K právomociam prezidenta Slovenskej republiky – K zjednocovaniu právnych názorov senátov Ústavného súdu Slovenskej republiky

Pri realizácii svojich právomocí má prezident Slovenskej republiky (ďalej len „prezident“) postupovať tak, aby nevznikli dôvodné pochybnosti o jeho nezávislosti, nestrannosti, ako aj objektivite. Musí tak konať v zmysle ústavného sľubu, ktorý mu prikazuje: „... Svoje povinnosti budem vykonávať v záujme občanov a zachovávať i obhajovať ústavu a ostatné zákony.“ [čl. 104 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“)]. Rozbor tejto formulácie sľubu znamená, že prezident bude (má) každú svoju právomoc smerovať výlučne k presadzovaniu záujmov občanov a presadzovaniu hodnôt právneho štátu. Tento sľub sa v plnom rozsahu dotýka aj plnenia právomocí uvedených v čl. 102 ústavy.

Z čl. 134 ods. 2 a čl. 139 ústavy jednoznačne vyplýva povinnosť prezidenta, aby z dvojnásobného počtu kandidátov vymenoval presne polovicu za sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky.

V materiálnom právnom štáte je povinnosťou každého orgánu verejnej moci konať, uplatniť svoju kompetenciu vždy, v celom rozsahu a včas.

Právomoc orgánu verejnej moci je vymedzená ústavou a zákonom, nie želaniami osôb, ktoré ju v mene orgánu vykonávajú. Na začiatku stojí kreácia orgánov verejnej moci a vymedzenie ich kompetencie. Nasleduje ich ústavná činnosť a jej kontrola, aby postupovali v súlade s právnym poriadkom.

Nahradenie ústavou alebo zákonom ustanoveného postupu vlastnou úvahou štátneho orgánu odporuje ústavnej úprave čl. 2 ods. 2 a je svojvôľou štátneho orgánu.

Právomoc podľa čl. 102 ods. 1 písm. s) ústavy je prezident povinný uplatniť v súlade s podmienkami vymedzenými ústavou, ktorá mu poskytuje možnosť voľnej úvahy v dimenziách čl. 134 ods. 2 a čl. 139 ústavy.

Návrh na zjednotenie právnych názorov senátov Ústavného súdu Slovenskej republiky nie je prostriedok dostupný účastníkom konania, ale ide o prostriedok, ktorý má k dispozícii plénum na zjednotenie judikatúry.

Právny poriadok Slovenskej republiky neumožňuje účastníkom konania sústavné napádanie integrity senátu a vyberanie si sudcov, ktorí majú vo veci konať a rozhodnúť. Takýto postup treba na počiatku odmietnuť a považovať za nesúladný s právnym poriadkom Slovenskej republiky.

Spisová značka: III. ÚS 571/2014
Forma rozhodnutia: Nález
Súd: Ústavný súd SR
Dátum rozhodnutia: 17. 3. 2015
Oblasti práva: Ústavné právo / Štát, ústavné právo / Ústavné súdnictvo
Územná pôsobnosť: Slovensko
Zdroj: Zbierka nálezov a rozhodnutí ÚS SR
Právny inštitút:
konanie na Ústavnom súde
ochrana ľudských práv / právo na prístup občanov k voleným a iným funkciám
súdnictvo



S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.