Uplatnenie zodpovednosti za vady u zhotoviteľa v záručnej dobe
Je zrejmé, že § 655 ods. 2 ObchZ, t. j. uplatnenie zodpovednosti za vady u zhotoviteľa v záručnej dobe nie je priamo ustanovením na ochranu spotrebiteľa, nemožno však opomenúť, že voľba § 562 ObchZ pre reguláciu uplatnenia práva zodpovednosti za vady zhoršuje právne postavenie spotrebiteľa. Občianskoprávna úprava postupu objednávateľa pri vytýkaní vád diela vrátane určenia lehoty, pri ktorej po márnom uplynutí právo reklamovať vady zaniká, je v prospech spotrebiteľa. Uvedené sa prejavuje najmä v kontexte obchodnoprávnej úpravy, ktorá predpokladá, že jej účastníkmi sú na oboch stranách profesionáli a kladie tak na nich vyššie nároky. Obchodný zákonník ukladá objednávateľovi povinnosť po prevzatí predmetu diela tento prehliadnuť ho a zariadiť jeho prehliadku s tým, že pri tejto prehliadke musí byť vynaložená odborná starostlivosť. Nestačí teda bežná prehliadka, ale musí ísť o prehliadku profesionálom disponujúcim odbornými znalosťami a predpokladá sa, že ju buď obchodník ako profesionál bude schopný vykonať sám, alebo prizve (zvyčajne za úhradu) tretiu osobu ako profesionála v danom odbore. Takú mieru zodpovednosti za kvalitu vykonaného diela a s tým spojenú sankciu v podobe preklúzie práva zo zodpovednosti za vady občianskoprávna úprava na spotrebiteľov nekladie. Takéto požiadavky možno klásť na profesionálov ako subjekty obchodného práva, ale to isté však nemožno spravodlivo očakávať od jednotlivých spotrebiteľov. Preto na ne Občiansky zákonník nekladie takto prísne požiadavky a ponecháva im možnosť reklamovať vady diela v priebehu celej záručnej doby, ktorej minimálnu dĺžku navyše ustanovuje.