
Policajti, ako aj iné orgány verejnej moci, sú povinní rešpektovať zákon a konať v jeho medziach. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na tento fenomén, ktorý sa každodenne deje na cestách. Môžu policajti vykonávať bežnú cestnú kontrolu alebo konajú v rozpore so zákonom?
Výkon takejto kontroly nie je služobným zákrokom podľa § 9 ods. 1 zákona o Policajnom zbore, ale je výkonom služobnej činnosti podľa § 8 ods. 1 zákona o Policajnom zbore. Pri výkone takejto činnosti je policajt povinný dbať na to, aby nedochádzalo k bezdôvodnej ujme, a aby sa sledoval cieľ a zmysel daného úkonu, v tomto prípade výkonu oprávnenia zastavenia motorového vozidla podľa § 23 zákona o Policajnom zbore.
Pri výkone oprávnení policajtov je potrebné rozlišovať medzi výkonom služobnej činnosti a výkonom služobného zákroku. Služobný zákrok policajt nemôže vykonať svojvoľne. Pri služobnej činnosti má tiež stanovené, v akom rozsahu by táto činnosť mala byť vykonávaná. V zmysle § 2 ods. 3 zákona o Policajnom zbore majú policajti plniť aj úlohy na úseku prevencie podľa tohto zákona.
Služobná činnosť policajta v skratke
Služobná činnosť policajta je upravená v § 8 a nasledujúcich ustanoveniach zákona o Policajnom zbore. Policajt má pri vykonávaní služobného zákroku dbať na to, aby touto činnosťou nedochádzalo k bezdôvodnej ujme. Zároveň sa má sledovať dosiahnutie účelu v rámci výkonu takejto činnosti.
Povinnosťou policajta, ktorá je explicitne vyjadrená v § 8 ods. 2 zákona o Policajnom zbore, je pri zásahu do práv a slobôd jednotlivca aj poučovacia povinnosť t. j. policajt je povinný poučiť danú osobu o jej právach.
V kontexte bežnej cestnej kontroly je bližší postup policajta na výkon tejto služobnej činnosti upravený interným nariadením zverejneným vo Vestníku Prezídia Policajného zboru.
Definícia dôvodného podozrenia
V rámci bežnej cestnej kontroly, kedy dochádza k zastaveniu alebo aj prehliadke motorového vozidla, musí mať policajt na vykonanie takéhoto služobného zákroku dôvodné podozrenie zo spáchania trestného činu alebo priestupku. K dôvodnému podozreniu môžeme uviesť rozhodnutie Generálnej prokuratúry SR, sp. zn. IV Pz 127/11 Rozhodnutie GP SR uvádzané aj v článku: RUŽAROVSKÝ, M. Prehliadka dopravného prostriedku. Dostupné online: https://www.najpravo.sk/rady-a-vzory/rady-pre-kazdeho/p/prehliadka-dopravneho-prostriedku.html, v ktorom sa konštatuje, že „nestačí všeobecné, nekonkrétne podozrenie či prevenčný dôvod, naopak, podozrenie musí mať kvalifikovaný rozmer vyplývajúci z objektívne preukázaných skutočností“.
Okrem Generálnej prokuratúry SR môžeme nájsť vymedzenie dôvodného podozrenia aj v rozhodovacej praxi Európskeho súdu pre ľudské práva. V rozhodnutí ESĽP vo veci Fox, Campbell a Hartley proti Veľkej Británii z roku 1990 vymedzuje ESĽP dôvodné podozrenie ako existenciu takých faktov a informácií, ktoré sú spôsobilé presvedčiť aj objektívneho pozorovateľa.
Dočítajte článok až do konca, zostáva vám ešte . Celé znenie nájdete v produkte EPI Odborné články:
Bežná cestná kontrola
Autor: JUDr. Tomáš Zábrenszki
Súvisiace právne predpisy ZZ SR