HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

4. Politika riadenia ľudských zdrojov

Autori: Ing. Cecília Olexová, PhD.
Právny stav od: 1. 1. 2007
Právny stav do: 31. 12. 2007
Dátum publikácie: 4. 12. 2007
Prameň: Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2008 / PMPP - 2-3/2008



Obsah

Politika riadenia ľudských zdrojov (používa sa aj pojem personálna politika) predstavuje pravidlá riadenia a organizácie personálnych činností. Vychádza z filozofie a hodnôt organizácie a poskytuje rámcový návod, ako realizovať stratégiu ľudských zdrojovvykonávať personálne činnosti. Zameriava sa predovšetkým na pracovné vzťahy a stanovuje, ako by sa malo zaobchádzať s ľuďmi. V ostatných rokoch si personálne politiky kladú za cieľ hlavne zlepšovať kvalitu pracovného života a spravodlivý a zásadový prístup k zamestnancom organizácie. 
Politika riadenia ľudských zdrojov existuje vo všetkých organizáciách – v niektorých iba implicitne (zdieľaná či vynucovaná a presadzovaná manažmentom) alebo je formulovaná explicitne (napísaná v podobe súhrnného dokumentu, v ktorom sú zahrnuté všetky oblasti personálneho riadenia, alebo ide o súbor samostatných dokumentov pre jednotlivé personálne činnosti). Formalizovaná politika vymedzuje postupy, ktoré sa majú v organizácii aplikovať, poskytuje manažérom pevnú základňu pre riadenie zamestnancov a pre audit je  dokladom o zodpovednosti organizácie za ľudské zdroje. Manažéri uprednostňujú politiku v písomnej podobe napriek tomu, že takáto forma sa niekedy považuje za nepružnú, konzervujúcu minulosť, za zmes fráz alebo príliš abstraktnú. Ľudia však majú radi systém a formalizovaná personálna politika dáva návod, ako zaobchádzať so zamestnancami v konkrétnych situáciách a ako riešiť rôzne personálne záležitosti.  
Celková politika riadenia ľudských zdrojov definuje, ako organizácia plní svoju sociálnu zodpovednosť voči svojim zamestnancom a vyjadruje jej postoje k nim. Obsahuje hodnoty organizácie alebo isté presvedčenie, ako by sa malo jednať s ľuďmi. Peters a Waterman, autori známeho bestselleru „Hľadanie dokonalosti“, napísali, že ak by mali uviesť jednu všeobecne platnú radu pre manažérov, ktorá by vystihovala to, čo robí organizáciu excelentnou, bolo by to: „Vytvorte si svoj systém hodnôt. Rozhodnite sa, za čím organizácia stojí.“  

Príklad hodnôt, ktoré môžu byť súčasťou personálnej politiky: 

  • Spravodlivosť – správať sa k zamestnancom slušne, podľa ich zásluh a uplatňovať zásadu nestrannosti. To znamená chrániť jednotlivca pred nespravodlivými rozhodnutiami manažérov, poskytovať zamestnancom rovnaké príležitosti v práci a uplatňovať spravodlivý systém odmeňovania.  
  • Ohľaduplnosť – brať do úvahy situáciu jednotlivcov pri rozhodovaní, ktorá ovplyvňuje perspektívu, istotu alebo sebaúctu zamestnancov. 
  • Kvalita pracovného života – vedomé a neustále zameranie na zlepšovanie kvality pracovného života ako nástroja zvyšovania motivácie a zlepšovania výsledkov. To zahŕňa posilňovanie pocitu uspokojenia zamestnancov v práci dosahovaného hlavne znižovaním monotónnosti, zvyšovaním rozmanitosti a zodpovednosti a obmedzovaním situácií, v ktorých sú zamestnanci vystavovaní príliš veľkému stresu. 
  • Pracovné podmienky – zabezpečovať zdravé, bezpečné a pokiaľ je možné, aj príjemné pracovné podmienky.  

Tieto hodnoty vyznávajú v rôznych podobách mnohé organizácie. Ich praktické uplatňovanie však môže byť náročné, pretože organizácia v prvom rade sleduje podnikateľsky orientovanú politiku zameranú na úspech organizácie a zároveň musí plniť svoje záväzky voči zamestnancom, ako sú napríklad vyššie uvedené hodnoty – spravodlivosť, ohľaduplnosť, kvalita pracovného života a vyhovujúce pracovné podmienky.  
Súčasťou personálnej politiky sú okrem základných hodnôt aj špecifické oblasti, ktoré môžu byť zahrnuté do súhrnnej deklarácie alebo môžu byť predmetom samostatných dokumentov: 

  • Politika zamestnávania ľudí, ktorá obsahuje hlavne postupy v oblasti plánovania ľudských zdrojov, kvality zamestnancov, povyšovania, disciplinárneho konania, zákazu diskriminácie zamestnancov. 
  • Politika rovnakých príležitostí, ktorá by mala vyjadriť odhodlanie organizácie poskytovať rovnaké príležitosti všetkým bez ohľadu na pohlavie, rasu, vyznanie, rodinný stav a ďalšie.  
  • Politika riadenia rozmanitosti, ktorá berie do úvahy, že medzi zamestnancami sú rozdiely, ktoré ak sú správne riadené, umožnia výkonnejšiu a efektívnejšiu prácu. Na rozdiel od politiky rovnakých príležitostí, ktorej cieľom je zabrániť diskriminácii, politika riadenia rozmanitosti znamená uznanie kultúrnych rozdielov na pracovisku, ako aj individualitu ľudí. 
  • Politika odmeňovania sa zaoberá systémom odmeňovania, zabezpečením spravodlivosti a transparentnosti systému odmeňovania. 
  • Politika rozvoja zamestnancov by mala vyjadrovať záväzok organizácie umožniť celoživotné vzdelávanie zamestnancov, ktoré by im pomohlo pri zvyšovaní kvalifikácie, realizácii vlastného potenciálu a kariérneho postupu. 
  • Politika participácie zamestnancov by mala vyjadriť presvedčenie, že participácia zamestnancov je nástroj na podieľanie sa zamestnancov na úspechu organizácie. 
  • Politika zamestnaneckých vzťahov vyjadruje postoj organizácie k právam zamestnancov uplatňovaným cez odbory alebo zamestnaneckú radu, resp. zamestnaneckého dôverníka. 
  • Politika bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci obsahuje zámery organizácie zabezpečiť zdravé a bezpečné pracovisko a systémy práce. 

Pri definovaní alebo zmene politiky ľudských zdrojov postupujte podľa týchto krokov: 

1. Vychádzajte z organizačnej kultúry a hodnôt, ktoré sa v organizácii uznávajú. 
2. Analyzujte existujúcu politiku – formálnu v písomnej podobe i nepísanú. 
3. Analyzujte vonkajšie vplyvy, ako napríklad vplyv legislatívy týkajúcej sa zamestnávania ľudí, demografická štruktúra a pod. 
4. Vyhodnoťte všetky oblasti, v ktorých je potrebné formulovať novú politiku, resp. politika ktorých už nezodpovedá momentálnym potrebám. 
5. Zistite názory manažérov na personálnu politiku a oblasti, ktoré by sa mali zlepšiť. 
6. Zistite názory zamestnancov na personálnu politiku, predovšetkým na to, či ju pokladajú za skutočne spravodlivú a správnu a či sa primerane uplatňuje.   7. Zistite názory zástupcov zamestnancov (odborová organizácia, resp. zamestnanecká rada či zamestnanecký dôverník). 
8. Analyzujte všetky získané informácie a pripravte návrh politiky riadenia ľudských zdrojov. 
9. Prekonzultujte návrh politiky s manažmentom a zástupcami zamestnancov a rešpektujte ich oprávnené záujmy a pripomienky. 
10. Informujte o politike ľudských zdrojov a jej praktickej realizácii všetkých zamestnancov podniku. 


Autor: Ing. Cecília Olexová, PhD.


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.