Pod pojmom likvidácia obchodnej spoločnosti treba rozumieť likvidáciu jej obchodného imania. Podľa § 6 ods. 2 Obchodného zákonníka obchodné imanie = obchodný majetok + záväzky vzniknuté v súvislosti s podnikaním. Cieľom likvidácie spoločnosti je vysporiadanie majetku spoločnosti, a to v prvom rade v prospech veriteľov a následne v prospech vlastníkov, čo inak povedané znamená:
1. uspokojenie nárokov všetkých veriteľov spoločnosti,
2. rozdelenie čistého obchodného imania medzi spoločníkov.
Z uvedeného vyplýva, že k zrušeniu spoločnosti likvidáciou môže dôjsť len vtedy, ak má spoločnosť dostatok majetku na vysporiadanie svojich záväzkov. Ak spoločnosť nemá dostatok majetku na úhradu záväzkov, nemôže vstúpiť do likvidácie. Rovnako platí, ak sa spoločnosť v priebehu likvidácie ocitne v predlžení (nie je schopná platiť svoje záväzky), likvidácia nemôže pokračovať. V takom prípade sa veritelia uspokojujú podľa zákona o konkurze a reštrukturalizácii a likvidátor má povinnosť podať návrh na vyhlásenie konkurzu.
1. Právna úprava likvidácie
1.1 Právna úprava všeobecne
Likvidáciu obchodných spoločností z vecného hľadiska upravujú ustanovenia Obchodného zákonníka(ďalej len ObchZ). Úprava v ObchZ vychádza zo zásady, že obchodné spoločnosti ako podnikateľské subjekty súkromného práva, vlastníci majetku majú záujem svoj majetok chrániť. Vlastníkom majetku je daná možnosť dohodnúť si pravidlá spoločného podnikania v spoločenskej zmluve, prípadne v stanovách, ktoré sú v mnohých otázkach riešení nadradené ObchZ (pozri formulácie, ak spoločenská zmluva neurčuje inak). Je nanajvýš vhodné, aby bolo zrušenie spoločnosti a jej následná likvidácia upravené v spoločenskej zmluve alebo v stanovách spoločnosti.
ObchZ pri úprave likvidácie venuje pozornosť najmä ochrane tretích osôb v podnikaní, a to veriteľom. Na jednotlivé úkony vykonávané v priebehu likvidácie je možné aplikovať príslušné ustanovenia Občianskeho a Obchodného zákonníka, Zákonníka práce, ako aj účtovné a daňové predpisy.
1.2 Prehľad právnej úpravy likvidácie spoločnosti podľa ObchZ
Ustanovenie
| Obsah
|
Všeobecné ustanovenia
|
§ 68
| Zrušenie a zánik spoločnosti
|
§ 68 ods. 2
| Likvidácia sa nevyžaduje, ak:
a) majetok zrušenej spoločnosti prechádza na právneho nástupcu,
b) spoločnosť nemá žiaden majetok,
c) súd zamietol návrh na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku,
d) konkurz bol zrušený z dôvodu, že majetok úpadcu nestačí na úhradu výdavkov a odmenu správcu konkurznej podstaty,
e) konkurzné konanie bolo zastavené pre nedostatok majetku,
f) konkurz bol zrušený pre nedostatok majetku,
g) po skončení konkurzného konania nezostal spoločnosti žiaden majetok.
|
§ 70 až § 75a
| Likvidácia spoločnosti
|
Ustanovenia pri konkrétnych právnych formách spoločnosti
|
Verejná obchodná spoločnosť
|
§ 88 až § 90
| Zrušenie a likvidácia spoločnosti
|
§ 92
| Vyrovnanie spoločníkov (podiel na likvidačnom zostatku)
|
Komanditná spoločnosť
|
§ 102
| Zrušenie a likvidácia spoločnosti
|
§ 103
| Zmena komanditnej spoločnosti na verejnú obchodnú spoločnosť
|
§ 104
| Vysporiadanie spoločníkov (podiel na likvidačnom zostatku)
|
Spoločnosť s ručením obmedzeným
|
§ 151, § 152
| Zrušenie a likvidácia spoločnosti
|
§ 153
| Podiel na likvidačnom zostatku
|
Akciová spoločnosť
|
§ 218
| Pre zrušenie a zánik spoločnosti platia ustanovenia § 68
|
§ 219
| Menovanie likvidátora
|
§ 220, § 220a
| Likvidačný zostatok
|
Družstvo
|
§ 254 až § 259
| Zrušenie a likvidácia družstva
|
§ 259
| Menovanie likvidátora, likvidačný zostatok
|
1.3 Právne dôsledky likvidácie
1. Vstup spoločnosti do likvidácie sa zapisuje do obchodného registra a spoločnosť používa obchodné meno s dodatkom „v likvidácii“ (§ 70 ods. 2 ObchZ).
Používanie dodatku k obchodnému menu má význam pre obchodných partnerov spoločnosti. Upozorňuje, že spoločnosť končí svoju činnosť a nemala by uzatvárať obchodné zmluvy.
2. Zápisom likvidácie spoločnosti do obchodného registra prechádza pôsobnosť štatutárneho orgánu konať v mene spoločnosti na likvidátora (§ 72 ObchZ), ktorý je zapísaný v obchodnom registri. Ak je vymenovaných viac likvidátorov, má túto pôsobnosť každý likvidátor, ak z ich vymenovania nevyplýva niečo iné (§ 70 ods. 3 ObchZ).
3. Pôsobnosť štatutárneho orgánu je obmedzená na úkony nevyhnutné na vykonávanie likvidácie, a to najmä z dôvodu ochrany veriteľov, aby nedošlo k ich majetkovej ujme.
4. Vstup spoločnosti do likvidácie sa zverejňuje v Obchodnom vestníku s výzvou veriteľom, aby v spoločnosti prihlásili svoje pohľadávky či iné práva v lehote stanovenej vo zverejnení, ktorá nesmie byť kratšia ako tri mesiace. Vstup spoločnosti je likvidátor povinný oznámiť všetkým veriteľom, ktorí sú známi (§ 73 ObchZ).
5. Ku dňu vstupu do likvidácie likvidátor zostaví vstupnú súvahu (v praxi nesprávne nazývajú aj likvidačná súvaha) a je povinný zaslať prehľad o majetku spoločnosti každému spoločníkovi, ktorý o to požiada. Likvidačná súvaha musí byť doložená inventarizáciou majetku a záväzkov a nadväzuje na mimoriadnu účtovná závierku, ktorú spoločnosť zostavuje ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie.
1.4 Likvidátor obchodnej spoločnosti
Likvidátor je osoba, ktorú vymenúva štatutárny orgán spoločnosti, ak zákon, spoločenská zmluva alebo stanovy neustanovujú inak, za účelom vykonávania likvidácie spoločnosti. V spoločnosti s ručením obmedzeným a v akciovej spoločnosti je oprávnené menovať likvidátora valné zhromaždenie.
Ak o zrušení spoločnosti rozhodne súd, príslušný orgán spoločnosti nemá právo menovať likvidátora, ale táto povinnosť prislúcha miestne príslušnému súdu, ktorým je krajský súd podľa miesta sídla spoločnosti. Súd vymenúva likvidátora, ak:
a) o zrušení spoločnosti rozhodol súd,
b) príslušný orgán spoločnosti nevymenoval likvidátora bez zbytočného odkladu v iných prípadoch zrušenia spoločnosti,
c) nastala nepredvídaná situácia, napr. likvidátor zomrel, vzdal sa funkcie, prípadne bol podaný návrh na jeho odvolanie osobou, ktorá osvedčila právny záujem.
Likvidátorom môže byť iba fyzická osoba. Svoju činnosť vykonáva na základe mandátnej zmluvy. Odmenu likvidátorovi určuje ten orgán, ktorý ho menoval. Táto odmena, ako aj celé náklady likvidácie spoločnosti sú hradené z prostriedkov likvidovanej spoločnosti.
Likvidátor robí v mene spoločnosti len úkony smerujúce k likvidácii (§ 72 ods. 1 ObchZ). Pri výkone tejto činnosti inkasuje, prípadne vymáha pohľadávky, prijíma plnenia, plní záväzky spoločnosti, zastupuje spoločnosť v súdnych sporoch, v rôznych úradných konaniach a pod.
Likvidátor z výkonu svojej pôsobnosti zodpovedá takým istým spôsobom ako člen štatutárneho orgánu.
Ak likvidátor zistí predlženie likvidovanej spoločnosti, bez zbytočného odkladu je povinný podať návrh na vyhlásenie konkurzu (§ 72 ods. 2 ObchZ). Predlženie spoločnosti znamená, že záväzky spoločnosti sú vyššie ako obchodný majetok spoločnosti. Obchodná spoločnosť, ktorá je v predlžení, vykazuje záporné obchodné imanie.
2. Účtovné a daňové povinnosti súvisiace s likvidáciou
Prehľad právnej úpravy likvidácie spoločnosti v účtovných a daňových predpisoch
Ustanovenie
| Obsah
|
Účtovné predpisy – zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len ZÚ)
|
§ 16 ods. 1 písm. c)
| Otvorenie účtovných kníh ku dňu vstupu do likvidácie.
|
§ 16 ods. 4 písm. d)
| Uzavretie účtovných kníh ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie.
|
§ 16 ods. 7
| Uzavretie účtovných kníh ku dňu skončenia likvidácie.
|
§ 17 ods. 6
| Povinnosť zostaviť mimoriadnu účtovnú závierku po uzavretí účtovných kníh podľa § 16 ods. 4 písm. d) ZÚ.
|
§ 17 ods. 7
| Povinnosť zostaviť otváraciu súvahu ku dňu vstupu do likvidácie (§ 74 ObchZ) ukladá túto povinnosť likvidátorovi)
|
Opatrenie MF SR č. 23054/2002-92 v znení neskorších predpisov, ktorým sa upravujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v podvojnom účtovníctve (ďalej len PÚP)
|
§ 28
| Účtovanie pri zrušení obchodných spoločností, družstiev alebo štátnych podnikov s likvidáciou:
– Ku dňu skončenia likvidácie sa zostaví mimoriadna účtovná závierka, ktorá obsahuje vyčíslenie záväzku z dôvodu splatnej dane z príjmov.
– Na účely zabezpečenia vedenia účtovníctva do dňa zániku účtovnej jednotky sa otvoria účty majetku a záväzkov a účtuje sa o vysporiadaní daňovej povinnosti a vyplatení podielu spoločníkov na likvidačnom zostatku.
|
Daňové predpisy – zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len ZDP)
|
§ 3 ods. 2 písm. c)
| Predmetom dane fyzickej osoby nie je podiel na likvidačnom zostatku obchodnej spoločnosti alebo družstva okrem podielu spoločníka verejnej obchodnej spoločnosti a komplementára verejnej obchodnej spoločnosti na likvidačnom zostatku pri likvidácii spoločnosti.
|
§ 12 ods. 7 písm. c)
| Predmetom dane daňovníka, ktorý je právnickou osobou, nie je podiel na likvidačnom zostatku obchodnej spoločnosti a družstva, okrem podielu spoločníka verejnej obchodnej spoločnosti a komplementára na likvidačnom zostatku spoločnosti.
|
§ 17 ods. 8 písm. b)
| V zdaňovacom období, v ktorom dochádza k zrušeniu daňovníka likvidáciou (§ 41 ods. 3), upraví daňovník účtujúci v podvojnom účtovníctve základ dane z príjmov o:
– zostatky vytvorených rezerv a opravných položiek,
– príjmov budúcich období,
– výnosov budúcich období,
– výdavkov budúcich období,
– nákladov budúcich období,
s výnimkou tých, ktoré preukázateľne súvisia s obdobím likvidácie.
|
§ 41 ods. 3
| Ak sa daňovník zrušuje likvidáciou, zdaňovacie obdobie, ktoré sa začalo pred vstupom daňovníka do likvidácie, končí sa dňom predchádzajúcim dňu jeho vstupu do likvidácie.
|
§ 41 ods. 4
| 1. Zdaňovacie obdobie daňovníka, ktorý vstúpil do likvidácie, sa začína dňom jeho vstupu do likvidácie a končí sa dňom skončenia likvidácie.
2. Ak sa likvidácia neskončí do 31. decembra druhého roku nasledujúceho po roku, v ktorom daňovník vstúpil do likvidácie, končí sa toto zdaňovacie obdobie 31. decembra druhého roku nasledujúceho po roku, v ktorom daňovník vstúpil do likvidácie.
3. Ak daňovník neskončí likvidáciu do 31. decembra druhého roka nasledujúceho po roku, v ktorom daňovník vstúpil do likvidácie, je až do skončenia likvidácie zdaňovacím obdobím kalendárny rok.
4. Ak sa likvidácia skončí v priebehu kalendárneho roka, končí sa toto zdaňovacie obdobie dňom skončenia likvidácie.
5. Ak je na daňovníka v likvidácii vyhlásený konkurz, zdaňovacie obdobie sa končí dňom predchádzajúcim dňu vyhlásenia konkurzu.
|
§ 49 ods. 2
| Daňové priznanie alebo hlásenie sa podáva do 3 mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ak tento zákon neustanovuje inak.
|
§ 42 ods. 3
| Daňovník v likvidácii neplatí preddavky na daň, ak správca dane neurčí platenie preddavkov na daň podľa § 42 ods. 11 ZDP.
|
Daňové predpisy – zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len ZSDP)
|
§ 31
| Daňový subjekt je povinný oznámiť správcovi dane do 15 dní skutočnosť zrušenia spoločnosti a vstupu do likvidácie.
|
Daňové predpisy – zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len ZDPH).
|
§ 3 ods. 1 a ods. 2
| Obchodná spoločnosť, ktorá vstúpila do likvidácie, je aj naďalej zdaniteľnou osobou, pretože vykonáva ekonomickú činnosť.
Ekonomickou činnosťou (podnikanie) sa rozumie každá činnosť, z ktorej sa dosahuje príjem a ktorá zahŕňa činnosť výrobcov, obchodníkov, dodávateľov služieb vrátane ťažobnej, stavebnej a poľnohospodárskej činnosti, činnosť vykonávanú ako slobodné povolanie podľa osobitného predpisu, ako aj duševnú tvorivú činnosť a športovú činnosť.
|
3. Vstup do likvidácie
3.1 Prevzatie likvidovaného podniku likvidátorom
Štatutárny zástupca likvidovanej spoločnosti by mal ku dňu zrušenia spoločnosti s likvidáciou odovzdať (najlepšie protokolárne) likvidátorovi všetky hmotné aj nehmotné aktíva vrátane všetkých ostatných práv, záväzky a všetky povinnosti týkajúce sa likvidovaného podniku. Odovzdávajúci protokol o prevzatí likvidovaného podniku by mal mať tieto časti (vrátane špecifikácie kto, komu, kedy, prečo a čo odovzdáva):
- kompletnú personálnu agendu, t. j. zoznam pracovníkov, pracovné zmluvy, pôžičky zamestnancov, manká alebo škody evidované voči zamestnancom, prehľad vedených pracovnoprávnych sporov, záväzky voči zamestnancom a pod.,
- mimoriadnu účtovnú závierku ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie (súvahu, výkaz ziskov a strát, poznámky); zároveň odporúčame kontakt s audítorom spoločnosti, ktorý môže poskytnúť potrebné informácie napríklad o ekonomickej histórii spoločnosti,
- inventúrne súpisy majetku a záväzkov; odporúčame pri inventúrnych súpisoch súbežne vypracovať znalecké posudky cien inventarizovaných položiek majetku, pretože to môže zrýchliť proces ponuky a predaja v likvidačnom procese,
- súpis aktív v členení na:
a) aktíva isté, nespochybniteľné s vysokou likviditou, ako sú finančné hotovosti, pohľadávky do lehoty splatnosti, zmenkové pohľadávky, krátkodobé cenné papiere, identifikovateľný hmotný majetok, ostatné aktíva (ochranné známky, softvéry a pod.),
b) aktíva neisté, problémové s malou likviditou, napríklad veľké majetkové celky ťažko deliteľné, pohľadávky po lehote splatnosti a pod.,
- súpis pasív, t. j. záväzky z obchodného styku, zmenkové záväzky, prijaté úvery a pôžičky, záväzky voči štátu a orgánom zdravotného a sociálneho poistenia,
- kompletnú obchodnú agendu, t. j. uzavreté obchodné zmluvy a z nich vyplývajúce práva a povinnosti; osobitnú časť tejto agendy tvoria zmluvy o bankových a iných úveroch, prípadne pôžičkách, tieto zmluvy je potrebné zoradiť podľa časovej naliehavosti s presným uvedením výšky nesplatených úverov a lehôt splatnosti,
- súpis právnej agendy spoločnosti, ktorú je vhodné rozdeliť na:
a) prehľad žalôb,
b) počet žalôb v konaní,
c) počet návrhov na vydanie platobného rozkazu, prípadne na výkon rozhodnutia, prehľad mimosúdne riešených prípadov a pod.,
- kompletný prehľad o archívnej agende spoločnosti, t. j. spisový, archivačný a škartačný poriadok spoločnosti, prehľad o archivovaných písomnostiach, ich štruktúre, mieste uloženia (ak je archív vedený externou organizáciou),
- ostatnú agendu nezahrnutú v predchádzajúcich bodoch, napr. ekologické bremená a ich riešenie.
3.2 Mimoriadna účtovná závierka ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie
Ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie účtovná jednotka uzavrie účtovné knihy a následne zostaví mimoriadnu účtovnú závierku.
Mimoriadna účtovná závierka ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie musí poskytovať verný a pravdivý obraz o majetku a záväzkoch spoločnosti, o výsledku hospodárenia za obdobie bezprostredne pred vstupom do likvidácie. Ak účtovná jednotka má povinnosť auditu podľa § 19 ZÚ, musí byť k tejto účtovnej závierke vykonaný aj audit.
Mimoriadna účtovná závierka pozostáva zo súvahy, výkazu ziskov a strát a z poznámok.
Účtovné predpisy osobitne neupravujú uzavretie účtovných kníh a zostavenie mimoriadnej účtovnej závierky z dôvodu vstupu spoločnosti do likvidácie. Mimoriadna účtovná závierka bude zostavená v rozsahu riadnej účtovnej závierky, aby bolo dodržané ustanovenie § 17 ods. 8 ZÚ, podľa ktorého:
Účtovná jednotka je povinná uvádzať v účtovnej závierke informácie podľa stavu ku dňu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, pričom sa zohľadňujú aj informácie týkajúce sa stavu ku dňu, ku dňu ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje a ktoré účtovná jednotka získala do dňa zostavenia účtovnej závierky.
S prihliadnutím na vyššie uvedené ustanovenie, ako aj na požiadavku verného a pravdivého zobrazenia majetku a záväzkov, výsledku hospodárenia, ako aj finančnej situácie v účtovnej závierke spoločnosti vstupujúcej do likvidácie je potrebné:
- pred uzavretím účtovných kníh inventarizáciou preveriť stav majetku, záväzkov a všetkých ostatných položiek aktív a pasív,
- zaúčtovať všetky závierkové a upravujúce závierkové účtovné prípady.
Pri inventarizácii je treba dôsledne venovať pozornosť opravným položkám, rezervám a účtom časového rozlíšenia a posúdiť ich opodstatnenosť.
Zostavená účtovná závierka slúži ako podklad pre zostavenie daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb za obdobie pred vstupom spoločnosti do likvidácie. Ak účtovná jednotka má povinnosť auditu podľa § 19 ZÚ, musí byť k tejto účtovnej závierke vykonaný audit.
3.3 Priznanie k dani z príjmov PO ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie
Dňom predchádzajúcim dňu vstupu do likvidácie končí mimoriadne zdaňovacie obdobie, za ktoré je obchodná spoločnosť povinná podať priznanie k dani z príjmov právnických osôb.
Podkladom pre vyčíslenie základu dane z príjmov bude mimoriadna účtovná závierka zostavená ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie. ZDP stanovuje v § 17 ods. 8 daňovníkovi účtujúcemu v podvojnom účtovníctve povinnosť v zdaňovacom období, v ktorom dochádza k zrušeniu daňovníka likvidáciou, upraviť základ dane z príjmov o:
- zostatky vytvorených rezerv,
- zostatky vytvorených opravných položiek,
- zostatky príjmov budúcich období, výnosov budúcich období, výdavkov budúcich období, nákladov budúcich období,
ktoré preukázateľne nesúvisia s obdobím likvidácie.
Pokiaľ ide o rezervy a opravné položky pre daňové účely, pôjde najmä o rezervy a opravné položky daňové. S prihliadnutím na § 20 ods. 2 ZDP, podľa ktorého zásady pre tvorbu, čerpanie a rozpustenie rezerv a opravných položiek upravuje osobitný predpis, ktorým je ZÚ, treba pri posudzovaní oprávnenosti rezerv a opravných položiek vychádzať z účtovných predpisov.
3.4 Posúdenie opravných položiek, rezerv a položiek časového rozlíšenia pred vstupom do likvidácie
PÚP neobsahujú žiadne osobitné ustanovenia pre zostavovanie mimoriadnej účtovnej závierky z dôvodu vstupu do likvidácie. A preto bude potrebné v rámci inventarizácie posudzovať opodstatnenosť rezerv, opravných položiek a položiek časového rozlíšenia individuálne. Treba mať na zreteli, že v likvidácii sa usporadúva obchodné imanie spoločnosti a položky časového rozlíšenia, rezervy a opravné položky majú vplyv na obchodné imanie či už priamo napríklad:
- opravné položky k majetku,
- rezervy na nevyfakturované dodávky majetku,
alebo nepriamo prostredníctvom výsledku hospodárenia, napríklad:
- položky časového rozlíšenia,
- rezervy na nevyfakturované dodávky služieb,
- rezervy na ostatné predpokladané budúce záväzky.
V nadväznosti na uvedené konštatovanie odporúčame postupovať:
Opravné položky
Opravné položky sa tvoria na základe zásady opatrnosti, ak je odôvodnené predpokladať, že nastalo zníženie hodnoty majetku oproti jeho oceneniu v účtovníctve. Predpoklad zníženia hodnoty majetku je opodstatnený, ak nastala skutočnosť, ktorá je dôvodom na odhad zníženia budúcich ekonomických úžitkov z tohto majetku. Opravná položka sa účtuje v sume opodstatneného predpokladu zníženia hodnoty majetku oproti jeho oceneniu v účtovníctve.
Ak sa pri inventarizácii zistí, že opodstatnenosť zníženia hodnoty majetku trvá, opravná položka sa ponechá. Zúčtuje sa pri úbytku majetku v rámci jeho speňažovania počas likvidácie, tak ako je uvedené v tabuľke.
Opravná položka k
| Zúčtovanie opravnej položky pri vyradení majetku z účtovníctva
MD / DAL
|
Dlhodobému nehmotnému majetku
| 091 / 07x
|
Dlhodobému hmotnému majetku
| 092 / 08x
|
Dlhodobému neodpisovanému majetku
| 092 / 03x
|
Obstarávanému dlhodobému nehmotnému majetku
| 093 / 041
|
Obstarávanému dlhodobému hmotnému majetku
| 094 / 042
|
Poskytnutým preddavkom na dlhodobý majetok
| 095 / 051, 052
|
Dlhodobému finančnému majetku
| 096 / 06x
|
Materiálu
| 191 / 112
|
Tovaru
| 196 / 132
|
Nedokončenej výrobe
| 192 / 611
|
Polotovarom
| 193 / 612
|
Výrobkom
| 194 / 613
|
Zvieratám
| 195 / 124
|
Krátkodobému finančnému majetku
| 291 / 251, 253, 256, 257
|
Pohľadávkam
| 391 / 311, 315, 378
|
Rezervy
Rezerva je záväzok predstavujúci existujúcu povinnosť účtovnej jednotky, ktorá vznikla z minulých udalostí, je pravdepodobné, že v budúcnosti zníži ekonomické úžitky účtovnej jednotky, pričom ak nie je známa presná výška záväzku, ocení sa odhadom v sume dostatočnej na splnenie existujúcej povinnosti účtovnej jednotky ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka pri zohľadnení rizík a neistôt. Opodstatnenosť rezerv odporúčame posudzovať s prihliadnutím na:
- rezervy na nevyfakturované dodávky a služby, ktoré sa účtujú ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, aby sa dodržala zásada akruálneho princípu (vecná a časová súvislosť), u ktorých je predpoklad, že sa v období likvidácie preúčtujú na riadne záväzky,
- ostatné rezervy tvorené na vrub nákladov, ktoré treba posudzovať individuálne; niektoré z nich sa môžu v období likvidácie:
1. stať nepotrebné, napríklad rezerva na provízie obchodným partnerom, odmeny členom dozornej rady a iných orgánov spoločnosti, rezerva na bonusy, skontá, rabaty, rezerva na stratové a nevýhodné zmluvy a pod.,
2. iné môžu byť preúčtované na riadne záväzky, napríklad rezerva nevyčerpané dovolenky, na odstupné, na vyplácanie odchodného, odmien pri životných jubileách, rezervy na náklady na zostavenie, overenie a zverejnenie účtovnej závierky, rezerva na zostavenie daňového priznania a pod.
Ak sa pri inventarizácii zistí neopodstatnenosť rezervy, rezerva sa zruší. Rezervy opodstatnené, pri ktorých je predpoklad ich použitia, sa ponechajú. Postup účtovania pri zrušení, ako aj pri použití niektorých druhov rezerv uvádzame v tabuľke:
Rezerva na:
| Zrušenie nepotrebnej rezervy ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie (deň, ku ktorému sa zostavuje mimoriadna účtovná závierka)
MD / DAL
| Použitie rezervy na základe skutočnosti v období likvidácie
MD / DAL
|
Náklady súvisiace s odstránením znečistenia životného prostredia
| 323, 459 / 548
| 323, 459 / RÚZ
|
Reklamácie a záručné opravy
| 323, 459 / 548
| 323, 459 / RÚZ
|
Odstránenie odpadov a obalov
| 323, 459 / 548
| 323, 459 / RÚZ
|
Rekultiváciu pozemkov
| 323, 459 / 548
| 323, 459 / RÚZ
|
Demoláciu budov
| 323, 459 / 518, 548
| 323, 459 / RÚZ
|
Odstupné
| 459 / 527
| 459 / 331, 366
|
Nevyčerpané dovolenky vrátane sociálneho zabezpečenia
| 323 / 521, 524
| 323 / 331, 366, 336
|
Odmeny členom dozornej rady a iných orgánov spoločnosti
| 323 / 523
| 323 / 379
|
Nevyfakturované dodávky hmotného majetku
| 323 / 04x, 112, 132
| 323 / 321
|
Nevyfakturované neskladovateľné dodávky
| 323 / 502, 503
| 323 / 321
|
Nevyfakturované dodávky služieb
| 323 / 51x
| 323 / 321
|
Bonusy, skontá, rabaty
| 323 / 548
| 323 / 321, 325
|
Náklady na zostavenie, overenie a zverejnenie účtovnej závierky za vykazované účtovné obdobie
| 323 / 548, 518
| 323 / RÚZ
|
Náklady na zostavenie daňového obdobia za vykazované účtovné obdobie
| 323 / 548, 518
| 323 / RÚZ
|
Pokuty, penále
| 323 / 544, 545
| 323 / 321, 379
|
Vyplácanie prémií a odmien
| 323 / 521, 522, 524
| 323 / 331, 366, 336
|
Prebiehajúce a hroziace súdne spory
| 323 / 548
| 323 / 321, 379
|
Vyplácanie odchodného, plnení pre zamestnancov pri životných a pracovných jubileách
| 323, 459 / 527
| 323, 459 / 331, 366
|
Provízie obchodným partnerom
| 323 / 518
| 323 / 321, 325, 379
|
Vypustené emisie do ovzdušia
| 323 / 548
| 323 / 325
|
* RÚZ – rôzne záväzkové účty
Časové rozlíšenie nákladov a výnosov
1. Náklady budúcich období (účty 381 a 382)
Na účtoch nákladov budúcich období sú zaúčtované uskutočnené výdavky peňažných prostriedkov, ktoré sa ešte nestali nákladmi. Ide najčastejšie o platby vopred na základe uzatvorených zmlúv, napríklad nájomné platené vopred. Položky sa posúdia individuálne a podľa zistených skutočností sa bude postupovať.
Obsah položky
| Postup účtovania
|
Náklady, ktoré sa týkajú bežného účtovného obdobia
| 5xx / 381, 382
|
Náklady, ktoré sa týkajú služieb alebo činností, ktoré sa budú vykonávať aj v období likvidácie, sa prevedú do obdobia likvidácie
|
Náklady, ktoré sa týkajú výdavkov (boli zaplatené) na služby alebo činnosti, pri ktorých je takmer isté, že sa nebudú využívať v období likvidácie, sa preúčtujú ako pohľadávka voči subjektu, ktorému bol výdavok vopred poskytnutý
| 311, 378 / 381
|
Komplexné náklady budúcich období, ktoré vznikli v účtovnej jednotke, sa na základe internej smernice zúčtujú do nákladov
| 555 / 382
|
2. Výdavky budúcich období (účet 383)
Zúčtované položky posudzujeme podľa obsahu, či účtovnej jednotke vznikol záväzok alebo či tento vznikne v období likvidácie, alebo či zistené skutočnosti nasvedčujú tomu, že účtovnej jednotke nevznikne výdavok.
Obsah položky
| Postup účtovania
|
Výdavky, ktoré sa týkajú bežného účtovného obdobia
| 383 / 321, 379
|
Výdavky, ktoré sa týkajú služieb alebo činností, ktoré boli prijaté a podľa zmluvy budú zaplatené v období likvidácie, sa prevedú do obdobia likvidácie
|
Výdavky, ktoré sa týkajú výdavkov na služby alebo činnosti, ktoré boli prijaté, ale na základe zistených skutočnosti je nepravdepodobné, že ich účtovná jednotka bude platiť (napríklad subjekt, ktorému sa malo platiť, zanikol), zúčtujeme ako odpis záväzku do výnosov
| 383 / 648
|
3. Výnosy budúcich období (účet 384)
Na uvedenom účte sú zaúčtované prijaté sumy úhrad, ktoré vecne patria do výnosov v budúcich obdobiach, napríklad nájomné prijaté vopred, sumy zaplatených paušálov vopred na zabezpečenie servisných služieb a prijaté predplatné, dotácie na obstaranie dlhodobého odpisovaného majetku, bezodplatne nadobudnutý dlhodobý majetok odpisovaný s výnimkou bezodplatne nadobudnutého majetku od spoločníkov a členov. Zúčtovanie výnosov budúcich období sa vykoná do obdobia, s ktorým vecne súvisia. Prijaté úhrady za vykonané preložky rozvodných zariadení podľa osobitného predpisu sa časovo rozlišujú vo výške odpisov týchto zariadení. Prijaté dotácie na obstaranie dlhodobého majetku a bezodplatne nadobudnutý dlhodobý odpisovaný majetok sa rozpúšťajú do výnosov v časovej a vecnej súvislosti so zaúčtovaním odpisov z dlhodobého hmotného majetku.
Na účte sú zaúčtované rôznorodé položky, ktoré sa posúdia individuálne, pričom môžu nastať nasledovné viaceré varianty:
Obsah položky
| Postup účtovania
|
Výnosy, ktoré sa týkajú bežného účtovného obdobia
| 384 / 6xx
|
Výnosy, ktoré sa týkajú služieb alebo činností, ktoré budú uskutočnené podľa zmluvy v období likvidácie, sa prevedú do obdobia likvidácie
|
Prijaté sumy výnosov, pri ktorých na základe zistených skutočností je nepravdepodobné, že ich účtovná jednotka v budúcnosti uskutoční, sa zúčtujú ako záväzky voči ich poskytovateľom
| 384 / 321, 379
|
4. Príjmy budúcich období (účet 385)
Účtujú sa tu sumy časovo rozlíšených výnosov, ktoré časovo a vecne patria do bežného účtovného obdobia a budú zaplatené v budúcnosti. Zaúčtované položky posúdime individuálne, pričom môžu nastať viaceré varianty.
Obsah položky
| Postup účtovania
|
Príjmy, na ktoré už vznikol právny nárok, zaúčtujeme ako pohľadávku
| 311 / 385
|
Príjmy, ktoré boli do výnosov zaúčtované oprávnene, ale právny nárok na pohľadávku vznikne až v období likvidácie, sa prevedú do obdobia likvidácie
|
Príjmy, ktoré boli do výnosov zúčtované oprávnene, ale účtovná jednotka zistí, že sa nedá dokázať právny nárok na pohľadávku, sa zaúčtujú ako odpis pohľadávky do nákladov
| 548 / 385
|
Príjmy, ktoré boli zaúčtované do výnosov neoprávnene, sa musia zúčtovať ako opravy chýb výnosov minulých účtovných období podľa toho, či suma je významná alebo nevýznamná.
1. Nevýznamná suma sa zaúčtuje ako zníženie výnosu na príslušnom účte, na ktorom bol výnos účtovaný.
2. Významná suma sa zaúčtuje na účtoch nevysporiadaného výsledku hospodárenia minulých rokov.
|
6xx / 385
428, 429 / 385
|
4. Obdobie likvidácie spoločnosti
4.1 Program likvidácie
Pri zostavovaní programu likvidácie spoločnosti medzi prvé kroky bude patriť vyhotovenie vstupnej súvahy a stanovenia plánu a rozpočtu likvidácie. Likvidátor získa rámcový prehľad o stave spoločnosti, ktorý bude podkladom, aby sa program likvidačného procesu opieral o reálne údaje. Základnou pomôckou pre orientačný prehľad situácie bude súpis aktív (majetku) a pasív (záväzkov, dlhov) spoločnosti. Pri zostavovaní programu likvidácie je vhodné:
- Oboznámiť všetkých pracovníkov spoločnosti s likvidáciou a nariadiť zastavenie a ukončenie všetkých podnikateľských aktivít, ak k tomu ešte nedošlo. O uvedenej skutočnosti sa upovedomia všetci obchodní partneri, osobitne veritelia.
- Vykonať zmenu podpisových vzorov. Stiahnu a vymenia sa pečiatky za nové, na ktorých bude informácia o tom, že spoločnosť je v likvidácii.
- Prehodnotiť vnútropodnikové smernice a riadiace akty, doplnia sa, prípadne zrušia a nahradia novými.
- Pripraviť personálne zabezpečenie likvidácie, ktoré obsahuje menovanie alebo stanovenie likvidačného tímu, ktorý bude spolupracovať s likvidátorom. Ak ide o likvidáciu veľkej spoločnosti, môže si likvidátor vytvoriť aj odborné skupiny alebo komisie, napríklad:
- komisiu na predaj a vyraďovanie dlhodobého majetku,
- komisiu na správu a vymáhanie pohľadávok,
- komisiu na likvidáciu škôd,
- komisiu cenovú, ktorá posudzuje cenové otázky, zabezpečuje na to odborné posudky, navrhuje formy predaja majetku a pod.,
- komisiu pracovnoprávnu, ktorá navrhuje postup uvoľňovania zamestnancov, podmienky poskytovania odstupného, úpravy kolektívnej zmluvy a pod.
- Vykonať súpis aktív a pasív, ktorý bude obsahovať aj posúdenie majetkových vecí, majetkových práv a záväzkov spoločnosti podľa miery likvidity. Je dôležité, aby v súpise bolo čo najviac informácií a identifikačných údajov. Napríklad, aby pri nehmotnom majetku, pohľadávkach, oceniteľných právach, cenných papieroch boli doložené preukázateľné doklady osvedčujúce vlastníctvo alebo držbu, pri nehnuteľnom majetku listy vlastníctva. Práce s identifikáciou majetku sú podstatne uľahčené, ak v rámci účtovnej závierky ku dňu predchádzajúcemu vstupu do likvidácie bola riadne vykonaná inventarizácia majetku a záväzkov a sú k dispozícii inventúrne súpisy majetku a inventúrne súpisy dokladov.
- Vykonať rozbor majetku vykázaného v súvahe ku dňu vstupu do likvidácie z hľadiska jeho likvidity. Posúdenie likvidity jednotlivých zložiek majetku slúži na posúdenie predajnosti majetku a tiež pre určenie formy jeho predaja.
Likvidita majetku ekonomicky predstavuje schopnosť jeho pohotovej výmeny za peňažnú hotovosť, ktorou sa budú platiť záväzky spoločnosti.
Najlikvidnejším majetkom sú hotovostné peniaze, peniaze na bankových účtoch, peniaze na viazaných vkladoch, krátkodobý finančný majetok charakteru cenných papierov, krátkodobý hmotný majetok, niektoré zložky nehmotného majetku.
Najmenej likvidný je dlhodobý hmotný majetok, veľké majetkové celky budov, výrobných hál, technologických liniek a zariadení, jednoúčelové stroje, prístroje a zariadenia.
- Vykonať rozbor záväzkov podľa lehoty splatnosti a stanovenie časového postupu ich splácania. Je to dôležité najmä z dôvodu, aby spoločnosť nebola zbytočne sankcionovaná napríklad zo strany veriteľov.
- Stanoviť rozpočet likvidácie (plán cash flow). Rozpočet príjmov a výdavkov v likvidácii pomôže likvidátorovi k úspešnému a včasnému zvládnutiu likvidácie. Základom je rozpočet výdavkov a inkasovanie príjmov, ktorým sa preukáže predpoklad, či bude možné priebežne uhrádzať záväzky, či likvidácia skončí s prebytkom a v akej výške možno prebytok očakávať.
4.2 Speňažovanie likvidačnej podstaty
Ak likvidátor nechal oceniť majetok už pri jeho súpise, má dobrú šancu predať majetok čo najlepšie, a to aj z pohľadu minimálneho časového sklzu.
Formy predaja majetku môžu byť rôzne:
- Priamy predaj, ponuka cez inzerát a pod. Aj keď ide o jednoduchý postup, problémom sú často nízke ponukové ceny, často aj pod účtovnú hodnotu majetku.
- Riadený ponukový predaj majetku. Tento postup by mala zabezpečiť predovšetkým efektívnosť predaja. Spôsob zahrnuje popis predávaného majetku, navrhované podmienky predaja, lehotu a spôsob, kde a ako si možno predmet predaja pozrieť, spôsob predkladania cenových ponúk a kritériá ich hodnotenia.
- Verejná dobrovoľná dražba. Vhodná je najmä pri predaji veľkých majetkových celkov dlhodobej hodnoty, nehnuteľností, pozemkov. Vo verejnej dražbe možno ponúknuť na predaj aj časť podniku tvoriacu samostatný funkčný celok, prípadne aj podnik ako celok.
Speňažovanie pohľadávok
Pohľadávky tvoria často významnú (niekedy aj jedinú) zložku aktív likvidovanej spoločnosti. Vhodné je pohľadávky rozčleniť do niekoľkých skupín, napríklad podľa dlžníkov (právnické osoby, fyzické osoby), podľa nárokov na vymáhanie (administratívne vymáhanie, súdne vymáhanie). Spôsoby speňažovania pohľadávok môžu byť rôzne:
- likvidátor vymáha pohľadávky sám, zvyčajne sa darí vymôcť bonitné pohľadávky,
- vymáhanie pohľadávok sa zadá špecializovanej firme,
- likvidátor ponúkne pohľadávky rozčlenené do určitých blokov na predaj.
Splácanie záväzkov
Pri splácaní záväzkov je vhodné vychádzať zo spracovaného rozboru záväzkov podľa lehoty splatnosti; prihliadať treba aj k vecnej podstate záväzku. Napríklad je dôležité aj včasné splatenie záväzkov, ktoré sú zabezpečené určitými formami ručenia majetkom. Ak tieto záväzky nebudú splatené, záložní veritelia zrejme nedajú súhlas k predaju majetku.
V prípade prechodného nedostatku finančných prostriedkov je možné dohodnúť s veriteľmi aj vecné plnenie záväzkov.
Záväzky zo sociálneho fondu
Spoločnosť, ktorá má zamestnancov, mala povinnosť zo zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov vytvárať sociálny fond na krytie sociálnych potrieb zamestnancov. Záväzky zo sociálneho fondu by sa mali jednoznačne vysporiadať v prospech zamestnancov spôsobom, ktorý si likvidovaná spoločnosť zvolí a ktorý bude v súlade s kolektívnou zmluvou, resp. so zákonom o sociálnom fonde. Možné je napríklad aj jeho použitie na poskytnutie sociálnych výpomocí zamestnancom, s ktorými sa rušia pracovné zmluvy.
4.3 Účtovné povinnosti
Spoločnosť v likvidácii riadne vedie účtovníctvo podľa ZÚ a PÚP. Pre obdobie likvidácie nie je stanovený osobitný spôsob účtovania. Účtuje sa o všetkých skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva podľa § 2 ZÚ, t. j. o:
- stave a pohybe majetku a záväzkov,
- čistom obchodnom imaní,
- nákladoch a výnosoch,
- výsledku hospodárenia.
O uvedených skutočnostiach sa účtuje ako o jednotlivých účtovných prípadoch podľa obsahovej (vecnej) podstaty každého účtovného prípadu. Účtovné prípady, ktoré vznikajú v likvidovanej spoločnosti, sa účtujú na príslušné účty spôsobom stanoveným v PÚP.
Obdobie likvidácie spoločností ZÚ upravuje ako jedno účtovné obdobie.
Ku dňu vstupu do likvidácie spoločnosť zostaví vstupnú súvahu (čo je výkaz o majetku a záväzkoch). Dňom vstupu do likvidácie sa otvorením účtovných kníh začína samostatné účtovné obdobie, ktoré sa v nadväznosti na § 16 ods. 7 ZÚ končí dňom skončenia likvidácie. Ku dňu skončenia likvidácie účtovná jednotka uzavrie účtovné knihy.
Ku dňu skončenia likvidácie účtovná jednotka zostaví mimoriadnu účtovnú závierku, ktorá bude obsahovať vyčíslenie záväzku z dôvodu splatnej dane z príjmov z hospodárskeho výsledku z likvidácie. Na účely zabezpečenia účtovníctva do dňa zániku účtovnej jednotky sa otvoria účty majetku a záväzkov a účtuje sa o vysporiadaní daňovej povinnosti a vyplatení podielu spoločníkov na likvidačnom zostatku.
4.4 Povinnosti podľa ZDP
Spoločnosť v likvidácii má v § 41 ods. 4 ZDP stanovený odlišný režim zdaňovacieho obdobia:
a) zdaňovacím obdobím je obdobie likvidácie, ak trvá kratšie ako do 31. decembra druhého roku nasledujúceho po roku, v ktorom spoločnosť vstúpila do likvidácie,
b) ak likvidácia nie je skončená do 31. decembra druhého roku nasledujúceho po roku, v ktorom spoločnosť vstúpila do likvidácie, je spoločnosť povinná k tomuto dátumu podať daňové priznanie; po tomto období je zdaňovacím obdobím opäť kalendárny rok.
Ak bude likvidácia ukončená v zdaňovacom období podľa bodu a), bude podkladom pre zostavenie daňového priznania účtovná závierka zostavená ku dňu skončenia likvidácie v nadväznosti na uzatvorené účtovné knihy podľa § 16 ods. 7 ZÚ.
Ak likvidácia nebude ukončená v zdaňovacom období podľa bodu a), bude podkladom pre zostavenie daňového priznania podaného podľa bodu b) priebežná účtovná závierka zostavená podľa § 18 ZÚ.
Ak likvidácia nebude ukončená do 31. decembra druhého roku nasledujúceho po roku, v ktorom spoločnosť vstúpila do likvidácie a po tomto období bude likvidovaná spoločnosť podávať daňové priznanie každoročne, bude podkladom pre zostavenie týchto každoročných daňových priznaní priebežná účtovná závierka zostavená podľa § 18 ZÚ.
5. Ukončenie likvidácie
5.1 Záverečné práce pri likvidácii
Ak sú vysporiadané všetky záväzky spoločnosti a majetkové pomery sú usporiadané tak, aby mohli byť zaplatené náklady spojené s likvidáciou a všetky odvodové a daňové povinnosti, možno likvidáciu ukončiť. V súvislosti s ukončením likvidácie sa vykonajú nasledovné činnosti:
- Vyúčtujú sa náklady likvidácie a odmena likvidátora. Zaúčtujú sa všetky povinné záväzky platieb z titulu miezd a odvodov.
- Vypočíta sa hospodársky výsledok z likvidácie a vyčísli daňová povinnosť na dani z príjmov. Zaúčtuje sa záväzok splatnej dane z príjmov.
- Uzatvoria sa účtovné knihy a zostaví sa účtovná závierka.
- Vyhotoví sa záverečná správa z likvidácie s návrhom na rozdelenie likvidačného zostatku.
- Na podklade zostavenej účtovnej závierky ku dňu skončenia likvidácie sa zostaví daňové priznanie k dani z príjmov právnických osôb v nadväznosti na § 41 ods. 4 ZDP.
V účtovnej závierke (v súvahe) ku dňu skončenia likvidácie by mali byť zobrazené:
- Finančné prostriedky na úhradu nákladov spojených s likvidáciou (napr. mzdy pracovníkov likvidačného tímu, náklady na prevádzku spoločnosti v likvidácii).
- Finančné prostriedky na úhradu daňových a odvodových povinností, ak ešte neboli uhradené.
- Finančné prostriedky na odmenu likvidátora.
- Ostatné finančné prostriedky, prípadne iný majetok, ktorý bude ešte v súvahe vykázaný, bude predstavovať likvidačný zostatok.
Záverečnú účtovnú závierku po skončení likvidácie musia schváliť spoločníci, vrátane likvidačného zostatku a vyplatenia odmeny likvidátorovi. Likvidačný zostatok je spoločnosti známy až po úhrade všetkých nákladov spojených s likvidáciou vrátane odmeny likvidátora. Náklady na likvidáciu vznikajú priebežne až do skončenia likvidácie a ešte aj následne, a to až do vysporiadania všetkých daňových a odvodových povinností v účtovnom období nasledujúcom po skončení likvidácie. Je vhodné všetky výdavky spojené s likvidáciou zobraziť ako záväzky v účtovnej závierke.
Po skončení likvidácie, po zostavení účtovnej závierky a schválení správy z likvidácie na účely zabezpečenia účtovníctva do dňa zániku účtovnej jednotky sa otvoria účty majetku a záväzkov a účtuje sa o vysporiadaní daňovej povinnosti a vyplatení podielu spoločníkov na likvidačnom zostatku, ako aj o vyplatení ostatných záväzkov vyplývajúcich z likvidácie. V tomto období po skončení likvidácie až do zániku spoločnosti je potrebné:
- Ukončiť zmluvné vzťahy s dodávateľmi, ktorí zabezpečovali režijnú prevádzku spoločnosti (energie, voda, telefónne služby a pod.) a vyrovnať voči nim neuhradené záväzky.
- Podať daňové priznanie k dani z príjmov PO miestne príslušnému správcovi dane a daň v zákonnej lehote odviesť.
- V súlade s § 33 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov požiadať správcu dane o súhlas s výmazom z obchodného registra.
- Po odsúhlasení správnosti výšky dane z príjmov správcom dane vyplatiť podiely na likvidačnom zostatku.
- Podať návrh na výmaz spoločnosti z obchodného registra.
- Zrušiť účet spoločnosti v peňažnom ústave.
- Usporiadať všetky podnikové dokumenty a písomnosti a zabezpečiť ich archiváciu v zmysle príslušných právnych predpisov.
- Vyplatiť odmenu likvidátorovi.
5.2 Podiel na likvidačnom zostatku
Podľa § 75 ObchZ sa likvidácia ukončí, ak boli vysporiadané záväzky voči všetkým veriteľom. Ak z likvidácie vyplynie majetkový zostatok, má spoločník obchodnej spoločnosti nárok na podiel z tohto majetkového zostatku – podiel na likvidačnom zostatku. Podiel na likvidačnom zostatku ObchZ upravuje:
- Pri akciovej spoločnosti v § 220. Likvidačný zostatok sa rozdelí medzi akcionárov v pomere zodpovedajúcom menovitej hodnote ich akcií, ak zo stanov nevyplýva niečo iné. V prípade, že akcie neboli splatené úplne, vyplatí sa akcionárom najskôr suma, ktorú splatili a zvyšok sa následne rozdelí medzi akcionárov v pomere k výške menovitej hodnoty ich akcií.
- V spoločnosti s ručením obmedzeným v § 153. Podiel na likvidačnom zostatku sa určí pomerom splateného vkladu spoločníka ku splateným vkladom všetkých spoločníkov, ak spoločenská zmluva neurčuje inak.
- Vo verejnej obchodnej spoločnosti § 92. Likvidačný zostatok sa rozdelí medzi spoločníkov najprv do výšky hodnoty ich splatených vkladov a zvyšok likvidačného zostatku sa rozdelí medzi spoločníkov rovnakým dielom.
- V komanditnej spoločnosti v § 104. Pri zrušení spoločnosti s likvidáciou majú spoločníci nárok na podiel na likvidačnom zostatku. Každý zo spoločníkov má nárok na vrátenie hodnoty splateného vkladu. Pokiaľ likvidačný zostatok nestačí na toto vrátenie, prednostné právo na vrátenie majú komanditisti. Zvyšok likvidačného zostatku, ktorý zostal po vrátení hodnoty vkladov, sa rozdelí medzi spoločníkov podľa rovnakých zásad, ako sa delil zisk.
- V družstve v § 259. Likvidačný zostatok sa rozdelí medzi členov družstva spôsobom stanoveným v stanovách. Ak stanovy rozdelenie likvidačného zostatku neupravujú, vyplatí sa členom najskôr splatená časť ich vkladov a zvyšok likvidačného zostatku sa rozdelí medzi členov, ktorých členstvo ku dňu zrušenia trvalo aspoň jeden rok, a to podľa rozsahu, v akom sa podieľajú na základnom imaní družstva.
6. Komplexný príklad
Likvidácia a výpočet podielu na likvidačnom zostatku
Spoločnosť ART, s. r. o., tvoria traja spoločníci, ktorí rozhodli o zrušení spoločnosti s likvidáciou. Ihneď po tomto rozhodnutí podali do obchodného registra návrh na zápis likvidácie spoločnosti. Obchodný register vstup do likvidácie zapísal 10. februára 2007.
V súvislosti so vstupom do likvidácie spoločnosť ART, s. r. o.:
a) ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie, t. j. 9. 2. 2007:
- uzatvorí účtovné knihy,
- zostaví mimoriadnu účtovnú závierku;
b) ku dňu vstupu do likvidácie, t. j. 10. 2. 2007
- zostaví vstupnú (likvidačnú) súvahu,
- otvorí účtovné knihy;
c) do troch mesiacov od skončenia zdaňovacieho obdobia, t. j. do 9. 5. 2007, podá daňové priznanie k dani z príjmov právnických osôb a zaplatí daň z príjmov;
d) do 15 dní, t. j. do 25. februára 2007, oznámi správcovi dane skutočnosť zrušenia spoločnosti a vstup do likvidácie.
Spoločnosť má zapísané základné imanie 2 500 000 Sk. Má troch spoločníkov s nasledovnými vkladmi:
Spoločníci
| Upísaný vklad v Sk
| Splatený vklad v Sk
| Miera účasti
| Miera účasti – § 153 ObchZ
|
1. AR, s. r. o.
| 1 200 000
| 1 100 000
| 0,48
| 0,52
|
2. AT, s. r. o.
| 1 000 000
| 800 000
| 0,40
| 0,38
|
3. p. Ján Šedivý
| 300 000
| 200 000
| 0,12
| 0,10
|
Spolu
| 2 500 000
| 2 100 000
| 1
| 1
|
Odmena likvidátora je dohodnutá vo výške 250 000 Sk
Rozpočtované režijné náklady sú vo výške 150 000 Sk.
1. Súvaha ku dňu vstupu do likvidácie
Aktíva
| Pasíva
|
Účet
| Text
| Suma v Sk
| Účet
| Text
| Suma v Sk
|
021
| Dlhodobý hmotný majetok – budova
| 2 500 000
| 411
| Základné imanie
| 2 500 000
|
081
| Oprávky k budove
| - 600 000
| 42
| Fondy zo zisku a prevedené výsledky hospodárenia
| 600 000
|
06x
| Obchodný podiel v spoločnosti B
| 500 000
| 231
| Krátkodobé bankové úvery
| 2 000 000
|
112
| Materiál na sklade
| 1 500 000
| 321
| Dodávatelia
| 1 600 000
|
211
| Pokladnica
| 100 000
|
|
|
|
221
| Bežný účet
| 900 000
|
|
|
|
311
| Odberatelia
| 1 800 000
|
|
|
|
| Majetok spolu
| 6 700 000
|
| Vlastné imanie a záväzky spolu
| 6 700 000
|
Na účte 311 – Odberatelia boli pohľadávky:
- P 1 v hodnote 400 000 Sk
- P 2 v hodnote 800 000 Sk
- P 3 v hodnote 600 000 Sk
Na účte 321 – Dodávatelia boli záväzky:
- Z 1 v hodnote 1 200 000 Sk
- Z 2 v hodnote 400 000 Sk
2. Účtovné prípady počas likvidácie
Č.
| Text
| Suma v Sk
| Účtovanie
| Poznámka
|
1.
| Predaj budovy vo verejnej dražbe
a) výnos z predaja
b) zúčtovanie oprávok
c) vyradenie z majetku
|
3 500 000
1 900 000
2 500 000
|
MD 311 / D 641
MD 541 / D 081
MD 081 / D 021
|
|
2.
| Prijatie platby za predaj budovy
| 3 500 000
| MD 221 / D 311
|
|
3.
| Úhrada krátkodobého úveru
| 2 000 000
| MD 231 / D 221
|
|
4.
| Predaj materiálu
a) výnos z predaja
b) zúčtovanie spotreby
|
1 200 000
1 500 000
|
MD 311 / D 642
MD 542 / D 112
|
|
5.
| Prijatie platby za predaj materiálu
| 1 200 000
| MD 221 / D 311
|
|
6.
| Postúpenie pohľadávky P 2
a) výnos z postúpenia
b) odpis postúpenej pohľadávky
|
600 000
800 000
|
MD 315 / D 646
MD 546 / D 311
| § 19 ods. 3 písm. h) ZDP – výdavok postúpenej pohľadávky len do výšky príjmu z prijatej úhrady
|
7.
| Prijatie platby za postúpenú pohľadávku
| 600 000
| MD 221 / D 315
|
|
8.
| Úhrady pohľadávky P 3
| 600 000
| MD 221 / D 311
|
|
9.
| Úhrada záväzku Z 1
| 1 200 000
| MD 321 / D 221
|
|
10.
| Úhrada pohľadávky P 1 od dlžníka D na základe rozhodnutia konkurzného súdu vo výške 75 % hodnoty
a) úhrada pohľadávky
b) odpis zostatku pohľadávky
|
300 000
100 000
|
MD 221 / D 311
MD 546 / D 311
|
náklad na účte 546 je daňovým výdavkom podľa § 19 ods. 2 písm. h) bod 2 ZDP
|
11.
| Úhrada záväzku Z 2
| 400 000
| MD 321 / D 221
|
|
12.
| Zúčtovanie nákladov spojených s likvidáciou
a) odmena likvidátora
b) zúčtovanie režijných nákladov
|
250 000
150 000
|
MD 518 / D 326
MD 548 / D 323
|
|
3. Výsledok hospodárenia z likvidácie pred zdanením daňou z príjmov
Účtová trieda 5 – Náklady
| Účtová trieda 6 – Výnosy
|
Účet
| Suma v Sk
| Účet
| Suma v Sk
|
518
| 250 000
| 641
| 3 500 000
|
541
| 1 900 000
| 642
| 1 200 000
|
542
| 1 500 000
| 646
| 600 000
|
546
| 900 000
|
|
|
548
| 150 000
|
|
|
Súčet nákladov
| 4 700 000
| Súčet výnosov
| 5 300 000
|
4. Výpočet základu dane Účtovanie
Výsledok hospodárenia = 5 300 000 - 4 700 000 = 600 000
+ rozdiel z postúpenia pohľadávky P 2 + 200 000
Základ dane z príjmov = 800 000
Daň z príjmov 800 000 x 0,19 = 152 000 MD 591 / D 341
5. Účtovná závierka ku dňu skončenia likvidácie
Účet 710 – Účet ziskov a strát
Účtová trieda 5 – Náklady
| Účtová trieda 6 – Výnosy
|
Účet
| Suma v Sk
| Účet
| Suma v Sk
|
518
| 250 000
| 641
| 3 500 000
|
541
| 1 900 000
| 642
| 1 200 000
|
542
| 1 500 000
| 646
| 600 000
|
546
| 900 000
|
|
|
548
| 150 000
|
|
|
591
| 152 000
|
|
|
Súčet nákladov
| 4 852 000
| Súčet výnosov
| 5 300 000
|
Čistý zisk
| 448 000
| | |
Účet 702 – Konečný účet súvahový
702 – Konečný účet súvahový
|
MD
| DAL
|
Súvzťažný účet
| Suma v Sk
| Súvzťažný účet
| Suma v Sk
|
06x – Obchodný podiel v spoločnosti B
| 500 000
| 411 – Základné imanie
| 2 500 000
|
211 – Pokladnica
| 100 000
| 42x – Fondy zo zisku
| 600 000
|
221 – Bežný účet
| 3 500 000
| 710 – Výsledok hospodárenia
| 448 000
|
|
| 341 – Daň z príjmov
| 152 000
|
|
| 326 – Nevyfakturované dodávky
(odmena likvidátorovi)
| 250 000
|
|
| 323 – Krátkodobé rezervy (záväzky za služby počas likvidácie)
| 150 000
|
Súčet obratov
| 4 100 000
| | 4 100 000
|
Po skončení likvidácie bola vypracovaná záverečná správa z likvidácie, ktorú spoločníci schválili spolu s účtovnou závierkou. Bola schválená aj výška odmeny pre likvidátora. Likvidačný zostatok bol vypočítaný zo súčtu majetku po odpočítaní záväzkov nasledovne:
Výpočet likvidačného zostatku:
súčet majetku = 4 100 000 Sk
záväzky z titulu likvidácie:
daň z príjmov – 152 000 Sk
odmena likvidátora – 250 000 Sk
záväzky za služby počas
likvidácie – 150 000 Sk
likvidačný zostatok = 3 548 000 Sk
Likvidačný zostatok sa rozdelil medzi spoločníkov podľa § 153 ObchZ podľa vypočítanej miery účasti. Spoločníci sa dohodli, že nespeňažený obchodný podiel voči spoločnosti B bude súčasťou podielu na likvidačnom zostatku spoločníka AR, s. r. o.
Rozdelenie likvidačného zostatku medzi spoločníkov
Spoločníci
| Upísaný vklad v Sk
| Splatený vklad v Sk
| Miera účasti
§ 153 OZ
| Podiel na likvidačnom zostatku v Sk
|
1. AR, s. r. o.
| 1 200 000
| 1 100 000
| 0,52
| 3 548 000 x 0,52 = 1 844 960
|
2. AT, s. r. o.
| 1 000 000
| 800 000
| 0.38
| 3 548 000 x 0,38 = 1 348 240
|
3. p. Ján Šedivý
| 300 000
| 200 000
| 0,10
| 3 548 000 x 0,10 = 354 800
|
Spolu
| 2 500 000
| 2 100 000
| 1
| = 3 548 000
|
Daňové hľadisko
Podiely na likvidačnom zostatku nie sú predmetom dane z príjmov:
6. Otvorenie účtovných kníh po skončení likvidácie
701 – Začiatočný účet súvahový
|
MD
| DAL
|
Súvzťažný účet
| Suma v Sk
| Suma v Sk
| Súvzťažný účet
|
411 – Základné imanie
| 2 500 000
| 500 000
| 06x – Obchodný podiel v spoločnosti B
|
42x – Fondy zo zisku
| 600 000
| 100 000
| 211 – Pokladnica
|
431 – Výsledok hospodárenia v schvaľovaní
| 448 000
| 3 500 000
| 221 – Bežný účet
|
341 – Daň z príjmov
| 152 000
|
|
|
326 – Nevyfakturované dodávky
| 250 000
|
|
|
323 – Krátkodobé rezervy
| 150 000
|
|
|
Súčet obratov MD
| 4 100 000
| 4 100 000
| Súčet obratov DAL
|
7. Po otvorení účtovných kníh nastali tieto účtovné prípady:
Č.
| Text
| Suma v Sk
| Účtovanie
| Poznámka
|
1.
| Úhrada záväzku na dani z príjmov
| 152 000
| MD 341 / D 221
|
|
2.
| Zúčtovanie záväzku na odmenu likvidátora
| 250 000
| MD 326 / D 321
|
|
3.
| Zúčtovanie rezerv na náklady za služby počas likvidácie
| 150 000
| MD 323 / D 321
|
|
4.
| Zúčtovanie podielov na likvidačnom zostatku spoločníkov:
|
|
|
|
4a)
| záväzok voči spoločníkovi AR, s. r. o.
| 1 844 960
| MD 411 / D 364
|
|
4b)
| záväzok voči spoločníkovi AT, s. r. o.
| 1 348 240
| MD 411 / D 364
MD 42x / D 364
MD 431 / 364
| 655 040 Sk
600 000 Sk
93 200 Sk
|
4c)
| záväzok voči spoločníkovi FO
| 354 800
| MD 431 / D 364
|
|
5.
| Úhrada záväzkov za služby počas likvidácie
| 150 000
| MD 321 / D 221
|
|
6.
| Výplata podielu na likvidačnom zostatku spoločníka AR, s. r. o.
– finančná suma
– obchodný podiel v spoločnosti B
|
1 344 960
500 000
|
MD 364 / D 221
MD 364 / D 06x
|
|
7.
| Vyplatenie podielu na likvidačnom zostatku spoločníka AT, s. r. o.
| 1 348 240
| MD 364 / D 221
|
|
8.
| Vyplatenie podielu na likvidačnom zostatku spoločníka FO
| 354 800
| MD 364 / D 221
|
|
9.
| Vyplatenie odmeny likvidátorovi
– z bežného účtu
– z pokladnice
|
150 000
100 000
|
MD 321 / D 221
MD 321 / D 211
|
|
8. Účtovanie podielu na likvidačnom zostatku u spoločníkov, ktorí sú PO
Text
| Spoločník AR, s. r. o.
| Spoločník AT, s. r. o.
|
Suma v Sk
| Účtovanie
| Suma v Sk
| Účtovanie
|
1. Nárok na podiel na likvidačnom zostatku
| 1 844 960
| MD 378 / D 665
| 1 348 240
| MD 378 / D 665
|
2. Vyplatenie podielu na likvidačnom zostatku
– finančná suma
– vecné plnenie
|
1 344 960
500 000
|
MD 221 / D 378
MD 06x / D 378
|
1 348 240
|
MD 221 / D 378
|
Autor: Ing. Viera Kaletová