K právomociam prezidenta Slovenskej republiky – K zjednocovaniu právnych názorov senátov Ústavného súdu Slovenskej republiky
Pri realizácii svojich právomocí má prezident Slovenskej republiky (ďalej len „prezident“) postupovať tak, aby nevznikli dôvodné pochybnosti o jeho nezávislosti, nestrannosti, ako aj objektivite. Musí tak konať v zmysle ústavného sľubu, ktorý mu prikazuje: „... Svoje povinnosti budem vykonávať v záujme občanov a zachovávať i obhajovať ústavu a ostatné zákony.“ [čl. 104 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“)]. Rozbor tejto formulácie sľubu znamená, že prezident bude (má) každú svoju právomoc smerovať výlučne k presadzovaniu záujmov občanov a presadzovaniu hodnôt právneho štátu. Tento sľub sa v plnom rozsahu dotýka aj plnenia právomocí uvedených v čl. 102 ústavy.
Z čl. 134 ods. 2 a čl. 139 ústavy jednoznačne vyplýva povinnosť prezidenta, aby z dvojnásobného počtu kandidátov vymenoval presne polovicu za sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky.
V materiálnom právnom štáte je povinnosťou každého orgánu verejnej moci konať, uplatniť svoju kompetenciu vždy, v celom rozsahu a včas.
Právomoc orgánu verejnej moci je vymedzená ústavou a zákonom, nie želaniami osôb, ktoré ju v mene orgánu vykonávajú. Na začiatku stojí kreácia orgánov verejnej moci a vymedzenie ich kompetencie. Nasleduje ich ústavná činnosť a jej kontrola, aby postupovali v súlade s právnym poriadkom.
Nahradenie ústavou alebo zákonom ustanoveného postupu vlastnou úvahou štátneho orgánu odporuje ústavnej úprave čl. 2 ods. 2 a je svojvôľou štátneho orgánu.
Právomoc podľa čl. 102 ods. 1 písm. s) ústavy je prezident povinný uplatniť v súlade s podmienkami vymedzenými ústavou, ktorá mu poskytuje možnosť voľnej úvahy v dimenziách čl. 134 ods. 2 a čl. 139 ústavy.
Návrh na zjednotenie právnych názorov senátov Ústavného súdu Slovenskej republiky nie je prostriedok dostupný účastníkom konania, ale ide o prostriedok, ktorý má k dispozícii plénum na zjednotenie judikatúry.
Právny poriadok Slovenskej republiky neumožňuje účastníkom konania sústavné napádanie integrity senátu a vyberanie si sudcov, ktorí majú vo veci konať a rozhodnúť. Takýto postup treba na počiatku odmietnuť a považovať za nesúladný s právnym poriadkom Slovenskej republiky.