Zásady poctivého obchodného styku
Obchodník v rámci podnikania celkom nesie podnikateľské riziko a nemôže sa odvolávať na to, že určitý záväzok prevzal v tiesni a za nevýhodných podmienok a že nemá možnosť zmluvu, ktorú uzavrel v tiesni a za nápadne nevýhodných podmienok so spätným účinkom anulovať. Predpokladá sa, že bude vo vzťahoch s inými podnikateľmi presadzovať svoj záujem, využívať možnosti, ktoré mu právna úprava poskytuje a usilovať sa o dosiahnutie najvyššieho možného zisku a zlepšenie svojej pozície na trhu. Na druhej strane obchodník nesmie prekročiť medze, ktoré vyplývajú zo zásad poctivého obchodného styku pri presadzovaní svojich záujmov, nesmie zneužívať práv, ktoré mu podľa zákona vznikli. Pôsobenie zásady poctivého obchodného styku má ochraňovať zmluvných partnerov pred šikanóznymi tendenciami a praktikami v obchodovaní. O šikanovanie by išlo vtedy, ak by výkon práva zreteľne smeroval iba k zjavnému poškodeniu iných subjektov.
Okolnosti a podmienky za ktorých vznikla zmluva a bola plnená nenasvedčujú tomu, že žalovaný bol šikanovaný. Účastníci uzavreli zmluvu o preprave, predmetom ktorej bol rozvoz mlieka a mliečnych výrobkov. Plynulý chod siete dodávateľsko-odberateľských vzťahov si vyžadoval stálosť prepravy, z čoho vyplýva, že bolo v záujme žalobcu aj žalovaného, aby bola zmluvne zabezpečená preprava. Cena prepravy sa tvorila dohodou a bolo prirodzené, že každá so zmluvných strán sledovala svoj cieľ. Žalobca si chcel zabezpečiť prepravu s čo najnižšími nákladmi a žalovaný chcel okrem pokrytia nákladov dosiahnuť čo najvyšší zisk. Porovnaním dohodnutých cien je potrebné konštatovať, že dohodnutá cena zodpovedala obvyklej cene. Účastníci konania prostredníctvom rokovaní štatutárnych orgánov, listov dohodovali a menili podmienky prepravy a jej cenu. Na základe výsledkov tohto dohodovacieho procesu dovolací súd dospel k záveru, že žalobca nekonal v rozpore so zásadami poctivého obchodného styku. Skutočnosť, že v kontraktačnom procese sa dohodlo darovanie troch vozidiel žalobcovi, je potrebné posudzovať v súvislosti so zvýšením ceny prepravy a prevzatím záväzku namontovať klimatizáciu. V prípade, že žalobca nezaplatil časť ceny prepravy, dôvodiac tým, že namontoval klimatizáciu, žalovaný má možnosť túto vec samostatne riešiť, a to aj podaním žaloby o zaplatenie ceny.