Občianskoprávne a iné námietky v stavebnom konaní

I. Ak niektorý z účastníkov stavebného konania uplatní námietku podľa § 137 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon), v prvom rade musí stavebný úrad posúdiť povahu vznesených námietok vyplývajúcich z vlastníckych alebo iných práv k pozemkom. Tieto môžu buď prekračovať rozsah jeho právomoci, alebo nie.

II. V prípade, ak vznesené námietky neprekračujú rozsah právomoci stavebného úradu, situácia je jednoduchá, keďže stavebný úrad je príslušný (a zároveň povinný) o nich rozhodnúť sám, alebo v súčinnosti spolupôsobiacich orgánov štátnej správy.

III. Problémovejším okruhom sú námietky, ktoré rozsah právomoci stavebného úradu prekračujú. Z dikcie § 137 ods. 1 a 2 stavebného zákona vyplýva stavebnému úradu v prvom rade povinnosť pokúsiť sa o dosiahnutie dohody medzi účastníkmi konania, ktorá, za predpokladu úspechu, odbremení stavebný úrad od ďalšieho posudzovania vznesenej námietky a ten môže vo veci rozhodnúť. V prípade ak ku dohode medzi účastníkmi konania nedôjde, stavebný úrad musí pristúpiť k úvahám, či sa jedná o námietku, ktorá za predpokladu jej dôvodnosti by znemožnila uskutočniť požadované opatrenie alebo by ho umožnila uskutočniť len v podstatne inej miere alebo forme. Iba ak stavebný úrad nezistí takúto námietku, môže vo veci rozhodnúť sám, no svoje úvahy musí premietnuť do odôvodnenia rozhodnutia (aby mohli byť následne preskúmané v rámci prípadného konania o riadnych resp. mimoriadnych opravných prostriedkoch).

IV. Až keď stavebný úrad kladne posúdi vznesenú námietku prekračujúcu jeho právomoc ako takú, ktorá by za predpokladu jej dôvodnosti znemožnila uskutočniť požadované opatrenie alebo by ho umožnila uskutočniť len v podstatne inej miere alebo forme, odkáže stavebný úrad navrhovateľa námietky na súd resp. iný príslušný orgán a stavebné konanie preruší na lehotu, ktorú sám určí.

V. Po uplynutí lehoty môžu nastať dve situácie. Ak účastník, ktorého stavebný úrad odkázal na podanie návrhu na rozhodnutie v spornej veci, do konca lehoty nepredloží dôkaz, že návrh na súd resp. iný príslušný orgán podal, stavebný úrad môže pristúpiť k posúdeniu vznesenej námietky a na účely stavebného konania si úsudok spraviť sám. Môžeme hovoriť o akomsi „navrátení“ právomoci stavebného úradu rozhodnúť o vznesenej námietke. Toto ponímanie vyplýva aj z formulácie § 137 ods. 1 stavebného zákona, podľa ktorého síce niektoré občianskoprávne námietky právomoc stavebného úradu prekračujú, no úplne nevylučujú resp. nekonštatujú, že nie je daná.

Spisová značka: 10Sžk/6/2021
Forma rozhodnutia: Rozsudok
Súd: Najvyšší správny súd SR
Dátum rozhodnutia: 31. 5. 2022
Oblasti práva: Správne právo / Stavebníctvo a architektúra / Stavebné konanie
Územná pôsobnosť: Slovensko
Zdroj: EPI Vybrané rozhodnutia NSS SR
Právny inštitút:
správne rozhodnutia / stavebné konanie
stavba



Správny súdny poriadok
Zákon o súdoch
Vyhláška, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona
Katastrálny zákon
Ústava Slovenskej republiky
Stavebný zákon
Správny poriadok
S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.