SZČO a verejné zdravotné poistenie
Zákon č. 580/2004 Z. z. neustanovuje, že by samostatne zárobkovo činná osoba musela dosiahnuť určitý príjem, aby jej vzniklo verejné zdravotné poistenie. Toto poistenie totiž vychádza z princípu solidarity a je povinné a osoba sa nemôže sama vyňať spod pôsobnosti uvedeného zákona, pretože tento zákon takýto dôvod zániku verejného zdravotného poistenia neupravuje. Ani generálne odmietanie bezplatnej zdravotnej starostlivosti (ktoré je právne irelevantné), nič nemení na povinnosti osoby platiť zákonné poistné. Potom ani správny súd nie je oprávnený udeliť výnimku z takejto povinnosti v rozpore so zákonom úpravou (porov. rozsudky sp. zn. 9 Sžsk 38/2019 a 7 Ssk 84/2021, uznesenie ústavného súdu sp. zn. III. ÚS 274/07).
Podľa judikatúry Európskeho súdu pre ľudské práva majú štáty pri vykonávaní sociálnych a ekonomických politík široký priestor pre uváženie (napr. rozsudok z 2. júna 2016, Geotech Kancev GmbH proti Nemecku, sťažnosť č. 23646/09). ESĽP taktiež uznal dôležitosť sociálnej či kolektívnej solidarity v oblasti verejného zdravia (rozsudok z 8. apríla 2021, Vavřička a ostatní proti České republike, sťažnosť č. 47621/13, ako aj cit. rozsudok Geotech Kancev GmbH proti Nemecku). Rovnako uznal, že povinné zdravotné poistenie zodpovedá sociálnej potrebe zabezpečiť dostupnú zdravotnú starostlivosť pre obyvateľov. Na to je nevyhnutné, aby bola celková cena nákladov zdravotnej starostlivosti zdieľaná medzi všetkými. Sleduje sa tak legitímny cieľ, resp. takto upravené užívanie majetku je v súlade so všeobecným záujmom (rozhodnutie z 19. mája 2022, De Kok proti Holandsku, sťažnosť č. 1443/19). Povinnosť byť verejne zdravotne poistený a platenie poistného z minimálneho vymeriavacieho základu je postavené na právnom základe.