HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Predaj tovarov a služieb prostredníctvom zľavových portálov

Článok je zameraný na uplatňovanie účtovných a daňových predpisov pri predaji tovarov a služieb prostredníctvom tzv. zľavových portálov umiestnených na internete.
Článok vychádza z platného a účinného právneho stavu (de lege lata), a to ku dňu jeho publikácie. 

Autori: Ing. Marián Drozd
Právny stav od: 1. 8. 2013
Právny stav do: 31. 12. 2014
Dátum publikácie: 21. 8. 2013
Prameň: Daňový a účtovný poradca podnikateľa / DÚPP - 2013 / DÚPP - 13/2013
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Daň z príjmov; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo; Účtovníctvo / Podvojné účtovníctvo



Zhrnutie:

  • Pri predaji tovarov a služieb konečnému spotrebiteľovi prostredníctvom zľavového portálu vstupuje do obchodného vzťahu ďalšia osoba – sprostredkovateľ (vlastník a prevádzkovateľ portálu), ktorý za svoju službu dostáva províziu.
  • Skutočným predávajúcim je podnikateľ, ktorý dodáva tovar alebo službu.
  • Kupón, ktorým spotrebiteľ preukazuje nárok na odobratie tovaru alebo služby, nemožno považovať za platobný prostriedok nahrádzajúci hotovosť.
  • Zľavy uvádzané na zľavových portáloch sú len ďalšou formou na prilákanie dôverčivých spotrebiteľov.

Internetový obchod („e-shop“) patrí medzi služby poskytované na diaľku počas spojenia elektronických zariadení elektronickou komunikačnou sieťou („on-line“). Nakupovanie prostredníctvom internetu je dlhodobo na vzostupe. Aj zľavové portály zachvátili slovenský internet, sú ich desiatky, stále pribúdajú nové a nové. Predstavujú istý marketingový nástroj, ktorý firmám prináša nových zákazníkov, ľuďom prináša niekedy výhodné a akciové ponuky (zvyčajne dokonca zľavy nad 50 %) a prevádzkovateľovi zľavového webu (portálu) prináša províziu.

1. Ako to funguje

Pri kúpe tovarov a služieb cez zľavové portály sa zúčastňujú tri subjekty:

  • prevádzkovateľ a vlastník webového portálu (ďalej aj „prevádzkovateľ“),
  • dodávateľ tovaru alebo služieb,
  • zákazník.

Prevádzkovateľ prostredníctvom webového portálu v rámci svojho podnikania umožňuje získať zákazníkovi poukážku, tzv. kupón (voucher) na kúpu tovaru alebo služby, ktoré poskytuje osoba odlišná od prevádzkovateľa („dodávateľ“) v prípade, že o kúpu tohto tovaru alebo služby prejaví záujem minimálny vopred určený počet zákazníkov v stanovenom časovom limite.

Dodávateľom sa rozumie akákoľvek právnická alebo fyzická osoba (podnikateľ), ktorá v rámci svojej podnikateľskej činnosti poskytuje tovary alebo služby. S údajmi dodávateľa (názov prevádzky, adresa sídla prevádzky, kontakt) je zákazník oboznámený pred uzavretím zmluvy (t. j. pred zaplatením za kupón).

Zákazníkom sa rozumie konečný spotrebiteľ, ktorý si vyberie z ponuky tovarov alebo služieb zverejnených na webovom portáli a po riadnom vyplnení záväznej elektronickej objednávky túto odošle do informačného systému prevádzkovateľa.

Kupón je papierovou poukážkou na nákup tovaru alebo služby, ktorú si vytlačí sám zákazník (dostane ju od prevádzkovateľa na svoj e-mail). Kupón spravidla obsahuje nasledovné údaje:

  • popis tovaru alebo popis služby,
  • cena tovaru alebo služby,
  • pôvodná hodnota tovaru alebo služby,
  • doba platnosti kupónu,
  • konkrétne podmienky použitia tovaru alebo služby,
  • miesto poskytnutia tovaru alebo služby,
  • kód a heslo na uplatnenie kupónu.

Tovarom a službou sa rozumejú všetky produkty a služby, ktoré poskytuje dodávateľ a sú ponúkané na webovom portáli za cenovo zvýhodnených podmienok (zľavy).

Zľavový portál je určený na zabezpečenie predaja tovarov alebo služieb medzi dodávateľom a zákazníkmi (konečnými spotrebiteľmi). Funkciou zľavového portálu je tak sprostredkovanie samotného predaja tovarov alebo služieb, pričom prevádzkovateľ webového portálu samotné tovary alebo služby od dodávateľa nenakupuje, a teda ich ani nepredáva zákazníkom (konečným spotrebiteľom). Z pohľadu prevádzkovateľa webového portálu ide o obstaranie tovarov alebo služieb v mene a na účet zákazníkov (konečných spotrebiteľov).

Celý proces sprostredkovania je možné rozdeliť do nasledovných bodov:

  1. Zinkasovanie peňažných prostriedkov prevádzkovateľom webového portálu od zákazníkov (konečných spotrebiteľov), pričom zákazníkom sú zaslané kupóny v zaplatenej hodnote (zákazníci môžu platiť platobnou kartou alebo prostredníctvom internetbankingu na účet prevádzkovateľa webového portálu).
  2. Vyčíslenie sprostredkovateľskej provízie na základe konkrétnej percentuálnej čiastky bez DPH dohodnutej v zmluve.
  3. Vystavenie faktúry za sprostredkovateľskú províziu, faktúra je zasielaná dodávateľovi tovarov a služieb.
  4. Poukázanie peňažných prostriedkov zinkasovaných od zákazníkov (konečných spotrebiteľov), znížených o hodnotu sprostredkovateľskej provízie na účet dodávateľa tovarov a služieb.

Finančné prostriedky zinkasované od zákazníkov (konečných spotrebiteľov) sú cudzími finančnými prostriedkami prevádzkovateľa webového portálu. Preto v súlade s ustanoveniami zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej aj „zákon o účtovníctve“) a opatrenia MF SR č. MF/23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva (ďalej aj „postupy účtovania“), ich eviduje ako záväzok. Prevádzkovateľ webového portálu je povinný tieto prostriedky odviesť dodávateľovi. Faktúry za sprostredkovateľskú províziu vystavené pre dodávateľa sú výnosmi (tržbami) prevádzkovateľa webového portálu a zároveň pohľadávkou voči dodávateľovi.

Prevádzkovateľ webového portálu spravidla poukazuje dodávateľovi tovarov a služieb finančné prostriedky znížené o sprostredkovateľskú províziu. Zostatok záväzku prevádzkovateľ zúčtuje so svojou pohľadávkou voči dodávateľovi za sprostredkovateľskú províziu. Kupóny zakúpené zákazníkmi (konečnými spotrebiteľmi) sú číselne označené a prevádzkovateľ webového portálu je povinný ich osobitne evidovať, a to ich počet a menovitú hodnotu. Touto evidenciou preukazuje dodávateľovi tovarov a služieb správnu výšku poukázanej časti sumy za predané kupóny.

Príklad:
Dodávateľ poskytuje službu bežne za 160 € s DPH. Rozhodol sa, že dočasne bude poskytovať služby so zľavou 37,5 %, t. j. za 100 € s DPH, a to prostredníctvom zľavového portálu. S prevádzkovateľom webového portálu sa vzájomne dohodli na sprostredkovateľskej provízii vo výške 20 % z prostriedkov prijatých od zákazníkov plus DPH.
Účtovanie u prevádzkovateľa webového portálu bude nasledovné:

Číslo

Text

Suma v

MD

D

1.

Príjem peňažných prostriedkov od kupujúcich zákazníkov

100

221

321

2.

Odoslanie peňažných prostriedkov dodávateľovi služieb po znížení o odmenu za sprostredkovanie

76

321

221

3.

Faktúra za poskytnuté služby – sprostredkovateľská provízia 20 € + 4 € DPH

3a.

Cena bez DPH

20

311

602

3b.*

DPH 20 %

4

311

343

4.

Vzájomné započítanie pohľadávok

24

321

311

* Na účely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov daňová povinnosť vzniká dňom dodania služby. Ak je platba prijatá pred dodaním služby, vzniká daňová povinnosť z prijatej platby dňom prijatia platby. V danom prípade daňová povinnosť vzniká dňom prijatia platby od zákazníka (konečného spotrebiteľa), pretože v sume 100€ je zahrnutá už aj provízia za sprostredkovanie (20 € bez DPH). Teda na účely zákona o DPH prevádzkovateľovi zľavového portálu daňová povinnosť vzniká dňom prijatia peňažných prostriedkov od zákazníka (konečného spotrebiteľa) a nie až dňom vyhotovenia faktúry. To značí, že prevádzkovateľ zľavového portálu daň vo výške 4 € uvedie v daňovom priznaní za to zdaňovacie obdobie, v ktorom mu boli prostriedky skutočne pripísané na bankový účet.
Napr. ak mu tieto prostriedky budú pripísané na účet 29. 6. 2013, daňovú povinnosť uvedie v daňovom priznaní za mesiac jún 2013 (prípadne za 2. štvrťrok 2013) a nie za mesiac júl 2013 (príp. za 3. štvrťrok 2013), v ktorom vyhotovil faktúru za sprostredkovateľskú províziu.

2. Účtovanie u dodávateľa služby

2.1 Prijatie finančných prostriedkov dodávateľom služby pred jej poskytnutím

Peňažné prostriedky skutočne prevedené prevádzkovateľom webového portálu na účet dodávateľa služby (pred dodaním služby) dodávateľ zaúčtuje súvzťažne ako záväzok voči budúcemu zákazníkovi, majiteľovi kupónu, a to vo výške menovitej hodnoty zľavnenej ceny služby. Zároveň dodávateľ zaúčtuje pohľadávku voči prevádzkovateľovi portálu za neodvedenú finančnú sumu vo výške vypočítanej provízie.

Predaj zľavnenej služby dodávateľ realizuje po predložení kupónu zákazníkom (konečným spotrebiteľom). V zmysle § 6 ods. 1 zákona o účtovníctve účtovná jednotka je povinná doložiť účtovné prípady účtovnými dokladmi s náležitosťami podľa § 10 tohto zákona. Predaj poskytnutej služby so zľavou je už vopred zaplatený bezhotovostne a zaplatenie konečný spotrebiteľ preukazuje odovzdaním kupónu. Kupón obsahuje výšku poskytnutej zľavy v percentách, druh služby, ktorá bude konečnému spotrebiteľovi poskytnutá a zaplatenú cenu zľavnenej služby. Ak vystavený kupón neobsahuje všetky náležitosti účtovného dokladu podľa § 10 zákona o účtovníctve, po dodaní služby dodávateľ vyhotovuje účtovný doklad s náležitosťami podľa § 10 zákona o účtovníctve. Na základe tohto dokladu a kupónu dodávateľ účtuje o výnose účtovným zápisom v prospech účtu 602.

Zákazník pri kúpe služby predkladá kupón (voucher), ktorý okrem iného preukazuje, že peňažné prostriedky v plnej výške už boli zaslané na bankový účet prevádzkovateľa zľavového portálu. Z toho dôvodu podnikateľ (dodávateľ služby) nemá povinnosť evidovať tržbu prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. Dôvodom je skutočnosť, že v uvedenom prípade z pohľadu dodávateľa služby nejde o tržbu v hotovosti, pretože zľavový kupón nie je ani platobným prostriedkom nahrádzajúcim hotovosť.

Na účely zákona č. 289/2008 Z. z. predmetná služba nebola zaplatená kupónom – poukážkou, tá iba preukazuje, že služba už bola zaplatená bezhotovostne na účet prevádzkovateľa zľavového portálu.

Faktúru vystavenú prevádzkovateľom zľavového portálu, ktorou je dodávateľovi fakturovaná provízia za sprostredkovanie, zaúčtuje dodávateľ na ťarchu účtu 518 – Ostatné služby a v prospech účtu 325 – Ostatné záväzky. Následne dodávateľ zaúčtuje vzájomné započítanie pohľadávok, a to vo výške realizovanej provízie.

V prípade, že zákazník (konečný spotrebiteľ) kupón v lehote na jeho uplatnenie nevyužije, dodávateľ na základe interného účtovného dokladu zaúčtuje odpis záväzku na ťarchu účtu 324 – Prijaté preddavky a v prospech účtu 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti.

Účtovanie u dodávateľa služby bude nasledovné:

Číslo

Text

Suma v

MD

D

1.

Príjem peňažných prostriedkov od prevádzkovateľa zľavového portálu

1a.

Skutočne prijatá suma

76

221

324Z*

1b.**

DPH z prijatého preddavku

12,67

324Z

343

1c.

Výška provízie prevádzkovateľa zľavového portálu

24

315

324Z

2.

Účtovanie tržieb po poskytnutí služby klientovi v cene 100 vrátane DPH

2a.

Tržba bez DPH

83,33

324Z

602

2b.

DPH

16,67

324Z

343

2c.

Zúčtovanie DPH z poskytnutého preddavku

12,67

343

324Z

3.

Faktúra za poskytnuté služby – sprostredkovateľská provízia 20 + 4 DPH

3a.

Provízia bez DPH

20

518

325

3b.

DPH s nárokom na odpočítanie

4

343

325

4.

Vzájomné započítanie pohľadávok

24

325

315

5.

Zákazník (konečný spotrebiteľ) kupón v lehote na jeho uplatnenie nevyužije – dodávateľ nevykonáva zápisy uvedené v účtovnom prípade č. 2

5a.***

Odpis záväzku

87,33

324Z

648

* Písmeno „Z“ označuje, že ide o záväzok voči zákazníkovi, konečnému spotrebiteľovi. Uvedený spôsob účtovania uplatní dodávateľ služby za predpokladu, že peňažné prostriedky od prevádzkovateľa zľavového portálu prijme predtým, ako poskytne službu zákazníkovi (konečnému spotrebiteľovi).

** Na účely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov daňová povinnosť vzniká dňom dodania služby. Ak je platba prijatá pred dodaním služby, vzniká daňová povinnosť z prijatej platby dňom prijatia platby. V danom prípade, účtovný zápis 1b, dodávateľ služby prijíma platbu pred dodaním služby, a to v skutočnej výške 76 €. Dňom prijatia tejto platby mu vzniká daňová povinnosť z prijatej platby vo výške 12,67 €.

Napr. ak tieto prostriedky mu budú pripísané na účet 29. 6. 2013, potom daňovú povinnosť (12,67 €) uvedie v daňovom priznaní za mesiac jún 2013 (prípadne za 2. štvrťrok 2013) a nie za mesiac júl 2013 (príp. za 3. štvrťrok 2013), v ktorom poskytne službu zákazníkovi (konečnému spotrebiteľovi).

Dňom poskytnutia služby zákazníkovi, napr. 11. júla 2013, dodávateľovi síce vzniká daňová povinnosť vo výške 16,67 €, ale vzhľadom na to, že dňa 29. 6. 2013 mu z dôvodu prijatia preddavku vznikla povinnosť v sume 12,67 €, pri samotnom dodaní služby má povinnosť dodaniť už len rozdiel, t. j. 4 €.

*** Za predpokladu, že zákazník (konečný spotrebiteľ) si nepríde „vyzdvihnúť“ službu v lehote stanovenej v kupóne, dodávateľ už nie je povinný mu túto službu poskytnúť za cenu stanovenú v kupóne, resp. vôbec nie je povinný prihliadať na predložený kupón. Z účtovného hľadiska dodávateľovi teda zaniká záväzok. Hoci dodávateľ neposkytol službu, nemá nárok na vrátenie dane, ktorú odviedol z prijatého preddavku vo výške 12,67 €. Zákon o DPH totiž neobsahuje žiadny inštitút, na základe ktorého by dodávateľ mohol uplatniť vrátenie dane.

2.2 Prijatie finančných prostriedkov dodávateľom služby po jej poskytnutí

Ak prevádzkovateľ zľavového portálu prevedie peňažné prostriedky na účet dodávateľa potom, čo dodávateľ už dodal služby zákazníkovi (t. j. po dodaní služby), účtovanie u dodávateľa služby bude nasledovné:

Číslo

Text

Suma v

MD

D

1.*

Účtovanie tržieb po poskytnutí služby zákazníkovi v cene 100 vrátane DPH

1a.

Tržba bez DPH

83,33

311

602

1b.

DPH

16,67

311

343

2.

Príjem peňažných prostriedkov od prevádzkovateľa zľavového portálu

2a.

Skutočne prijatá suma

76

221

311

2b.

Výška provízie prevádzkovateľa zľavového portálu

24

315

311

3.

Faktúra za poskytnuté služby – sprostredkovateľská provízia 20 + 4 DPH

3a.

Provízia bez DPH

20

518

325

3b.

DPH

4

343

325

4.

Vzájomné započítanie pohľadávok

24

325

315

* Aj v tomto prípade zákazník pri kúpe služby predloží kupón (voucher) – nie peniaze v hotovosti (peňažné prostriedky v plnej výške zaslal na bankový účet prevádzkovateľa zľavového portálu). Z toho dôvodu podnikateľ (dodávateľ služby) nemá povinnosť evidovať tržbu prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice v zmysle zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. Dôvodom je skutočnosť, že v uvedenom prípade z pohľadu dodávateľa služby nejde o tržbu v hotovosti, pretože zľavový kupón nie je platobným prostriedkom nahrádzajúcim hotovosť. Predmetná služba nebola zaplatená v hotovosti.

 

3. Zľava ako marketingový trik

V danom príklade dodávateľ poskytuje službu za „bežnú“ cenu 160 € s DPH. Cez zľavový portál poskytuje službu za cenu 100 € s DPH (zľava z ceny 60 €, t. j. 37,50 %). Navyše dodávateľ musí zaplatiť províziu prevádzkovateľovi zľavového portálu 24 € s DPH. Dodávateľ tak oproti „bežnej“ cene zinkasuje menej o 84 . V konečnom dôsledku tak dodávateľ poskytuje „zľavu“ nie verejne deklarovanú vo výške 37,5 %, ale vo výške 52,50 %. To znamená, že ak dodávatelia na zľavovom portáli deklarujú, že poskytujú zľavu 50 a viac percent, ide jednoznačne iba o marketingový ťah, pretože žiadny podnikateľ si nemôže dovoliť podnikať so stratou.

Zákazníci, koneční spotrebitelia, by mali byť opatrní pri nákupe cez zľavový portál, najmä pri výbere dodávateľa tovaru alebo služby. Nie zriedkavé sú prípady, že zákazník príde s kupónom k dodávateľovi (napr. reštauračné zariadenie) a tu ho odbijú, že službu mu nemôžu poskytnúť, pričom sa vyhovoria na „neserióznosť“ prevádzkovateľa zľavového portálu, nech si pýta peniaze späť od prevádzkovateľa portálu, prípadne zákazníkovi oznámia, že má falošný kupón a pod. Dosiahnuť vrátenie peňazí pri súčasnom stave vymožiteľnosti práva v našej republike je prakticky nemožné.

4. Záver

Cieľom tohto článku bolo poukázať na princípy fungovania predaja tovarov a služieb prostredníctvom zľavového portálu, a to najmä z pohľadu účtovania a uplatňovania daňových predpisov.

Poznámka redakcie: § 6 ods. 1 zákona o účtovníctve a § 10 zákona o účtovníctve.

Autor: Ing. Marián Drozd

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.