HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Komentár k zákonu o dobrovoľníctve

Nový komentár k zákonu č. 406/2011 Z. z.

Dátum publikácie: 27. 10. 2023



3-d-obalka-zakon-o-dobrovolnictve1

 

Z predhovoru autora:  

 

V právnom poriadku Slovenskej republiky do roku 2011 absentovala jednotná právna úprava dobrovoľníctva, pričom jestvujúca čiastočná právna úprava, napr. v zákone č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa vlády SR ako predkladateľa návrhu zákona, brzdila dobrovoľnícku činnosť. Preto bol (do značnej miery na podnet EÚ) na Slovensku dňa 21. 10. 2011 prijatý zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý upravoval právne postavenie dobrovoľníka a právne vzťahy pri poskytovaní služieb, činností a iných výkonov dobrovoľníkom a ktorého hlavnou ambíciou bolo stransparentniť dobrovoľníctvo, vytvoriť podmienky pre rozvoj dobrovoľníctva vrátane definovania inštitútu dobrovoľníka, pričom vláda SR prisľúbila podporiť aktivity charity, mimovládnych organizácií a kresťanských spoločenstiev, ktoré majú najlepšie výsledky, najmä z fondov EÚ. 

Bez zásadnejších zmien prežil zákon viac než jednu dekádu. V roku 2023 vláda SR na podnet pracovnej skupiny, zriadenej za týmto účelom na Úrade splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti (zloženej zo zástupcov MV SR a vybraných rezortov, zástupcu ZMOS a zástupcov mimovládneho neziskového sektora), predložila s poukazom na Programové vyhlásenie vlády SR na obdobie rokov 2021 – 2024 a Akčný plán Koncepcie rozvoja občianskej spoločnosti na Slovensku na roky 2019 – 2020, v ktorom bola okrem analýzy potreby legislatívnych zmien zákona o dobrovoľníctve stanovená aj úloha pripraviť návrh mechanizmu priamej štátnej podpory dobrovoľníckych programov so zámerom podpory dobrovoľníctva v rôznych oblastiach, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Predkladateľ konštatoval, že dobrovoľnícke aktivity sú vnímané ako želaná súčasť života jednotlivca a spoločnosti a že zákon, ktorý bol prijatý pred 10 rokmi, vytvoril základný rámec pre úpravu vzťahov pri realizácii dobrovoľníckej činnosti, avšak aplikačná prax priniesla niekoľko problematických bodov. Hlavným cieľom novely bolo riešenie požiadaviek a potrieb vyplývajúcich z praxe tak, aby bol umožnený rozvoj dobrovoľníctva v rôznych oblastiach spoločnosti. Navrhované zmeny kladú dôraz na potrebu manažmentu dobrovoľníkov, na zásadu rovnakého zaobchádzania u záujemcov uchádzajúcich sa o výkon dobrovoľnej činnosti, ale zároveň reagujú aj na reálnu prax a nedostatky, ktoré sa vyskytli pri využívaní dobrovoľníkov počas pandémie COVID-19. Navrhovaná právna úprava prináša riešenie založené na preplácaní výdavkov iba na základe preukázateľne vynaložených výdavkov. Súčasne majú vytvoriť rámec pre budúcu finančnú podporu dobrovoľníctva zo strany štátu, pričom už v návrhu zákona sa počítalo s každoročnými výdavkami štátu na úrovni 450 000 eur na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov prostredníctvom predložených projektov uchádzajúcich sa o poskytnutie dotácie. Parciálne návrh zákona reaguje na Nariadenie EP a Rady (EÚ) z 20. mája 2021 č. 2021/888, ktorým bol na roky 2021 – 2027 zriadený program Európsky zbor solidarity a Európsky dobrovoľnícky zbor pre humanitárnu pomoc, ktorých cieľom je podpora rozvoja a budovanie kapacít dobrovoľníckej činnosti, vytváranie príležitostí pre mladých ľudí v celej Únii na to, aby mohli zmysluplným spôsobom prispievať k fungovaniu spoločnosti, prejavovať solidaritu a rozvíjať svoje zručnosti, čím sa naplnia funkcie dobrovoľníctva, a zrejme aj na Odporúčanie Rady EÚ z 5. apríla 2022 týkajúce sa mobility mladých dobrovoľníkov v rámci Európskej únie (2022/C 157/01), ktorým Rada EÚ odporúča členským štátom naďalej podporovať nadnárodnú dobrovoľnícku činnosť v Európe a mimo nej s primeraným ohľadom na vnútroštátne rámce a právne predpisy v oblasti dobrovoľníckych činností a na celkové vnútroštátne priority členských štátov, existujúce miestne príležitosti a pri dodržiavaní režimov verejných výdavkov, a na tento účel uľahčovať rozvoj 10 línií činností:

- zváženie opatrení prispievajúcich k zachovaniu primeraného a jasného legislatívneho a vykonávacieho rámca pre zdravie, bezpečnosť a ochranu účastníkov nadnárodných dobrovoľníckych činností,

- poskytovanie prístupných informácií a zvyšovanie informovanosti o právach dobrovoľníkov, ako je stanovené v uvedenom osobitnom rámci,

- zvýšenie kvality dobrovoľníckych príležitostí podporou organizátorov dobrovoľníckych činností v ich úsilí o budovanie kapacít,

- zabezpečenie, aby prístup k nadnárodným dobrovoľníckym činnostiam bol reálnou príležitosťou pre všetkých mladých ľudí vrátane tých s nedostatkom príležitostí,

- zvyšovanie informovanosti o výhodách dobrovoľníckych činností prostredníctvom informačných, poradenských a osvetových aktivít, a to aj zapojením vnútroštátnych zainteresovaných strán v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy, zamestnanosti, sociálnych služieb a mládeže, venovanie osobitnej pozornosti spravodlivému oslovovaniu mladých ľudí s nedostatkom príležitostí,

- podporovanie a propagovanie činností zameraných na budovanie komunít v súvislosti s dobrovoľníckou činnosťou,

- preskúmanie nových trendov a alternatívnych rozmerov a formátov dobrovoľníckej činnosti,

- vytváranie synergií, komplementárnosti a kontinuity medzi systémami dobrovoľníckej činnosti a dobrovoľníckymi činnosťami existujúcimi na európskej úrovni a (na rôznych úrovniach) v členských štátoch,

- podporovanie dobrovoľníckych činností, ktoré zmysluplne prispievajú k riešeniu výziev súvisiacich s klímou a so životným prostredím,

- zahrnutie informácií o pokroku pri plnení tohto odporúčania do pravidelných aktualizácií v rámci stratégie EÚ pre mládež, najmä sekcie Wiki pre mládež.

Dňa 1. 4. 2023 tak vstúpil do účinnosti zákon č. 50/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorým nedošlo k radikálnym koncepčným zmenám zákona o dobrovoľníctve účinného do 31. 3. 2023 v oblasti systematiky, no došlo k zásadnému rozšíreniu zákona a prepracovaniu jednotlivých ustanovení, najmä, pokiaľ ide o osobu dobrovoľníka a dobrovoľnícku činnosť. Niektoré požiadavky aplikačnej praxe však neboli zahrnuté do novelizačného zákona, ale na základe dohody s vybranými ústrednými orgánmi štátnej správy budú riešené v samostatných legislatívnych procesoch.

§ 1 z. č. 406/2011 Z. z.

Predmet úpravy

(1) Tento zákon upravuje právne postavenie dobrovoľníka a právne vzťahy pri poskytovaní služieb, činností a iných výkonov dobrovoľníkom (ďalej len „dobrovoľnícka činnosť“) a akreditáciu v oblasti dobrovoľníckych činností.

(2) Tento zákon sa vzťahuje aj na činnosť vykonávanú dobrovoľníkom podľa osobitných zákonov,Napríklad § 34 ods. 1 a § 57 zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov., § 5 zákona č. 460/2007 Z. z. o Slovenskom Červenom kríži a ochrane znaku a názvu Červeného kríža a o zmene a doplnení niektorých zákonov, § 11 až 13 zákona č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 4 zákona č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe v znení neskorších predpisov.ak tieto osobitné zákony neustanovujú na výkon dobrovoľníckej činnosti iné podmienky.

Komentár k § 1 z. č. 406/2011 Z. z.



Autor:
JUDr. Mgr. Joachim Dušan Fraňo

 

K § 1 ods. 1

V systematike členenia zákona nejde o úplne typickú štruktúru predvídanú zákonom o tvorbe právnych predpisov. Zákonodarca zvolil kombináciu úvodných ustanovení, ktoré obsahujú predmet úpravy aj vymedzenie základných pojmov, v kombinácii s ustanoveniami upravujúcimi príslušné spoločenské vzťahy (upravujúce práva a povinnosti). Z hľadiska štruktúry obsahu právny predpis upravuje právne postavenie dobrovoľníka, definíciu dobrovoľníckej činnosti, práva a povinnosti prijímateľa dobrovoľníckej činnosti, práva a povinnosti vysielajúcej organizácie, náležitosti zmluvy, osobitne dobrovoľnícku činnosť vykonávanú pre orgány verejnej správy a od roku 2023 aj akreditáciu v oblasti dobrovoľníckych činností.

Európsky parlament uznesením zo dňa 22. 4. 2008 o prínose dobrovoľníckej práce pre hospodársku a sociálnu súdržnosť (2007/2149(INI)) podnietil vládu SR na spracovanie legislatívneho návrhu a prijatím zákona o dobrovoľníctve tak bol daný základný rámec pre úpravu vzťahov pri realizácii dobrovoľníckej činnosti.

Úvodné ustanovenie § 1 obsahuje predmet úpravy a pôsobnosť zákona, čím zakladá charakter právnej normy viac výkladový než normatívny.

K ods. 1

Ustanovenie § 1 ods. 1 definuje okruh spoločenských vzťahov, ktoré sú upravené zákonom. Podľa ust. § 1 ods. 1 upravuje zákon nasledovné oblasti:

1. právne postavenie dobrovoľníka,

2. právne vzťahy pri poskytovaní služieb, činností a iných výkonov dobrovoľníkom,

3. akreditáciu v oblasti dobrovoľníckych činností.

Za dobrovoľnícku činnosť sa podľa zákona, hoci nejde o legálnu definíciu, ale len legislatívno-technickú skratku, považujú poskytovanie služieb, činností a iných výkonov dobrovoľníkom.

Zo znenia normatívneho textu možno gramatickým výkladom konštatovať, že ide o vyčerpávajúci (taxatívny) výpočet oblastí, ktoré zákon upravuje, avšak slovné spojenie „iných výkonov dobrovoľníkom“ dáva priestor pre podradenie aj ďalších výkonov, teda ďalších činností vykonávaných dobrovoľníkom, ktoré sa môžu spravovať týmto zákonom, ak osobitný predpis neustanovuje konkrétne práva a povinnosti odlišne.

Ad 1

Pod pojmom „právne postavenie dobrovoľníka“ je potrebné rozumieť pozíciu, postavenie a status dobrovoľníka v systéme práva a na právne účely, vyjadrený ako súbor definičných znakov a práv a povinností vo vzťahu k štátu i vo vzťahu k ostatným fyzickým a právnickým osobám, zakladajúci právny základ pre ďalšie legislatívne procesy v budúcnosti. Zákon na právne účely definuje pojem dobrovoľník v ust. § 2 zákona. Ide o legálnu definíciu, teda právne záväznú definíciu, pri ktorej, ak nie je naplnený niektorý definičný znak uvedený v § 2, nepôjde o dobrovoľníka v právnom slova zmysle.

Ak teda bude predmetom právneho vzťahu, právnych úkonov či právnych aktov pojem „dobrovoľník“, bude potrebné riadiť sa legálnou definíciou. Tak tomu je napr. pri znižovaní dávky v hmotnej núdzi, kde osoba v hmotnej núdzi, ktorá vykoná v príslušnom kalendárom mesiaci dobrovoľnícku činnosť v rozsahu 32 hodín, nemusí sa zúčastniť menších obecných služieb (známe ako aktivačné práce) a nie je považovaná za osobu dlhodobo pasívne zotrvávajúcu v systéme pomoci v hmotnej núdzi. Zákon o pomoci v hmotnej núdzi priamo odkazuje na zákon o dobrovoľníctve (viď komentár k § 2 ods. 1).

Ak však pojem dobrovoľník bude predmetom hovorovej reči pri bežnej komunikácii, nie je potrebné, aby boli splnené definičné znaky. Na druhej strane, ak niektorý právny akt (slovenský zákon, vyhláška a pod.) používa pojem dobrovoľník, je možné dovolávať sa definície podľa ust. § 2 [napr. § 2 písm. f) zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov; § 4 ods. 3 písm. q) a § 10 ods. 3 zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov; § 9c zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a i.]. Definovaním právneho postavenia dobrovoľníka sa zároveň zvyšuje právna istota, hodnota dobrovoľníka ako subjektu i skutočná pozícia dobrovoľníka v systéme práva a v spoločnosti.

Ad 2

Obsahom pojmu „právne vzťahy pri poskytovaní služieb, činností a iných výkonov dobrovoľníkom“ je päť znakov:

1. dobrovoľník – pozri komentár k § 2;

2. právne vzťahy – teória práva definuje právne vzťahy ako spoločenské vzťahy, ktoré sú regulované právnymi normami, resp. vznikajú na základe právnych noriem. Nie všetky spoločenské vzťahy sú však právnymi vzťahmi, pretože spoločenské vzťahy sú širším pojmom (podobne, ako je hovorový význam pojmu dobrovoľník širší než ten právny). Všetky právne vzťahy sú však nepochybne vzťahmi spoločenskými;

Právne vzťahy vznikajú z právnych dôvodov, ktorými sú v zásade:

- právne skutočnosti závislé od ľudskej vôle, ktoré vyžadujú v každom prípade prejav vôle fyzickej osoby (aj keď koná za právnickú osobu). Právnymi skutočnosťami závislými od ľudskej vôle sú právne úkony [napr. zmluva o dobrovoľníckej činnosti, ktorú bude podpisovať dobrovoľník – FO a fyzická osoba (štatutárny orgán) v mene organizácie ako právnickej osoby], protiprávne úkony [zavinené spôsobenie škody, napr. rozbitie okna na tábore) a individuálne (konštitutívne) právne akty (napr. rozhodnutie o udelení akreditácie)];

- právne skutočnosti nezávislé od ľudskej vôle, ktoré vyvolávajú právne následky mimo vôle ľudí, ide napr. o plynutie času, narodenie dieťaťa, smrť osoby či prírodné javy.

Právne dôvody však treba odlíšiť od subjektívnych dôvodov, ktorými sú pohnútky subjektov vstúpiť do právneho vzťahu (napr. subjektívnym dôvodom, pre ktorý sa osoba chce stať dobrovoľníkom, bude hodnotový rebríček jednotlivca, avšak právnym dôvodom bude až zmluva o dobrovoľníckej činnosti; subjektívnym dôvodom na získanie akreditácie bude záujem o dotácie alebo zvýšenie prestíže, avšak právnym dôvodom bude splnenie podmienok podľa § 8 a nasl. zákona).

Na podklade uvedeného teda vo výsledku rozoznávame právne vzťahy závislé od ľudskej vôle (napr. uzavretie zmluvy o dobrovoľníckej činnosti, zodpovednosť za zavinené rozbitie okna pri výkone dobrovoľníckej činnosti) a právne vzťahy nezávislé od ľudskej vôle (napr. poškodené auto organizácie krupobitím, nikým nezavinená smrť dobrovoľníka, skončenie zmluvy o dobrovoľníckej činnosti po uplynutí doby, na ktorú bola uzavretá).

Všetky uvedené právne vzťahy sa musia týkať poskytovania služieb, činností alebo iných výkonov (§ 3, § 4, § 5, § 7) a byť spojené s dobrovoľníkom (§ 2), inak nepôjde o právne vzťahy podľa zákona o dobrovoľníctve.

3. poskytovanie služieb – nie je v zákone o dobrovoľníctve definované, preto systematickým výkladom možno s poukazom na podstatu dobrovoľníckej činnosti i odkazy v iných zákonoch [§ 5 ods. 1 písm. m) zák. č. 460/2007 Z. z.] dospieť k záveru, že ide o služby všeobecne prospešné. Ich výpočet možno analogicky nájsť v ust. § 2 ods. 2 zákona č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, podľa ktorého sú všeobecne prospešné služby najmä:

a) poskytovanie zdravotnej starostlivosti,

b) poskytovanie sociálnej pomoci a humanitárna starostlivosť,

c) tvorba, rozvoj, ochrana, obnova a prezentácia duchovných a kultúrnych hodnôt,

d) ochrana ľudských práv a základných slobôd,

e) vzdelávanie, výchova a rozvoj telesnej kultúry,

f) výskum, vývoj, vedecko-technické služby a informačné služby,

g) tvorba a ochrana životného prostredia a ochrana zdravia obyvateľstva,

h) služby na podporu regionálneho rozvoja a zamestnanosti,

i) zabezpečovanie bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu.

Keďže ide o tzv. demonštratívny výpočet, právna norma umožňuje za všeobecne prospešné služby považovať aj ďalšie, v právnej norme neuvedené služby. Či je konkrétna služba všeobecne prospešná, je vecou individuálneho posúdenia danej služby a jej obsahu. Všeobecne prospešné služby podľa vyššie uvedeného sa v praxi začali s obľubou uvádzať aj pri zakladaní občianskych združení a určovaní činností už existujúcich občianskych združení, keďže takýto typologický výpočet činností/služieb o. z. nie je ani príkladmo v žiadnom právnom predpise upravený, pričom kompetentným orgánom štátnej správy sú prijímané v zásade bezproblémovo a nevytvárajú aplikačné problémy.

4. poskytovanie činností – predstavuje predovšetkým činnosti definované v ust. § 3 zákona, prioritne dobrovoľnícku činnosť ako takú. Príkladmi sú verejnoprospešné činnosti (pozri komentár k pojmu „poskytovanie služieb“), činnosti v oblasti sociálnych vecí a zdravotníctva, starostlivosti o chorých a starších ľudí, vzdelávania, práce s mládežou atď. Poskytovanie činností je úzko previazané s poskytovaním služieb;

5. poskytovanie iných výkonov – je rovnako úzko späté s poskytovaním činností a s poskytovaním služieb, avšak ustanovením tejto oblasti predmetu úpravy zákonodarca v súlade so zámerom čo najviac podporiť rozvoj dobrovoľníctva rozšíril pôsobnosť zákona aj na podporu iných aktivít bez potreby legislatívnej zmeny. Poskytovanie iných výkonov nie je v žiadnom právnom predpise bližšie definované, preto podeň možno subsumovať v zásade všetky ostatné výkony dobrovoľníka súvisiace s dobrovoľníckou činnosťou, čo prináša možnosť aplikovať tento zákon/realizovať právo podľa tohto zákona, najmä ak niet osobitnej úpravy (zákon o dobrovoľníctve je lex generalis).

Ad 3

Pokiaľ ide o oblasť „akreditácie v oblasti dobrovoľníckych činností“, táto bola doplnená novelou v roku 2023, čím sa pôsobnosť zákona rozšírila aj na akreditáciu v oblasti dobrovoľníckych činností. Z hľadiska systematického členenia právneho predpisu boli za dovtedajší § 7 doplnené ust. § 8 – § 16. V tomto smere ide skôr o kvalitnú legislatívu prinášajúcu stabilitu a prehľadnosť právneho predpisu.

 

Komentár je skrátený, celé znenie nájdete v produkte EPI Komentáre k zákonom:

» Komentár zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve

Autor: JUDr. Mgr. Joachim Dušan Fraňo

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.