HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

2. Generálny zákon (zákon o zavedení meny euro v SR) – návrh

Právny stav od: 1. 1. 2007
Právny stav do: 31. 12. 2007
Dátum publikácie: 22. 11. 2007
Prameň: Daňový a účtovný poradca podnikateľa / DÚPP - 2008 / DÚPP - 1/2008



Obsah

Na základe Národného plánu zavedenia eura v Slovenskej republike (schváleného vládou SR uznesením č. 525/2005 zo 6. 7. 2005 a jeho aktualizáciou schválenou vládou SR uznesením č. 289/2007 z 31. 3. 2007), ako aj Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2007 bol predložený návrh zákona o zavedení meny euro v SR, ako aj návrh o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov na rokovanie vlády SR. 

Ako sa v predkladacej správe uvádza, cieľom návrhu zákona o zavedení meny euro v Slovenskej republike je vytvoriť základné právne predpoklady na bezproblémové a úspešné zavedenie meny euro na Slovensku a začlenenie Slovenskej republiky do eurozóny. Pôjde o čo najprecíznejšie vytvorenie generálneho právneho rámca v Slovenskej republike na organizovanie a plynulé riešenie všetkých kľúčových záležitostí na Slovensku, ktoré súvisia s prechodom na menu euro či už v procese prípravy, ako i počas samotného prechodu z doterajšej slovenskej meny na menu euro (po splnení všetkých ekonomických konvergenčných, tzv. maastrichtských kritérií). 

Predkladaný návrh zákona o zavedení meny euro v SR obsahuje v článkoch II až XXVI ďalšie sprievodné novely viacerých zákonov, najmä zákona o Národnej banke Slovenska, zákona o Najvyššom kontrolnom úrade SR, Obchodného zákonníka, zákona o cenných papieroch, investičných službách a kolektívneho investovania, zákonov v oblasti poisťovníctva, dôchodkového sporenia, bankovníctva a iných (ich presný prehľad uvádzame nižšie). 

Návrh zákona o zavedení meny euro v SR sám osebe nerieši a neanalyzuje ekonomické dosahy (myslíme tým prínosy a riziká), ktoré so zavedením eura súvisia alebo môžu súvisieť. Slovenská republika svoj záväzok prijať menu euro deklarovala už Zmluvou o pristúpení SR k Európskej únii. Vo väzbe na prebiehajúci legislatívny proces bude možno užitočné dať čitateľovi do pozornosti, že o zavedení meny euro v SR sa nerozhoduje týmto zákonom. O zavedení meny euro v SR rozhodne Rada Európskej únie.  

Pokiaľ ide o zhodnotenie (predpoklady) ekonomických aspektov (dosahov) zavedenia meny euro v SR, sú vypracované viaceré materiály či analýzy. Ako príklad uvádzame „Vplyv zavedenia eura na slovenské obyvateľstvo“, „Odhad možných vplyvov zavedenia eura na podnikateľský sektor v SR“ a iné, ktoré vypracoval odbor výskumu NBS a ktoré sú verejne prístupné na internetovej stránke NBS www.nbs.sk. Na základe analýz uvedených v týchto materiáloch, ako aj v zapracovaných súvislostiach Národného plánu zavedenia euro v SR prevažuje celkovo pozitívny vplyv na hospodársky rast vrátane rastu hrubého domáceho produktu v hospodárstve Slovenskej republiky. Časovo analýzy hovoria o strednodobom horizonte a v ňom sa nepredpokladá negatívny finančný vplyv na štátny rozpočet, na rozpočty obcí, na rozpočty vyšších územných celkov (samosprávnych krajov) ani na ostatné rozpočty patriace do okruhu rozpočtov verejnej správy, pretože náklady na zavedenie euro v SR by mali byť už v prvom roku po zavedení eura mierne prevýšené pozitívnymi finančnými vplyvmi zo zavedenia meny euro v SR. 

Iné riziká vyvstávajú v súvislosti s pocitmi a vnímaním novej situácie zo strany občanov, u ktorých pocity zvýšenia cien možno očakávať. O týchto súvislostiach sa zmieňuje aj Predkladacia správa, keď uvádza, že vo väčšine členských štátov EÚ, ktoré zaviedli hotovostné euro v roku 2002, mali spotrebitelia pocit, že sa ceny nadmerne zvýšili. Zavedenie eura však z ekonomického hľadiska nepredstavuje dôvod na zvýšenie cenovej hladiny, čo potvrdzujú aj štatistické údaje krajín eurozóny. V krajinách EÚ – 12 bolo v roku 2002 možné pripísať zavedeniu eura zvýšenie cien o 0,09 % až 0,28 %, čo je iba malá časť z celkovej inflácie (2,5 %). Predkladacia správa deklaruje, že predložený návrh zákona o zavedení meny euro v SR nebude mať vplyv na životné prostredie (environmentálny vplyv), nepredpokladajú sa ani negatívne ekonomické vplyvy a ani negatívne vplyvy na zamestnanosť a na tvorbu pracovných miest a zároveň predložený návrh nebude mať žiadne negatívne dosahy na boj proti kriminalite a terorizmu. 

Keďže v tomto úvodnom príspevku poskytujeme čitateľovi prevažne všeobecné informácie o danej problematike, uvedieme na tomto mieste v krátkosti aj priebeh legislatívneho procesu. Návrh zákona o zavedení meny euro v SR bol 25. 6. 2007 prerokovaný v Rade hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky. Gestorskými inštitúciami pre predložený návrh zákona sú spoločne Národná banka Slovenska, Ministerstvo financií SR, Ministerstvo spravodlivosti SR a Ministerstvo hospodárstva SR. 

Návrh pripravovaného zákona o zavedení eura v SR je potrebné predložiť nielen na vnútroštátne medzirezortné pripomienkové konanie, ale aj na vyjadrenie Európskej centrálnej banke v súlade s rozhodnutím Rady (ES) č. 98/415/ES z 29. júna 1998 o poradení sa vnútroštátnych orgánov s Európskou centrálnou bankou ohľadom návrhov právnych predpisov. 

Predložený návrh zákona o zavedení eura v SR je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je SR viazaná, a to najmä so Zmluvou o založení Európskeho spoločenstva a Zmluvou o Európskej únii vrátane Protokolu o Európskom systéme centrálnych bánk a Európskej centrálnej banke, vrátane Zmluvy o pristúpení SR k Európskej únii. Návrh zákona o zavedení eura v SR bude taktiež predložený na vyjadrenie Európskej centrálnej banke v súlade s ustanoveniami rozhodnutia Rady (ES) o konzultáciách národných orgánov s Európskou centrálnou bankou ohľadom návrhov právnych predpisov. 

Nadobudnutie účinnosti predloženého návrhu sa predpokladá od 1. januára 2008, pričom však kľúčové ustanovenia zákona sa budú reálne aplikovať až od určenia konverzného kurzu a zavedenia meny euro v SR, resp. nadobudnú účinnosť až odo dňa zavedenia meny euro v SR. Podľa pravidiel platných pre eurozónu však o dátume zavedenia meny euro v SR nerozhodnú slovenské inštitúcie, ale rozhodne Rada Európskej únie po vyhodnotení, že Slovenská republika splnila všetky požiadavky a podmienky (tzv. maastrichtské ekonomické konvergenčné kritériá) na zavedenie meny euro. 

Štruktúra zákona o zavedení meny euro v Slovenskej republike: 

Článok I:  

  • Prvá časť: Základné ustanovenia 
    Zákon deklaruje ochranu ekonomických záujmov občanov a spotrebiteľov, kontinuitu existujúcich právnych vzťahov a cenovú neutralitu pri premene a prepočte peňazí, cien a iných finančných a majetkových hodnôt. Zároveň deklaruje „psychologický“ moment vo vzťahu k fyzickým aj právnickým osobám postupne sa adaptovať na posudzovanie reálnej hodnoty príjmov, výdavkov, cien, platieb, životných nákladov v eurách, a to pomocou, resp. na základe systému duálneho zobrazovania cien, platieb a pod. Definuje všetky základné pojmy. Budú témou ďalšieho pokračovania našich príspevkov. 
  • Druhá časť: Hotovostný peňažný obeh 
    V tejto časti zákon vysvetľuje procesy, ktoré nastanú „dňom zavedenia eura“. Začiatok duálneho hotovostného platobného obehu, jeho časové trvanie, možnosti dočasných hotovostných úhrad v obidvoch menách, ale aj vydávanie iba v mene euro, procesy výmeny slovenských bankoviek a slovenských mincí za eurá, povinnosti Národnej banky Slovenska pri výmene bankoviek, riešenie poškodených bankoviek, resp. pamätných bankoviek a mincí ako aj ich ochranu atď. 
  • Tretia časť: Bezhotovostné peňažné operácie a platobný styk 
    Zákon rieši konverziu a prevody peňažných prostriedkov, zaokrúhľovanie, prepočty zostatkov, informačné povinnosti bánk pri styku s klientmi, režim prevodných príkazov a pod. 
  • Štvrtá časť: Postup pri premene majetkových hodnôt a peňažných súm a kontinuita právnych vzťahov 
    Zákon definuje v tejto časti majetkové hodnoty a pravidlá na ich konverziu, rovnako zaokrúhľovanie, registrácie peňažných údajov v euro, prechod na euro v evidenciách (napr. vedenie účtovníctva, účtovná závierka, daňové priznania, vyhotovovanie dokladov), premenu menovitých hodnôt základných imaní obchodných spoločností, družstiev, kmeňového imania štátneho podniku, nadačného imania, menovité hodnoty vkladov zakladateľov a majetkových vkladov tvoriacich podiely na základnom imaní a pod. Významná časť zákona sa venuje premene menovitých hodnôt cenných papierov a prepočtom peňažných prostriedkov na osobitné účely. 
  • Piata časť: Referenčné úrokové sadzby, kurzy a indexy 
    Ide o deklarovanie postavenia Európskej centrálnej banky, ktorá dňom zavedenia eura nahrádza NBS vo vzťahu k stanovovaniu základnej úrokovej sadzby, výmenných kurzov alebo iných referenčných úrokových sadzieb, keďže sa staneme súčasťou eurozóny a jednotnej menovej politiky. 
  • Šiesta časť: Duálne zobrazovanie cien, platieb a iných hodnôt 
    V stručnosti možno povedať, že táto časť zákona rieši metódy, postupy, spôsoby a rozsah duálneho zobrazovania cien, platieb a iných hodnôt a tiež prepočty a zaokrúhľovanie cien, jednotkových cien (tu sú zaujímavé situácie a dosahy, o ktorých sa iste budeme zmieňovať). 
  • Siedma časť: Dohľad nad dodržiavaním pravidiel a povinností pri prechode zo slovenskej meny na menu euro 
    Zákon menuje orgány dohľadu a ustanovuje ich kompetencie a právomoci. 
  • Ôsma časť: Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia 
    V tejto časti sa uvádzajú zákony, ktorých sa prijatie eura bezprostredne dotýka a ktoré budú vplyvom jeho prijatia novelizované. 
    Článok II: Zákon NR SR č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov; 
    Článok III: Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade SR v znení neskorších predpisov; 
    Článok IV: Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov; 
    Článok V: Zákon č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom v znení neskorších predpisov; 
    Článok VI: Zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách v znení neskorších predpisov; 
    Článok VII: Zákon č. 530/1990 Zb. o dlhopisoch v znení neskorších predpisov; 
    Článok VIII: Zákon č. 191/1950 Zb. zmenkový a šekový (historicky prvá novela v dôsledku zavedenia euro); 
    Článok IX: Zákon č. 594/2003 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení neskorších predpisov; 
    Článok X: Zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách v znení neskorších predpisov; 
    Článok XI: Zákon SNR č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov; 
    Článok XII: Zákon NR SR č. 118/1996 Z. z. o ochrane vkladov v znení neskorších predpisov; 
    Článok XIII: Zákon č. 510/2002 Z. z. o platobnom styku v znení neskorších predpisov; 
    Článok XIV: Zákon NR SR č. 202/1995 Z. z. Devízový zákon v znení neskorších predpisov; 
    Článok XV: Zákon č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve v znení neskorších predpisov;  
    Článok XVI: Zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení v znení neskorších predpisov; 
    Článok XVII: Zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení v znení neskorších predpisov; 
    Článok XVIII: Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov; 
    Článok XIX: Zákon č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca v znení neskorších predpisov; 
    Článok XX: Zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách v znení neskorších predpisov; 
    Článok XXI: Zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri v znení neskorších predpisov; 
    Článok XXII: Zákon NR SR č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov; 
    Článok XXIII: Zákon č. 258/2001 Z. z. o spotrebiteľských úveroch v znení neskorších predpisov; 
    Článok XXIV: Zákon NR SR č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní v znení neskorších predpisov; 
    Článok XXV: Zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov; 
    Článok XXVI: Zákon NR SR č. 82/1994 Z. z. o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov; 
    Článok XXVII: Zákon č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov; 
    Článok XXVIII: Zákon č. 507/2001 Z. z. o poštových službách v znení neskorších predpisov; 
    Článok XXIX: Zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici v znení neskorších predpisov; 
    Článok XXX: Splnomocnenie Predsedu NR SR, aby v Zbierke zákonov SR bolo vyhlásené úplné znenie zákona NR SR č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska, ako to vyplýva zo všetkých zmien a doplnení vrátane tohto zákona; 
    Článok XXXI: Účinnosť zákona. 



S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.