HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

1. Prvok zmeny vo sfére aktívnych opatrení na trhu práce a jeho dosahy na reguláciu zamestnanosti

Potreba prijímania novelizačných úprav zákona o službách zamestnanostiV posledných rokoch ide najmä o novelizácie ZoSZ v podobe zákona č. 373/2010 Z. z., č. 257/2011 Z. z. a zákona č. 96/2013 Z. z. Na účely tohto článku sú pritom predmetom analýzy najmä zmeny zavedené novelou zákona o službách zamestnanosti schválenou Národnou radou SR 20. marca 2013, ktorá bola následne publikovaná v Zbierke zákonov SR ako zákon číslo 96/2013 Z. z. (čiastka 24/2013). vyplýva zo situácie, v akej sa politika trhu práce a najmä politika zamestnanosti SR v dôsledku prejavov svetovej ekonomickej krízy v období posledných rokov nachádza.

Autori: JUDr. Peter Demek, PhD.
Právny stav od: 1. 5. 2013
Právny stav do: 31. 12. 2015
Dátum publikácie: 13. 11. 2013
Prameň: Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2014 / PMPP - 1/2014
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Zamestnanosť



Obsah

Viacerí autori poukazujú na to, že tak záver 20. storočia, ako aj začiatok 21. storočia bol poznamenaný tendenčným vývojom vo sfére vývoja reálnych miezd, vývoja zamestnanosti a nezamestnanosti.Porov. FRANK, H. R. – BERNANKE, S. B.: Ekonomie. Praha : Grada Publishing, a. s., 2003, s. 521 – 550. Kontinuálne legislatívno-technické úpravy (aj s orientáciou na reguláciu trhu práce v mikroregiónoch – pozn.) sú preto výrazom snahy zákonodarcu o vnesenie viacerých re- formných krokov do sústavy aktívnych opatrení na trhu práce, a to s cieľom dosiahnutia ich väčšej efektivity a adresnosti.

Ich ambíciou je reflektovať viaceré spoločensko-ekonomické faktory, ktoré determinujú „krehkú“ stabilitu trhu práce na celoštátnej, ako aj regionálnej úrovni, ako aj jeho dynamizmus a transformačné procesy vo sfére služieb zamestnanosti tak, aby sa negatívne prejavy zaťažujúce prostredie právnych vzťahov zamestnanosti eliminovali alebo odstránili.

Aktuálnu verziu textového znenia zákona o službách zamestnanosti (ďalej v texte aj „ZoSZ“– pozn.) je pritom nutné posudzovať aj cez optiku výrazných aktuálnych problémov aplikačnej praxe (napr. v podobe nutnosti aktivizovať znevýhodnené kategórie účastníkov trhu práce cez variabilnú právnu formu – dobrovoľníctvo), na ktoré bolo a stále aj je nevyhnutné zo strany zákonodarcu promptne reagovať. Stimulom na také konanie je pritom snaha o posilnenie reálnych možností zvyšovania zamestnanosti spojených s vyššou mierou efektívnosti procesov v oblasti financovania aktívnych opatrení na trhu práce na úrovni obcí a miest. Nemenej významnou pohnútkou je pritom i snaha o preventívne predchádzanie špekuláciám a zneužívaniu finančných prostriedkov verejnej správy, ktoré sú adresne vyčlenené na uskutočňovanie niektorého opatrenia zo sústavy aktívnej politiky trhu práce.

Je príznačné, že zásahy zákonodarcu do sústavy AOTP (§ 32 – § 54 zákona), uskutočnené novelou ZoSZ č. 96/2013 Z. z., mali širší implementačný základ a sú motivované snahou o efektívnejšie zvládnutie okruhu problémov trhu práce. So zreteľom na znalosti a skúsenosti z aplikačnej praxe, ktoré dlhodobo poukazovali na nízku mieru aplikovateľnosti niektorých nástrojov z AOTP, ako aj nízky záujem o niektoré nástroje zo sústavy AOTP došlo k viacerým formálno-právnym úpravám peňažných príspevkov. Tieto úpravy tak našli svoj odraz aj v zmenách nárokovateľnosti jednotlivých príspevkov zo sústavy AOTP (s účinnosťou od 1. 5. 2013). Ide o zmeny konkretizované v tabuľke:

(PRÁVNY STAV po 1. 5. 2013)

   

PRÁVNA ÚPRAVA

PEŇAŽNÉ PRÍSPEVKY, NA KTORÉ NIE JE PRÁVNY NÁROK (FAKULTATÍVNE)

PRÁVNA ÚPRAVA

PEŇAŽNÉ PRÍSPEVKY, NA KTORÉ JE PRÁVNY NÁROK (OBLIGATÓRNE)

(§ 49)Príspevok nasamostatnú zárobkovú činnosť(§ 52)Príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj
(§ 50)Príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie(§ 53)Príspevok na dochádzku za prácou
(§ 50j)Príspevok na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti(§ 53a)Príspevok na presťahovanie za prácou
(§ 51)Príspevok na vykonávanie absolventskej praxe(§ 59)Príspevok na činnosť pracovného asistenta
(§ 52a)Príspevok na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby 
(§ 56)Príspevok na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska(§ 60)Príspevok na úhradu prevádzkových nákladov chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov
(§ 56a)Príspevok na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní 
(§ 57)Príspevok občanovi so zdravotným postihnutím na prevádzkovanie alebo vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti 

Ako je z uvedeného prehľadu zrejmé, novelizácia zákonom č. 96/2013 Z. z. sa svojimi účinkami dotkla viacerých aspektov AOTP, a tým aj priznávania a vyplácania jednotlivých príspevkov.

Ak však máme uvažovať o podpore rastu zamestnateľnosti voči marginalizovaným, najmä znevýhodneným účastníkom trhu práce a v kontexte zmien právnej úpravy, je potrebné poukázať najmä na rámcovú analýzu a charakteristiku, ako aj na predpokladané účinky spojené s modifikáciou podmienok priznávania peňažného nástroja zo sústavy aktívnych opatrení na trhu práce sui generis – príspevku na aktivačnú činnosť vo forme dobrovoľníckej služby. Jednotlivým zmenám v normatívnej regulácii tohto príspevku podľa § 52a ZoSZje venovaný nasledujúci prehľad.


Poznámka redakcie:
§ 32 – § 54 zákona o služnách zamestnanosti

Autor: JUDr. Peter Demek, PhD.

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.