K rozvrhu práce súdu a zásade zákonného sudcu
Rozvrh práce musí obsahovať transparentné vopred stanovené všeobecné pravidlá pre určenie konkrétneho sudcu alebo sudcov v senáte, ktorí vo veci budú rozhodovať, pravidlá pre ich zastupovanie v prípade ich dôvodnej krátkodobej absencie, či zaujatosti aj pravidlá pre prerozdeľovanie veci v prípade dlhodobej absencie sudcu. Tieto pravidlá sa teda vzťahujú na prvotné pridelenie vecí, ale aj na prípadné následné prerozdelenie tej istej veci. Rozvrh práce nemôže toto rozhodnutie prenechať na súdneho funkcionára, pretože takéto usporiadanie ohrozuje nezávislosť sudcov a dôveru verejnosti v súdnu moc a zbavuje účastníkov konania účinnej ochrany proti účelovej manipulácii. Sudca, ktorý bol povolaný na základe takéhoto rozhodnutia súdneho funkcionára, nie je zákonným sudcom v zmysle čl. 38 ods. 1 Listiny (t. j. čl. 48 ods. 1 Ústavy SR – pozn. autora) a nespĺňa požiadavky stanovené právom na nezávislý a nestranný súd v zmysle čl. 36 ods. 1 Listiny (t. j. čl. 46 ods. 1 Ústavy SR – pozn. autora) a čl. 6 ods. 1 Dohovoru. Tieto princípy sa všeobecne vzťahujú na prvotné prideľovanie vecí aj na následné prerozdeľovanie vecí zo strany predsedov senátov. Nie každý zásah do zloženia senátu zo strany predsedu senátu dosahuje intenzitu protiústavnosti; vždy je nutné posúdiť závažnosť zásahu do zloženia senátu.