
Dňa 20. októbra 2021 bol Národnou radou SR schválený zákon č. 407/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Primárnym cieľom novely bola transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057 z 15. júla 2020, ktorou sa stanovujú špecifické pravidlá vo vzťahu k smernici 96/71/ES a smernici 2014/67/EÚ pre vysielanie vodičov v odvetví cestnej dopravy a ktorou sa mení smernica 2006/22/ES, pokiaľ ide o požiadavky týkajúce sa dodržiavania predpisov, a nariadenie (EÚ) č. 1024/2012. Zároveň novela zabezpečuje vykonanie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1054 z 15. júla 2020, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 561/2006, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a doby denného a týždenného odpočinku, a nariadenie (EÚ) č. 165/2014, pokiaľ ide o určovanie polohy prostredníctvom tachografov. Účinnosť predmetnej novely je od 2. februára 2022.
Novela č. 407/2021 Z. z. v článku I prináša viaceré zmeny v samotnom zákone č. 462/2007 Z. z. o organizácií pracovného času v doprave, pričom väčšina zmien nadobúda účinnosť od 2. 2. 2022 (okrem čl. I bodu 30, ktorý nadobúda účinnosť 31. 12. 2024). Ide napr. o nižšie uvádzané oblasti:
Rozšírenie okruhu zamestnancov v doprave
Novela rozširuje okruh zamestnancov v doprave o zamestnanca, ktorý je členom posádky balóna, ktorý prevádzkuje zamestnávateľ so sídlom alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky [§ 2 ods. 3 písm. c) bod 3 zákona č. 462/2007 Z. z.]. Úprava súvisí so zapracovaním požiadavky podľa nariadenia Komisie (EÚ) 2018/395 z 13. marca 2018, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá prevádzky balónov, ako aj udeľovania preukazov spôsobilosti letovej posádke balónov podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1139 (Ú. v. EÚ L 71, 14. 3. 2018) v platnom znení. Zároveň sa do § 16 ods. 1 dopĺňa, že na zamestnanca podľa § 2 ods. 3 písm. c) tretieho bodu sa vzťahujú ustanovenia § 16 ods. 3 , § 17 ods. 1 písm. a), b), d) a e), § 17 ods. 2 písm. a) a písm. b) prvého bodu, § 17 ods. 3, 4 a 8, § 18 ods. 1 a ods. 2 písm. a), § 19 a § 20.
V súvislosti s uvádzaným rozšírením okruhu zamestnancov v doprave o členov posádky bol novelou zároveň vymedzený okruh ustanovení zákona týkajúcich sa pracovného času, prestávok v práci, minimálnej doby odpočinku a maximálneho času pracovnej pohotovosti týchto zamestnancov. Okruh týchto ustanovení vymedzuje § 16 ods. 1 zákona.
Úprava v oblasti prestávok v práci
Zákon o organizácii pracovného času v doprave v znení do 1. februára 2022 ustanovoval, že zamestnávateľ bol povinný rozvrhnúť pracovný čas vodiča pravidelnej osobnej dopravy tak, aby mal po 4 hodinách času jazdy prestávku v práci najmenej 30 minút, pričom to neplatilo, ak po 4 hodinách času jazdy nasledoval nepretržitý denný odpočinok alebo nepretržitý týždenný odpočinok.
Príspevok je skrátený, jeho celé znenie nájdete v produkte EPI Odborné články:
Aktuálne zmeny v oblasti organizácie pracovného času v doprave v súvislosti s novelou č. 407/2021 Z. z.
Autor: Ing. Mikuláš Hamuľák