Autori:
JUDr. Tímea Kovácsová
Právny stav od: 1. 6. 2023
Dátum publikácie: 1. 8. 2006
Dátum aktualizácie: 1. 11. 2024
Oblasti práva: Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo
Franchising je marketingový odbytový systém tovarov a/alebo služieb a/alebo technológií, ktorý je založený na úzkej a trvalej spolupráci medzi právne a finančne samostatnými a nezávislými podnikmi, poskytovateľom franchisingu a jeho prijímateľmi. Poskytovateľ franchisingu dáva svojim prijímateľom franchisingu právo a uvaľuje povinnosť vykonávať činnosť v súlade s jeho franchisingovou koncepciou. Toto právo oprávňuje a zaväzuje prijímateľa franchisingu za priame alebo nepriame poplatky používať obchodné meno a/alebo obchodnú značku a/alebo značku služieb, know-how, obchodné a technické metódy, procedurálny systém a iné práva priemyselného a/alebo duševného vlastníctva poskytovateľa franchisingu, obchodnú a technickú podporu poskytovateľa v rámci a na základe podmienok uvedených vo franchisingovej zmluve, písomne uzavretej na tento účel obidvoma stranami.
Franchisingová zmluva ako zmluvný typ nie je upravená v Obchodnom zákonníku ani v Občianskom zákonníku. Je to nepomenovaná zmluva „sui generis“, ktorá je typom kombinovanej zmluvy (zahŕňa predovšetkým prvky licenčnej zmluvy, nájomnej zmluvy, zmluvy o obchodnom zastúpení). Z pohľadu legislatívnych podmienok by zmluva mala byť v súlade s Európskym etickým kódexom, resp. Etickým kódexom franchisingu Slovenskej franchisingovej asociácie.
V kontexte so skutočnosťou, že pri franchisingu ide o vertikálnu spoluprácu samostatných a nezávislých podnikateľských subjektov, treba franchisingovú zmluvu posudzovať aj vo vzťahu k zákonu č. 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže v znení neskorších predpisov. V zmysle tohto zákona sú zakázané dohody obmedzujúce súťaž, vymedzené v ust. § 4 zákona. Zákon stanovuje určité výnimky v § 4 ods. 4 a ods. 5, napr. zákaz dohôd obmedzujúcich súťaž sa nevzťahuje na skupiny dohôd obmedzujúcich súťaž, ktoré nemôžu ovplyvniť obchod medzi členskými štátmi Európskej únie, pričom majú za cieľ alebo môžu mať za následok obmedzovanie súťaže na území Slovenskej republiky a spĺňajú podmienky na vyňatie zo zákazu podľa osobitných predpisov. Osobitnými predpismi sú napríklad nariadenie Komisie (ES) č. 906/2009 z 28. septembra 2009 o uplatňovaní článku 81 ods. 3 zmluvy na určité kategórie dohôd, rozhodnutí a zosúladených postupov medzi spoločnosťami linkovej námornej dopravy (Ú. v. EÚ L 256, 29. 9. 2009) v platnom znení, nariadenie Komisie (EÚ) č. 330/2010 z 20. apríla 2010 o uplatňovaní článku 101 ods. 3 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na kategórie vertikálnych dohôd a zosúladených postupov (Ú. v. EÚ L 102, 23. 4. 2010), nariadenie Komisie (EÚ) č. 461/2010 z 27. mája 2010 o uplatňovaní článku 101 ods. 3 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na kategórie vertikálnych dohôd a zosúladených postupov v sektore motorových vozidiel (Ú. v. EÚ L 129, 28. 5. 2010) a pod.
V prípade pochybností ohľadne dohôd obmedzujúcich hospodársku súťaž môžu podnikatelia iniciovať konanie pred Protimonopolným úradom SR.
Zmluvnými stranami franchisingovej zmluvy sú podnikateľské subjekty, na ich záväzkový vzťah treba aplikovať ust. § 261 ods. 1 Obchodného zákonníka. Pri splnení podmienky dostatočného určenia predmetu záväzkov zmluvných strán sa zmluva bude uzatvárať podľa ust. § 269 ods. 2 Obchodného zákonníka.
Zákon nerieši formu franchisingovej zmluvy z dôvodu právnej istoty zmluvných strán a širokého spektra obsahových náležitostí zmluvy, je však takmer nevyhnutnou požiadavkou písomná forma zmluvy.
Vzhľadom na absenciu právnej úpravy by franchisingová zmluva mala byť perfektným a vyváženým kontraktom, aby sa zmluvné strany vyhli prípadným sporom, ktoré by mohli vzniknúť z dôvodu absentujúceho alebo nevhodného zmluvného dojednania.
Čo by mala franchisingová zmluva obsahovať?
Franchisingová zmluva by mala obsahovať minimálne úpravu nasledujúcich skutočností:
- vymedzenie druhu spolupráce zmluvných strán:
- práva prislúchajúce poskytovateľovi franchisingu,
- práva prislúchajúce prijímateľovi franchisingu,
- tovar a/alebo služby poskytované jednotlivým prijímateľom franchisingu,
- povinnosti poskytovateľa franchisingu,
- povinnosti prijímateľa franchisingu,
- platobné povinnosti prijímateľa franchisingu,
- dĺžka trvania zmluvy, ktorá by mala byť dostatočne dlhá na to, aby umožnila prijímateľom franchisingu amortizáciu ich počiatočných investícií súvisiacich s franchisingom,
- podmienky pre akékoľvek obnovenie zmluvy,
- podmienky, podľa ktorých môže individuálny prijímateľ franchisingu predať alebo previesť franchisingové podnikanie a prípadné predkupné práva poskytovateľa franchisingu v tejto veci,
- ustanovenia vzťahujúce sa na používanie typických rozlišovacích znakov, obchodného mena, ochrannej známky, značky služieb, firemného štítu, loga a iných zvláštnych identifikačných znakov poskytovateľa franchisingu,
- právo poskytovateľa franchisingu prispôsobiť franchisingový systém novej alebo zmenenej situácii,
- ustanovenie o ukončení zmluvy,
- ustanovenie, podľa ktorého sa hmotný a nehmotný majetok patriaci poskytovateľovi franchisingu alebo inému majiteľovi okamžite po skončení platnosti zmluvy vráti.
Neoddeliteľnou súčasťou franchisingovej zmluvy je manuál, resp. iný obdobný dokument, ktorý je podrobnou príručkou prijímateľa franchisingu pri napĺňaní predmetu franchisingovej zmluvy. Franchisingový manuál je hlavným zdrojom informácií prijímateľa franchisingu, dokument obsahujúci všetky relevantné údaje, postupy a inštrukcie na podnikanie. V závislosti od koncepcie franchisingového systému môže manuál obsahovať požiadavky a detailný popis miesta, kde sa bude franchising vykonávať (napr. presný vzhľad a interiér maloobchodnej predajne či kaviarne, otváracie hodiny a pod.) alebo napríklad predpisovať aj spôsob obliekania, spôsob správania sa ku klientom.
Pozn. redakcie: § 269 ods. 2 Obchodného zákonníka
Autor: JUDr. Tímea Kovácsová
Aktualizoval: Mgr. Monika Ivanová
Súvisiace právne predpisy ZZ SR