Zákonom č. 360/2013 Z. z. bol s účinnosťou od 1. januára 2014 novelizovaný zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Novelou zákona boli vypustené ustanovenia § 4 ods. 2 a ods. 3 týkajúce sa povinnej a dobrovoľnej registrácie zdaniteľných osôb pre daň z pridanej hodnoty, ktoré spoločne podnikajú na základe zmluvy o združení alebo obdobnej zmluvy.
Poverená osoba podáva za združenie daňové priznanie za posledné zdaňovacie obdobie roku 2013 (december 2013 alebo IV. štvrťrok 2013), súhrnný výkaz a v prípade zistenia nedostatkov aj dodatočné daňové priznanie za zdaňovacie obdobia do konca roku 2013.
Od roku 2014 si členovia združenia podávajú daňové priznanie každý sám za seba, teda za svoj podiel na zdaniteľných obchodoch a prijatých zdaniteľných plneniach. Rovnako aj obrat pre účely DPH sa posudzuje za každého člena združenia osobitne.
V oblasti vedenia účtovníctva, dane z príjmov a právnej úpravy združení žiadna zmena nenastala. Naďalej tiež ostáva možnosť podľa § 3 ods. 5 zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice používať za združenie len jednu elektronickú registračnú pokladnicu.
Spôsob, akým združenie zareaguje na novú situáciu pri dani z pridanej hodnoty, môže ovplyvniť aj spôsob vedenia účtovníctva.
Z prijatých faktúr si členovia združenia budú uplatňovať odpočítanie dane len vo výške svojho podielu v združení. Riešením môže byť uvedenie všetkých členov na faktúre, ktorú vystaví dodávateľ, alebo prefakturovanie ostatným členom ich podiel nakúpených tovarov a služieb. Takisto pri uskutočnených zdaniteľných plneniach zahrnú do svojho daňového priznania len časť zodpovedajúcu ich podielu. Ak naďalej bude voči zákazníkom a dodávateľom za združenie vystupovať len jedna osoba, ostatným členom združenia bude musieť ich podiely prefakturovať. Združeniu tak vzniknú nové účtovné prípady medzi jednotlivými členmi. Ďalším spôsobom môže byť vystavovanie faktúr za jednotlivé podiely každým členom, resp. pre každého člena.
Príklad:
1a) dodávateľská faktúra za nákup tovaru vystavená na člena združenia – osoba A
ZD 100 € + 20 € DPH = 120 €
Osoba A si uplatní odpočítanie dane 20 €. Vystaví odberateľskú faktúru na osobu B na sumu ZD 50 € + 10 € DPH, odvedie DPH 10 €, teda prakticky si uplatní 10 €. Osoba B si uplatní odpočítanie dane 10 €,
1b) dodávateľ uvedie na faktúre obidve osoby A + B. Jedna z nich si urobí kópiu faktúry. Každý si uplatní len podiel zodpovedajúci podielu v združení.
2) Tržba z ERP za mesiac je ZD 1 000 € + 200 € DPH = 1 200 €
Osoba B vystaví faktúru osobe A na ZD 500 € + 100 € DPH, odvedie 100 € DPH.
Osoba A odvedie 200 € a uplatní si odpočítanie 100 €, teda prakticky odvedie tiež 100 € DPH.
Obidve osoby si vedú samostatné evidencie DPH. Účtovníctvo môžu viesť tak ako doteraz, to znamená zaúčtovať za združenie len nákup tovaru v celkovej hodnote 100 € a tržbu za združenie 1 000 €.
Poznámka redakcie:
§ 85kb zákona č. 222/2004 Z. z.
Autor: Ing. Iveta Kolenová
Súvisiace právne predpisy ZZ SR