Autori:
JUDr. Peter Demek, PhD.
Právny stav od: 1. 5. 2013
Právny stav do: 31. 12. 2015
Dátum publikácie: 13. 11. 2013
Prameň: Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2014 / PMPP - 1/2014
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Zamestnanosť
Viacerí autori poukazujú na to, že tak záver 20. storočia, ako aj začiatok 21. storočia bol poznamenaný tendenčným vývojom vo sfére vývoja reálnych miezd, vývoja zamestnanosti a nezamestnanosti.Porov. FRANK, H. R. – BERNANKE, S. B.: Ekonomie. Praha : Grada Publishing, a. s., 2003, s. 521 – 550. Kontinuálne legislatívno-technické úpravy (aj s orientáciou na reguláciu trhu práce v mikroregiónoch – pozn.) sú preto výrazom snahy zákonodarcu o vnesenie viacerých re- formných krokov do sústavy aktívnych opatrení na trhu práce, a to s cieľom dosiahnutia ich väčšej efektivity a adresnosti.
Ich ambíciou je reflektovať viaceré spoločensko-ekonomické faktory, ktoré determinujú „krehkú“ stabilitu trhu práce na celoštátnej, ako aj regionálnej úrovni, ako aj jeho dynamizmus a transformačné procesy vo sfére služieb zamestnanosti tak, aby sa negatívne prejavy zaťažujúce prostredie právnych vzťahov zamestnanosti eliminovali alebo odstránili.
Aktuálnu verziu textového znenia zákona o službách zamestnanosti (ďalej v texte aj „ZoSZ“– pozn.) je pritom nutné posudzovať aj cez optiku výrazných aktuálnych problémov aplikačnej praxe (napr. v podobe nutnosti aktivizovať znevýhodnené kategórie účastníkov trhu práce cez variabilnú právnu formu – dobrovoľníctvo), na ktoré bolo a stále aj je nevyhnutné zo strany zákonodarcu promptne reagovať. Stimulom na také konanie je pritom snaha o posilnenie reálnych možností zvyšovania zamestnanosti spojených s vyššou mierou efektívnosti procesov v oblasti financovania aktívnych opatrení na trhu práce na úrovni obcí a miest. Nemenej významnou pohnútkou je pritom i snaha o preventívne predchádzanie špekuláciám a zneužívaniu finančných prostriedkov verejnej správy, ktoré sú adresne vyčlenené na uskutočňovanie niektorého opatrenia zo sústavy aktívnej politiky trhu práce.
Je príznačné, že zásahy zákonodarcu do sústavy AOTP (§ 32 – § 54 zákona), uskutočnené novelou ZoSZ č. 96/2013 Z. z., mali širší implementačný základ a sú motivované snahou o efektívnejšie zvládnutie okruhu problémov trhu práce. So zreteľom na znalosti a skúsenosti z aplikačnej praxe, ktoré dlhodobo poukazovali na nízku mieru aplikovateľnosti niektorých nástrojov z AOTP, ako aj nízky záujem o niektoré nástroje zo sústavy AOTP došlo k viacerým formálno-právnym úpravám peňažných príspevkov. Tieto úpravy tak našli svoj odraz aj v zmenách nárokovateľnosti jednotlivých príspevkov zo sústavy AOTP (s účinnosťou od 1. 5. 2013). Ide o zmeny konkretizované v tabuľke:
(PRÁVNY STAV po 1. 5. 2013)
| | | |
PRÁVNA ÚPRAVA
| PEŇAŽNÉ PRÍSPEVKY, NA KTORÉ NIE JE PRÁVNY NÁROK (FAKULTATÍVNE)
| PRÁVNA ÚPRAVA
| PEŇAŽNÉ PRÍSPEVKY, NA KTORÉ JE PRÁVNY NÁROK (OBLIGATÓRNE)
|
(§ 49) | Príspevok nasamostatnú zárobkovú činnosť | (§ 52) | Príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj |
(§ 50) | Príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie | (§ 53) | Príspevok na dochádzku za prácou |
(§ 50j) | Príspevok na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti | (§ 53a) | Príspevok na presťahovanie za prácou |
(§ 51) | Príspevok na vykonávanie absolventskej praxe | (§ 59) | Príspevok na činnosť pracovného asistenta |
(§ 52a) | Príspevok na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby | |
(§ 56) | Príspevok na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska | (§ 60) | Príspevok na úhradu prevádzkových nákladov chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov |
(§ 56a) | Príspevok na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní | |
(§ 57) | Príspevok občanovi so zdravotným postihnutím na prevádzkovanie alebo vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti | |
Ako je z uvedeného prehľadu zrejmé, novelizácia zákonom č. 96/2013 Z. z. sa svojimi účinkami dotkla viacerých aspektov AOTP, a tým aj priznávania a vyplácania jednotlivých príspevkov.
Ak však máme uvažovať o podpore rastu zamestnateľnosti voči marginalizovaným, najmä znevýhodneným účastníkom trhu práce a v kontexte zmien právnej úpravy, je potrebné poukázať najmä na rámcovú analýzu a charakteristiku, ako aj na predpokladané účinky spojené s modifikáciou podmienok priznávania peňažného nástroja zo sústavy aktívnych opatrení na trhu práce sui generis – príspevku na aktivačnú činnosť vo forme dobrovoľníckej služby. Jednotlivým zmenám v normatívnej regulácii tohto príspevku podľa § 52a ZoSZje venovaný nasledujúci prehľad.
Poznámka redakcie:
§ 32 – § 54 zákona o služnách zamestnanosti
Autor: JUDr. Peter Demek, PhD.
Súvisiace príklady z praxe
Súvisiace právne predpisy ZZ SR