
JUDr. Simona Makúchová, advokátka
Eversheds Sutherland, advokátska kancelária, s. r. o.
Sankcie vo verejnom obstarávaní sú kľúčovým nástrojom na zabezpečenie transparentnosti a spravodlivosti pri nakladaní s verejnými financiami. Ich cieľom je predchádzať nekalým praktikám, neefektívnemu využívaním verejných financií a chrániť záujmy verejnosti. Vzhľadom na rozsiahlu právnu reguláciu a dôležitosť dodržiavania pravidiel je pre verejných obstarávateľov aj dodávateľov zásadné vedieť, akým chybám sa vyvarovať a na čo si dať pozor, aby nedošlo k uloženiu sankcie zo strany ÚVO.
Tento článok sa zameria na najčastejšie dôvody, pre ktoré Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej ako „ÚVO“) udeľuje sankcie dodávateľom, spočívajúce najmä vo finančných pokutách. Okrem toho je nevyhnutné zmieniť zmeny zavedené poslednou rozsiahlejšou novelou zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (ďalej ako „zákon“ alebo „ZVO“), ktorá vstúpila do platnosti 1. 8. 2024. Táto novela priniesla viaceré zmeny, ktoré môžu mať vplyv na ukladanie sankcií a na celkový priebeh verejného obstarávania.
Registrácia zmien v Zozname hospodárskych subjektov
Jedným z najčastejších porušením zákona zo strany hospodárskych subjektov (dodávateľov) je neskoré oznámenie zmien v Zozname hospodárskych subjektovhttps://www.uvo.gov.sk/udaje-o-hospodarskych-subjektoch-vedene-uradom/zoznam-hospodarskych-subjektov vedenom ÚVO (ďalej ako „ZHS“).
Podľa § 156 ods. 1 ZVO je hospodársky subjekt povinný oznámiť ÚVO zmenu údajov vedených v ZHS do 30 dní odo dňa zmeny údajov. Zároveň je hospodársky subjekt pri oznamovaní zmeny povinný doložiť aktuálny doklad preukazujúci uskutočnenú zmenu, ak údaj o zmene nevyplýva z informačných systémov verejnej správy. Aktuálnosť údajov o hospodárskom subjekte v rámci ZHS je nevyhnutná z dôvodu, že účelom evidencie v zozname hospodárskych subjektov je zjednodušenie preukazovania splnenia podmienok osobného postavenia hospodárskeho subjektu podľa § 32 ZVO. Zápis sa vykonáva s platnosťou na tri roky a počas tohto obdobia nie je potrebné v ňom zapísané údaje overovať. Je dôležité zdôrazniť, že zmenou je aj napríklad výmaz predmetu činnosti podnikania, t. j. zánik živnostenského oprávnenia vykonávať určitú činnosť.
Podľa § 182 ods. 3 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní úrad uloží hospodárskemu subjektu pokutu do 500 eur, ak poruší povinnosť oznámiť zmeny v lehote 30 dní.
Podľa zverejnených rozhodnutí https://www.uvo.gov.sk/dohlad/spravne-delikty/pokuty-hospodarskym-subjektom?sort=rok&sort-dir=DESC ÚVO ukladá hospodárskym subjektom pokuty v rozpätí od 10 eur do 250 eur v závislosti od závažnosti porušenia.
Praktický príklad
Hospodársky subjekt, ktorým je spoločnosť s ručením obmedzeným vedená v Obchodnom registri Slovenskej republiky, oznamuje zmenu konateľa spoločnosti, keďže je tento údaj vedený v zozname hospodárskych subjektov. Novým konateľov je slovenský štátny občan. Hospodársky subjekt nie je povinný spolu s oznámením o zmene predložiť aj výpis z OR SR a výpis z registra trestov nového konateľa, keďže tieto údaje vyplývajú z informačných systémov verejnej správy. Zmenu je potrebné oznámiť do 30 dní od odvolania pôvodného konateľa a vymenovania nového konateľa. Ak nie je účinnosť odvolania a vymenovania konateľa rovnaká, je potrebné počítať lehotu 30 dní od udalosti, ktorá nastala skôr.
Porušenie obchodných podmienok elektronickej platformy
Ďalším častým porušením zákona je porušenie ustanovení zákona alebo obchodné podmienky elektronickej platformy v postupe zadávania zákazky prostredníctvom elektronickej platformy alebo pri plnení zmluvy uzavretej prostredníctvom elektronickej platformy.
Pri zákazkách zadávaných prostredníctvom elektronickej platformy je súčasťou uzatvorenej zmluvy dohoda zmluvných strán, že sa práva a povinnosti zmluvných strán spravujú Obchodnými podmienkami elektronickej platformy (ďalej ako „OPEP“), ktoré tvoria neoddeliteľnú prílohu zmluvy.
Dodávateľ sa uzatvorením zmluvy zaväzuje podľa OPEP dodať objednávateľovi tovar podľa špecifikácie a v dohodnutom množstve, čase a mieste a podľa ostatných zmluvných špecifikácií a previesť na objednávateľa vlastnícke právo k predmetnému tovaru, ak je plnením tovar.
Dodávatelia často opomínajú dodržať všetky stanovené špecifikácie tovaru alebo služieb stanovené v rámci zákazky prostredníctvom elektronického trhoviska. Následne dochádza k dodaniu tovaru alebo poskytnutiu služby, ktorá nie je v súlade s opisom predmetu zákazky. Verejný obstarávateľ je v takom prípade oprávnený od zmluvy odstúpiť a vyhotoviť dodávateľovi negatívnu referenciu v evidencii referenciíhttps://www.uvo.gov.sk/udaje-o-hospodarskych-subjektoch-vedene-uradom/evidencia-referencii vedených ÚVO.
Hospodárske subjekty by mali dôsledne zvážiť, či spĺňajú všetky podmienky špecifikované v opise predmetu zákazky a v samotnej zmluve a až následne sa zúčastniť verejného obstarávania. Ak uchádzač nespĺňa špecifické podmienky, ale vie zabezpečiť dodanie tovaru alebo poskytnutie služby iným spôsobom, pričom výsledok bude totožný, je potrebné zdôrazniť, že nastavené podmienky platia pre všetkých uchádzačov rovnako a ich nedodržanie by bolo diskriminačné voči ostatným uchádzačom.
Dočítajte článok až do konca, zostáva vám ešte . Celé znenie nájdete v produkte EPI Odborné články:
☇ Sankcie vo verejnom obstarávaní – upozornenia z praxe pre dodávateľov
Autor: Eversheds Sutherland, advokátska kancelária, s. r. o., JUDr. Simona Makúchová
Súvisiace právne predpisy ZZ SR