Konkurencia zákona o slobode informácií a osobitných úprav
I. InfZ priniesol oproti dovtedajšiemu stavu tú revolúciu, že zaviedol pre každého možnosť žiadať (nie vždy aj dostať) ktorúkoľvek povinnú osobu (ustanovenú v InfZ) o akúkoľvek informáciu, s tým, že táto jeho žiadosť musí byť vybavená v relatívne prísnom režime (napr. z hľadiska lehôt), a ak jej vybavenie nie je pozitívne pre žiadateľa, musí to byť odôvodnené. Cieľom InfZ bolo zaviesť univerzálny, každej osobe dostupný spôsob získavania informácií pri ponechaní osobitných, dovtedy existujúcich režimov. Vzťah medzi InfZ a inými osobitnými úpravami je komplementárny, nie vylučujúci. Žiadateľa zvolivšieho si režim InfZ nie je prípustné odkazovať na postupy podľa špeciálnych úprav poskytovania informácií.
II. Pojem „štádium súdneho konania“ (informácia o ňom), prípadne podobný pojem, ak žiadateľ výslovne netrvá na inej definícii, je potrebné vykladať ako úplne základnú evidenčnú informáciu o tom, či súdne konanie, ktoré žiadateľ označil
- spisovou značkou (ako tomu bolo v práve súdenej veci),
- alebo identitou orgánu verejnej moci, ktorý je účastníkom konania,
- alebo iným spôsobom tak, že to neohrozí ochranu súkromia alebo ochranu osobných údajov, ešte prebieha, a ak áno, aké informácie o jeho priebehu je možné vyčítať (a teda sú existujúce podľa § 3 ods. 1 InfZ) z príslušnej súdnej aplikácie určenej na evidenciu spisov.
Nepôjde v takom prípade o informáciu o tom, čo je obsahom jednotlivých podaní či spisu ako takého, ale len o to, aké procesné kroky v konaní sa už udiali alebo udejú.