HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Uchovávanie, ochrana a vyraďovanie písomností podnikateľských subjektov

Výklad povinností pri spracúvaní účtovnej a personálno-mzdovej dokumentácie s prihliadnutím na zákonom novo rozšírené možnosti digitalizácie účtovníctva a vzor smernice.

Autori: Ing. Eva Gášpárová
Dátum publikácie: 18. 5. 2022



tt_zena-pocita

Aj napriek tomu, že povinnosť vypracovania registratúrneho poriadku a registratúrneho plánu bežné podnikateľské subjekty nemajú danú zákonom, je vhodné, aby mali vypracovanú internú smernicu na uchovávanie, ochranu a vyraďovanie písomností.

Podnikateľské subjekty v rámci svojej činnosti pracujú s množstvom písomností a iných dokumentov. Povinnosť uchovávania a ochrany týchto dokumentov im okrem osobitných predpisov ukladá aj zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach, ktorý upravuje organizáciu a pôsobnosť orgánov štátnej správy na úseku archívov a registratúr, organizáciu archívov, práva a povinnosti zriaďovateľa archívu, vlastníka archívneho dokumentu, prístup k archívnym dokumentom, ako aj práva a povinnosti pôvodcu registratúry.

NEPREHLIADNITE!

  • Súbor všetkých písomností je na účely tohto zákona označovaný ako registratúra.
  • Každá fyzická a právnická osoba, z činnosti ktorej registratúra vzniká, sa považuje za pôvodcu registratúry.

Zákon o archívoch a registratúrach v § 16 ods. 2 ukladá pôvodcovi registratúry tieto základné povinnosti:

  1. evidovať záznamy, ktoré vznikli z jeho činnosti, a došlé záznamy,
  2. vypracovať registratúrny plán a predložiť ho na schválenie štátnemu ústrednému archívu alebo štátnemu archívu s regionálnou územnou pôsobnosťou, to neplatí pre pôvodcu registratúry, z činnosti ktorého nevznikajú záznamy majúce trvalú dokumentárnu hodnotu, ani pre pôvodcu registratúry, ktorého výsledky sú predmetom autorského práva,
  3. zabezpečovať správu registratúry,
  4. zabezpečiť trvanlivosť registratúrneho záznamu,
  5. uchovávať registratúrny záznam, z ktorého vyhotovil elektronickú kópiu, počas lehoty jeho uloženia, to neplatí, ak ide o registratúrny záznam bez trvalej dokumentárnej hodnoty, z ktorého vyhotovil elektronickú kópiu prostredníctvom zaručenej konverzie,
  6. zabezpečovať, aby správu registratúry vykonávali osoby, ktoré majú najmenej úplné stredné vzdelanie, najvyššie orgány verejnej moci a orgány verejnej moci s celoslovenskou pôsobnosťou zabezpečujú správu registratúry aspoň jedným zamestnancom s vysokoškolským vzdelaním v študijnom odbore archívnictvo a pomocné vedy historické alebo v príbuznom študijnom odbore,
  7. umiestniť registratúru v priestoroch alebo na technických zariadeniach, ktoré zaručujú jej zachovanie,
  8. umožňovať výkon štátneho odborného dozoru nad správou registratúry,
  9. vyraďovať pravidelne registratúrne záznamy len so súhlasom ministerstva,
  10. označiť registratúrne záznamy, ku ktorým chce obmedziť prístup slovami „obmedzený prístup“ s uvedením času trvania obmedzenia na spisovom obale, ak ide o elektronické registratúrne záznamy, označenie sa uvedie v štruktúrovaných údajoch,
  11. obmedziť prístup k registratúrnym záznamom obsahujúcim osobné údaje,
  12. vyhotovovať na základe písomnej žiadosti oprávnenej osoby odpis, výpis, potvrdenie z registratúrneho záznamu a kópiu registratúrneho záznamu za úhradu nákladov a osvedčiť na nich zhodu s registratúrnym záznamom, pôvodcom registratúry osvedčený odpis, výpis, potvrdenie a kópia nahrádzajú originál registratúrneho záznamu,
  13. oznamovať bezodkladne ministerstvu prostredníctvom štátneho ústredného archívu alebo štátneho archívu s regionálnou územnou pôsobnosťou zmenu svojho názvu a zmenu miesta uloženia registratúry,
  14. odovzdať archívne dokumenty po vyraďovacom konaní do archívu v ochranných obaloch v lehote, ktorú určil štátny archív, so zoznamom odovzdávaných archívnych dokumentov,
  15. odovzdať bezodkladne registratúru právnemu nástupcovi, alebo ak zanikne bez právneho nástupcu:
    • predložiť bezodkladne štátnemu archívu návrh na vyradenie registratúrnych záznamov s trvalou dokumentárnou hodnotou vrátane tých, ktorým ešte neuplynula lehota uloženia, a odovzdať ich usporiadané podľa jeho pokynov,
    • uložiť registratúrne záznamy bez trvalej dokumentárnej hodnoty do uplynutia lehôt uloženia a oznámiť štátnemu archívu miesto, kde sú uložené.

 

Pre všetkých podnikateľov, ktorí sú podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve účtovnými jednotkami, vyplýva povinnosť uchovávať a chrániť účtovnú dokumentáciu z § 35 a § 36 zákona, pričom na nakladanie s účtovnou dokumentáciou sa vzťahujú všeobecné predpisy o archívnictve.

Účtovnú dokumentáciu v zmysle § 31 ods. 1 zákona o účtovníctve tvorí súhrn všetkých účtovných záznamov. Účtovným záznamom sa podľa § 4 ods. 5 zákona o účtovníctve rozumie údaj, ktorý je nositeľom informácie týkajúcej sa predmetu účtovníctva alebo spôsobu jeho vedenia. Účtovným záznamom sú najmä účtovné doklady, účtovné zápisy, účtovné knihy, odpisový plán, inventúrne súpisy, účtový rozvrh, účtovná závierka a výročná správa vedené v rozsahu ustanovenom zákonom o účtovníctve a nadväzujúcich postupov účtovania (opatrení Ministerstva financií SR).

Účtovná dokumentácia môže mať formu:

  • listinného účtovného záznamu, ktorým je účtovný záznam vyhotovený na papieri a tiež účtovný záznam vyhotovený pomocou softvéru, ktorý je zaslaný a prijatý ako listina alebo vyhotovený na interné účely účtovnej jednotky ako listina,
  • elektronického účtovného záznamu, ktorým je účtovný záznam vyhotovený:
    • v elektronickom formáte a prijatý alebo sprístupnený v elektronickom formáte, pričom elektronický formát určuje vyhotoviteľ účtovného záznamu alebo je určený na základe dohody s prijímateľom účtovného záznamu,
    • transformáciou účtovného záznamu z listinnej podoby do elektronickej podoby zaslaný elektronicky, pričom môže tvoriť prílohu elektronickej pošty,
    • v elektronickom formáte na interné účely účtovnej jednotky.


Obsah príspevku:

1. Registratúra
2. Uchovávanie a ochrana účtovnej dokumentácie
3. Uchovávanie a ochrana personálnej a mzdovej dokumentácie
4. Vzor internej smernice: Uchovávanie, ochrana a vyraďovanie písomností spoločnosti

 

  • Odborný článok je uvedený v skrátenom znení. Jeho celé znenie článku nájdete v produkte EPI Odborné články:

Uchovávanie, ochrana a vyraďovanie písomností podnikateľských subjektov

Autor: Ing. Eva Gášpárová

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace vzory

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.