
Orgán, ktorý rozhoduje o stavebnom povolení, stavebný úrad, je vo väčšine prípadov obec. Ide o tzv. prenesenie výkonu štátnej správy na orgán pôvodne samosprávny. V praxi úradník obce rozhoduje, pripravuje podklady a dáva na podpis starostovi obce príslušné rozhodnutia a opatrenia v rámci stavebného práva.
Prenesený výkon štátnej správy znamená, že činnosť realizuje fakticky samospráva, ale podľa pravidiel pre výkon štátnej správy. Ide o pravidlá, ktoré sú známe jednak z Ústavy SR (čl. 2 ods. 2), ale jednak aj z hľadiska správneho poriadku. Rozhodovací proces je predovšetkým prísne viazaný zákonom, a to ako z hľadiska kompetencie, teda odpovede na otázku, kto rozhoduje, tak aj z hľadiska, ako sa rozhoduje. Správny orgán môže rozhodnúť len zákonom predvídateľným spôsobom.
Oproti tomu je samospráva, ktorá má podstatne voľnejšie postavenie v procese rozhodovania. Treba však povedať, že samospráva väčšinou rozhoduje buď v rámci spravovania majetku obce, a to v podstate s istými obmedzeniami ako každý iný štatutár, alebo ako politické rozhodovanie zastupiteľstva vo veciach obecného záujmu. Negatívne by sme mohli samosprávu vymedziť ako možnosť konať všetko, čo nie je zakázané alebo už pred tým zákonom zverené inému orgánu, alebo ako súčasť subjektívnej autonómie fyzickej a právnickej osoby.
Samospráva sa realizuje prostredníctvom delegovanej formy, a to je poslanecký zbor alebo priamo:
a.) formou zhromaždenia obyvateľov obce,
b.) miestnym referendom.
Miestne referendum je prakticky prejav vôle originálneho nositeľa moci či už v rámci samosprávneho teritória územia obce, alebo ako národné referendum v rámci Slovenskej republiky ako celku.
Pre problematiku stavebného práva je formálny aj materiálny dôvod vypísania referenda. Formálne je ním buď petícia obyvateľov obce, alebo...
Autor: JUDr. Martin Píry, PhD.
Súvisiace právne predpisy ZZ SR