Rozsah práva na majetok - Legitímne očakávania
1. Zákonom ustanovený plat je majetkom, resp. majetkovým právom v zmysle čl. 20 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) a jeho zníženie predstavuje zásah, ktorý možno považovať za jeho obmedzenie podliehajúce limitom vyplývajúcim z čl. 13 ods. 4 ústavy. Možnosti súdnej kontroly rozhodnutí zákonodarcu v oblasti verejných výdavkov, medzi ktoré patria aj platy verejných funkcionárov, sú však limitované. Každé rozhodnutie týkajúce sa rovnováhy medzi príjmami a výdavkami štátu sa totiž vždy zakladá na posúdení politických, ekonomických a sociálnych otázok, v ktorých je miera úvahy zákonodarcu pri zavedení rôznych opatrení sociálnej a ekonomickej politiky široká.
2. Koncepcia legitímnych očakávaní rozširuje definíciu pojmu majetok podľa čl. 1 ods. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, resp. podľa čl. 20 ústavy. Legitímnymi očakávaniami sa jednak stanovujú najnižšie prijateľné hranice preto, aby bol určitý z právneho poriadku alebo judikatúry vyplývajúci nárok, ktorého nadobudnutie oprávnená osoba ešte len očakáva, považovaný za majetok. Druhý prípad sa týka už existujúceho majetku, ktorého integrálnou súčasťou v niektorých prípadoch môžu byť aj legitímne očakávania v zmysle dôvery, že tento existujúci majetok možno do budúcna určitým spôsobom užívať. Dôvodom takéhoto použitia koncepcie legitímnych očakávaní je v obidvoch prípadoch ochrana princípu právnej istoty, na ktorom sú legitímne očakávania založené.