A. Finančné príspevky štátu
Tzv. prvá sociálna pomoc – z. č. 63/2020 Z. z.:
Zákon č. 63/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Zákon upravuje čerpanie nemocenskej dávky aj ošetrovného, ktoré bude môcť byť rodičom poskytnuté za všetky dni počas uzatvorenia školských a predškolských zariadení, nie iba za 10 dní. Zákon podáva pomocnú ruku aj zamestnávateľom, aby v čase zavedených opatrení, akými je napríklad karanténa, nemuseli znižovať stavy zamestnancov.
Pre podrobnejšie informácie odporúčame články:
Štyri vládne opatrenia pre podporu udržania zamestnanosti v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu a výnimočného stavu v súvislosti s covid-19
Autor: JUDr. Lenka Hmírová
Projekt „Prvá pomoc“ – príspevok od štátu pre udržanie zamestnanosti
Autor: Ing. Vladimír Pastierik
K niektorým zmenám sociálno-ekonomického charakteru v súvislosti s koronavírusom
Aktuálne k novým opatreniam v sociálno-ekonomickej oblasti - zmeny zákonom č. 66/2020 Z. z.
Tzv. druhá sociálna pomoc: Príspevok na udržanie pracovných miest/výpadky tržieb
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR informovalo 5. 4., že spustilo prvú pomoc zamestnancom, podnikateľom a živnostníkom pri znižovaní dopadov koronavírusu, ktorú schválila vláda Slovenskej republiky 31. marca 2020. Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny prijímajú od 6. apríla 2020 od 12:00 žiadosti o príspevky na mzdy zamestnancov od zamestnávateľov, ktorí museli povinne zatvoriť prevádzky. Od 8. apríla môžu o pomoc žiadať aj SZČO.
Aby bol proces čo najjednoduchší a najrýchlejší, všetky potrebné informácie k pomoci a postup pri žiadaní nájdu záujemcovia na novej webovej stránke www.pomahameludom.sk.
Subjekty, ktorých sa tzv. druhá sociálna pomoc týka:
A. Zamestnávatelia, vrátane SZČO, ktorí sú zamestnávateľmi a museli svoje prevádzky zatvoriť
na základe rozhodnutia ÚVZ SR |
príspevok na mzdu zamestnanca vo výške 80 % jeho priemerného zárobku, najviac vo výške 1 100 eur.
Podmienkou je udržanie pracovného miesta aj po skončení krízového obdobia. Príspevok sa poskytuje na zamestnanca, ktorému zamestnávateľ alebo SZČO nemôže prideľovať prácu z dôvodu prekážky na strane zamestnávateľa (§ 142 Zákonníka práce).
Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny prijímajú ich žiadosti od 6. apríla 2020 od 12:00
B. SZČO ktoré museli svoje prevádzky zatvoriť na základe rozhodnutia ÚVZ SR |
a
C. SZČO, ktorým poklesli tržby o najmenej 20 % (resp. 10 % v marci) |
príspevok na náhradu straty príjmu zo samostatnej zárobkovej činnosti.
PODMIENKY NÁROKU:
- SZČO bola nemocensky a dôchodkovo poistená v období do 31. marca 2020 a poistenie jej trvá aj po tomto dni, alebo čerpá tzv. odvodové prázdniny,
- SZČO nemá súbežne uzatvorený pracovný pomer,
- SZČO nemá zrušenú alebo pozastavenú živnosť.
Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny prijímajú žiadosti od 8. apríla 2020.
Výška príspevku na náhradu straty príjmu zo zárobkovej činnosti sa poskytne nadväzne na pokles tržieb:
pokles tržieb (kategórie) | marec 2020 |
menej ako 10% | 0,-eur |
10 %, - 19,99% | 90,- eur |
20 %, - 29,99% | 150,- eur |
30 %, - 39,99% | 210,- eur |
40 a viac % | 270,- eur |
pokles tržieb (kategórie) | apríl 2020 |
menej ako 20% | 0,- eur |
≥ 20 %, od 20,00-39,99% | 180,- eur |
≥ 40 %, od 40,00-59,99% | 300,- eur |
≥ 60 %, od 60,00-79,99% | 420,- eur |
≥ 80 %, od 80% a viac | 540,- eur |
URČENIE POKLESU TRŽIEB
alternatívy spôsobu výpočtu poklesu tržieb - vyberá si žiadateľ
1. Porovnáva sa tržba za vykazovaný mesiac s tržbou za rovnaký mesiac predchádzajúceho roka (napr. pre vykazované obdobie 03/2020 - predchádzajúce je 03/2019).
2. Porovnáva sa priemer tržby v roku 2019 (t. j. 1/12 tržieb za rok 2019) s tržbou za vykazovaný mesiac - oprávnení sú iba tí, ktorí vykonávali zárobkovú činnosť celý rok 2019.
3. Porovnáva sa tržba za február 2020 s tržbou za vykazovaný mesiac - oprávnení sú iba tí, ktorí vykonávali zárobkovú činnosť len časť roka 2019 a začali vykonávať zárobkovú činnosť najneskôr k 1.2.2020 príspevok pri výpadku obratu.
Podľa materiálu s názvom Návrh podmienok projektu podpory udržania zamestnanosti v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov schváleného uznesením vlády č. 178/2020 zo dňa 31. marca:
Za zamestnávateľa sa na účely poskytnutia príspevku považuje:
a) právnická osoba, ktorá má sídlo alebo sídlo svojej organizačnej jednotky na území Slovenskej republiky, alebo fyzická osoba, ktorá má na území Slovenskej republiky trvalý pobyt a ktorá zamestnáva fyzickú osobu v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu,
b) organizačná zložka zahraničnej právnickej osoby alebo zahraničnej fyzickej osoby s pracovnoprávnou subjektivitou, ktorá je oprávnená podnikať na území Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu,
c) právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva činnosti podľa zákona o službách zamestnanosti, najmä sprostredkovanie zamestnania za úhradu, dočasné zamestnávanie, podporované zamestnávanie, poskytovanie odborných poradenských služieb, vykonávanie vzdelávania a prípravy pre trh práce pre uchádzačov o zamestnanie, pre záujemcov o zamestnanie a pre zamestnancov na území Slovenskej republiky.
Za samostatne zárobkovo činnú osobu sa na účely poskytnutia príspevku považuje fyzická osoba, ktorá:
a) prevádzkuje živnosť podľa zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov,
b) vykonáva činnosť podľa osobitných predpisov (napr. zákon č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov, zákon č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok), zákon č. 586/2003 Z. z. o advokácii, zákon č. 540/2007 Z. z. o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu, zákon č. 185/2015 Z. z. autorský zákon, zákon č. 103/2014 Z. z. o divadelnej činnosti a hudobnej činnosti, zákon č. 40/2015 Z. z o audiovízii a pod.),
c) vykonáva poľnohospodársku výrobu vrátane hospodárenia v lesoch a na vodných plochách podľa zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov.
Podľa informácie zverejnenej 15. 4. 2020 Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny spresnilo v metodickom usmernení pre úrady práce definíciu žiadateľov o príspevky na náhradu straty príjmu zo samostatnej zárobkovej činnosti. Reaguje tak na informácie o zamietaní žiadostí o príspevky pre túto skupinu žiadateľov.
Za SZČO sa pre získanie nároku na príspevok v rámci prvej pomoci považuje aj fyzická osoba, ktorá vykonáva činnosť podľa osobitných predpisov - napr. zákon č.
78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov, zákon č.
323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti, zákon č.
586/2003 Z. z. o advokácii, zákon č.
540/2007 Z. z. o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu, zákon č.
185/2015 Z. z. autorský zákon, zákon č.
103/2014 Z. z. o divadelnej činnosti a hudobnej činnosti, zákon č.
40/2015 Z. z. o audiovízii a pod.
Nárok majú aj ľudia, ktorí vykonávajú slobodné povolania, ktoré nie sú upravené osobitnými predpismi a nie sú ani podnikaním podľa § 2 Obchodného zákonníka. Ide teda o činnosti, na ktoré sa nevyžaduje žiadne oprávnenie a tieto osoby nie sú v pracovnom pomere, ani v obdobnom pracovnom vzťahu. Sú to napr. herci, choreografi, tanečníci, hudobníci, novinári, sochári a pod.
O príspevok môžu žiadať aj fyzické osoby, ktoré sa považujú za SZČO podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Sem patria napr. súkromní lekári, architekti, geodeti, spoločníci verejnej obchodnej spoločnosti a komplementári komanditnej spoločnosti, osobní asistenti osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, tlmočníci či športovci.
K podávaniu žiadostí odporúčame aj:
Žiadosť o poskytnutie finančného príspevku pre SZČO - editovateľné tlačivo a jednoduchý návod na vyplnenie
Kurzarbeit alebo tzv. tretia sociálna pomoc? Vláda schválila 14. 4. 2020
Kurzarbeit alebo tzv. tretia sociálna pomoc? Vláda schválila 14. 4. 2020
Aktualizované 17. 4.2020:
Na stránke pomáhameludom.sk je od 17. 4. 2020 doplnená možnosť žiadať o pomoc pre skupinu "Zamestnávatelia (vrátane SZČO, ktoré sú zamestnávateľmi), ktorí udržia pracovné miesta"
Subjekty, ktorých sa tzv. tretia sociálna pomoc týka:
D. Zamestnávatelia – ktorí nespadajú do kategórie A. alebo B. |
-
zamestnávateľ (okrem subjektov verejnej správy), vrátane SZČO, ktoré sú zamestnávateľmi, ktorý v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie udrží pracovné miesta aj v prípade prerušenia alebo obmedzenia svojej prevádzkovej činnosti.
Dve možnosti čerpania pomoci na svojich zamestnancov (môžu si vybrať, ktorá bude pre nich výhodnejšia)
1. možnosť: Preplatenie mzdy najviac do výšky 80 %, ak bude prekážka na strane zamestnávateľa a firma nebude musieť preukazovať pokles tržieb.
- úhrada náhrady mzdy zamestnanca najviac vo výške 80 % jeho priemerného zárobku, najviac vo výške 880 eur
- podmienkou je, že zamestnávateľ nemôže zamestnancovi prideľovať prácu z dôvodu prekážky na strane zamestnávateľa (§ 142 ods. 4 Zákonníka práce).
2. možnosť: Zamestnávateľ môže preukázať pokles tržieb a podľa toho bude dostávať príslušnú sumu na mzdu zamestnanca až do výšky 540 eur mesačne.
Upozornenie: Prijímateľom štátnej pomoci nemôže byť podnik, voči ktorému je nárokované vrátenie pomoci na základe predchádzajúceho rozhodnutia Komisie, v ktorom bola táto pomoc označená za neoprávnenú a nezlučiteľnú so spoločným trhom.
Pre ďalšie informácie odporúčame:
Vláda: Schválila rozšírenie pomoci pre zamestnávateľov a zavedenie kurzarbeitu
Pomoc na zachovanie zamestnanosti sa rozšíri aj na veľké firmy
Kurzarbeit a ďalšia pomoc pre zamestnávateľov spustená od 17. 4. 2020
Aktualizované 23. 4.2020, 30. 4. 2020:
E. Vybrané fyzické osoby, ktoré v čase vyhlásenia mimoriadneho stavu nemajú žiaden iný príjem. |
Od 23. apríla bola spustená aj avizovaná pomoc pre dohodárov a konateľov jednoosobových s.r.o.( nar. vlády č. 103/2020 Z. z., žiadosť v jeho prílohe)
Pre ďalšie informácie odporúčame príspevok:
Oznámenie o možnosti predkladania žiadostí o poskytnutie finančného príspevku
B. Odklad odvodov
Dňa 6. apríla 2020 nadobudol účinnosť zákon č. 68/2020 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení a zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení.
Touto novelou sa odkladá z dôvodu pandémie spôsobenej vírusom COVID-19 platenie poisteného za mesiac marec 2020, ak došlo k poklesu čistého obratu zamestnávateľov alebo podnikateľských príjmov SZČO (tržieb); spôsob určenia poklesu tržieb ustanovuje nariadenia vlády č. 76/2020 Z. z. s účinnosťou od 10. apríla 2020.
Subjekty, ktorých sa odklad o odklad splatnosti poistného na sociálne poistenie týka:
(zákon č. 68/2020 Z. z., § 293ew zákona o sociálnom poistení)
zamestnávatelia a samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) |
Upozornenie:
- možnosť odkladu odvodov sa netýka časti poistného, ktoré odvádza zamestnávateľ zamestnanca, tu naďalej platia pôvodné termíny splatnosti
- možnosť odkladu odvodov sa týka len povinne poistených samostatne zárobkovo činných osôb (SZČO)
PODMIENKY NA SPLNENIE NÁROKU NA ODKLAD SPLATNOSTI:
Odklad splatnosti poistného sa týka zamestnávateľov a SZČO, ktorým v dôsledku mimoriadnej situácie poklesol čistý obrat alebo príjmy z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti o 40 % a viac.
Spôsob určenia poklesu čistého obratu a príjmov z podnikania upravuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 76/2020 Z. z. o spôsobe určenia poklesu čistého obratu a príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti.
Sociálna poisťovňa zverejnila formulár, pomocou ktorého možno o odklad požiadať.
Subjekty, ktorých sa odklad splatnosti preddavku na poistného na zdravotné poistenie týka:
(zákon 68/2020 Z. z., § 38ev zákona o zdravotnom poistení)
zamestnávatelia a samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) |
Preddavok na poistné zamestnávateľov a preddavok na poistné samostatne zárobkovo činných osôb, ktorí vykazujú medziročný pokles čistého obratu alebo pokles príjmov z podnikania a z inej zárobkovej činnosti podľa osobitného predpisu o 40 % a viac v dôsledku mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19, za marec 2020 je splatný v termíne do 31. júla 2020.
Spôsob určenia poklesu čistého obratu a príjmov z podnikania upravuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 76/2020 Z. z. o spôsobe určenia poklesu čistého obratu a príjmov z podnikania a z inej
Povinnosť vykazovať poistné podľa § 20 nie je dotknutá.
Pre podrobnejšie informácie odporúčame článok:
Odklad sociálneho poistenia a zdravotného poistenia (COVID-19) – zákon č. 68/2020 Z. z. a č. 76/2020 Z. z.
Dôvodová správa k z. č. 68/2020 Z. z.
C. OPATRENIA VO FINANČNEJ OBLASTI – z. č. 67/2020 Z. z.
Daňové priznanie – k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie, ktorého posledný deň lehoty na podanie uplynie počas obdobia pandémie, sa podáva v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie; v tejto lehote je povinnosť daň zaplatiť (§ 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z.). Obdobie pandémie – opatrenia podľa tohto zákona sa uplatňujú počas obdobia pandémie, a to od 12. marca 2020 do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá a až do uplynutia neskoršej lehoty podľa tohto zákona (§ 2 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z.).
Pre podrobnejšie informácie odporúčame článok:
Mimoriadne opatrenia vo finančnej oblasti (covid-19) - zákon č. 67/2020 Z. z.
Autor: Ing. Vladimír Pastierik
Mimoriadne opatrenia vo finančnej oblasti (covid-19) – zákon č. 75/2020 Z. z.
Autor: Ing. Vladimír Pastierik
Koronavírus – opatrenia v oblasti dane z príjmov (aktualizovaný po novele 96/2020 Z. z.)
Autor: Ing. Michaela Vidová
Zdroj: Ministerstvo práce,sociálnych vecí a rodiny, Sociálna poisťovňa, https://rokovania.gov.sk/

Poznámka redakcie:
§ 293ew zákona o sociálnom poistení
§ 38ev zákona o zdravotnom poistení
Autor: redakcia