Fikcia doručenia ako neprijateľná podmienka v spotrebiteľskej zmluve
Zmluvná podmienka, v zmysle ktorej by sa písomnosť považovala bez ďalšieho za doručenú spotrebiteľovi v tretí deň od jej uloženia na pošte, resp. v deň jej uloženia, a to aj keď sa o jej uložení adresát nedozvedel ako aj zmluvná podmienka, podľa ktorej sa písomnosť považuje za doručenú bez ďalšieho v deň, ktorý je označený na zásielke ako deň neúspešného doručenia s poznámkou „Adresát neznámy“, je spôsobilá nepriaznivo ovplyvniť spotrebiteľa pri uplatňovaní jeho práv. Tu je potrebné mať na zreteli skutočnosť, že na strane spotrebiteľa môžu existovať objektívne príčiny, prečo sa zásielka nedostala do jeho dispozičnej sféry. Sťažovateľ nemôže koncipovanie „vlastnej“ fikcie doručenia odôvodňovať tým, že táto sa uplatňuje pre obe zmluvné strany rovnako, nakoľko spotrebiteľ predstavuje slabšiu zmluvnú stranu a doručovanie písomností je koncipované v jeho Všeobecných zmluvných podmienkach v neprospech spotrebiteľa neprijateľným spôsobom.