HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Ako správne školiť zamestnancov v oblasti GDPR

V článku sa dozviete, ako pravidelne školiť zamestnancov, ktorí pracujú s osobnými údajmi tak, aby ste minimalizovali riziko porušenia ochrany údajov, zabezpečili súlad s GDPR a posilnili dôveru klientov či občanov.

Autori: JUDr. Marcela Macová, PhD.
Dátum publikácie: 26. 11. 2024



dreamstime_xl_209907066

Ochrana práv a slobôd fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov si vyžaduje, aby spoločnosti prijali primerané technické a organizačné opatrenia s cieľom zabezpečiť splnenie požiadaviek nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe týchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (ďalej len „GDPR“ alebo „Nariadenie“).

Na to, aby vedeli spoločnosti preukázať súlad s týmto Nariadením, mali by prijať interné pravidlá a prijať opatrenia, ktoré budú predovšetkým spĺňať zásady spracúvania osobných údajov vyžadované Nariadením. Takéto opatrenia by mohli okrem iného pozostávať z pokynov, ktoré sú poskytované tým zamestnancom, ktorí spracúvajú osobné údaje.

Pokyny majú okrem iného obsahovať, ako postupovať pri vypracovaní, navrhovaní, výbere a používaní softvérov, aplikácií, služieb a produktov, ktoré sú založené na spracúvaní osobných údajov alebo spracúvajú osobné údaje, aby splnili svoju úlohu, aby sa zabezpečilo, že spoločnosti môžu plniť svoje povinnosti týkajúce sa ochrany údajov.

Spoločnostiam povinnosti „vyškoliť“ zamestnancov vyplývajú z čl. 29 Nariadenia: „Sprostredkovateľ a každá osoba konajúca na základe poverenia prevádzkovateľa alebo sprostredkovateľa, ktorá má prístup k osobným údajom, môže spracúvať tieto údaje len na základe pokynov prevádzkovateľa s výnimkou prípadov, keď sa to vyžaduje podľa práva Únie alebo práva členského štátu.“

V čl. 32 ods. 4 Nariadenia je uvedené: „Prevádzkovateľ a sprostredkovateľ podniknú kroky na zabezpečenie toho, aby každá fyzická osoba konajúca na základe poverenia prevádzkovateľa alebo sprostredkovateľa, ktorá má prístup k osobným údajom, spracúvala tieto údaje len na základe pokynov prevádzkovateľa s výnimkou prípadov, keď sa to od nej vyžaduje podľa práva Únie alebo práva členského štátu.“

Úrad na ochranu osobných údajov SR (ďalej len: „Úrad“) je oprávnený rozhodnúť v zmysle § 102 ods. 1 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov (ďalej len: „zákon č. 18/2018 Z. z.“), ak zistí porušenie ustanovení zákona č. 18/2018 Z. z. alebo Nariadenia.

V Nariadení sa v článku 5 ods. 2 výslovne zavádza zásada zodpovednosti, čo znamená, že:

- prevádzkovateľ je zodpovedný za súlad so zásadami stanovenými v článku 5 ods. 1 Nariadenia; a že

- prevádzkovateľ musí vedieť preukázať súlad so zásadami stanovenými v článku 5 ods. 1 Nariadenia.

POZOR:

V zásade sa pri každom spracúvaní osobných údajov, ktoré v rámci prevádzkovateľa uskutočňujú zamestnanci, môže predpokladať, že toto spracúvanie sa uskutočňuje pod kontrolou prevádzkovateľa. Za výnimočných okolností sa však môže stať, že poverená osoba sa rozhodne použiť osobné údaje na svoje vlastné účely, čím neoprávnene prekročí právomoc, ktorá mu bola zverená (napr. na založenie vlastnej spoločnosti a podobne). Povinnosťou spoločnosti ako prevádzkovateľa je preto zabezpečiť, aby boli prijaté primerané technické a organizačné opatrenia vrátane napr. odbornej prípravy a informovania zamestnancov s cieľom zabezpečiť súlad s Nariadením.

Podľa Nariadenia „spracúvanie“ je operácia alebo súbor operácií s osobnými údajmi alebo súbormi osobných údajov, napríklad získavanie, zaznamenávanie, usporadúvanie, štruktúrovanie, uchovávanie, prepracúvanie alebo zmena, vyhľadávanie, prehliadanie, využívanie, poskytovanie prenosom, šírením alebo poskytovanie iným spôsobom, preskupovanie alebo kombinovanie, obmedzenie, vymazanie alebo likvidácia, bez ohľadu na to, či sa vykonávajú automatizovanými alebo neautomatizovanými prostriedkami (čl. 4 ods. 2 Nariadenia).

Úrad, či už je to pri žiadostiach o súčinnosť, o vyjadrenia, pri kontrole spracúvania osobných údajov vyžaduje od prevádzkovateľov, aby:

  • predložili „poverenia“ osôb, ktoré vykonávajú spracúvanie osobných údajov v súvislosti s účelom súvisiacim s konaním zo strany Úradu,
  • predložili dokument, ktorý by preukazoval, že prevádzkovateľ v zmysle čl. 29 Nariadenia vypracoval pokyny pre osoby, ktoré prichádzajú do styku s osobnými údajmi, obsahom ktorých je postup pri spracúvaní osobných údajov,
  • predložili fotodokumentáciu interných riadiacich aktov upravujúcich postupy, ktoré sú predmetom konania zo strany Úradu a preukázali, že osoby nimi boli oboznámené,
  • v prípade, ak osoby spracúvajúce osobné údaje absolvovali vzdelávanie, Úrad vyžaduje predloženie dôkazu formou:
    • obsahu školenia, napr. prezentácie,
    • podpisu osoby, ktorá školenie absolvovala, resp. inou formou zvolený dôkaz.

Dočítajte článok až do konca, zostáva vám ešte  . Celé znenie nájdete v produkte EPI Odborné články:

Ako správne školiť zamestnancov v oblasti GDPR

Autor: JUDr. Marcela Macová, PhD.

Súvisiace vzory

Súvisiace odborné články

Súvisiace dokumenty

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.