Vzhľadom na zmeny v spoločnosti v praxi dochádza k čoraz častejšiemu uplatňovaniu právnych predpisov týkajúcich sa cudzincov.
Zákon o pobyte cudzincov upravuje otázky kontroly hraníc, vstup a vycestovanie cez vonkajšiu hranicu, ale aj otázky súvisiace s administratívnym vyhostením, či zaistením.
Právna úprava pobytu cudzincov zahŕňa otázky pobytu štátneho príslušníka tretej krajiny, pobytu občana Únie a rodinného príslušníka občana Únie, doklady pre cudzincov a kontrolu pobytu a evidencie osôb.
Ustanovuje tiež povinnosti cudzincov, fyzických osôb, právnických osôb a štátnych orgánov Slovenskej republiky, priestupky a iné správne delikty.
Komentár približuje a vysvetľuje danú právnu úpravu, obsahuje príklady a upozornenia na konkrétne povinnosti a uľahčuje tak aplikáciu zákona v bežnej praxi.
§ 1 z. č. 404/2011 Z. z.
Predmet úpravy
(1) Tento zákon upravuje
a) pôsobnosť Policajného zboru pri zabezpečovaní kontroly hranícČl. 2 ods. 10 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/399 z 9. marca 2016, ktorým sa ustanovuje kódex Únie o pravidlách upravujúcich pohyb osôb cez hranice (Kódex schengenských hraníc) (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 77, 23. 3. 2016) v platnom znení. Slovenskej republiky (ďalej len „kontrola hraníc“) a v oblasti pobytu cudzincov na území Slovenskej republiky (ďalej len „pobyt“),
b) pôsobnosť orgánov verejnej moci v oblasti víz,
c) podmienky vstupu cudzincov na územie Slovenskej republiky (ďalej len „vstup“) a podmienky vycestovania cudzincov z územia Slovenskej republiky (ďalej len „vycestovanie“), ktoré nie sú upravené v osobitnom predpise alebo medzinárodnej zmluve,Napríklad nariadenie (EÚ) 2016/399 v platnom znení, nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 810/2009, ktorým sa ustanovuje vízový kódex Spoločenstva (vízový kódex) (Ú. v. EÚ L 243, 15. 9. 2009), Zmluva medzi Slovenskou republikou a Ukrajinou o malom pohraničnom styku (oznámenie č. 441/2008 Z. z.). ktorou je Slovenská republika viazaná (ďalej len „medzinárodná zmluva“),
d) podmienky pobytu,
e) vydávanie dokladov pre cudzincov,
f) evidenciu osôb a kontrolu pobytu,
g) administratívne vyhostenie a zákaz vstupu,
h) zaistenie štátneho príslušníka tretej krajiny a umiestnenie v zariadení,
i) policajný prevoz štátneho príslušníka tretej krajiny cez územie Slovenskej republiky (ďalej len „policajný prevoz“) a policajný sprievod štátneho príslušníka tretej krajiny z územia Slovenskej republiky (ďalej len „policajný sprievod“),
j) letecký tranzit štátneho príslušníka tretej krajiny cez územie Slovenskej republiky (ďalej len „letecký tranzit“),
k) práva a povinnosti osôb pri kontrole hraníc a pri pobyte,
l) priestupky a iné správne delikty na úseku kontroly hraníc a pobytu.
(2) Tento zákon sa vzťahuje aj na cudzincov, ktorí požiadali o udelenie azylu alebo o poskytnutie doplnkovej ochrany na území Slovenskej republiky (ďalej len „žiadosť o udelenie azylu“), ktorým bol udelený azyl na území Slovenskej republiky, ktorým bola poskytnutá doplnková ochrana na území Slovenskej republiky, ktorí požiadali o poskytnutie dočasného útočiska na území Slovenskej republiky alebo ktorým bolo poskytnuté dočasné útočisko na území Slovenskej republiky, ak osobitný predpisZákon č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. neustanovuje inak.
Komentár k § 1 z. č. 54/2019 Z. z.
K § 1 ods. 1
Zákon č. 404/2011 Z. z. je komplexným právnym predpisom upravujúcim tak oblasť kontroly hraníc (do 31. 12. 2011 upravenú zákonom č. 477/2003 Z. z.), ako aj oblasť vstupu, pohybu a pobytu cudzincov na území SR (do 31. 12. 2011 upravenú zákonom č. 48/2002 Z. z.). Vstupom Slovenskej republiky do EÚ vznikla SR povinnosť urobiť všetky opatrenia nevyhnutné na to, aby právne záväzné akty EÚ boli na území SR vykonateľné (čl. 291 ods. 1 ZFEÚ). Tak zákon č. 48/2002 Z. z., ako aj zákon č. 477/2003 Z. z. boli síce opakovane novelizované tak, aby sa dosiahol súlad s právom EÚ, no potreba obsahového a terminologického zosúladenia si vyžiadala prijatie nového právneho predpisu, ktorý by upravoval tak kontrolu hraníc, ako aj pobyt cudzincov (dôvodová správa k zákonu č. 404/2011 Z. z., dostupná na internete).
Zákon č. 404/2011 Z. z. upravuje:
- práva, povinnosti, úlohy Policajného zboru – Úradu hraničnej a cudzineckej polície Prezídia Policajného zboru, ktorý je útvarom Prezídia Policajného zboru s celoslovenskou pôsobnosťou (dostupné na webovom sídle MVSR) („Úrad“) – na úseku kontroly hraníc, ako aj vízovej a pobytovej agendy;
Poznámka autora: zákon č. 404/2011 Z. z. operuje s pojmom Policajný útvar. Tento pojem však v komentári nepoužívame, pretože policajným útvarom je Úrad hraničnej a cudzineckej polície, z dôvodu ktorého používame pojem Úrad. Z hľadiska organizačnej štruktúry by sme vzhľadom na informácie zverejnené na webovom sídle MVSR mohli konštatovať, že Úradu sú podriadené Riaditeľstvá cudzineckej a hraničnej polície, pod ktoré spadajú jednotlivé oddelenia cudzineckej polície. Na ich označenie používame označenie Úrad alebo označenie OCP.
- vstup, pohyb, pobyt cudzincov na území SR (vrátane vydávania dokladov, evidencie a kontroly pobytu cudzincov), ako aj ich vycestovanie z územia SR;
- konanie o administratívnom vyhostení cudzinca, podmienky zaistenia, policajného tranzitu, policajného sprievodu a leteckého tranzitu štátneho príslušníka tretej krajiny;
- práva, povinnosti cudzincov, ako aj iných osôb a štátnych orgánov na úseku kontroly hraníc, ako aj v rámci pobytovej agendy a
- konanie o priestupkoch a iných správnych deliktoch v oblasti kontroly hraníc a pobytovej agendy vrátane ukladania sankcií.
Tak kontrola hraníc, ako aj pobytová agenda sú oblasťami regulovanými zo strany EÚ [z čl. 4 ods. 2 písm. j) ZFEÚ vyplýva, že priestor slobody, bezpečnosti a spravodlivosti je oblasťou tzv. spoločných právomocí EÚ a členských štátov]. V zmysle čl. 67 ods. 1 a ods. 2 ZFEÚ Únia vytvára priestor slobody, bezpečnosti a spravodlivosti pri rešpektovaní základných práv a rozličných právnych systémov a tradícií členských štátov. Zabezpečuje absenciu kontrol osôb na vnútorných hraniciach a tvorí spoločnú politiku v oblasti azylu, prisťahovalectva a kontroly vonkajších hraníc, ktorá sa zakladá na solidarite medzi členskými štátmi a ktorá je spravodlivá voči štátnym príslušníkom tretích krajín. Kontrola hraníc je upravená v Nariadení č. 2016/399 – tzv. Kódexe schengenských hraníc, udeľovanie (schengenských) víz je predmetom úpravy Nariadenia č. 810/2009 (tzv. vízový kódex). Nariadenie č. 2018/1806 upravuje zoznam tretích krajín, ktorých štátni príslušníci musia (povinne) disponovať vízom pri prechode vonkajšej hranice EÚ, ako aj zoznam krajín, kde je táto povinnosť zrušená (ak pobyt štátneho príslušníka tejto tretej krajiny nepresiahne 3 mesiace v rámci 6 mesiacov). Všetky vyššie menované nariadenia sú priamo uplatniteľné v SR bez potreby ich akejkoľvek transpozície (čl. 288 ZFEÚ). Okrem nariadení reguluje EÚ priestor slobody, bezpečnosti a spravodlivosti aj prostredníctvom smerníc – časť z nich bola do právneho poriadku SR transponovaná už zákonom č. 48/2002 Z. z. Z prílohy č. 2 k zákonu č. 404/2011 Z. z. vyplýva, že do právneho poriadku SR je v súčasnosti transponovaných takmer 20 smerníc prijatých EÚ, týkajúcich sa najmä právneho postavenia štátnych príslušníkov tretích krajín.
Právna úprava hraničnej, vízovej a pobytovej agendy je obsiahnutá aj v medzinárodných zmluvách. Pôjde napr. o medzinárodné zmluvy o zrušení vízovej povinnosti alebo napr. Zmluvu medzi SR a Ukrajinou (Oznámenie č. 2/1995 Z. z.) upravujúcu režim na slovensko-ukrajinskej hranici ako vonkajšej hranici EÚ.
K § 1 ods. 2
Pôsobnosť zákona č. 404/2011 Z. z. je rozšírená aj na cudzincov, ktorí požiadali na území SR o azyl/doplnkovú ochranu/dočasné útočisko, ako aj na cudzincov, ktorým bol azyl/doplnková ochrana/dočasné útočisko poskytnuté. Azylová agenda je upravená samostatným zákonom č. 480/2002 Z. z., ktorý má vo vzťahu k zákonu č. 404/2011 Z. z. postavenie lex specialis, t. j. na právne postavenie cudzincov uvedených v prvej vete sa bude zákon č. 404/2011 Z. z. ako lex generalis vzťahovať len vtedy, ak zákon č. 480/2002 Z. z. nebude ustanovovať inak. V tejto súvislosti podotýkame, že azylant [cudzinec s udeleným azylom – ust. § 2 písm. i) zákona č. 480/2002 Z. z.] sa považuje za cudzinca s udeleným trvalým pobytom v zmysle ust. § 42 a nasl. zákona č. 404/2011 Z. z. (ust. § 24 ods. 1 zákona č. 480/2002 Z. z.) a cudzinec, ktorému sa poskytla doplnková ochrana, za cudzinca s udeleným prechodným pobytom podľa ust. § 20 a nasl. zákona č. 404/2011 Z. z. (ust. § 27a ods. 1 zákona č. 480/2002 Z. z.). Pobyt cudzinca, ktorému sa poskytlo dočasné útočisko, sa spravuje režimom tolerovaného pobytu podľa ust. § 58 a nasl. zákona č. 404/2011 Z. z. (ust. § 31 ods. 1 zákona č. 480/2002 Z. z.).
» Komentár zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov
Odporúčame tiež:
» Komentár zákona č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov
Autor: JUDr. Petra Čičkánová