K problematike preskúmavania zákonnosti uznesenia mestského zastupiteľstva súdom
Nikto nepopiera skutočnosť, že odvolanie hlavného kontrolóra z jeho funkcie patrí do právomoci mestského zastupiteľstva a do tejto právomoci odporcu nechce vstupovať ani prokuratúra, ani správny súd. Preskúmanie uznesenia mestského zastupiteľstva správnym súdom nepredstavuje zásah do jeho právomoci, resp. jej prisvojenie si. Možnosť prieskumu zákonnosti uznesení mestského zastupiteľstva je daná priamo Občianskym súdnym poriadkom a súd preto nejde nad rámec zákona, keď postup orgánu samosprávy preskúma v medziach žaloby.
Ustanovenie § 250zf O.s.p. zveruje do kompetencie správneho súdu preskúmať zákonnosť uznesenia mestského zastupiteľstva, a to na základe návrhu prokurátora (ktorému musí predchádzať neúspešný protest). Ako vyplýva zo znenia § 250zf ods. 1 O.s.p., súd môže napadnuté uznesenie zrušiť (keďže v ustanovení sa výslovne uvádza, že prokurátor sa môže domáhať jeho zrušenia) a to z dôvodu jeho rozporu so zákonom. Samotné ustanovenie § 250zf O.s.p. bližšie neupravuje podrobnosti ohľadne pravidiel prieskumu uznesení samosprávy, stručne len stanovuje okruh účastníkov konania, príslušnosť súdu a prípustnosť podania opravného prostriedku proti rozhodnutiu súdu. V tomto ustanovení sa ani priamo neodkazuje na primerané použitie ustanovení prvej a druhej hlavy piatej časti O.s.p., tak ako na to napríklad odkazujú ustanovenia štvrtej a piatej hlavy piatej časti O.s.p. Avšak na základe skutočnosti, že konanie o preskúmaní zákonnosti uznesení obecného zastupiteľstva, mestského zastupiteľstva, miestneho zastupiteľstva alebo zastupiteľstva vyššieho územného celku je systémovo zaradené do piatej časti O.s.p., nemožno prijať iný záver ako ten, že jej ustanovenia týkajúce sa základných pravidiel a zásad súdneho prieskumu (obsiahnuté v prvej a druhej hlave tejto časti) sa vzťahujú aj na konanie podľa § 250zf O.s.p. Úlohou súdu v správnom súdnictve je preskúmať zákonnosť uznesenia mestského zastupiteľstva. Zákonnosť uznesenia nemôže byť naplnená len tým, že ho vydal orgán samosprávy, ktorému túto kompetenciu zveruje zákon. Nakoľko príslušná právna norma nepriznáva mestskému zastupiteľstvu len bianco kompetenciu pri rozhodovaní o zvolení a odvolávaní hlavného kontrolóra, ale stanovuje zároveň aj podmienky, za splnenia ktorých môže mestské zastupiteľstvo svoju kompetenciu realizovať, pod prieskumom zákonnosti uznesenia mestského zastupiteľstva je preto potrebné rozumieť preskúmanie naplnenia všetkých zákonných podmienok, ktoré sa na odvolanie hlavného kontrolóra vyžadujú.