Zmluva o vytvorení diela
Zo zmluvy o vytvorení diela vzniká záväzkový právny vzťah medzi jej stranami, ktorého účelom je použitie diela, ktoré má byť podľa zmluvy vytvorené, na účel vymedzený zmluvou. Pojmovým znakom zmluvy o vytvorení diela z hľadiska jej obsahu je osobný záväzok autora vytvoriť dielo, odmena za jeho vytvorenie a účel použitia diela, ktoré má byť vytvorené. Objednávateľ je oprávnený (nie povinný) dielo použiť na dohodnutý účel. Práve z toho ostatného pojmového znaku vyplýva, že v prípade zmluvy o vytvorení diela podľa § 27 autorského zákona (v súčasnosti § 39 zákona č. 618/2003 Z. z.) ide o zmluvu z triedy zmluvných použití diel.
Podľa dovolacieho súdu odvolací súd správne ustálil, že z obsahu zmluvy z 29. marca 1993 vyplýva, že jej účelom bolo vytvorenie základnej vykonávacej predlohy obrazového označenia S.P., ktorý mal slúžiť na odlíšenie jej majetku, služieb a produktov od majetku, služieb a produktov iných subjektov. Takéto použitie značky S.P. nie je rozširovaním diela v zmysle autorského zákona. Ustanovenie § 22 ods. 2 tohto zákona uvádza príkladný výpočet tých zmlúv, ktoré sú zmluvami o rozširovaní diela. Sú to najmä nakladateľská zmluva, zmluva o verejnom vykonávaní diela, zmluva o rozširovaní snímok zvukového záznamu diela a zmluva o vysielaní diela rozhlasom alebo televíziou, teda zmluvy, ktoré sprístupňujú dielo vo forme napr. rozmnožením širokému, vopred neurčenému okruhu osôb zvyčajne za odplatu. Podľa dovolacieho súdu, v prípade používania znaku S.P. nejde o rozširovanie diela v zmysle vyššie uvedeného a jeho rozširovanie v zmysle ustanovení § 22 autorského zákona (v súčasnosti § 40 AZ) je pojmovo vylúčené. Žalovaná pri používaní svojej značky neprevádza vlastníctvo alebo právo užívania diela na tretie osoby. Rozmnožovanie jej obrazovej predlohy pre vlastnú potrebu, na označenie svojich služieb, nie je rozširovaním diela; ide o súčasť práva značku používať.