K oprávneniu ministra spravodlivosti podať správnu žalobu o preskúmanie rozhodnutia vydaného v disciplinárnom konaní podľa Notárskeho poriadku
I. Rozhodnutie, ktoré sa žalobou napáda, je výsledkom administratívneho konania, teda disciplinárneho konania, ktorého minister spravodlivosti bol účastníkom konania, v rámci ktorého však realizoval svoje verejno − mocenské oprávnenie, a preto sa uvedené rozhodnutie nemôže týkať jeho subjektívnych práv a povinností ako fyzickej osoby, ministra spravodlivosti, ktoré by vychádzali z konkrétneho právneho predpisu, ovplyvňovali by jeho právnu pozíciu, alebo by zasiahli do jeho právnej sféry, alebo spôsobili zmenu jeho právneho postavenia, teda nespĺňa procesnú podmienku osoby oprávnenej na podanie žaloby, aktívnu procesnú legitimáciu žalobcu vyplývajúcu z ust. § 178 ods. 1 SSP, pre absenciu druhého predpokladu na splnenie podmienky aktívnej procesnej legitimácie, čím je nesporné ukrátenie na subjektívnych právach.
II. Ustanovenie § 177 ods. 2 SSP vymedzuje výnimky, keď všeobecná správna žaloba nesmeruje k ochrane subjektívnych práv. V zmysle ust. § 177 ods. 2 SSP sa ochrany iných ako subjektívnych práv môže domáhať len prokurátor alebo subjekt výslovne na to oprávnený zákonom. Minister spravodlivosti však podľa názoru súdu nie je takýmto subjektom oprávneným na podanie žaloby proti rozhodnutiu disciplinárnej komisie o disciplinárnom opatrení v zmysle zák. č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (notársky poriadok). Z ust. § 93 ods. 3 veta druhá zák. č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (notársky poriadok), účinného od 1. 7. 2016 vyplýva, že proti rozhodnutiu o disciplinárnom opatrení možno podať správnu žalobu do pätnástich dní odo dňa doručenia rozhodnutia o uložení disciplinárneho opatrenia. V období do 30. júna 2016 však minister spravodlivosti ako navrhovateľ podávajúci návrh na začatie disciplinárneho konania v zmysle ust. § 92 Notárskeho poriadku mohol podľa § 93 ods. 3 Notárskeho poriadku proti rozhodnutiu disciplinárnej komisie podať opravný prostriedok, o ktorom rozhodoval krajský súd. S účinnosťou od 1. 7. 2016 však v zmysle ust. § 93 ods. 3 Notárskeho poriadku toto oprávnenie ministrovi spravodlivosti ako navrhovateľovi a účastníkovi disciplinárneho konania zaniklo. Ak by zákonodarca chcel, aby minister spravodlivosti ako navrhovateľ a účastník disciplinárneho konania mohol podať správnu žalobu podľa všeobecných ustanovení o správnej žalobe podľa § 177 a nasl. SSP, bol by ponechal ministrovi spravodlivosti ako navrhovateľovi kompetenciu podávať všeobecnú správnu žalobu, ktorá je preskúmavaná správnym súdom i naďalej, teda aj od účinnosti Notárskeho poriadku od 1. 7. 2016, kedy nadobudol účinnosť aj Správny súdny poriadok tak, ako to bolo uvedené v ust. § 93 ods. 3 Notárskeho poriadku účinného do 30. 6. 2016.