K náležitostiam návrhu na začatie konania v konaní o obmedzení spôsobilosti na právne úkony a k nutnosti predloženia lekárskej správy aj v prípade osôb, ktoré nie sú tzv. samoobslužné
I. Ustanovenie osobitných náležitostí návrhu na začatie konania v konaní o spôsobilosti na právne úkony je plne odôvodené zásahom do integrity fyzickej osoby týmto druhom konania. Z tohto dôvodu zákonodarca ustanovuje ako obligatórnu náležitosť návrhu aj preukázanie skutočností, že menej radikálne zásahy do integrity fyzickej osoby neprichádzajú do úvahy. Uvedené ustanovenie rovnako reflektuje princípy dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím. Miernejšími opatreniami môže byť zastupovanie alebo ustanovenie opatrovníka. Cieľom právnej úpravy je teda zamedziť podávaniu šikanóznych návrhov, nakoľko novozavedená právna úprava obmedzenia spôsobilosti na právne úkony má primárne sledovať záujem dotknutej osoby a až následne záujem verejných, či tretích osôb. Nie je prípustné, aby v týchto prípadoch došlo k preferovaniu verejného záujmu a záujmu tretích osôb na úkor záujmu dotknutej osoby. K obmedzeniu osoby spôsobilosti na právne úkony bude možné pristúpiť až vtedy, ak sa vyčerpali všetky - menej represívne prostriedky, opatrenia, alebo ak sa už iné obmedzenia nedajú použiť, resp. sa stali neúčinnými. Z uvedeného potom vyplýva, že obmedzenie spôsobilosti na právne úkony prichádza do úvahy až vtedy, ak je použitie iných prostriedkov vylúčené, alebo je zjavné, že ich účinnosť nebude mať žiadny dopad na dotknutú osobu. Aj z týchto dôvodov zákonodarca postihuje nepredloženie lekárskej správy o zdravotnom stave osoby, ktorej sa návrh na obmedzenie spôsobilosti na právne úkony týka, zastavením konania. Zo strany okresného súdu tak išlo o zákonný postup sledujúci vyššie uvedený legitímny cieľ, ochranu osoby, voči ktorej by malo byť prípadne aj nedôvodne vedené konanie o obmedzenie spôsobilosti na právne úkony.
II. V zmysle § 10 Občianskeho zákonníka môže dôjsť k obmedzeniu spôsobilosti na právne úkony len v tom prípade, ak fyzická osoba pre duševnú poruchu, ktorá nie je len prechodná nie je vôbec schopný robiť právne úkony (§ 10 ods. 1 zákona č. 40/1964 Zb.), alebo ak fyzická osoba pre duševnú poruchu, ktorá nie je len prechodná, alebo pre nadmerné požívanie alkoholických nápojov, alebo omamných prostriedkov, či jedov je schopná robiť len niektoré právne úkony (§ 10 ods. 2 zákona č. 40/1964 Zb.). Z obsahu spisu nevyplýva, že by akýmkoľvek spôsobom bolo možné vyvodiť, že by matka navrhovateľky takouto poruchou trpela a práve z dôvodu, aby neboli podávané šikanózne žaloby je nevyhnutné predložiť lekársku správu, na základe ktorej by uvedená skutočnosť bola aspoň osvedčená. Až na základe takejto lekárskej správy je možné, aby súd v konaní pokračoval a zameral dokazovanie práve na to, či je návrh podaný dôvodne, alebo nie, prípadne v akom rozsahu. To, že matka navrhovateľky nie je „samoobslužná“, teda nevie sa sama obliecť, učesať, zvládať úkony hygieny, navariť si, sama sa najesť, sama sa napiť a pod. taktiež samo o sebe nie je dôvodom, na základe čoho by bolo možné konštatovať, že pre duševnú poruchu, ktorá nie je len prechodná nie je vôbec schopná robiť právne úkony (§ 10 ods. 1 zákona č. 40/1964 Zb.), alebo že by pre duševnú poruchu, ktorá nie je len prechodná, alebo pre nadmerné požívanie alkoholických nápojov, alebo omamných prostriedkov, či jedov bola schopná robiť len niektoré právne úkony (§ 10 ods. 2 zákona č. 40/1964 Zb.). Nie je zrejmé na základe čoho je nevyhnutné zasiahnuť do integrity tejto fyzickej osoby týmto druhom konania.