K vymedzeniu spotrebiteľských sporov podľa CSP
Za spotrebiteľskú zmluvu sa považuje akákoľvek zmluva uzatvorená medzi menovanými subjektmi bez ohľadu na to, či je upravená v Občianskom alebo Obchodnom zákonníku. Množinu prípadov, v ktorých môže dôjsť k pochybnostiam, tvoria spory súvisiace so spotrebiteľskou zmluvou. Pri posúdení, či uplatnený nárok so spotrebiteľskou zmluvou súvisí, treba posúdiť podľa ustanovení hmotného práva. Aj tu však musí byť súčasne naplnené kritérium, že ide o spor medzi dodávateľom a spotrebiteľom. Za spotrebiteľský spor možno považovať spor o akejkoľvek otázke týkajúcej sa (vyplývajúcej zo) spotrebiteľskej zmluvy, napr. či zmluva vznikla, či je platná, či naďalej trvá, ďalej otázky k výkladu obsahu spotrebiteľskej zmluvy, posúdenie nárokov z nej vyplývajúcich ako aj nárokov z jej porušenia a iné. Za spory súvisiace so spotrebiteľskou zmluvou môžu byť považované aj nároky z bezdôvodného obohatenia, nároky z mimozmluvnej zodpovednosti, nároky z nekalej súťaže a nekalých obchodných praktík, nároky zo zodpovednosti za škodu spôsobenú vadnou vecou a iné. Aspekt sporu vyplývajúceho zo spotrebiteľskej zmluvy alebo súvisiacej so spotrebiteľskou zmluvou je zachovaný aj v prípade, ak sa spor týka iných zmluvných dokumentov súvisiacich so spotrebiteľskou zmluvou (porov. znenie § 298 a § 299 CSP). Týmito dokumentmi sa rozumejú najmä všeobecné obchodné podmienky, poistné podmienky, prepravné poriadky, reklamačné poriadky a pod. Ak boli dodržané podmienky hmotného práva, predstavujú tieto dokumenty súčasť spotrebiteľskej zmluvy. Podľa ustanovení §§ 290 až 300 CSP nebude možné postupovať v takých prípadoch, ak skutočnosť, že strany uzatvorili spotrebiteľskú zmluvu, bude vo vzťahu k uplatnenému nároku iba náhodná a tento bude vyplývať z iného právneho vzťahu.