HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Interné smernice na vykonanie inventarizácie majetku, záväzkov a vlastného imania pre fyzické a právnické osoby

Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení zákonov č. 562/2003 Z. z. a č. 561/2004 Z. z. upravuje rozsah, spôsob a preukázateľnosť vedenia účtovníctva v každej účtovnej jednotke na území Slovenskej republiky, ktorá je povinná viesť účtovníctvo. 

Autori: Ing. Magdaléna Janurová
Právny stav od: 1. 1. 2005
Právny stav do: 31. 12. 2007
Dátum publikácie: 3. 1. 2006
Prameň: Dane a účtovníctvo / DaÚ - 2006 / DaÚ - 1/2006
Oblasti práva: Správne právo / Účtovníctvo



Interné smernice na vykonanie inventarizácie majetku, záväzkov a vlastného imania pre fyzické a právnické osoby 

Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení zákonov č. 562/2003 Z. z.č. 561/2004 Z. z. upravuje rozsah, spôsob a preukázateľnosť vedenia účtovníctva v každej účtovnej jednotke na území Slovenskej republiky, ktorá je povinná viesť účtovníctvo. 

Jeho ustanovenia sa v rovnakej miere vzťahujú na účtovné jednotky, ktorými sú: 

  • právnické osoby, ktoré majú sídlo na území Slovenskej republiky, 
  • zahraničné osoby, ak na území Slovenskej republiky podnikajú alebo vykonávajú inú činnosť podľa osobitných predpisov, 
  • fyzické osoby, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov podľa zákona o dani z príjmov. 

Medzi právnické osoby, ktoré majú sídlo na území Slovenskej republiky, patria najmä: 

1.    obchodné spoločnosti založené na podnikanie podľa Obchodného zákonníka, 

2.    rozpočtové organizácie, 

3.    príspevkové organizácie, 

4.    občianske združenia, politické strany a ich organizačné zložky s právnou subjektivitou, 

5.    združenia právnických osôb, 

6.    pozemkové spoločenstvá, 

7.    spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, 

8.    neinvestičné fondy, 

9.    neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, 

10.    cirkev a náboženská spoločnosť, ich orgány a cirkevné inštitúcie, ktoré majú právnu subjektivitu. 

Rozsah pôsobnosti zákona o účtovníctve je veľmi široký.  Jeho ustanovenia sa vzťahujú v rovnakej miere na všetky typy účtovných jednotiek bez ohľadu na predmet činnosti, ktorý vykonávajú alebo pre ktorý boli zriadené, vlastnícke vzťahy, právnu formu alebo veľkosť, ak priamo zákon neustanovuje inak. Spôsob účtovania konkrétneho typu účtovnej jednotky podrobnejšie upravujú postupy účtovania a rámcové účtové osnovy vydané Ministerstvom financií Slovenskej republiky pre daný typ účtovnej jednotky. 

Každá účtovná jednotka je povinná na základe zákona o účtovníctve a príslušných postupov účtovania platných pre daný typ účtovnej jednotky vypracovať súbor interných smerníc – postupov, v ktorých upraví spôsob aplikácie týchto všeobecných predpisov. Používané metódy a zásady vedenia účtovníctva musia vyústiť do zostavenia účtovnej závierky, ktorá poskytuje verný a pravdivý obraz o jej majetkovej a finančnej situácii a výsledku hospodárenia. 

Účtovné jednotky sú povinné viesť účtovníctvo podľa ustanovenia § 8 zákona o účtovníctve

1.    správne – v súlade so zákonom o účtovníctve a ostatných osobitných predpisov, 

2.    úplne – zaúčtovať do účtovných kníh všetky účtovné prípady za účtovné obdobie, 

3.    preukázateľne – ak sú všetky účtovné záznamy preukázateľné podľa ustanovenia § 32 zákona o účtovníctveúčtovná jednotka vykonala inventarizáciu, 

4.    zrozumiteľne – aby sa spoľahlivo a jednoznačne  dal určiť obsah účtovných prípadov. 

Povinnosť inventarizovať majetok, záväzky, rozdiel majetku a záväzkov ukladá všetkým účtovným jednotkám ustanovenie § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve, a to bez ohľadu na to, či vedú jednoduché alebo podvojné účtovníctvo. 

Spôsob vykonania inventarizácie je upravený v § 29 a § 30 tohto zákona a v rovnakej miere sa vzťahuje na právnické i fyzické osoby. 

Vykonaním inventarizácie sa zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva podľa § 8 ods. 3 zákona o účtovníctve

Inventarizáciu vykonáva účtovná jednotka podľa § 29 zákona

1.    ku dňu, ku ktorému zostavuje riadnu alebo mimoriadnu účtovnú závierku, 

2.    pri zmene hmotne zodpovedných osôb v účtovnej jednotke (ustanovenie § 184 Zákonníka práce), 

3.    peňažné prostriedky v hotovosti musí inventarizovať najmenej štyrikrát za účtovné obdobie, 

4.    hmotný majetok okrem zásob a peňažných prostriedkov v hotovosti môže byť inventarizovaný raz za dva roky, 

5.    v ostatných prípadoch podľa rozhodnutia účtovnej jednotky (napríklad mesačne alebo štvrťročne zásoby hotových výrobkov, základného materiálu a podobne). 

Skutočný stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov sa zisťuje: 

1.    fyzickou inventúrou – majetok hmotnej a nehmotnej povahy (dlhodobý majetok odpisovaný, neodpisovaný, zásoby, finančná hotovosť, ceniny), 

2.    dokladovou inventúrou – pohľadávky, záväzky, rozdiel majetku a záväzkov a iné druhy majetku, pri ktorých nemožno vykonať fyzickú inventúru (napr. materiál odoslaný na spracovanie, tovar odovzdaný do komisionálneho predaja a podobne), 

3.    kombináciou fyzickej a dokladovej inventúry – napr. pozemky, stavby. 

Z každej inventúry (fyzickej alebo dokladovej) sa zhotovuje inventúrny súpis, ktorý musí obsahovať tieto údaje: 

1.    obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky, sídlo (právnické osoby) alebo bydlisko a miesto podnikania (fyzické osoby), 

2.    deň začatia inventúry, deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná a deň skončenia inventúry, 

3.    zistený stav: 

  • majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny alebo 
  • zoznam záväzkov a ich ocenenie podľa § 25 zákona o účtovníctve, alebo 
  • zoznam skutočného stavu rozdielu majetku a záväzkov, 

4.    miesto uloženia majetku (sklad, dielňa, predajňa, kancelária a podobne), 

5.    meno, priezvisko a podpis hmotne zodpovednej osoby za príslušný druh majetku, 

6.    odporúčania inventarizačnej komisie na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely úpravy ocenenia podľa § 26 a § 27, ak sú takéto skutočnosti známe osobám, ktoré vykonali inventúru, 

7.    meno, priezvisko a podpisy osôb zodpovedných za zistenie skutočného stavu (inventarizačná komisia), 

8.    poznámky. 

Stav zistený fyzickou alebo dokladovou inventúrou, ktorý je vyčíslený v inventúrnych súpisoch, sa porovnáva so stavom v účtovníctve a výsledky porovnania sa uvedú v inventarizačnom zápise. 

V účtovnej jednotke vedúcej podvojné účtovníctvo sa účtovný stav v zistí ako zostatok príslušného účtu majetku, záväzkov a vlastného imania v hlavnej knihe ku dňu konania inventarizácie. 

V účtovnej jednotke, ktorá vedie jednoduché účtovníctvo, sa účtovný stav zistí: 

  • v peňažnom denníku – stav finančných prostriedkov, 
  • v pomocných knihách o zložkách majetku a záväzkov – napr. kniha dlhodobého majetku, kniha finančného majetku, kniha pohľadávok, kniha záväzkov, kniha sociálneho fondu, kniha zásob, kniha cenín, kniha evidencie DPH, kniha rezerv, kniha záväzkov z pracovnoprávnych vzťahov a podobne. 

Do výkazu o majetku a záväzkoch, ktorý je súčasťou účtovnej závierky vedenej v sústave jednoduchého účtovníctva, sa uvádzajú zložky majetku a záväzkov overené inventarizáciou ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. 

Inventarizačný zápis musí obsahovať: 

1.    obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky, sídlo (právnické osoby) alebo bydlisko a miesto podnikania (fyzické osoby), 

2.    výsledky vyplývajúce z porovnania skutočného stavu s účtovným stavom (inventarizačný rozdiel), 

3.    výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov, 

4.    meno, priezvisko a podpis osoby alebo osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie v účtovnej jednotke. 

Inventarizačný rozdiel môže mať dvojaký charakter: 

1. manko – ak zistený skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a nemožno ho preukázať účtovným záznamom (nie je to evidenčný rozdiel vzniknutý napr. zámenou pri výdaji, rozdielnou obstarávacou cenou rovnakého majetku, chybným zaúčtovaním príjmu alebo výdaja).
Nižší zistený stav finančných prostriedkov a cenín sa označuje ako schodok a musí byť uhradený hmotne zodpovednými osobami v súlade so Zákonníkom práce. 

2. prebytok – ak zistený skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a nemožno ho preukázať účtovným záznamom. 

Rozdiely vyplývajúce z úpravy ocenenia podľa ustanovení § 26 a § 27 zákona o účtovníctve sa neposudzujú ako inventarizačné rozdiely. 

Inventarizačný rozdiel sa zaúčtuje do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. 

Pri účtovaní v sústave podvojného účtovníctva sa inventarizačné rozdiely zúčtujú v súlade s postupmi účtovania: 

1.    manká na ťarchu prevádzkových alebo finančných nákladov podľa druhu majetku, na ktorom vznikli, 

2.    schodok finančnej hotovosti a cenín sa zúčtuje ako pohľadávka voči hmotnej zodpovednej osobe, 

3.    škoda z krádeže finančnej hotovosti a cenín na ťarchu finančných nákladov, 

4.    prebytok v prospech prevádzkových alebo finančných výnosov podľa druhu majetku, na ktorom vznikli. 

Pri účtovaní v sústave jednoduchého účtovníctva sa zaúčtujú zistené inventarizačné rozdiely takto: 

1.    manká a škody na majetku sa zaúčtujú v pomocných knihách o zložkách majetku ako úbytok majetku, 

2.    v peňažnom denníku v rámci uzávierkových účtovných operácií sa znížia výdavky zahrnované do základu dane z príjmov o zistené manká a škody, ktoré nie sú daňovo uznanými výdavkami podľa platného znenia zákona o dani z príjmov (napr. manká na nakúpených zásobách a zásobách vytvorených vlastnou činnosťou), 

3.    schodok na finančnej hotovosti sa zaúčtuje v peňažnom denníku ako výdaj finančných prostriedkov – ostatné výdavky nezahrnované do základu dane so súčasným zaúčtovaním pohľadávky voči hmotne zodpovednej osobe v knihe pohľadávok, 

4.    prebytok zistený pri inventarizácii sa zaúčtuje ako prírastok majetku alebo záväzkov v príslušnej pomocnej knihe. 

Všetky inventarizácie, ktorými sa overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov ku dňu, ku ktorému sa zostavuje riadna alebo mimoriadna účtovná závierka, nie je možné technicky vykonať v tento deň. Zákon o účtovníctve umožňuje rozložiť konanie inventarizácií do posledných troch mesiacov účtovného obdobia a prvý mesiac nasledujúceho účtovného obdobia. 

S účinnosťou od 1. januára 2005 je možné overiť stav zásob kedykoľvek v priebehu roku. Toto ustanovenie umožňuje účtovným jednotkám, v ktorých výrazne kolíše výška zásob v priebehu roku, vykonať inventarizáciu v tom mesiaci, v ktorom sa predpokladá najnižší stav zásob (napr. v poľnohospodárskych podnikoch pred zberom úrody, v stavebných spoločnostiach v zimných mesiacoch a podobne). 

Stav zistený inventarizáciou vykonanou k inému dátumu, ako je deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, sa upraví o prírastky a úbytky odo dňa konania inventarizácie ku dňu zostavenia účtovnej závierky. 

Podrobnosti o spôsobe a rozsahu inventarizácie si upraví každá účtovná jednotka v osobitnej vnútropodnikovej smernici, v ktorej zohľadní personálne a technické vybavenie, organizačné usporiadanie, predmet činnosti, spôsob vedenia účtovnej evidencie  a iné podmienky, ktoré môžu ovplyvniť proces inventarizácie.  

Napr. fyzická osoba, ktorá účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva a nezamestnáva zamestnancov, bude všetky inventarizačné práce vykonávať osobne, pričom je hmotne zodpovednou osobou za majetok i osobou zostavujúcou inventúrny súpis a inventarizačný zápis. Tieto skutočnosti ju však nezbavujú povinnosti vykonať inventarizáciu. 

Pre inventúry vykonávané v jednotlivých účtovných obdobiach sa priebeh, metodika a postupy pri inventarizácii spresňujú osobitnými vnútropodnikovými riadiacimi aktmi, ako napr. príkazom riaditeľa, harmonogramom vykonania inventarizácie, pokynmi predsedov inventarizačných komisií a podobne, v ktorých sa určia: 

1. termíny konania inventúr, 

2. inventarizačné komisie pre jednotlivé inventúry, 

3. popis procesov, ktoré majú inventarizačné komisie vykonať, 

4. termíny spracovania inventarizačných výsledkov. 


Vzor jednoduchej smernice pre inventarizáciu v účtovnej jednotke účtujúcej v sústave podvojného účtovníctva 

XYZ, s. r. o., Nábrežná 55, Vrútky, IČO ............................ 

Číslo smernice:    1/2005 

Názov smernice:    Smernica pre inventarizáciu majetku, záväzkov,
    rozdielu majetku a záväzkov 


Dosah smernice:    Smernica je určená všetkým organizačným zložkám
    spoločnosti XYZ, s. r. o., Nábrežná 55, Vrútky 


Účinnosť smernice:    od 1. januára 2005 

Dátum spracovania:    28. decembra 2004 

Vypracoval:    meno, priezvisko pracovníka zodpovedného
    za vypracovanie smernice (spravidla hlavný účtovník) 

Dátum schválenia:    29. decembra 2004 

Schválil:    meno, priezvisko pracovníka oprávneného schváliť
    smernicu (spravidla konateľ, riaditeľ alebo iný vedúci
    pracovník v účtovnej jednotke) 

Obsah smernice: 

1. Účel smernice a jej použitie 

2. Cieľ a rozsah inventarizácie 

3. Druhy inventúr 

4. Postupy pri inventarizácii 

5. Účtovné záznamy o vykonanej inventarizácii 

6. Inventarizačné rozdiely a spôsob ich vysporiadania 

7. Prechodné a záverečné a splnomocňovacie ustanovenia 

Prílohy: 

1. Vyhlásenie zodpovednej osoby pred začatím inventúry 

2. Inventúrny súpis – vzor 

3. Inventarizačný zápis – vzor 

1. Účel smernice a jej použitie 

1.1 Účelom tejto smernice je stanoviť spôsob vykonávania inventarizácie v podmienkach XYZ, s. r. o., Nábrežná 55, Vrútky. 

1.2 Táto smernica sa použije pri všetkých inventarizáciách vykonávaných v spoločnosti: 

a)    pri plánovaných inventarizáciách k termínu zostavovania riadnej alebo mimoriadnej účtovnej závierky, 

b)    pri mimoriadnych inventarizáciách v priebehu účtovného obdobia – napr. pri zmene hmotne zodpovednej osoby, v prípade krádeže a podobne. 

2. Cieľ a rozsah inventarizácie 

2.1 Cieľom inventarizácie je zistiť, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnému stavu. 

2.2 Inventarizácia je proces, ktorý zahŕňa: 

a)    zistenie skutočného stavu majetku a záväzkov vykonaním fyzickej alebo dokladovej inventúry (príp. kombináciou obidvoch), počas ktorej sa vyhotovia inventúrne súpisy, 

b)    porovnanie skutočného stavu zisteného inventúrou s účtovným stavom, ktoré sa vykoná vyhotovením inventúrneho zápisu, 

c)    vyčíslenie inventarizačných rozdielov v inventúrnom zápise, 

d)    zistenie príčin vzniku inventarizačných rozdielov a miery zodpovednosti hmotne zodpovedných pracovníkov, 

e)    posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov, 

f)    rozhodnutie o vysporiadaní inventarizačných rozdielov, 

g)    zúčtovanie inventarizačných rozdielov v účtovníctve. 

2.3 Inventarizovať sa musia všetky aktíva a všetky pasíva spoločnosti, ktoré sú oceniteľné a uvádzajú sa v účtovných výkazoch. 

2.4 Majetok spoločnosti, ktorý sa nachádza v čase inventarizácie mimo priestorov spoločnosti – napr. zásoby odoslané na spracovanie, vratné obaly u odberateľa, majetok odoslaný do opravy, tovar v komisionálnom predaji sa inventarizujú dokladovo na základe písomnej dokumentácie osvedčujúcej ich fyzickú existenciu a potvrdenia ich prevzatia (napr. dodací list, preberací protokol a podobne). O tomto majetku sa vyhotoví samostatný inventúrny súpis. 

2.5 Cudzí majetok, ktorý sa v čase inventarizácie nachádza v spoločnosti – napr. zásoby prijaté na spracovanie, tovar v komisionálnom predaji, vratné obaly od dodávateľa sa uvedú v samostatnom inventúrnom súpise s uvedením skutočného majiteľa tohto majetku. 

3. Druhy inventúr 

3.1 Fyzická inventúra sa vykonáva fyzickým prepočítaním, prevážením, premeraním a podobne. Fyzickou inventúrou sa zisťuje skutočný stav dlhodobého hmotného majetku s výnimkou nehnuteľností, zásob, finančnej hotovosti a cenín. 

3.2 Dokladová inventúra sa vykonáva pri majetku a záväzkoch, pri ktorých nie je možné vykonať fyzickú inventúru. Dokladovou inventúrou sa overuje stav pohľadávok, záväzkov, účtov obstarania dlhodobého majetku, zásob, účtu peniaze na ceste, časového rozlíšenia, rezerv a vlastného imania. 

Do inventúrnych súpisov sa pri dokladovej inventúre uvádzajú účtovné doklady, z ktorých pozostáva zostatok príslušného účtu. 

Doklady, na základe ktorých je vytvorený stav, musia byť účtovnými dokladmi a musia byť náležite doložené napríklad odberateľskými a dodávateľskými faktúrami, daňovými priznaniami k DPH, výkazmi odovzdanými do poisťovní, výplatnými a zúčtovacími listinami, zmluvami, dodacími listami, príjemkami k nevyfakturovanému tovaru, dokladmi o prijatých alebo poskytnutých preddavkoch na dlhodobý majetok, na zásoby alebo služby, o prevode medzi účtami finančných prostriedkov.  

Pri dokladovej inventarizácii jednotlivých zostatkov účtov sa zistené manká porovnávajú s prebytkami na iných účtoch a preskúmava sa, či rozdiely majetku, pohľadávok a záväzkov v rovnakej výške nevznikli nesprávnym účtovaním. Chyby zo zaúčtovania na nesprávnych účtoch nie sú inventarizačným rozdielom a opravia sa správnym zaúčtovaním. 

Dokladová inventúra sa vykoná vždy k 31. 12. a nie je možné ju vykonať k inému dátumu v intervale 3 mesiace pred alebo 1 mesiac po dni, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. 

3.3 Kombinovaná inventúra sa vykonáva skutočnou obhliadkou majetku a súčasne dokladovou inventúrou tohto majetku. Uplatňuje sa pri inventarizovaní nehnuteľností, zásobách vlastnej výroby, zostatku účtu obstarávania dlhodobého hmotného majetku. 

Stav zistený obhliadkou sa porovnáva s dokladmi dokumentujúcimi vlastníctvo majetku (nehnuteľnosti), ocenenie zásob vlastnej výroby a obstaranie dlhodobého majetku so skutočným stavom rozpracovanosti. 

Postupy pri inventarizácii 

4.1 Konateľ spoločnosti:  

a)    každoročne vydá príkaz k inventarizácii, v ktorom stanoví:

  • časový harmonogram konania inventúr,
  • predsedu a členov ústrednej inventarizačnej komisie,
  • predsedu a členov čiastkových inventarizačných komisií na vykonanie jednotlivých inventúr, 

b)    nariaďuje konanie mimoriadnej inventarizácie, 

c)    povoľuje vzájomné vyrovnanie mánk a prebytkov zásob, 

d)    schvaľuje reálnosť ocenenia majetku, 

e)    rozhoduje o vyporiadaní inventarizačných rozdielov, 

f)    schvaľuje zmenu odpisového plánu, ak pôvodný odpisový plán nezohľadňuje skutočnú mieru opotrebenia. 

4.2 Hmotne zodpovedný zamestnanec alebo zamestnanec, ktorý má povinnosti výkonu operatívnej správy nad zvereným majetkom spoločnosti (napríklad drobný hmotný majetok dlhodobej spotreby účtovaný pri výdaji do spotreby materiálu), musí: 

a)    odovzdať do učtárne spoločnosti všetky doklady, ktoré dokumentujú pohyby – príjmy, výdaje a presuny majetku alebo záväzkov do dňa začatia inventúry,  

b)    zúčastniť sa fyzickej inventúry, pričom vždy je členom čiastkovej inventarizačnej komisie, nie však jej predsedom, 

c)    pred začatím inventúry odovzdať inventarizačnej komisii písomné vyhlásenie podľa prílohy č. 1 tejto smernice, 

d)    zabezpečiť pripravenosť majetku k inventarizácii a umožniť vždy rýchle a plynulé vykonanie inventúry, najmä:

  • označiť majetok, ktorý nepatrí spoločnosti, 
  • uložiť zásoby rovnakého druhu, 
  • samostatne uložiť alebo označiť poškodený majetok, majetok navrhovaný na vyradenie, likvidáciu alebo nepotrebný majetok, 

e)    zamestnanec zodpovedný za predloženie podkladov, na základe ktorých majú byť vystavené daňové doklady za poskytnuté práce, služby alebo tovar, a zamestnanci zodpovední za vystavenie daňových dokladov sú povinní odovzdať písomné prehlásenie o vyfakturovaní všetkých výnosov (zdaniteľných plnení) bežného roka. 

4.3 Ústredná inventarizačná komisia (ÚIK): 

a)    riadi a kontroluje prácu čiastkových inventarizačných komisií, 

b)    vydáva pokyny k inventarizácii, 

c)    kontroluje dodržiavanie časového harmonogramu inventarizácií, 

d)    preveruje výsledky a návrhy čiastkových inventarizačných komisií na tvorbu opravných položiek a rezerv, návrhy na vyporiadanie rozdielov zistených pri inventarizácii, predkladá ich konateľovi spoločnosti na schválenie, zabezpečuje kompletizáciu a úschovu smerníc a pokynov pre inventarizáciu, 

e)    postupuje návrhy na vyradenie majetku vyraďovacej komisii, návrhy na vymáhanie náhrady škody alebo iné podobné prípady škodovej komisii, 

f)    spracúva na základe výsledkov inventarizácie návrhy opatrení na zabezpečenie alebo zvýšenie ochrany majetku spoločnosti a predkladá ich vedeniu spoločnosti, 

g)    spisuje a schvaľuje zápisnicu o priebehu a výsledku inventarizácie v spoločnosti, 

h)    členovia ÚIK sú zodpovední za správnosť, úplnosť, preukázateľnosť a zrozumiteľnosť vykázaných výsledkov inventarizácie a ich včasné zaúčtovanie, 

i)    členmi ústrednej inventarizačnej komisie musí byť vedúci učtárne a odborní pracovníci výroby, technického úseku, obchodného úseku, ktorí sú schopní posúdiť ocenenie inventarizovaného majetku, riešiť alebo navrhovať riešenie sporných otázok, právnych a iných problémov, ktoré sa vyskytnú pri inventarizácii.
Ak je to potrebné, konzultujú vzniknuté problémy s právnikom alebo iným externým odborným poradcom. 

4.4 Čiastkové inventarizačné komisie 

a)    vykonávajú fyzickú a dokladovú inventúru príslušného druhu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov, pre ktoré boli v príkaze konateľa menované, 

b)    z vykonanej inventúry vyhotovujú inventúrny súpis a inventarizačný zápis. 

5. Účtovné záznamy o vykonanej inventarizácii 

5.1 Inventúrny súpis sa vyhotovuje súčasne s vykonávaním inventúry (zásoby, finančná hotovosť, ceniny), prípadne bezprostredne po skončení inventúry zo záznamov, kde sa zapisujú skutočné stavy majetku alebo záväzkov alebo skutočné stavy zložiek vlastného imania zistené inventúrou. Za správne a úplné prevzatie údajov z autentických poznámok a záznamov bez dodatočných zmien zodpovedá predseda príslušnej inventarizačnej komisie. Prípadné medzery a prázdne miesta v inventúrnom súpise treba prečiarknuť tzv. zamedzovkou, aby sa vylúčila možnosť dodatočného vpisovania údajov. Na konci každého listu inventúrneho súpisu sa uvedie počet použitých riadkov a podpíšu ho všetci členovia inventarizačnej komisie.
5.2 Obsah inventúrneho súpisu  

a)    obchodné meno alebo názov spoločnosti, 

b)    označenie, že ide o inventúrny súpis, 

c)    druh inventarizovaného majetku, záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov, ktoré sa inventarizujú a účet, na ktorom je zaúčtovaný, 

d)    deň začatia inventúry, deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná a deň skončenia inventúry, 

e)    zistený stav: 

  • majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny, 
  • opravných položiek, 
  • zoznam záväzkov a ich ocenenie podľa § 25 zákona o účtovníctve
  • zoznam skutočného stavu rozdielu majetku a záväzkov, 

f)    miesto uloženia majetku (sklad, dielňa, predajňa, kancelária a podobne), 

g)    odporúčania inventarizačnej komisie na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely úpravy ocenenia podľa § 26 a § 27, ak sú takéto skutočnosti známe členom inventarizačnej komisie, 

h)    vyčíslenie inventarizačného rozdielu, ak bol zistený (pri zistených inventúrnych rozdieloch rozpísať odôvodnenie zodpovedným pracovníkom, prípadne opravy), 

i)    poznámky, 

j)    aktuálny dátum vyhotovenia súpisu, 

k)    meno, priezvisko a podpis hmotne zodpovednej osoby za príslušný druh majetku, 

l)    meno, priezvisko a podpisy členov inventarizačnej komisie. 

Vyhlásenie zodpovedného zamestnanca podpísané pred začatím inventúry tvorí vždy prílohu inventúrneho súpisu. 

Majetok, ktorý sa v čase konania inventúry nachádza mimo priestorov spoločnosti, sa inventarizuje dokladovo, prípadne sa zabezpečí potvrdenie tretej strany, u ktorej sa tento majetok nachádza (konfirmačné listy pri tovare v komisionálnom predaji, zásobách v cudzích skladoch a podobne). 

Do poznámok v inventúrnom súpise sa uvádza najmä: 

  • prehľad prírastkov a úbytkov majetku odo dňa skončenia inventúry vykonanej pred súvahovým dňom do 31. 12., 
  • prehľad prírastkov a úbytkov po 1. 1. do dňa skončenia inventúry, ak bola inventúra vykonávaná po 31. 12., 
  • zoznam poškodeného alebo zničeného majetku a návrh, ako s týmto majetkom naložiť, 
  • zoznam poškodeného opraviteľného majetku, 
  • zoznam nepoužiteľného alebo prebytočného majetku a návrh na naloženie s týmto majetkom (predaj, likvidácia), 
  • návrh na zmenu ocenenia majetku – trvalého alebo prechodného charakteru s uvedením dôvodov precenenia, 
  • návrh na odpis pohľadávky alebo záväzku s uvedením dôvodov, 
  • návrh na zmenu odpisového plánu dlhodobého majetku, 
  • zistenia nedostatočnej ochrany majetku alebo nenáležitej starostlivosti pracovníkov o zverený majetok. 

Vzor inventúrneho súpisu tvoria prílohy č. 2a, 2b, 2c. 

5. 3 Inventarizačný zápis je účtovný záznam, ktorým sa preukazuje vecná správnosť účtovníctva a vyhotoví sa vždy po skončení každej inventúry. Podpíše ho predseda a všetci členovia čiastkovej inventarizačnej komisie. 

Každý inventarizačný zápis musí obsahovať: 

a)    názov a sídlo spoločnosti, 

b)    výsledky vyplývajúce z porovnania skutočného stavu majetku a záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov a opravných položiek s účtovným stavom, 

c)    výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a § 27 zákona o účtovníctve s rekapituláciou tvorby opravných položiek k majetku a rezerv na záväzky podľa jednotlivých účtov, 

d)    meno, priezvisko a podpisový záznam osoby a osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie v spoločnosti. 

Ak zostatok účtu dokladujú viaceré inventúrne súpisy (podľa miesta uloženia, hmotne zodpovedných osôb), potom inventarizačná komisia vyhotoví rekapituláciu jednotlivých inventúrnych súpisov tak, aby dokladovala zostatok účtu za spoločnosť ako celok a v inventarizačnom zápise uvedie porovnanie účtovného stavu so stavom uvedeným v rekapitulácii. 

Inventúrne súpisy a inventarizačné zápisy odovzdajú inventarizačné komisie ÚIK a do učtárne v termíne stanovenom v príkaze konateľa spoločnosti. 

Každý pracovník spoločnosti je povinný písomne oznámiť inventarizačnej komisii informácie, ktoré môžu viesť k zmene ocenenia majetku, záväzkov alebo rozdielu majetku a záväzkov. Tieto skutočnosti musia byť uvedené v inventarizačnom zápise. 

Vzor inventarizačného zápisu je prílohou č. 3 tejto smernice. 

6. Inventarizačné rozdiely a spôsob ich vysporiadania 

6.1. Inventarizačný rozdiel vznikne porovnaním skutočného stavu majetku a záväzkov v inventúrnych súpisoch a stavu evidovaného v účtovníctve. Inventarizačné rozdiely sa vyčísľujú v peňažných jednotkách a v jednotkách množstva. 

Inventarizačný rozdiel môže mať charakter: 

a)    manká – ak skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a rozdiel medzi týmito stavmi nemožno preukázať účtovným záznamom. Manká peňažných prostriedkov a cenín môžu vzniknúť len v dôsledku škodovej udalosti – krádeže, falzifikátov a podobne a nesmú byť zavinené hmotne zodpovednou osobou. 

b)    schodky – ak skutočný stav zistený pri inventarizácii peňažných prostriedkov alebo cenín je nižší ako stav v účtovníctve a rozdiel medzi týmito stavmi nemožno preukázať účtovným záznamom, krádežou, v dôsledku živelnej pohromy a podobne, 

c)    prebytky – ak skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a rozdiel medzi týmito stavmi nemožno preukázať účtovným záznamom. 

6.2. Inventarizačným rozdielom nie sú: 

a)    Evidenčné rozdiely – preukázateľné zámeny a zrejmé nesprávnosti alebo chyby v účtovnej evidencii spôsobené napr. uvedením nesprávneho čísla materiálu na výdajke alebo príjemke, nesprávne zavedené množstvo alebo jednotková cena materiálu, účtovanie na nesprávnych účtoch pri vzniku a vyrovnaní pohľadávok a záväzkov a podobne.
Chyby tohto druhu zistené pri inventarizácii sa odstránia ešte v priebehu inventarizačných prác účtovnou opravou.
Ak sa evidenčné chyby zistia až po ukončení inventarizácie a účtovne sa opravia po jej skončení, uvedie sa táto skutočnosť v inventarizačnom zápise, doloží sa kópiami účtovných záznamov, z ktorých vznikli a upraví sa zistený inventarizačný rozdiel.
Pri inventarizácii ostatných druhov majetku a záväzkov, kde chyby preukázateľne vznikli v účtovníctve, sa odstránia opravou účtovníctva. 

b)    Normy prirodzených úbytkov zásob vznikajúce pri skladovaní, výrobe alebo odbyte zásob na základe technologického procesu alebo prirodzených fyzikálnych alebo chemických vlastností zásob (vysychanie, rozprášenie a podobne), ktoré sú vyhlásené osobitnou internou smernicou o normách prirodzených úbytkov zásob, nie sú inventarizačným rozdielom.
Inventarizačný rozdiel do normy prirodzených úbytkov zásob sa zaúčtuje na ťarchu spotreby materiálu. Mankom je len inventarizačný rozdiel nad normu prirodzených úbytkov.
Nie je prípustné zúčtovať úbytok vo výške normy, ak skutočný rozdiel bol nižší. 

c)    Rozdiely vyplývajúce z úpravy ocenenia majetku podľa § 26 a § 27 zákona o účtovníctve

d)    Škody zistené na majetku počas inventarizácie, ktoré sa musia zaúčtovať. Škodou sa podľa zákona o účtovníctve rozumie neodstrániteľné poškodenie alebo zničenie majetku. 

e)    Opraviteľné poškodenie majetku, ktoré sa vyjadrí vytvorením opravnej položky k majetku. 

6.3. Zásady pri vysporiadaní inventarizačných rozdielov 

a)    O návrhu na vyrovnanie inventarizačných rozdielov rozhoduje konateľ spoločnosti. 

b)    Za ukončenie inventarizácie sa považuje deň rozhodnutia o vyporiadaní inventarizačných rozdielov uvedený v zápisnici zo zasadnutia ÚIK. 

c)    Inventarizačné rozdiely treba zaúčtovať len na základe riadnych dokladov vystavených na podklade inventarizačného zápisu schváleného konateľom spoločnosti. 

d)    Inventarizačné rozdiely sa musia zúčtovať do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku a záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. 

e)    Do inventarizačných zápisov sa uvedie číslo dokladu, dátum jeho vystavenia a podpis účtovníka, ktorý inventarizačný rozdiel zaúčtoval. 

f)    Do účtovných dokladov sa uvedie odvolávka na číslo a dátum schválenia inventarizačného zápisu, na základe ktorého sa účtovný doklad vystavil.  

g)    Manká s prebytkami možno vzájomne vyrovnávať len so súhlasom konateľa, ak sa týkajú toho istého zodpovedného zamestnanca a vznikli v rovnakom inventarizačnom období neúmyselnou zámenou jednotlivých druhov zásob s podobnými technickými parametrami. V ostatných prípadoch vyrovnávanie mánk a prebytkov nie je možné. 

6.4 Účtovanie inventarizačných rozdielov upravujú postupy účtovania. 

Dlhodobý nehmotný majetok (ďalej len „DNM“) 

  • Manko v zostatkovej hodnote neodpísaného DNM sa zaúčtuje na ťarchu účtu 549 a v prospech príslušného účtu oprávok v účtovej skupine 07 s následným zaúčtovaním vyradenia tohto majetku.
    Ak bol DNM plne odpísaný, zaúčtuje sa len jeho vyradenie. 
  • Prebytky DNM sa zaúčtujú na ťarchu príslušného účtu nehmotného majetku a v prospech účtu oprávok v ocenení reprodukčnou obstarávacou cenou. 

Dlhodobý hmotný majetok odpisovaný (ďalej len „DHM“) 

  • Manko v zostatkovej hodnote neodpísaného DHM sa zaúčtuje na ťarchu účtu 549 a v prospech príslušného účtu oprávok v účtovej skupine 08. s následným zaúčtovaním vyradenia tohto majetku.
    Ak bol DHM plne odpísaný, zaúčtuje sa len jeho vyradenie. 
  • Prebytky DHM sa zaúčtujú na ťarchu príslušného účtu hmotného majetku a v prospech súvzťažného účtu oprávok v ocenení reprodukčnou obstarávacou cenou. 

Dlhodobý hmotný majetok neodpisovaný 

  • Manko na dlhodobom hmotnom majetku neodpisovanom sa zaúčtuje na ťarchu účtu 549 a v prospech príslušného účtu v účtovej skupine 03. 
  • Prebytok dlhodobého hmotného majetku neodpisovaného sa zaúčtuje na ťarchu príslušného účtu v účtovej skupine 03 a v prospech účtu 413. 

Nedokončené investície 

  • Manká a škody (zmarené investície) sa zaúčtujú na ťarchu účtu 549 a v prospech príslušného účtu v účtovej skupine 04. 
  • Prebytok sa zaúčtuje na ťarchu príslušného účtu 04 a v prospech účtu 648. 

Pokladničná hotovosť a ceniny 

  • Schodok pri pokladničnej hotovosti a ceninách sa zaúčtuje vždy ako pohľadávka voči hmotne zodpovednej osobe na ťarchu účtu 335 a v prospech účtov finančného majetku (211 alebo 213). 
  • Prebytok sa zaúčtuje na ťarchu účtu finančných prostriedkov alebo cenín a v prospech účtu 648. 
  • Manká a škody nezavinené hmotne zodpovednou osobou (napr. krádež, falzifikáty) sa zaúčtujú na ťarchu účtu 569 a v prospech účtov finančného majetku (211 alebo 213). 

Zásoby 

  • Manká a škody na zásobách sa zaúčtujú na ťarchu 549 a v prospech príslušného účtu zásob. 
  • Manko na majetku dlhodobej spotreby, ktorý je považovaný za zásoby a pri zaradení do používania účtovaný ako spotreba materiálu, vedený v operatívnej evidencii, sa neúčtuje na ťarchu nákladov, len sa vyradí z operatívnej evidencie. 
  • Prebytky nakúpených zásob sa zaúčtujú na ťarchu príslušného účtu zásob a v prospech účtu 648. Ak sa preukáže, že prebytok vznikol nesprávnym zaúčtovaním spotreby, účtuje sa v prospech príslušného účtu spotreby zásob (501, 504). 
  • Prebytky zásob vlastnej výroby sa účtujú na ťarchu príslušného účtu zásob a v prospech súvzťažných účtov v účtovej skupine 61. 

Ostatné položky majetku 

  • Manká a škody sa zaúčtujú na ťarchu účtu 549 a v prospech príslušného účtu majetku. 
  • Prebytky majetku sa zaúčtujú na ťarchu príslušného účtu majetku a v prospech účtu 648. 

Záväzky 

  • Ak sú skutočne zistené záväzky nižšie, ako je ich účtovný stav, rozdiel sa zaúčtuje na ťarchu príslušného účtu záväzku a v prospech účtu 648. 
  • Ak sú skutočne zistené záväzky vyššie, ako je ich stav v účtovníctve, rozdiel sa zaúčtuje na ťarchu účtu 548 a v prospech príslušného účtu záväzkov. 

7. Prechodné, záverečné a splnomocňovacie ustanovenia 

1.    Vedúci ekonomického úseku spracuje návrh harmonogramu riadnych inventarizácií v spoločnosti podľa tejto smernice, zloženie inventarizačných komisií a predloží ho na schválenie konateľovi spoločnosti najneskôr do 30. 8. bežného roku na inventúry týkajúce sa tohto účtovného obdobia. 

2.    Konateľ spoločnosti vydá príkaz konateľa na vykonanie riadnych inventarizácií a menuje členov inventarizačných komisií v spoločnosti najneskôr do 30. 9. bežného roku na inventúry týkajúce sa tohto účtovného obdobia. 

3.    Zmeny a doplnky týkajúce sa personálneho obsadzovania inventarizačných komisií zabezpečuje vždy po predchádzajúcom súhlase predsedu ÚIK predseda čiastkovej inventarizačnej komisie. 

4.    Vedúci ekonomického úseku spoločnosti sa splnomocňuje, aby odstraňoval v rámci svojej pôsobnosti nezrovnalosti, ktoré vyplývajú z ustanovení tejto smernice alebo z jej realizácie formou písomných opatrení, ktoré sa musia stať súčasťou účtovných záznamov. 

5.    Táto smernica nadobúda účinnosť dňom vydania. 



Vypracoval: ......................................... 

                          hlavný účtovník 



Schválil: .......................................... 

                   konateľ spoločnosti 



Rozdeľovník: 

1x konateľ spoločnosti 

1x sekretariát konateľa 

1x vedúci ekonomického úseku 

1x hlavný účtovník 

1x vedúci výroby 

1x vedúci obchodného úseku 

1x ............ 




Príloha č.1 

XYZ, s. r. o., Nábrežná 55, Vrútky, IČO ............................ 



V y h l á s e n i e 

hmotne zodpovednej osoby pred začatím inventúry*) 



Zodpovedná osoba ....................................................................................... 

(meno, priezvisko, titul, osobné číslo) 



V Y H L A S U J E M: 



1.    že pred začatím inventúry majetku........................................................... .... .................................................................................................................................................................................................................................................. (uvedie sa druh majetku),
za ktorý priamo hmotne zodpovedám na základe dohody o hmotnej zodpovednosti zo dňa .......................... a ktorý sa nachádza................................... ....................................................................................................................... (uvedie sa miesto uloženia majetku), 

    som odovzdal všetky účtovné doklady týkajúce sa stavu a pohybu tohto majetku na zúčtovanie do učtárne – inventarizačnej komisii**); pričom číslo: 

  • posledného dokladu o prírastku (príjme) majetku je:.................................. 
  • posledného dokladu o úbytku (výdaji, výdavku) majetku je:...................... 

2.    že všetok vyššie uvedený majetok som pripravil a predložil na inventúru inventarizačnej komisii, žiaden majetok som pred inventarizačnou komisiou nezatajil, pričom som si predtým splnil všetky povinnosti podľa vnútroorganizačnej smernice; 

3.    že som si vedomý všetkých pracovnoprávnych, resp. trestných následkov za utajenie alebo skresľovanie skutočností v súvislosti s vykonávaním inventarizácie, za ktoré som zodpovedný, resp. hmotne zodpovedný. 



Vo Vrútkach dňa ............................. o ........................................................hod. 

(uvedie sa presný čas vykonania a podpísania vyhlásenia)
 

    ............................................................. 

    podpis hmotne zodpovednej osoby 


Vykonanie vyhlásenia ..............................................pred členmi IK potvrdzuje: 

(uvedie sa meno a priezvisko hmotne zodpovednej osoby) 



    .................................................................. 

    podpis predsedu inventarizačnej komisie 


*) vyhlásenie je potrebné vyhotoviť v dvoch vyhotoveniach 

**) nehodiace sa prečiarknuť 


Príloha č. 2a 

XYZ, s. r. o., Nábrežná 55, Vrútky, IČO ............................ 

Inventúrny súpis o vykonaní inventarizácie  

majetku – záväzkov*) čiastkovou inventarizačnou komisiou na účte 

.................................................................... 

(číslo a názov účtu) 

ku dňu ............................... 


1.    Druh a dôvod vykonania inventarizácie: riadna – mimoriadna*) inventarizácia majetku a záväzkov spoločnosti vykonaná na základe príkazu konateľa spoločnosti XYZ, s. r. o.,
číslo ..................... zo dňa ................................  

2.    Deň začatia inventúry: ..................................................................................................... 

3.    Deň skončenia inventúry: ............................................................................. 

4.    Počet strán inventúrnych súpisov (príloh):.......................….......................... 

5.    Počet ďalších príloh inventúrneho súpisu vrátane názvu príloh
(napr. Dohoda o hmotnej zodpovednosti, Vyhlásenie hmotne zodpovednej osoby, Uznanie záväzku zamestnanca, Potvrdenia inventúry pohľadávok a záväzkov odberateľmi a dodávateľmi spoločnosti a podobne) .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

6.    Mená, priezviská členov čiastkovej inventarizačnej komisie:
.......................................................................................................................... 

7.    Meno, priezvisko hmotne zodpovednej osoby ............................................................................ 

8.    Miesto uloženia majetku: .......................................................................................................................... 

9.    Výsledky inventarizácie v Sk [rekapitulácia inventúrnych súpisov – listov*) s uvedením zisteného množstva, druhu a ceny, ktoré tvoria prílohu] 

Por. č.

1. súpisu - listu*) 

2. Počet riadkov použitých listov - súpisu*) 

Účtovný stav v Sk 

Skutočný stav v Sk 

Manko 

v Sk 

 Prebytok 

v Sk 

 

1. 

 

   

2. 

     

3. 

     
      
      

n. 

n. 

    

Spolu 

    

10.    Vyjadrenie hmotne zodpovednej osoby k zisteným inventarizačným rozdielom:
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

11. Poznámky 

a)    prehľad prírastkov a úbytkov majetku odo dňa /do dňa*) skončenia inventúry do 31. 12., ak bola inventúra vykonaná k inému ako súvahovému dňu – príloha č. ............. 

b)    spôsob zisťovania skutočného stavu*) 

  • fyzická, dokladová, kombinovaná, 
  • prepočítaním, prevážením, premeraním, 
  • písomným potvrdzovaním stavu pohľadávok s dlžníkmi, záväzkov s veriteľmi, 
  • inak (popísať) ..................................................................................................................... 

c)     zistenie neupotrebiteľného, prebytočného alebo znehodnoteného majetku vrátane možných rizík (napr. sankcie pri záväzkoch po lehote splatnosti, vplyvy na životné prostredie a podobne), návrh na zmenu ocenenia tohto majetku a záväzkov, návrh na naloženie s nepotrebným alebo znehodnoteným majetkom
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

d)    návrhy opatrení inventarizačnej komisie na zamedzenie vzniku inventarizačných rozdielov, ochranu majetku, zlepšenie starostlivosti o majetok
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

e)    návrh na vyporiadanie a zaúčtovanie inventarizačných rozdielov, ak boli zistené
.................................................................................................................................................................................................................................................... 


Vo Vrútkach dňa ........................      

Podpis hmotne zodpovednej osoby: .................................... 


Podpisy členov inventarizačnej komisie: ...................................... 

                                                                 ....................................... 

                                                                 ....................................... 

12.    Rozhodnutie o vyporiadaní inventarizačného rozdielu a o schválení výsledku inventarizácie: ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 

Vo Vrútkach dňa .........................     ..................................................................... 

                                                                     podpis konateľa spoločnosti 


13.    Zúčtovanie inventarizačného rozdielu bolo vykonané dokladom.................... 

    účtovací predpis .................................... 

    Vo Vrútkach dňa ................................... 

    Podpis osoby zodpovednej za zaúčtovanie: .................................... 


*) nehodiace sa prečiarknuť 



Príloha č. 2b 

XYZ, s. r. o., Nábrežná 55, Vrútky, IČO ............................ 

Inventúrny súpis ........................... 

(uvedie sa druh majetku) 

ku dňu ..................... 

List č. 

Druh inventúry 

Miesto uloženia 

Zodpovedný pracovník 

  
    

Zisťovanie stavu 

  
    

začaté dňa 

 

skončené dňa 

Riadok č. 

Kód majetku 

Názov majetku 

MJ 

Množstvo 

Cena v Sk 

 

Poznámky 

     

za MJ 

spolu 

 

1. 

       

2. 

       

3. 

       

4. 

       

5. 

       

6. 

       

n. 

       

Na tomto liste bolo použitých riadkov ....... od..... do ....... 

  

Súčet – prenos na list. č. 

 
 

  

Úhrnom 

 
 

  

Vyhotovil: meno, dátum, podpis 

  

Vedúci IK: meno, dátum, podpis 

Členovia IK: meno, dátum, podpis 

Zodpovedný pracovník: dátum, podpis 

Príloha č. 2c 

XYZ, s. r. o., Nábrežná 55, Vrútky, IČO ............................ 

Inventúrny súpis ...........................  

(uvedie sa druh pohľadávky, záväzku) 

ku dňu ...................... 

Tento inventúrny súpis môže byť nahradený odsúhlaseným saldokontom – rozpisom nevypárovaných položiek účtu 

List č. 

Druh inventúry DOKLADOVÁ 

Číslo a názov účtu 

Zodpovedný pracovník 

  
    

Zisťovanie stavu 

  
    

začaté dňa 

 

skončené dňa 

Riadok č. 

Číslo dokladu 

Dátum dokladu 

Dodávateľ – odberateľ – iné 

Externé číslo 

Cena v Sk 

 

Poznámky 

     

MD 

Dal 

 

1. 

       

2. 

       

3. 

       

4. 

       

5. 

       

n. 

       

Na tomto liste bolo použité riadkov ....... od..... do ....... 

Súčet - prenos na list.č. 

 

   

Úhrnom 

 

   
      

Vyhotovil: meno, dátum, podpis 

  

Vedúci IK: meno, dátum, podpis 

Členovia IK: meno, dátum, podpis 

Zodpovedný pracovník: dátum, podpis 




Príloha č. 3 

XYZ, s. r. o., Nábrežná 55, Vrútky, IČO ............................ 


Inventarizačný zápis z inventarizácie ku dňu .................... 

krycí list k inventúrnym súpisom 


účtu ………..……………………………………….. 



1.    Výsledky inventarizácie v Sk: 

Por. č. 

súpis 

Inventúrne súpisy 

(podľa AÚ) 

Počet 

súpisov 

Účtovný stav 

v Sk 

Skutočný stav 

v Sk 

Inventarizačný 

rozdiel v Sk 

1. 

     

2. 

     

3. 

     

4. 

     

     

     
 

Spolu 

    

2.    Výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov podľa zákona o účtovníctve
(ak nepostačuje uvedený priestor, uviesť na samostatnom liste ako prílohu č. …): 

.............................................................................................................................................. 

.............................................................................................................................................. 

.............................................................................................................................................. 

.............................................................................................................................................. 

3. Prílohy inventarizačného zápisu: 

.............................................................................................................................................. 

.............................................................................................................................................. 


Vo Vrútkach dňa ......................................... 


Členovia čiastkovej inventarizačnej komisie: ................................. .......................... 

                                                                        ................................. .......................... 

Členovia ústrednej inventarizačnej komisie: ................................... ......................... 

                                                                        ................................ ............................... 


Výsledky inventarizácie schválil:     


Vo Vrútkach dňa .............................………………………….......……………………… 

 (podpis osoby zodpovednej za vykonanie inventarizácie v spoločnosti) 


*) nehodiace sa prečiarknuť

Autor: Ing. Magdaléna Janurová

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.