Sankcie vo výške hospodárskeho prospechu
Zákon o RPVS primárne predpokladá uloženie pokuty vo výške hospodárskeho prospechu, ktorý partner verejného sektora získal, bez možnosti moderácie. V súvislosti so zásadou primeranosti zákon na jednej strane síce obsahuje ustanovenie umožňujúce orgánu ukladajúcemu pokutu prihliadať na povahu, závažnosť, spôsob a následky porušenia povinnosti, no na strane druhej ten istý zákon vyžaduje, aby pokuta bola uložená presne vo výške hospodárskeho prospechu bez akéhokoľvek zohľadnenia okolností, na základe ktorých k uloženiu pokuty dochádza. V prípade, ak hospodársky prospech nie je možné zistiť, zákon predpokladá uloženie pokuty vo výške od 10 000 eur do 1 000 000 eur.
K aplikácií individuálneho posúdenia podľa § 13 ods. 6 zákona o RPVS môže prakticky dôjsť iba v prípade, ak výšku hospodárskeho prospechu nie je možné zistiť a ukladá sa pokuta v zákonnom rozmedzí. Pokiaľ ide o spôsob uloženia sankcie podľa hospodárskeho prospechu, nemožnosť zohľadnenia individuálnych okolností spáchania konkrétneho deliktu, jeho závažnosti a následkov, ktoré boli spôsobené na verejnom záujme, absencia hornej hranice výšky takejto sankcie a nemožnosť moderácie jej výšky orgánom, ktorý túto sankciu ukladá, vyvoláva pochybnosti o primeranosti takejto sankcie.