Autori:
Ing. Beáta Jarošová, PhD.
Právny stav od: 1. 1. 2007
Právny stav do: 31. 12. 2007
Dátum publikácie: 6. 11. 2007
Prameň: EPI Odborné články / epi - 2007
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo
Ústavné právo / EU / Integračné smernice
Členský štát
| Sadzba dane
|
Extra znížená
| Znížená
| Základná
|
Belgicko
Česká republika
Dánsko
Nemecko
Estónsko
Grécko
Španielsko
Francúzsko
Írsko
Taliansko
Cyprus
Litva
Lotyšsko
Luxembursko
Maďarsko
Malta
Holandsko
Rakúsko
Poľsko
Portugalsko
Slovinsko
Slovenská republika
Fínsko
Švédsko
Veľká Británia
Bulharsko
Rumunsko
|
4,5
4
2,1
4,8
4
3
3
| 6/12
5
7
5
9
7
5,5
13,5
10
5/8
5
5/9
6
5
5
6
10
7
5/12
8,5
10
8/17
6/12
5
7
9
| 21
19
25
19
18
19
16
19,6
21
20
15
18
18
15
20
18
19
20
22
21
20
19
22
25
17,5
20
19
|
Sadzby DPH v rámci jednotného trhu EÚ nie sú jednotné, určitú rámcovú úpravu uplatňovania sadzieb, ich skladby a výšky obsahuje v súčasnosti platná Smernica Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH (s účinnosťou od 1. 1. 2007 nahradila šiestu Smernicu Rady 77/388/EHS).
Aj keď sadzby a oslobodenia od dane nie sú úplne harmonizované, spoločný systém DPH by mal viesť k neutrálnej hospodárskej súťaži v tom zmysle, že podobné tovary a služby majú na území každého členského štátu rovnaké daňové zaťaženie bez ohľadu na dĺžku výrobného a distribučného reťazca.
Pri nadobudnutí tovaru v rámci Spoločenstva sa uplatňuje sadzba, ktorá sa uplatňuje na dodania rovnakého tovaru na území členského štátu (článok 94 smernice).
Členské štáty uplatňujú štandardnú (základnú) sadzbu DPH, ktorú určí každý členský štát ako percento zo základu dane a ktorá je rovnaká pre dodanie tovaru a poskytovanie služieb. Podľa článku 97 smernice od 1. 1. 2006 do 31. 12. 2010 nesmie byť štandardná sadzba nižšia ako 15 %. O výške štandardnej sadzby dane, ktorá sa bude uplatňovať po 31. 12. 2010, rozhodne Rada EÚ.
Článok 98 smernice umožňuje členským štátom uplatňovať buď jednu, alebo dve znížené sadzby. Znížené sadzby dane sa uplatňujú len na dodania tovaru a poskytovania služieb, ktoré patria do vybraných kategórií uvedených v prílohe III. smernice (potraviny, farmaceutické výrobky, lekárske pomôcky, preprava osôb, dodanie kníh, vstupné na spoločenské podujatia, dodanie, stavba a prestavba obydlí v rámci sociálnej politiky, ubytovanie hotelového typu, používanie športových zariadení, služby verejnoprospešných organizácií, pohrebné služby, služby lekárskej, zubnej a kúpeľnej starostlivosti, čistenie verejných priestranstiev).
Pri uplatňovaní znížených sadzieb na kategórie tovarov môžu členské štáty použiť kombinovanú nomenklatúru s cieľom presne vymedziť dotknutú kategóriu. Znížená sadzba dane nemôže byť nižšia ako 5 %. Podľa osobitných ustanovení uplatňovaných do zavedenia konečnej úpravy je však umožnené členským štátom, ktoré k 1. 1. 1991 uplatňovali znížené sadzby nižšie ako stanovené minimum 5 %, pokračovať v uplatňovaní týchto sadzieb (v tabuľke extra znížená sadzba dane), avšak za podmienky jasne vymedzených sociálnych dôvodov a v prospech konečného spotrebiteľa (podľa článku 130 smernice mohlo Slovensko naďalej uplatňovať zníženú sadzbu vo výške najmenej 5 % na dodanie stavebných prác pre bytovú výstavbu a dodanie tepelnej energie pre domácnosti a podnikateľov, ktorí nepodliehajú DPH).
Niektoré z výnimiek v oblasti sadzieb dane uplynú k presne stanovenému dátumu (31. 12. 2007), zatiaľ čo iné budú trvať až do zavedenia konečnej úpravy. Výnimky, ktoré nie sú v rozpore s bezproblémovým fungovaním vnútorného trhu, by sa mali na základe navrhovanej zmeny smernice 2006/112/ES predĺžiť do konca roka 2010, niektoré výnimky sa však nepredĺžia (napr. výnimky, ktorých sa členské štáty už vzdali, sa nepredĺžia, pretože sa zrušili).
Autor: Ing. Beáta Jarošová, PhD.