Autori:
Ing. Cecília Olexová, PhD.
Právny stav od: 1. 1. 2007
Právny stav do: 31. 12. 2007
Dátum publikácie: 4. 12. 2007
Prameň: Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2008 / PMPP - 2-3/2008
Politika riadenia ľudských zdrojov (používa sa aj pojem personálna politika) predstavuje pravidlá riadenia a organizácie personálnych činností. Vychádza z filozofie a hodnôt organizácie a poskytuje rámcový návod, ako realizovať stratégiu ľudských zdrojov a vykonávať personálne činnosti. Zameriava sa predovšetkým na pracovné vzťahy a stanovuje, ako by sa malo zaobchádzať s ľuďmi. V ostatných rokoch si personálne politiky kladú za cieľ hlavne zlepšovať kvalitu pracovného života a spravodlivý a zásadový prístup k zamestnancom organizácie.
Politika riadenia ľudských zdrojov existuje vo všetkých organizáciách – v niektorých iba implicitne (zdieľaná či vynucovaná a presadzovaná manažmentom) alebo je formulovaná explicitne (napísaná v podobe súhrnného dokumentu, v ktorom sú zahrnuté všetky oblasti personálneho riadenia, alebo ide o súbor samostatných dokumentov pre jednotlivé personálne činnosti). Formalizovaná politika vymedzuje postupy, ktoré sa majú v organizácii aplikovať, poskytuje manažérom pevnú základňu pre riadenie zamestnancov a pre audit je dokladom o zodpovednosti organizácie za ľudské zdroje. Manažéri uprednostňujú politiku v písomnej podobe napriek tomu, že takáto forma sa niekedy považuje za nepružnú, konzervujúcu minulosť, za zmes fráz alebo príliš abstraktnú. Ľudia však majú radi systém a formalizovaná personálna politika dáva návod, ako zaobchádzať so zamestnancami v konkrétnych situáciách a ako riešiť rôzne personálne záležitosti.
Celková politika riadenia ľudských zdrojov definuje, ako organizácia plní svoju sociálnu zodpovednosť voči svojim zamestnancom a vyjadruje jej postoje k nim. Obsahuje hodnoty organizácie alebo isté presvedčenie, ako by sa malo jednať s ľuďmi. Peters a Waterman, autori známeho bestselleru „Hľadanie dokonalosti“, napísali, že ak by mali uviesť jednu všeobecne platnú radu pre manažérov, ktorá by vystihovala to, čo robí organizáciu excelentnou, bolo by to: „Vytvorte si svoj systém hodnôt. Rozhodnite sa, za čím organizácia stojí.“
Príklad hodnôt, ktoré môžu byť súčasťou personálnej politiky:
Spravodlivosť – správať sa k zamestnancom slušne, podľa ich zásluh a uplatňovať zásadu nestrannosti. To znamená chrániť jednotlivca pred nespravodlivými rozhodnutiami manažérov, poskytovať zamestnancom rovnaké príležitosti v práci a uplatňovať spravodlivý systém odmeňovania.
Ohľaduplnosť – brať do úvahy situáciu jednotlivcov pri rozhodovaní, ktorá ovplyvňuje perspektívu, istotu alebo sebaúctu zamestnancov.
Kvalita pracovného života – vedomé a neustále zameranie na zlepšovanie kvality pracovného života ako nástroja zvyšovania motivácie a zlepšovania výsledkov. To zahŕňa posilňovanie pocitu uspokojenia zamestnancov v práci dosahovaného hlavne znižovaním monotónnosti, zvyšovaním rozmanitosti a zodpovednosti a obmedzovaním situácií, v ktorých sú zamestnanci vystavovaní príliš veľkému stresu.
Pracovné podmienky – zabezpečovať zdravé, bezpečné a pokiaľ je možné, aj príjemné pracovné podmienky.
Tieto hodnoty vyznávajú v rôznych podobách mnohé organizácie. Ich praktické uplatňovanie však môže byť náročné, pretože organizácia v prvom rade sleduje podnikateľsky orientovanú politiku zameranú na úspech organizácie a zároveň musí plniť svoje záväzky voči zamestnancom, ako sú napríklad vyššie uvedené hodnoty – spravodlivosť, ohľaduplnosť, kvalita pracovného života a vyhovujúce pracovné podmienky.
Súčasťou personálnej politiky sú okrem základných hodnôt aj špecifické oblasti, ktoré môžu byť zahrnuté do súhrnnej deklarácie alebo môžu byť predmetom samostatných dokumentov:
Politika zamestnávania ľudí, ktorá obsahuje hlavne postupy v oblasti plánovania ľudských zdrojov, kvality zamestnancov, povyšovania, disciplinárneho konania, zákazu diskriminácie zamestnancov.
Politika rovnakých príležitostí, ktorá by mala vyjadriť odhodlanie organizácie poskytovať rovnaké príležitosti všetkým bez ohľadu na pohlavie, rasu, vyznanie, rodinný stav a ďalšie.
Politika riadenia rozmanitosti, ktorá berie do úvahy, že medzi zamestnancami sú rozdiely, ktoré ak sú správne riadené, umožnia výkonnejšiu a efektívnejšiu prácu. Na rozdiel od politiky rovnakých príležitostí, ktorej cieľom je zabrániť diskriminácii, politika riadenia rozmanitosti znamená uznanie kultúrnych rozdielov na pracovisku, ako aj individualitu ľudí.
Politika odmeňovania sa zaoberá systémom odmeňovania, zabezpečením spravodlivosti a transparentnosti systému odmeňovania.
Politika rozvoja zamestnancov by mala vyjadrovať záväzok organizácie umožniť celoživotné vzdelávanie zamestnancov, ktoré by im pomohlo pri zvyšovaní kvalifikácie, realizácii vlastného potenciálu a kariérneho postupu.
Politika participácie zamestnancov by mala vyjadriť presvedčenie, že participácia zamestnancov je nástroj na podieľanie sa zamestnancov na úspechu organizácie.
Politika zamestnaneckých vzťahov vyjadruje postoj organizácie k právam zamestnancov uplatňovaným cez odbory alebo zamestnaneckú radu, resp. zamestnaneckého dôverníka.
Politika bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci obsahuje zámery organizácie zabezpečiť zdravé a bezpečné pracovisko a systémy práce.
Pri definovaní alebo zmene politiky ľudských zdrojov postupujte podľa týchto krokov:
1. Vychádzajte z organizačnej kultúry a hodnôt, ktoré sa v organizácii uznávajú.
2. Analyzujte existujúcu politiku – formálnu v písomnej podobe i nepísanú.
3. Analyzujte vonkajšie vplyvy, ako napríklad vplyv legislatívy týkajúcej sa zamestnávania ľudí, demografická štruktúra a pod.
4. Vyhodnoťte všetky oblasti, v ktorých je potrebné formulovať novú politiku, resp. politika ktorých už nezodpovedá momentálnym potrebám.
5. Zistite názory manažérov na personálnu politiku a oblasti, ktoré by sa mali zlepšiť.
6. Zistite názory zamestnancov na personálnu politiku, predovšetkým na to, či ju pokladajú za skutočne spravodlivú a správnu a či sa primerane uplatňuje. 7. Zistite názory zástupcov zamestnancov (odborová organizácia, resp. zamestnanecká rada či zamestnanecký dôverník).
8. Analyzujte všetky získané informácie a pripravte návrh politiky riadenia ľudských zdrojov.
9. Prekonzultujte návrh politiky s manažmentom a zástupcami zamestnancov a rešpektujte ich oprávnené záujmy a pripomienky.
10. Informujte o politike ľudských zdrojov a jej praktickej realizácii všetkých zamestnancov podniku.
Autor: Ing. Cecília Olexová, PhD.