Zásada proporcionality pri rozhodovaní o administratívnom vyhostení občana Únie / rodinného príslušníka
V citovanom ustanovení [§ 87 ods. 5 zák. č. 404/2011 Z.z.] je zdôraznená povinnosť policajného útvaru individuálne posúdiť okolnosti každého prípadu, v ktorom rozhoduje o administratívnom vyhostení a prihliadať na primeranosť administratívneho vyhostenia vzhľadom na osobný stav daného jednotlivca. Splnenie uvedenej povinnosti sa má premietnuť v rozhodnutí o administratívnom vyhostení tak, aby pri jeho preskúmaní bolo možné posúdiť na základe akých dôvodov správny orgán dospel k záveru o proporcionalite zásahu do súkromného a rodinného života rodinného príslušníka občana Európskej únie. Pokiaľ však z preskúmavaného, ani prvostupňového rozhodnutia nie je zrejmé, z akého dôvodu v danom prípade došlo k uprednostneniu verejného záujmu pred záujmom súkromným z hľadiska aplikácie zákona o pobyte cudzincov, nie je možné ani zaujať stanovisko, či bol k takejto aplikačnej prednosti (z hľadiska Dohovoru o ochrane ľudských práv a slobôd) dôvod.. ..strohý odkaz prvostupňového správneho orgánu na uzavretie manželstva sťažovateľom so slovenskou štátnou občianskou na území Slovenskej republiky bez akéhokoľvek oprávnenia zdržiavať sa na ňom, vyhodnotil kasačný súd ako neprimerane zjednodušený. Skutočnosť, že štátny príslušník tretej krajiny založil svoj rodinný život s vedomím, že jeho pobyt na území daného štátu je od počiatku neoprávnený je aj v zmysle judikatúry ESĽP zásadná (rozhodnutie ESĽP z 26.01.1999, Sarumi proti Spojenému kráľovstvu, sťažnosť č. 43279/98, resp. z 09.11.2000, Shebashov proti Lotyšsku, sťažnosť č.50065/99). Avšak ani to nie je dôvod pre posúdenie týchto väzieb cudzinca ako bezvýznamných, pričom výskyt mimoriadnych okolností, za ktorých administratívne vyhostenie bude predstavovať neprimeraný zásah do jeho súkromného a rodinného života nie je vylúčený.