HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Sankcie vo verejnom obstarávaní – upozornenia z praxe pre verejných obstarávateľov

V nadväznosti na predchádzajúci článok s názvom „Sankcie vo verejnom obstarávaní – upozornenia z praxe pre dodávateľov“, v rámci ktorého sme sa venovali aj najnovším legislatívnym zmenám zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní, ktoré vstúpili do platnosti 1. 8. 2024 v oblasti ukladania sankcií, prinášame prehľad praktických upozornení a odporúčaní, ktorým by sa verejní obstarávatelia a obstarávatelia mali venovať, aby predišli chybám, ktoré sa často objavujú v praxi.

dreamstime_l_14630222

JUDr. Simona Makúchová, advokátka
Eversheds Sutherland, advokátska kancelária, s. r. o.

Verejné obstarávanie predstavuje komplexný proces, ktorý je nevyhnutne spojený s vysokými nárokmi na transparentnosť, účinnosť a dodržiavanie zákonom stanovených pravidiel. Sankcie v tejto oblasti preto nie sú len administratívnym opatrením, ale dôležitým nástrojom na zabezpečenie toho, aby verejné zdroje boli distribuované spravodlivo a účelne. Pre verejných obstarávateľov je obzvlášť dôležité poznať riziká a postupy, ktorých nedodržanie môže viesť k finančným postihom alebo iným sankciám zo strany Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej ako „ÚVO“).

V nadväznosti na predchádzajúci článok s názvom „Sankcie vo verejnom obstarávaní – upozornenia z praxe pre dodávateľov“, v rámci ktorého sme sa venovali aj najnovším legislatívnym zmenám zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (ďalej ako „zákon“ alebo „ZVO“), ktoré vstúpili do platnosti 1. 8. 2024 v oblasti ukladania sankcií, prinášame prehľad praktických upozornení a odporúčaní, ktorým by sa verejní obstarávatelia a obstarávatelia (ďalej v texte bez rozlíšenia aj ako „obstarávateľský subjekt“) mali venovať, aby predišli chybám, ktoré sa často objavujú v praxi. Nižšie uvedený výpočet pochybení, ktoré sa v praxi vyskytujú pomerne bežne, slúži nielen ako varovný prst pre obstarávateľské subjekty, ale aj ako cenný kompas na navigáciu komplexným prostredím súčasného verejného obstarávania, kde aj drobné opomenutia môžu viesť k významným právnym a finančným dôsledkom.

Nerozdelenia predmetu zákazky

Podľa § 28 ods. 1 ZVO je obstarávateľský subjekt oprávnený rozdeliť zákazku alebo koncesiu na samostatné časti, pričom v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania uvedie, či ponuky možno predložiť na jednu časť, niekoľko častí alebo všetky časti.

V prípade, ak verejný obstarávateľ nerozdelí zákazku na časti, odôvodnenie uvedie v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania alebo v súťažných podkladoch (nevzťahuje na zadávanie koncesie). Rozsah argumentácie, ktorá je od verejného obstarávateľa v súvislosti s nerozdelením zákazky na časti nevyhnutná, nie je stanovený zákonom. Odôvodnenie by malo byť jasné a zrozumiteľné, a to tak, aby nevznikali pochybnosti o správnosti nerozdelenia zákazky na časti.

Zvažovanie oprávnenosti delenia zákaziek je spojené so stanovením opisu predmetu zákazky a následne stanovením príslušnej predpokladanej hodnoty zákazky (ďalej ako „PHZ“). Určenie PHZ má zásadný vplyv na výber zákonom stanoveného postupu pre zadávanie zákazky. Pravidlá pre výpočet PHZ sú upravené v § 6 ZVO, pričom je potrebné dodržovať a dbať na výšku finančných limitov§ 5 ZVO relevantných pre jednotlivé typy zákaziek. Nie je prípustné, aby pri určovaní PHZ dochádzalo k umelému znižovaniu jej hodnoty s cieľom obísť stanovené finančné limity a príslušné postupy verejného obstarávania. Taktiež je potrebné predchádzať situáciám, keď by mohla byť nadlimitná zákazka úmyselne rozdelená na viaceré podlimitné zákazky. V tejto súvislosti je dôležité rozlíšiť medzi prípadmi rozdelenia jednej zákazky na viacero samostatných zákaziek (s viacnásobnými postupmi ich zadávania) a rozdelením jednej zákazky na jednotlivé časti podľa § 28 zákona o verejnom obstarávaní, kedy sa použije len jeden postup zadávania na základe súčtu PHZ jednotlivých častí.

Základnou povinnosťou obstarávateľského subjektu je dbať na základné princípy verejného obstarávania. V súvislosti s rozdeľovaním zákaziek sa má táto elementárna povinnosť aplikovať tak, že v rámci definície súťažných podmienok (podmienok účasti, zmluvných podmienok a pod.) sa má obstarávateľský subjekt vyhnúť bezdôvodnému zužovaniu hospodárskej súťaže.

Podľa metodiky ÚVOVšeobecné metodické usmernenie ÚVO č. 3/2024 zo dňa 3. 7. 2024. Dostupné online: https://www.uvo.gov.sk/metodika-vzdelavanie/metodicke-usmernenia-a-vykladove-stanoviska/vseobecne-metodicke-usmernenia-k-zakonu-c-343-2015-zz/detail/176?cislo=&datum=&ext=0&limit=20&page=1&poznamka=&problematika=&sort=&sort-dir=ASC&text=&ustanovenie=&year=0&cHash=4d2522b2216b71fcc873734cc92db466   je kľúčové sústrediť sa pri voľbe spôsobu zadania zákazky na preskúmanie časovej, miestnej a vecnej súvislosti medzi jednotlivými samostatne zadanými zákazkami a taktiež na skutočnosť, či súčtom PHZ by nedošlo k prekročeniu finančného limitu postupu, ktorý verejný obstarávateľ plánoval uplatniť.

Praktické príklady

1.    Obec má záujem vymeniť kancelársky nábytok v celom obecnom úrade a zároveň obstarať nábytok do sobášnej siene, ktorej interiérový dizajn je v štýle art-deco a tvar miestnosti je atypický (zaoblené rohy miestnosti a pod). V tomto prípade ide o dve samostatné zákazky, keďže kancelársky nábytok je možné zakúpiť v rámci sériovej výroby (nie je štandardne potrebný nábytok na mieru) a nábytok do sobášnej siene, vzhľadom na určitý štýl zariadenia a atypickosť, je potrebné vyrobiť na mieru.

2.    Ak má verejný obstarávateľ záujem o revitalizáciu verejného parku, v rámci ktorej sú predmetom zákazky na viaceré typy stavebných prác, napr. výsadba zelene, stavba detského ihriska, osadenie lavičiek, vyhlási zákazku jedným postupom, pričom ju rozdelí na časti podľa § 28 zákona o verejnom obstarávaní. Dôvodom je, že ide o rovnaký objekt – verejný park, ale rozdielne druhy prác.

Konflikt záujmov

Jednou zo základných povinností obstarávateľských subjektov je zabezpečenie, aby vo verejnom obstarávaní nedošlo ku konfliktu záujmov, ktorý by mohol narušiť alebo obmedziť hospodársku súťaž alebo

Dočítajte článok až do konca, zostáva vám ešte  . Celé znenie nájdete v produkte EPI Odborné články:

Sankcie vo verejnom obstarávaní – upozornenia z praxe pre verejných obstarávateľov

Autor: JUDr. Simona Makúchová, Eversheds Sutherland, advokátska kancelária

Súvisiace autorsky spracované rozhodnutie súdu

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.