňujú niektoré nedostatky súčasného právneho stavu, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe zákona.
2.3.2 Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Objem aktivít
| Odhadované objemy
|
r
| r + 1
| r + 2
| r + 3
|
Indikátor ABC
|
|
|
|
|
Indikátor KLM
|
|
|
|
|
Indikátor XYZ
|
|
|
|
|
2.3.4 Výpočty vplyvov na verejné financie
Vplyvy návrhu zákona na verejné financie sa dotýkajú zvýšeného príjmu rozpočtovej kapitoly Ministerstva vnútra SR prostredníctvom zvýšených sadzieb pokút v oblasti mýta a pokút vybraných v súvislosti so zavedením objektívnej zodpovednosti.
Okrem pozitívneho vplyvu na príjmy štátneho rozpočtu má návrh zákona aj negatívne vplyvy na výdavky štátneho rozpočtu, a to v súvislosti s vybudovaním Centrálneho registra priestupkov, ktorý by mal riešiť správu dopravných priestupkov, so zameraním predovšetkým na spracovanie akéhokoľvek typu dopravného priestupku. Predstavuje súbor organizačných, personálnych a technických prostriedkov, ktorý umožňuje centrálne riadiť a kontrolovať oblasť dodržiavania povinností prevádzkovateľa vozidla a vodiča vozidla podľa tohto návrhu zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekovo pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Okrem oblasti tohto zákona bude Centrálny register priestupkov zastrešovať aj nasledovné oblasti kontroly:
a) súvisiacu so zaplatením diaľničnej známky / časového poplatku za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest dvojstopovým motorovým vozidlom alebo jazdnou súpravou s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 3,5 t a dvojstopovými motorovými vozidlami kategórie M1,
b) dodržiavania pravidiel cestnej premávky (napr. maximálnej povolenej rýchlosti a maximálne povolenej hmotnosti vozidiel, jazdy na červenú a pod.) a
c) inej platnej legislatívy Slovenskej republiky (napr. kontrola platnosti štátnej technickej kontroly, kontrola platnosti emisnej kontroly, kontrola platnosti povinného zmluvného poistenia).
Výdavky súvisiace s výstavbou a prevádzkou Centrálneho registra priestupkov budú realizované prostredníctvom rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Náklady súvisiace so spoplatnením ciest II. a III. triedy nulovou sadzbou a zavedením inštitútu objektívnej zodpovednosti budú hradené z vlastných zdrojov NDS.
Výdavky súvisiace s priamym prístupom Finančnej správy a Vojenského spravodajstva k informáciám zhromaždeným podľa § 12 ods. 5 návrhu budú zabezpečené v rámci stanovených limitov výdavkov dotknutých inštitúcií na príslušný rozpočtový rok.
Ministerstvo vnútra ...