HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Herne a kasína v priestoroch bytových domov

Odborný príspevok sa zaoberá otázkou aké sú možnosti zriadenia herne v bytovom dome z pohľadu dnešnej legislatívy a čo treba zvážiť pri zriaďovaní herne v bytovom dome.

Autori: JUDr. Lucia Malovcová
Dátum publikácie: 2. 6. 2022
Prameň: Zlepšovák správcu bytových domov / Zlepšovák správcu bytových domov - 2022 / Zlepšovák správcu bytových domov - 21/2022
Oblasti práva: Občianske právo / Byty a nebytové priestory



JUDr. Lucia Malovcová
právnička ZLSBD

Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome má právo a povinnosť zúčastňovať sa na správe domu a na schôdzi vlastníkov, hlasovaním rozhodovať ako spoluvlastník o všetkých veciach, ktoré sa týkajú správy domu, spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, príslušenstva a pozemku. Medzi bežné veci o ktorých vlastníci spoločne rozhodujú patrí napr. inštalácia kamerového systému, otázky domového poriadku, voľbe zástupcu, o investičných zámeroch a pod. Hlasovanie prebieha v zmysle ustanovení zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov (ďalej len „BytZ“). Nebýva zvykom, že by vlastníci mali rozhodovať o inej veci a iným spôsobom ako podľa BytZ. No predsa sa objavujú paradoxy, ktoré poukazujú na potrebu zdravého výkladu právnych noriem a možnosť zriadenia herne v bytovom dome je toho ukážkovým príkladom.

Prečo je vymedzenie pojmov herňa a kasíno dôležité?

Vzhľadom na rozdielne pravidlá pre umiestnenie herne alebo kasína, zákonodarca aj na základe zadefinovania uvedených pojmov mohol určiť podmienky prevádzkovania hazardných hier v herni a v kasíne. Zaujímavosťou je, že v zmysle ust. § 15  ods. 7 zákona o hazarde je možné herňu umiestniť:

a) hoteli, moteli a penzióne,

b) budove pre obchod a služby,

c) budove pre kultúru a na verejnú zábavu,

d) bytových domoch, ak s tým písomne vyjadrí súhlas nadpolovičná väčšina všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v bytovom dome.

Na rozdiel od kasína, ktoré v bytovom dome umiestnené byť nemôže, nakoľko podľa ust. 16 ods. 5 zákona o hazarde môže byť umiestnené len v

a) hoteli, moteli a penzióne,

b) budove pre obchod a služby,

c) budove pre kultúru a na verejnú zábavu.

Zákon o hazarde určuje aj rozhodovacie kvórum vlastníkov a formu vyjadrenia súhlasu, čo považujem za chybu. Ustanovenia o „rozhodovacích“ kvórach by mali byť predmetom úpravy na jednom mieste a nie roztrúsené po právnych predpisoch. Navyše v omto prípade zákonodarca opomenul aj prepojenie zákona o hazarde na ust. § 14b BytZ, ktoré upravuje pravidlá hlasovania vlastníkov. Pochybenie zákonodarcu vidíme predovšetkým v tom, že sa spolu so zákonom o hazarde nemení aj BytZ, následkom čoho vlastníci bytov a nebytových priestoroch v dotknutých bytových domoch nemajú vedomosť o podmienke umiestnenia herne v bytovom dome. Absencia odkazu na BytZ môže vzbudzovať dojem, že by stačilo na vyjadrenie písomného súhlasu jednoduché zozbieranie podpisov nadpolovičnej väčšiny vlastníkov v bytovom dome. Jediný spôsob rozhodovania vlastníkov je postup podľa ust. § 14b BytZ. Riešenie tejto situácie vidíme v novelizácii zákona o hazarde, doplnením odkazu na BytZ, a rozšírenie spôsobu vyjadrenia súhlasu vlastníkov bytov v dotknutom bytovom dome i na zhromaždenie (nielen na písomný súhlas, ktorým sa v zákone o hazarde zrejme písomné hlasovanie). Súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých vlastníkov na umiestnenie herne v bytovom dome je potrebný aj v prípade, ak by sa aj napr.. vlastník alebo spoluvlastníci nebytového priestoru rozhodli vo vlastnej réžii prevádzkovať v tomto priestore herňu.

Záleží aj na lokalite

Zákon o hazarde v ust. § 15 ods. 5 dáva obci možnosť rozhodnúť všeobecne záväzným nariadením (ďalej len ako „VZN“) o lokálnej úprave vzdialenosti herne od vybraných typov budov, v ktorých sa pohybujú hlavne mladistvé osoby, ktoré môžu byť považované z pohľadu hazardných hier za ľahšie ovplyvniteľnejšie skupiny osôb. Obec môže rozhodnúť, že herne na jej území nesmú byť umiestnené vo vzdialenosti do 500 metrov od školy, školského zariadenia, zariadenia sociálnych služieb pre deti a mládež, zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zariadenia pre liečbu nelátkových závislostí a ubytovne mládeže. Nie len uvedené obmedzenie môže mať vplyv na možnosť zriadenia herne, ale podľa ust. § 79 ods. 3 zákona o hazarde o tom môžu individuálne rozhodnúť aj samosprávy miest. Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava napr. zakázalo  umiestnenie herní a kasín na svojom území Všeobecne záväzným nariadením č. 10/2020 zo dňa 17.12.2020 a to tak, že v zmysle ust § 2  písm. a) b) c) d) spomenutého VZN: “Na území Bratislavy sa zakazuje umiestniť̌ herňu v týchto zákonom o hazardných hrách stanovených budovách:

a) hoteloch, moteloch a penziónoch,

b) budovách pre obchod a služby,

c) budovách pre kultúru a na verejnú zábavu,

d) bytových domoch.

Z čoho vyplýva, že nikto v Bratislave nemôže napriek možnému súhlasu vlastníkov bytov a nebytových priestorov umiestniť herňu bytovom dome. Naproti tomu v Partizánskom alebo v Banskej Bystrici si obyvatelia môžu odsúhlasiť umiestnenie herne  podľa ust. § 15 zákona o hazarde vo svojom bytovom dome. Poslanci mestských zastupiteľstiev totiž v roku 2021 nepodporili návrhy na zákaz hazardných hier na území ich miest.

Nelegálna herňa v bytovom dome sa nevypláca

V prípade, že prevádzkovateľ herne po skončení platnosti licencie naďalej prevádzkuje herňu v bytovom dobe v rozpore s platným VZN alebo bez písomného súhlasu nadpolovičnej väčšiny vlastníkov bytov a nebytových priestorov dotknutého domu, môže či už vlastník, správca alebo predseda spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov alebo podať podnet na Úrad pre reguláciu hazardných hier, ktorý v zmysle ust. § 77 ods. 9 písm c.)písm. e) zákona o hazarde: „vykonáva kontrolu podľa osobitného predpisu46) nad dodržiavaním tohto zákona a iných súvisiacich všeobecne záväzných právnych predpisov poverenými skúšobňami podľa § 87 ods. 1 a 2 a obcami; vykonáva dozor nad dodržiavaním ustanovení tohto zákona, iných súvisiacich všeobecne záväzných právnych predpisov, podmienok prevádzkovania hazardných hier ustanovených v tomto zákone a určených v individuálnej licencii alebo všeobecnej licencii a povinností podľa schváleného herného plánu vrátane pravidiel hazardnej hry, ktoré sa vzťahujú na dozorované subjekty uvedené v § 80 písm. a) až c) alebo na ich činnosti, a to formou dozoru na mieste, dozoru na diaľku a vyhľadávacej činnosti,“ a písm. k): „ukladá sankcie podľa tohto zákona“. Takýto podnet je možné podať elektronicky prostredníctvom stránky Úradu pre reguláciu hazardných hier na webovej stránke https://www.urhh.sk alebo písomne prostredníctvom Slovenskej pošty a. s..

Čo treba zvážiť pri zriaďovaní herne v bytovom dome

Možnosť prenájmu nebytového priestoru alebo spoločnej časti v bytovom dome pre účely prevádzkovania herne sa môže zdať ako lukratívna záležitosť vzhľadom na finančné výnosy týchto prevádzok. Treba však vziať do úvahy viacero faktorov ktoré sú spojené s existenciou herne, akými sú zvyčajne non – stop prevádzková doba, hluk spôsobený zákazníkmi, zvýšený pohyb osôb a nie v poslednom rade zvýšenie ohrozenia rizikových skupín obyvateľov.

Pozn. redakcie:§ 14b BytZ , § 15 zákona o hazarde

Autor: JUDr. Lucia Malovcová

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.