Charakter sankcie ako jedno z kritérií pri zvažovaní výšky pokuty za porušenie povinností na úseku ochrany nefajčiarov
Pri zvažovaní výšky pokuty a jej následnom určení je nevyhnutné okrem zákonných predpokladov uvedených v § 10 ods. 2 a ods. 9 zákona č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov, prihliadať i na charakter sankcie ako takej, ktorou je jej preventívna a represívna funkcia. Na to, aby sankcia plnila svoju preventívnu funkciu, musí byť jej výška stanovená tak, aby sa sankcionovaná osoba do budúcna vyvarovala porušení zákonných povinností, ale zasa pri splnení jej represívnej funkcie nie až tak, aby bola neprimeraná vo vzťahu k porušenej povinnosti s ohľadom na okolnosti prípadu.
Vychádzajúc z vyššie citovaných ustanovení zákona č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov upriamuje Najvyšší súd Slovenskej republiky pozornosť krajského súdu v tom smere, že pokiaľ mal za to, že výšku pokuty uloženej žalobkyni správnymi orgánmi treba znížiť, mal vykonať vo veci dokazovanie, napr. zadovážením účtovných, resp. daňových dokladov žalobkyne, (keďže žalobkyňa namietala vzhľadom k výške pokuty jej likvidačný charakter), resp. mal v tomto smere súd žalobkyňu aj vypočuť a zistiť aj jej majetkové a osobné pomery, pričom dôkazné bremeno zaťažuje najmä žalobkyňu. Následne mal súd povinnosť svoje zmeňujúce rozhodnutie o znížení pokuty aj vyčerpávajúcim spôsobom, s poukazom na ustanovenie § 10 ods. 2 a ods. 9 zákona o ochrane nefajčiarov aj odôvodniť.