Termín straty platnosti oprávnenia na výchovu a vzdelávanie v oblasti ochrany práce, ktoré boli vydané Hlavným banským úradom. K pojmu nezákonný zásah.
I. Najvyšší súd konštatuje, že prechodné ustanovenie § 39 ods. 7, písm. f/ (ako aj § 39 ods. 9) zákona o BOZP ex lege stanovuje, že oprávnenia na výchovu a vzdelávanie vydané od 01.01.2003 do 30.06.2006 strácajú platnosť dňa 30.04.2008. V takomto prípade nie je potrebné, aby príslušný správny orgán rozhodol o strate platnosti príslušných oprávnení, nakoľko takéto rozhodnutie by bolo duplicitné, resp. nadbytočné, keďže samotný právny predpis explicitne stanovuje stratu platnosti príslušných oprávnení. Z uvedeného jednoznačne vyplýva, že oprávnenie na výchovu a vzdelávanie, ktoré navrhovateľke vydal Hlavný banský úrad dňa 21.12.2004, stratilo platnosť ku dňu 30.04.2008, teda priamo na základe zákona, a to bez toho, aby Hlavný banský úrad musel o strate platnosti oprávnenia na výchovu a vzdelávanie rozhodnúť samostatným rozhodnutím.
II. Pojem nezákonný zásah nie je definovaný v Občianskom súdnom v poriadku, taktiež ani v inom právnom predpise. Nezákonný zásah musí mať verejnoprávnu povahu. Pojem zásah je možné vykladať ako aktívne konanie vykazujúce znaky bezprostredného zásahu, zameraného proti poškodenému, resp. proti nemu priamo vykonaného. Zásahom vyvolané účinky na poškodeného sú definitívne, t.j. inými prostriedkami nápravy ako súdnym donútením neodstrániteľné.
K definícii pojmu nezákonný zásah najvyšší súd poukazuje na skoršie rozhodnutie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 8Sžz/1/2010, R. 43/2011, ... ide o súdnu ochranu pred faktickými nezákonnými zásahmi orgánov verejnej moci, ktoré nie sú rozhodnutím alebo iným individuálnym aktom. Judikatúra považuje za zásah nezákonný resp. v širšom zmysle protiprávny útok orgánov verejnej moci proti subjektívnym verejným právam fyzickej alebo právnickej osoby spočívajúci v postupoch orgánu verejnej správy alebo v jeho činnosti, úkone, pokyne, prípadne nečinnosti. Musí ísť o priamy zásah do subjektívnych verejných práv (napr. porušenie práva na život, práva na osobnú slobodu, práva na ochranu vlastníctva, práva na ochranu obydlia a pod.). Takýto zásah orgánu verejnej správy správny súd nemôže zrušiť, môže však správnemu orgánu zakázať, aby v porušovaní dotknutého práva pokračoval a ak je to možné správnemu orgánu prikázať, aby obnovil stav pred zásahom. Cieľom ochrany podľa § 250v OSP je teda ukončenie nezákonného zásahu správneho orgánu, proti ktorému sa fyzická alebo právnická osoba nemôže brániť inými prostriedkami.