K dojednaniu degresívnej zmluvnej pokuty spojenej so záväzkom viazanosti a o strate časti zľavy na kúpu mobilného zariadenia v spotrebiteľskej zmluve

I. Súd prvej inštancie uviedol v odôvodnení svojho rozhodnutia, že dojednaná zmluvná pokuta je neprijateľnou podmienkou spotrebiteľskej zmluvy, pretože sa môže stať, že spotrebiteľ, ktorý neuhradil z fakturovanej ceny za poskytnuté služby čo i len jeden cent a omeškal sa s úhradou 45 dní, je povinný zaplatiť zmluvnú pokutu v rovnakej výške ako spotrebiteľ, ktorý neuhradil žiadnu časť fakturovanej ceny za poskytnuté služby a doba jeho omeškania je oveľa dlhšia. V predmetnej veci však nejde o takýto extrémny prípad, ktorému je možné zamedziť cestou aplikácie korektívu dobrých mravov, keď podľa § 3 ods. 1 Občianskeho zákonníka výkon práva povinností vyplývajúcich z občianskoprávnych vzťahov nesmie byť v rozpore s dobrými mravmi. V tomto konaní žalovaný neuhradil žiadnu žalobcom fakturovanú sumu po uzavretí zmluvy, t. j. nesplnil si vôbec svoj zmluvný záväzok uhrádzať vystavené faktúry za služby riadne a včas.
II. Na rozdiel od súdu prvej inštancie preto odvolací súd dospel k záveru, že dojednanie o zmluvnej pokute … nie je v zmysle § 53 ods. 1 Občianskeho zákonníka neprijateľnou zmluvnou podmienkou.
III. K rovnakému záveru, v podstate na základe tých istých úvah dospel odvolací súd aj ohľadne dojednania ... o povinnosti žalovaného vrátiť žalobcovi pomernú časť poskytnutej zľavy z kúpnej ceny mobilného zariadenia ak poruší svoj záväzok viazanosti. Tento uplatňovaný nárok nie je zmluvnou pokutou. Takéto posúdenie zmluvného dojednania súdom prvej inštancie je v rozpore s jeho jazykovým vyjadrením v zmluve. Ide o podmienene poskytnutú zľavu z kúpnej ceny mobilného zariadenia, ktorú žalovaný musí vrátiť žalobcovi, ak nedodrží svoj záväzok viazanosti, pričom peňažná suma, ktorú z poskytnutej zľavy musí vrátiť je závislá od doby, kedy porušil svoj záväzok viazanosti... Aj v prípade tohto zmluvného dojednania je treba poukázať opätovne na skutočnosť, že žalovaný mohol so žalobcom uzatvoriť zmluvu o poskytovaní verejných služieb aj bez toho, aby si u neho zakúpil mobilné zariadenie, prípadne si mohol zakúpiť toto zariadenie od žalobcu za plnú kúpnu cenu.

Rozdielne:

- rozhodnutie Krajského súdu Prešov, sp.zn. 24Co/51/2018

Spisová značka: 19CoCsp/23/2024
Forma rozhodnutia: Rozsudok
Súd: Krajský súd Trenčín
Dátum rozhodnutia: 9. 10. 2024
Oblasti práva: Občianske právo / Občianske právo
Územná pôsobnosť: Slovensko
Zdroj: EPI Vybrané rozhodnutia krajských súdov
Právny inštitút: ochrana spotrebiteľa



Civilný sporový poriadok
Zákon o elektronických komunikáciách
Nariadenie, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia Občianskeho zákonníka
Občiansky zákonník
S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.