K posudzovaniu priľahlej plochy tvoriacej neoddeliteľný celok so stavbou, ktorá prešla do vlastníctva územnej samosprávy; školský areál ako priľahlá plocha
I. Pokiaľ Zákon č. 66/2009 Z.z. nedefinuje priamo pojem priľahlý pozemok, súd analogicky vykladá tento pojem v zmysle Zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, kedy tento zákon výslovne uvádza, že sa jedná o oplotené nádvorie, ktoré možno považovať za priľahlý pozemok.
II. Zároveň v zmysle komentárov k tomuto zákonu vyplýva, že spravidla sa jedná o pozemok, ktorý susedí s konkrétnou stavbou, no nemožno ani vylúčiť, že sa jedná o vzdialenejší pozemok. Takýto pozemok môže slúžiť na prístup k danej stavbe.
III. To, či sa jedná o priľahlý pozemok však v každom prípade je na individuálnom posúdení v zmysle špecifických kritérií každého prípadu a práve najdôležitejším kritériom je to, či tento pozemok tvorí s ostatnými pozemkami funkčný celok.
IV. V súvislosti s definovaním charakteru priľahlého pozemku by bolo v rozpore s pravidlami formálnej logiky uviesť, že parcela, ktorá v podstate zabezpečuje prístup na celý školský areál v súvislosti s pripojením na verejnú komunikáciu nie je priľahlým pozemkom, nakoľko bez využitia tejto parcely by nebol možný prístup z verejnej komunikácie do školského areálu. Je pravdou, že sa jedná o parcelu v značnej výmere, no veľmi nepravidelného tvaru, ktorá je z veľkej časti zastavaná školským ihriskom.
V. Je nepochybné, že parcela slúži ako prístup k celému areálu, na ktorom sa nachádzajú školské zariadenia. Časť tejto parcely je pod športovým ihriskom a zvyšok je nepochybne vnútro-školský areál (školský dvor), cez ktorý sa prechádza na športové ihrisko. V tejto súvislosti vzhľadom na umiestnenie tohto pozemku, historický vývoj jeho vzniku a jeho účel podľa názoru odvolacieho súdu možno dospieť jednoznačne k záveru, že sa jedná svojím charakterom o priľahlý pozemok k pozemkom, ktoré sú zastavané školskými stavbami.