Nesúlad zákona

1. Žiadny štátny orgán, ani ústavný súd, nemá právomoc odstrániť nesúlad zákona daný rozhodnutím Národnej rady Slovenskej republiky, podľa ktorého zákon nadobudne účinnosť skôr ako platnosť.

2. Ústava Slovenskej republiky “nezávislosť” priznáva len tým štátnym orgánom, o ktorých to výslovne uvádza.

3. Dôvodová správa nie je prameňom práva, preto nemôže byť predmetom konania podľa čl. 125 Ústavy Slovenskej republiky.

4. Prvok nadradenosti generálneho prokurátora treba vidieť v prvku “direktívnosti”. Prokurátor môže prostriedky “prokurátorského dozoru” realizovať vo vzťahu k orgánom verejnej správy výlučne len formou odporúčaní a návrhov. Nemá však oprávnenie dávať týmto orgánom aj záväzné pokyny na odstránenie zistených nedostatkov ani ukladať sankcie za zistené porušenie zákona. Podľa čl. 150 a čl. 151 Ústavy Slovenskej republiky preto nemá postavenie nadriadeného orgánu.

5. Podľa čl. 67 Ústavy Slovenskej republiky povinnosti a obmedzenia možno ukladať len zákonom, a nie na základe zákona. Ústava nedáva prokurátorovi právomoc ukladať povinnosti a obmedzenia orgánom územnej samosprávy na základe zákona. Právo prokurátora na podanie “protestu” nevyjadruje jeho nadradené postavenie voči orgánom územnej samosprávy, keďže ním nemožno uložiť povinnosti ani obmedzenia.

6. Generálny prokurátor nie je orgánom štátnej správy, a preto nie je oprávnený vydávať všeobecne záväzné právne predpisy.

7. Dozorovými prostriedkami uvedenými v zákone o prokuratúre prokuratúra sled uje odhaľovanie nedostatkov, ktoré môžu v súčasnosti, ale aj v budúcnosti vyvolať nežiaduce účinky. Voči orgánom územnej samosprávy nevystupuje v netrestnej oblasti v postavení nadriadeného orgánu, ale len v postavení orgánu, ktorý chráni práva a zákonom chránené záujmy fyzických a právnických osôb a štátu.
Spisová značka: PL. ÚS 17/1996
Forma rozhodnutia: Nález
Súd: Ústavný súd SR
Dátum rozhodnutia: 24. 2. 1998
Oblasti práva:
Správne právo / Dane a poplatky / Súdne poplatky; Kontrola, kontrolný systém / Metrológia, skúšobníctvo a kontrola; Správne právo / Štátna správa; Stavebníctvo a architektúra / Stavebné konanie; Veda, technika, výskumníctvo, dokumentácia / Technické normy
Ústavné právo / EU / Európske spoločenstvá; Súdnictvo a prokuratúra / Notári; Prokuratúra; Štát, ústavné právo / Štátne orgány; Ústava, ústavné zákony; Ústavné súdnictvo
Trestné právo / Trestné právo. / Trestné konanie; Trestné právo hmotné
Občianske právo / Občianske právo / Občianske súdne konanie; Rodinné právo / Sociálne zákonodárstvo v rodinnom práve
Obchodné právo / Obchod, podnikanie, obchodné právo / Obchodno-záväzkové vzťahy všeobecne
Územná pôsobnosť: Slovensko
Zdroj: Zbierka nálezov a rozhodnutí ÚS SR
Právny inštitút: konanie na Ústavnom súde / konanie o súlade/nesúlade právnych predpisov



Úplné znenie zákona č. 90/1998 Z. z. o stavebných výrobkoch
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o prokuratúre
Zákon o Zbierke zákonov SR
Zákon o organizácii Ústavného súdu SR o konaní pred ním a o postavení jeho sudco...
Ústava Slovenskej republiky
PRVÁ HLAVA(Čl. 1 – Čl. 10)
TRETIA HLAVA(Čl. 55 – Čl. 63)
PIATA HLAVA - ZÁKONODARNÁ MOC(Čl. 72 – Čl. 100)
ŠIESTA HLAVA - VÝKONNÁ MOC(Čl. 101 – Čl. 123)
SIEDMA HLAVA - SÚDNA MOC(Čl. 124 – Čl. 148)
Zákon o združovaní v politických stranách a v politických hnutiach
Obchodný zákonník
Zákon o prokuratúre
Občiansky zákonník
Zákon o rodine.
Občiansky súdny poriadok
Tretia hlava - DOVOLANIE(§ 236 – § 243e)
Podanie dovolania(§ 240 – § 241a)
Trestný zákon
Trestný poriadok
S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.