HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Osobitné spôsoby dodania tovarov a služieb

Medzi osobitné formy dodania tovaru služieb patria – trojstranný obchod, osobitná úprava uplatňovania dane pri umeleckých dielach, zberateľských predmetoch, starožitnostiach a použitom tovare a zásielkový obchod. Osobitné spôsoby dodania tovarov a služieb upravuje zákon o dani z pridanej hodnoty.

Autori: Ing. Anna Jurišová
Právny stav od: 1. 5. 2004
Právny stav do: 31. 12. 2007
Dátum publikácie: 29. 12. 2006
Prameň: Daňový a účtovný poradca podnikateľa / DÚPP - 2007 / DÚPP - 2-3/2007
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty



Zákon č. 222/2004 Z. z. o DPH v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“) má ustanovenia, ktoré upravujú osobitné spôsoby dodania tovarov a služieb, medzi ktoré (okrem iných) patria: 

  • trojstranný obchod, 
  • osobitná úprava uplatňovania dane cestovnými kanceláriami, 
  • osobitná úprava uplatňovania dane pri umeleckých dielach, zberateľských predmetoch, starožitnostiach a použitom tovare, 
  • zásielkový obchod. 

1.    Trojstranný obchod 

Trojstranný obchod je uplatnenie zjednodušeného postupu zdaňovania pri uskutočnení obchodu medzi troma osobami, ktoré sú identifikované pre daň v troch rôznych členských štátoch, pričom predmetom obchodu je dodanie toho istého tovaru. Podstata trojstranného obchodu spočíva v tom, že tovar sa fyzicky prepravuje alebo odosiela priamo od prvého dodávateľa k druhému odberateľovi z jedného členského štátu do iného členského štátu. Uplatnenie tohto postupu predpokladá splnenie zákonom stanovených podmienok. 

Trojstranným obchodom je podľa § 45 zákona o DPH, ak: 

  • sa na obchode zúčastňujú tri osoby a predmetom obchodu je dodanie toho istého tovaru, ktorý je odoslaný alebo prepravený priamo od prvého dodávateľa k druhému odberateľovi z jedného členského štátu do iného členského štátu,  
  • osoby zúčastnené na obchode sú identifikované pre daň v troch rôznych členských štátoch, 
  • prvý odberateľ nie je identifikovaný pre daň v členskom štáte druhého odberateľa a voči prvému dodávateľovi a druhému odberateľovi použije rovnaké identifikačné číslo pre daň, 
  • tovar odoslal alebo prepravil prvý dodávateľ alebo prvý odberateľ, alebo iná osoba na ich účet, 
  • druhý odberateľ použije identifikačné číslo pre daň pridelené členským štátom, v ktorom sa odoslanie alebo preprava tovaru skončí, a 
  • druhý odberateľ je osobou povinnou platiť daň. 

Miestom nadobudnutia tovaru z iného členského štátu pri trojstrannom obchode je miesto, kde sa tovar nachádza v čase skončenia jeho odoslania alebo prepravy k nadobúdateľovi, aksú splnené nasledovné podmienky: 

  • prvý odberateľ preukáže, že tovar nadobudol na účely následného dodania tovaru v členskom štáte, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru, a druhý odberateľ je osobou identifikovanou pre daň v členskom štáte, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru a je osobou povinnou platiť daň, 
  • prvý odberateľ splní povinnosť uviesť následné dodanie tovaru v súhrnnom výkaze podľa § 80 zákona o DPH
  • prvý odberateľ nie je identifikovaný pre daň v členskom štáte, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru, a  
  • odoslanie alebo preprava tovaru sa uskutoční podľa § 45 ods. 1 písm. a) zákona o DPH, teda tovar je odoslaný alebo prepravený priamo od prvého dodávateľa k druhému odberateľovi z jedného členského štátu do iného členského štátu. 

K zdaneniu dodávky tovaru v rámci trojstranného obchodu dochádza len raz a osobou povinnou platiť daň je druhý odberateľ, ktorý nadobudne tovar z iného členského štátu. Na ten istý tovar sa pri trojstrannom obchode vzťahujú dve „dodania tovaru“, pričom jedna z týchto dodávok je tzv. pohyblivá dodávka, t. j. dodávka od prvého dodávateľa k prvému odberateľovi a druhá z týchto dodávok je tzv. nepohyblivá dodávka (len faktúra), t. j. dodávka od prvého odberateľa k druhému odberateľovi. 

V postavení prvého dodávateľa alebo prvého odberateľa v trojstrannom obchode podľa § 45 zákona o DPH musí byť vždy platiteľ dane (nie nadobúdateľ registrovaný pre daň podľa § 7), ktorý je povinný podať súhrnný výkaz a v daňovom priznaní uvádza túto transakciu v riadkoch 33 a 34. Druhým odberateľom, ktorý v tuzemsku pri trojstrannom obchode priznáva daň, môže byť aj osoba registrovaná pre daň podľa § 7 zákona o DPH, tzv. nadobúdateľ. Táto osoba súhrnný výkaz nepodáva, ale zdaňuje nadobudnutie tovaru v tuzemsku v riadku 07 daňového priznania.  

 PRÍKLAD č. 1: 

Podnikateľ zo Slovenskej republiky si objednal tovar u podnikateľa z Českej republiky. Pretože podnikateľ z Českej republiky nemohol splniť túto objednávku priamo, objednal si tovar u podnikateľa z Maďarska, ktorého zároveň požiadal, aby tovar prepravil priamo z Maďarska podnikateľovi do Slovenskej republiky.  

Fakturácia tovaru: 

  • maďarský podnikateľ fakturoval tovar podnikateľovi z Českej republiky za 10 000 EUR, 
  • podnikateľ z Českej republiky fakturoval ten istý tovar podnikateľovi zo Slovenskej republiky za 12 000 EUR, 

Ak predpokladáme, že v uvedenom prípade boli splnené všetky podmienky trojstranného obchodu podľa § 45 zákona o DPH, potom sú uskutočnené na ten istý tovar dve „dodania tovaru“, pričom: 

  • jedna z týchto dodávok je tzv. pohyblivá dodávka, t. j. dodávka od podnikateľa z Maďarska podnikateľovi z Českej republiky, pretože preprava tovaru sa začína v Maďarsku a končí v Slovenskej republike, kde tovar nadobúda podnikateľ z Českej republiky, 
  • druhá z týchto dodávok je tzv. nepohyblivádodávka, t. j. dodávka od podnikateľa z Českej republiky podnikateľovi zo Slovenskej republiky. 

Maďarský podnikateľ (prvý dodávateľ): 

  • uskutoční dodávku tovaru oslobodenú od dane podnikateľovi do Českej republiky, 
  • vyhotoví faktúru pre podnikateľa z Českej republiky v hodnote 10 000 EUR bez dane, v ktorej uvedie svoje IČ DPH a IČ DPH podnikateľa z Českej republiky,  
  • uvedie dodanie tovaru v hodnote 10 000 EUR vo svojom DP k DPH ako dodávku tovaru do iného členského štátu oslobodenú od DPH, 
  • uvedie dodanie tovaru v hodnote 10 000 EUR v súhrnnom výkaze, kde uvedie svoje IČ DPH, IČ DPH podnikateľa z Českej republiky a hodnotu dodávky oslobodenú od dane. 

Český podnikateľ (prvý odberateľ): 

  • uskutoční „nadobudnutie“ tovaru z Maďarska v hodnote 10 000 EUR bez dane, z ktorého nemusí v Slovenskej republike zaplatiť daň z nadobudnutia a toto nadobudnutie sa považuje za zdanené, 
  • vyhotoví faktúru pre podnikateľa zo Slovenskej republiky v hodnote 12 000 EUR, v ktorej uvedie svoje IČ DPH a taktiež IČ DPH podnikateľa zo Slovenskej republiky, 
  • uvedie vo faktúre, že ide o trojstranný obchod, 
  • uvedie dodanie tovaru v hodnote 12 000 EUR v súhrnnom výkaze, kde uvedie svoje IČ DPH, IČ DPH podnikateľa zo Slovenskej republiky, hodnotu dodávky oslobodenú od dane a kód trojstranného obchodu „1“. 

Slovenský podnikateľ (druhý odberateľ): 

  • musí mať faktúru od podnikateľa z Českej republiky v hodnote 12 000 EUR bez dane, v ktorej je uvedené IČ DPH podnikateľa z Českej republiky a taktiež IČ DPH podnikateľa zo Slovenskej republiky, 
  • uvedie vo svojom DP k DPH hodnotu dodaného tovaru od podnikateľa z Českej republiky v hodnote 12 000 EUR prepočítanú na slovenské koruny, na ktorú musí uplatniť daň, pretože je v zmysle § 69 ods. 7 zákona o DPH osobou, ktorá je povinná platiť daň pri trojstrannom obchode. Podnikateľ zo Slovenskej republiky zdaní tovar 19 % sadzbou DPH platnou v Slovenskej republike (r. 11 a 12 DP) a ak spĺňa podmienky na odpočítanie dane, tak si priznanú daň z nadobudnutia tovaru odpočíta v tom istom daňovom priznaní (r. 15 DP). 

Podmienky pre trojstranný obchod nie sú splnené, ak: 

  • prepravu tovaru si zabezpečí druhý odberateľ sám, 

 PRÍKLAD č. 2: 

Podnikateľ A registrovaný vo Francúzsku fakturoval tovar podnikateľovi B, ktorý je registrovaný na Slovensku. Podnikateľ B fakturoval tovar podnikateľovi C, ktorý je identifikovaný pre daň v Maďarsku. Tovar si prepravil odberateľ C od prvého podnikateľa z Francúzska do Maďarska. 

Prepravu tovaru od prvého podnikateľa A k tretiemu podnikateľovi C si zabezpečil tretí podnikateľ C sám, preto tento obchod nemôže byť klasifikovaný ako trojstranný obchod podľa § 45 zákona o DPH

Riešenie: 

Podnikateľ A predá tovar podnikateľovi B vo Francúzsku ako tuzemskú dodávku, ktorá podlieha dani v tomto členskom štáte (tovar sa neodošle). Predaj tovaru podnikateľom B podnikateľovi C, ktorý si tovar z Francúzska prepraví do Maďarska, je intrakomunitárne dodanie tovaru. Podnikateľ B sa musí vo Francúzsku registrovať pre daň. Podnikateľ C má v Maďarsku intrakomunitárne nadobudnutie tovaru, ktoré podlieha dani. 

Podnikateľ A podá vo Francúzsku daňové priznanie, v ktorom zdaní tuzemskú dodávku, podnikateľ B podá vo Francúzsku daňové priznanie, v ktorom odpočíta daň z tuzemskej dodávky a uvedie dodanie tovaru do iného členského štátu oslobodené od dane, súčasne podá v tomto členskom štáte súhrnný výkaz pod IČ DPH prideleným vo Francúzsku. Podnikateľ C má v Maďarsku intrakomunitárne nadobudnutie tovaru, ktoré podlieha dani v tomto členskom štáte.

  • osoby zúčastnené na obchode nie sú identifikované pre daň v troch rôznych členských štátoch, 

 PRÍKLAD č. 3: 

Tuzemský podnikateľ A, registrovaný v tuzemsku pre daň, predá tovar podnikateľovi B, ktorý je registrovaný pre daň v Českej republike. Český podnikateľ B predá tovar slovenskému občanovi – fyzickej osobe C. 

Druhý odberateľ – občan, v tomto obchode nie je identifikovaný pre daň, tento obchod nespĺňa kritériá trojstranného obchodu podľa § 45 zákona o DPH

Riešenie: 

Dodanie tovaru podnikateľom A podnikateľovi B je tuzemské dodanie tovaru, a to rovnako ako dodanie tovaru podnikateľom B slovenskému občanovi C. Český podnikateľ je povinný sa na Slovensku registrovať. Podnikateľ A podá daňové priznanie, v ktorom zdaní dodanie tovaru v tuzemsku, český podnikateľ v daňovom priznaní uplatní odpočítanie dane a súčasne prizná daň z dodania tovaru v tuzemsku pre slovenského občana. Súhrnný výkaz nie je povinný podať ani jeden podnikateľ, v obidvoch prípadoch ide o dodanie tovaru v tuzemsku. 

 POZNÁMKA: 

Rovnaký postup by sa uplatnil aj v prípade, ak by odberateľom v tuzemsku nebol občan, ale podnikateľ, platiteľ dane. 

2.    Cestovné kancelárie – osobitná úprava uplatňovania DPH 

Zákon o DPH definuje v § 65 osobitnú úpravu uplatňovania dane pre cestovné kancelárie a cestovné agentúry (ďalej len „cestovná kancelária“). Činnosť platiteľov prevádzkujúcich cestovné kancelárie vykazuje špecifické znaky, ktoré sa prejavujú hlavne v charaktere ich plnení – poskytujú jednotlivé služby alebo kombináciu niekoľkých služieb, ktoré obstarajú vo svojom mene a predávajú ich vo vlastnom mene zákazníkom ako výsledný produkt – zájazd. Osobitná úprava uplatňovania DPH pri tomto druhu služieb umožňuje zjednodušenie postupu vylúčením odpočítania dane z nakúpených služieb a následným zdaňovaním rozdielu medzi cenou nakúpených služieb a predajnou cenou. 

Z hľadiska posúdenia výšky obratu a následne registračnej povinnosti týchto zdaniteľných osôb, ak cestovná kancelária: 

  • poskytuje služby vo svojom mene, do obratu vstupuje celá hodnota poskytovaných služieb, 
  • ak koná v mene inej cestovnej kancelárie a za províziu sprostredkuje predaj jej produktov, do obratu pre povinnú registráciu podľa § 4 ods. 9 zahrnie províziu. 

Samotný pojem služby cestovného ruchu zákon nedefinuje, preto osobitnú úpravu podľa nášho názoru môže cestovná kancelária použiť na širokú škálu poskytovaných služieb (rozsudok ESD C-200/04 iST). 

Osobitnú úpravu uplatňovania dane pre cestovné kancelárie je povinný používať platiteľ, ktorý prevádzkuje cestovnú kanceláriupri predaji služieb cestovného ruchu vystupuje voči zákazníkom vo svojom mene. 

Podľa § 65 ods. 10 sa tento postup nevzťahuje na prípady, ak cestovná kancelária predáva služby cestovného ruchu inému platiteľovi na jeho podnikanie (napr. zabezpečuje pracovnú cestu podnikateľa). Ak je zákazníkom tuzemský platiteľ dane, ktorý podľa § 65 ods. 10 nakupuje služby cestovného ruchu na svoje podnikanie, postupuje cestovná kancelária podľa § 9 ods. 4, z nakúpených služieb si odpočíta CK daň a predaj služieb zdaní. Ak tuzemský platiteľ dane nakupuje služby cestovného ruchu na osobnú spotrebu, t. j. nie za účelom podnikania, uplatní cestovná kancelária postup podľa § 65

Cestovná kancelária, ktorá poskytuje služby cestovného ruchu zahraničnej cestovnej kancelárii, príp. zahraničnému podnikateľovi, ktorý nie je platiteľom dane v tuzemsku, uplatní postup podľa § 65 zákona o DPH

 POZNÁMKA: 

V rámci návrhu zmeny zákona o DPH je upresnený § 65 ods. 10, podľa ktorého by sa osobitná úprava uplatňovania dane pri predaji služieb cestovného ruchu nemala uplatňovať pri ich predaji podnikateľovi – zdaniteľnej osobe (napr. aj z iného členského štátu), ktorý ich ďalej používa na svoje podnikanie.
 

Platiteľ, ktorý prevádzkuje cestovnú kanceláriu a vo svojom mene obstaráva služby cestovného ruchu od iných osôb, nemôže si pri ich obstaraní odpočítať daň

Z nakúpených tovarov a služieb slúžiacich na prevádzkovanie cestovnej kancelárie, príp. na dodanie vlastnej služby, si cestovná kancelária môže odpočítať daň podľa § 49 – 51 zákona o DPH

Pri predaji služieb cestovného ruchu je základom dane kladný rozdiel medzi celkovou predajnou cenou požadovanou od zákazníka a súčtom cien služieb cestovného ruchu obstaraných od iných osôb vrátane vlastnej služby cestovnej kancelárie. Takto vyčíslený rozdiel predstavuje vlastný výkon – prirážku cestovnej kancelárie, ktorý podlieha sadzbe dane 19 % a považuje sa za cenu s daňou. Ako základ dane uvádza cestovná kancelária v daňovom priznaní len svoju prirážku a daň. 

 PRÍKLAD č. 4:  

Spoločnosť A, platiteľ dane, prevádzkuje cestovnú kanceláriu. V zimnej sezóne 2006/2007 ponúka svojim zákazníkom 10-dňový lyžiarsky zájazd v Rakúsku, a to v cene 13 900 Sk. V cene zájazdu poskytuje platiteľ tieto služby cestovného ruchu: 

  • služby stravovania – 9 x polpenzia, nakúpené od zahraničného dodávateľa v cene     3 900 Sk 
  • služby ubytovania, ktoré nakúpil od zahraničného dodávateľa v cene                             5 500 Sk 
  • autobusovú prepravu, ktorú zabezpečil od zahraničného prepravcu v cene                   2 500 Sk 

Výpočet dane: 

  • rozdiel medzi predajnou cenou požadovanou za obstarané služby od zákazníka a súčtom cien služieb obstaraných od iných osôb, ktoré sú zahrnuté v požadovanej cene, 13 900 - 11 900 = 2 000 Sk; rozdiel sa považuje za cenu s daňou a predstavuje vlastný výkon cestovnej kancelárie 
  • - základ dane, cena s daňou 2 000 Sk, daň 19 %                                                                                                                                  - 319,30 Sk 
  • daňová povinnosť                                                                                                                                                                                            319,30 Sk 

 POZNÁMKA: 

U služieb nakúpených v zahraničí si cestovná kancelária, ktorá uplatňuje osobitnú úpravu uplatňovania DPH, nemôže žiadať refundáciu dane. 

Ak cestovná kancelária dodáva vlastnú službu, na účely výpočtu dane ju zahrnie do celkovej predajnej ceny požadovanej od zákazníka v sume s daňou, pričom pri dodaní vlastnej služby jej vzniká osobitne daňová povinnosť. 

 PRÍKLAD č. 5:  

Firma A, platiteľ dane, prevádzkuje cestovnú kanceláriu a súčasne vlastní autobus, ktorým zabezpečuje služby osobnej prepravy. V zimnej sezóne 2006/2007 ponúka svojim zákazníkom týždenný pobytový zájazd v tuzemsku v cene 6 500 Sk. V cene zájazdu poskytuje tieto služby cestovného ruchu: 

služby stravovania – 6x polpenzia, ktoré nakúpil od platiteľa dane v cene s DPH 2 200 Sk 

  • služby ubytovania, ktoré nakúpil od platiteľa DPH v cene s DPH 2 500 Sk  
  • osobná preprava, ktorú realizuje sám v cene s DPH 595 Sk 

Výpočet dane: 

  • rozdiel medzi predajnou cenou požadovanou za obstarané služby od zákazníka a súčtom cien služieb obstaraných od iných osôb, ktoré sú zahrnuté v požadovanej cene 6 500 - 5 295 = 1 205 Sk; 
  • - osobná preprava, ktorú poskytuje platiteľ, základ dane 500 Sk, daň 19 %                                                                                              95 Sk 
  • - základ dane obstaraných služieb, cena s daňou 1 205 Sk, daň 19 %                                                                                              192,40 Sk 
  • daňová povinnosť                                                                                                                                                                                           287,40  Sk 


Daňová povinnosť pri poskytovaní služieb cestovného ruchu vzniká cestovnej kancelárii podľa § 65 ods. 5dňom poskytnutia poslednej služby. Ak je platba prijatá pred poskytnutím poslednej služby, vzniká daňová povinnosť z každej platby dňom jej prijatia. 

 PRÍKLAD č. 6:  

Cestovná kancelária predáva zájazd na zimnú sezónu 2006/2007 v cene 12 500 Sk. Dvadsať zákazníkov v období od 1. 11. do 30. 11. zaplatilo zálohu vo výške 30 % z predajnej ceny, t. j. po 3 750 Sk, spolu 75 000 Sk. Dňom prijatia jednotlivých záloh vznikla cestovnej kancelárii daňová povinnosť v rozsahu prijatej platby podľa § 65 ods. 5. Prijatá záloha sa považuje za cenu s daňou. Do 15 dní od vzniku daňovej povinnosti je platiteľ dane povinný vyhotoviť faktúru. Ak cestovná kancelária predáva zájazd občanom, fyzickým osobám, povinnosť vyhotoviť faktúru podľa zákona o DPH sa na ňu nevzťahuje. 

Pri výpočte daňovej povinnosti z prijatej platby zohľadní cestovná kancelária výšku svojej prirážky (§ 65 ods. 3). Ak je napr. prirážka cestovnej kancelárie 20 %, rovnaký pomer uplatní cestovná kancelária aj pri vysporiadaní daňovej povinnosti z prijatej platby. 

Výpočet dane: 

75 000 x 20 % = 15 000
15 000 x 19 : 119 = 2 395  

Platiteľ dane, cestovná kancelária, vysporiada daňovú povinnosť v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie november 2006.

Platiteľ dane, ktorý prevádzkuje cestovnú kanceláriu a je povinný použiť koeficient podľa § 50 (ak dodáva aj služby oslobodené od dane podľa § 28 – 41), pri výpočte koeficientu neuvádza hodnotu služieb cestovného ruchu obstaraných od iných osôb do čitateľa ani do menovateľa koeficientu. 

Podľa § 65 ods. 7 zákona o DPH je prirážka cestovnej kancelárie oslobodená od dane, ak služby cestovného ruchu obstarané od iných osôb sú poskytované mimo územia Európskych spoločenstiev

Ak cestovná kancelária uplatňuje postup podľa § 65, prirážku vypočítanú podľa § 65 ods. 3 zdaní podľa § 65 ods. 7 v závislosti od miesta poskytovania služieb cestovného ruchu: 

  • mimo územia ES prirážka cestovnej kancelárie je oslobodená od DPH, 
  • na území ES – prirážka cestovnej kancelárie podlieha 19 % sadzbe dane, 
  • príp. sa prirážka zdaní pomerom, ak sa služby poskytujú na území ES aj mimo územia ES. 

Pri určení pomernej časti prirážky podliehajúcej dani vychádza cestovná kancelária z kalkulácie predávaných služieb. 

Platiteľ, ktorý prevádzkuje cestovnú kanceláriu a uplatňuje osobitný spôsob zdaňovania, je povinný viesť podrobné záznamy o obstaraných a predaných službách cestovného ruchu, ktoré budú slúžiť na účely určenia základu dane. 

Cestovná kancelária je podľa § 8 ods. 1 písm. c) zákona č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr povinná pred uzatvorením zmluvy o zájazde v katalógu, príp. inou písomnou formou informovať okrem iného aj o výške zmluvnej pokuty pri odstúpení od zmluvy o zájazde (v závislosti od času odstúpenia). Ak je tzv. „stornopoplatok“, resp. pokuta podľa zmluvne dohodnutých podmienok definovaná ako forma finančnej sankcie, pričom v konečnom dôsledku služby cestovného ruchu neboli zákazníkovi poskytnuté, nie je toto finančné plnenie predmetom dane podľa § 2 zákona o DPH. Hodnotu zmluvnej pokuty platiteľ dane v daňovom priznaní neuvádza. 

Sprostredkovanie poistenia, ktoré cestovné kancelárie zabezpečujú pre svojich klientov, za čo inkasujú od príslušnej poisťovne províziu, je podľa § 37 zákona o DPH oslobodené od dane a má dosah na výšku odpočítateľnej dane. Platiteľ dane si podľa § 49 ods. 3 nemôže odpočítať daň z tovarov a služieb, ktoré použije na zabezpečenie sprostredkovania poistenia, s výnimkou poisťovacích služieb, ktoré sú poskytnuté zákazníkovi, ktorý nemá sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň ani bydlisko na území Európskych spoločenstiev. 

2.1    Predaj služieb cestovného ruchu v mene a na účet inej cestovnej kancelárie 

Ak cestovná kancelária, platiteľ dane, predáva služby cestovného ruchu v mene a na účet inej cestovnej kancelárie, uplatňuje daň len za sprostredkovanie predaja služieb cestovného ruchu, okrem sprostredkovania, ktoré je oslobodené od dane podľa § 47 ods. 12

Sprostredkovanie predaja služieb cestovného ruchu v mene a na účet inej cestovnej kancelárie, ak sú tieto služby poskytované čiastočne mimo územia Európskych spoločenstiev a čiastočne na území Európskych spoločenstiev, je oslobodené od dane v pomernej časti. 

 PRÍKLAD č. 7: 

Cestovná kancelária A predáva služby cestovného ruchu v mene a na účet cestovnej kancelárie B. Služby cestovného ruchu (ubytovanie a stravovanie, bez prepravy) budú poskytnuté v Chorvátsku. Predajná cena služieb cestovného ruchu stanovená cestovnou kanceláriou B je 16 000 Sk, cena obstaraných služieb je v sume 13 000 Sk, prirážka cestovnej kancelárie B je 3 000 Sk. 

Prirážka cestovnej kancelárie B je oslobodená od dane, služby cestovného ruchu boli poskytnuté mimo územia ES, teda na území tretích krajín. Provízia cestovnej kancelárie A za sprostredkovanie predaja zájazdu je v sume 1 200 Sk. Svoju províziu cestovná kancelária A nezdaní, podľa § 65 ods. 8 je oslobodená od dane. 

2.2    Sprostredkovanie predaja produktu zahraničnej cestovnej kancelárie 

Ak cestovná kancelária zabezpečuje provízny predaj produktu zahraničnej cestovnej kancelárie, pri zdanení svojej provízie uplatní postup v súlade s § 16 ods. 6 zákona o DPH. Miestom dodania pri službe, ktorá spočíva v sprostredkovaní tovaru alebo služby, ak sprostredkovateľ koná v mene a na účet inej osoby, je to isté miesto ako miesto dodania tovaru, nadobudnutia tovaru a dodania služby, ktoré sú sprostredkované, okrem sprostredkovania služieb podľa § 15 ods. 7 a 8 zákona o DPH a sprostredkovania služieb podľa § 16 odsek 4 a 5 zákona o DPH. Ak sprostredkovateľ sprostredkuje tovar alebo službu pre odberateľa, ktorý je identifikovaný pre daň v členskom štáte, inom ako je členský štát, v ktorom je miesto dodania alebo nadobudnutia sprostredkovaného tovaru alebo služby, je miestom dodania sprostredkovateľskej služby členský štát, ktorý pridelil odberateľovi identifikačné číslo pre daň, pod ktorým mu sprostredkovateľ službu dodal. 

 PRÍKLAD č. 8: 

Cestovná kancelária A (SR) predáva služby cestovného ruchu v mene a na účet cestovnej kancelárie B (Taliansko), ktorá je v tomto členskom štáte identifikovaná pre daň. Služby cestovného ruchu (ubytovanie a stravovanie) budú poskytované v Taliansku. Predajná cena produktu talianskej cestovnej kancelárie je 16 000 Sk, zmluvne dohodnutá provízia cestovnej kancelárie A je 10 % z predajnej ceny, t. j. 1 600 Sk. 

Tuzemská cestovná kancelária sprostredkuje predaj produktu talianskej cestovnej kancelárie podľa § 16 ods. 6. Miestom dodania služby sprostredkovania je členský štát, ktorý pridelil odberateľovi identifikačné číslo pre daň, a tým je Taliansko. Cestovná kancelária A nie je povinná sa registrovať pre daň v Taliansku, služby sprostredkovania sú poskytnuté osobe identifikovanej pre daň, na ktorú sa prenáša daňová povinnosť. Cestovná kancelária A svoju odmenu v sume 1 600 Sk nezdaní, daň zo služby sprostredkovania vysporiada talianska cestovná kancelária. 

2.3    Sprostredkovanie predaja produktu tuzemskej cestovnej kancelárie  

Postup podľa § 16 ods. 6 sa uplatní aj v prípade, ak zahraničná cestovná kancelária sprostredkuje predaj produktu tuzemskej cestovnej kancelárie, platiteľa DPH.  

 PRÍKLAD č. 9:  

Cestovná kancelária B (Poľsko) predáva služby cestovného ruchu v mene a na účet cestovnej kancelárie A, platiteľa dane v SR. Služby cestovného ruchu (ubytovanie a stravovanie) budú poskytované na Slovensku. Predajná cena produktu slovenskej cestovnej kancelárie je 12 000 Sk, zmluvne dohodnutá provízia 15 % z predajnej ceny, t. j. 1 800 Sk. 

Zahraničná cestovná kancelária sprostredkuje predaj produktu tuzemskej cestovnej kancelárie podľa § 16 ods. 6. Miestom dodania služby sprostredkovania je členský štát, ktorý pridelil odberateľovi identifikačné číslo pre daň, a tým je Slovensko. Poľská cestovná kancelária B nie je povinná sa registrovať pre daň na Slovensku, pretože služba sprostredkovania je poskytnutá osobe identifikovanej pre daň, ktorá si ich objednala pod identifikačným číslom pre daň prideleným v tuzemsku, na ktorú sa prenáša daňová povinnosť. Poľská cestovná kancelária B svoju odmenu v sume 1 800 Sk nezdaní, daň zo služby sprostredkovania vysporiada tuzemská cestovná kancelária podľa § 69 ods. 4.  

Základ dane:                                           1 800 Sk 

DPH 19  %                                                  342 Sk 

Daň v sume 342 Sk si tuzemská cestovná kancelária môže v súlade s § 49§ 51 odpočítať.  

2.4    Sprostredkovanie predaja cestovných lístkov a leteniek 

Ak CK sprostredkúva predaj cestovných lístkov na prepravu osôb v mene a na účet dopravcu, miesto dodania služby sa určí podľa § 16 ods. 6 (to isté miesto ako miesto dodania služby). Miestom dodania služieb prepravy je miesto, kde sa preprava vykonáva (§ 15 ods. 3). Podľa § 46 ods. 3 zákona o DPH je dodanie služieb vzťahujúcich sa na dopravu osôb na území tuzemska, ak ide o dopravu z tuzemska do zahraničia, oslobodené od dane. Podľa tohto ustanovenia je provízia CK za predaj cestovného lístka oslobodená od dane. 

Provízia za sprostredkovanie predaja leteniek v mene a na účet prepravcu je oslobodená od dane podľa § 46 ods. 3. Cena letenky je u CK prechodnou položkou (letenku predala v mene a na účet prepravcu) a nevchádza do základu dane pri dodaní služby sprostredkovania podľa § 22 zákona o DPH

3.    Osobitná úprava uplatňovania dane pri umeleckých dielach, zberateľských predmetoch, starožitnostiach a použitom tovare 

Zákon o DPH v § 66 upravuje osobitný postup uplatňovania dane z pridanej hodnoty pri umeleckých dielach, zberateľských predmetoch, starožitnostiach a použitom tovare. Tento postup uplatňuje obchodník pri predaji: 

  • umeleckých diel a zberateľských predmetov uvedených v prílohe č. 5 zákona o DPH
  • starožitností, t. j. predmetov iných ako sú umelecké diela a zberateľské predmety, ktoré sú staršie ako sto rokov, 
  • použitého tovaru, t. j. hnuteľného hmotného majetku, ktorý je vhodný na ďalšie použitie v nezmenenom stave alebo po oprave, iného ako umelecké diela, zberateľské predmety, starožitnosti, drahé kovy a drahé kamene. 

Obchodníkom je zdaniteľná osoba, ktorá uvedené tovary v rámci svojho podnikania kupuje, nadobúda v tuzemsku z iného členského štátu alebo dováža za účelom ďalšieho predaja, a koná vo svojom mene, na svoj účet alebo vo svojom mene na účet inej osoby na základe zmluvy, podľa ktorej má právo na odplatu za obstaranie kúpy alebo predaja. 

Za predaj použitého tovaru sa od 1. 1. 2005 považuje aj odovzdanie použitého tovaru nájomcovi na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci, pri ktorom bez zbytočného odkladu po skončení doby nájmu má prejsť vlastnícke právo k predmetu nájmu z prenajímateľa na nájomcu. Podľa tejto úpravy môže postupovať platiteľ dane pri finančnom prenájme, nemôže ju však využiť pri operatívnom lízingu. 

Postup podľa § 66 sa v praxi využíva najmä pri predaji použitého tovaru a predovšetkým pri obchodovaní s ojazdenými automobilmi (autobazár). Predaj ojazdeného motorového vozidla v tuzemsku sa považuje za predaj použitého tovaru, rovnako ako aj finančný prenájom ojazdeného motorového vozidla.  

Osobitný režim uplatňovania dane podľa § 66 je povinný uplatňovať obchodník [zdaniteľná osoba, ktorá obchoduje s použitým tovarom – § 66 ods. 1 písm. d)], len ak mu použitý tovar (ojazdené automobily) bol dodaný: 

  • osobou, ktorá nie je identifikovaná pre daň v tuzemsku ani v inom členskom štáte (občan, podnikateľ, neplatiteľ dane), 
  • osobou, ktorá je identifikovaná pre daň v tuzemsku alebo v inom členskom štáte a dodanie tovaru bolo oslobodené od dane podľa § 42 alebo podľa zodpovedajúceho ustanovenia zákona platného v inom členskom štáte (platiteľ v inom členskom štáte si pri kúpe automobilu nemohol odpočítať daň), 
  • iným obchodníkom, ktorý uplatňuje daň podľa osobitnej úpravy tohto zákona alebo zákona platného v inom členskom štáte. 

Ak kúpi autobazár ojazdený automobil od iných osôb, nemôže uplatniť osobitný režim zdaňovania podľa § 66 zákona o DPH, napr.: 

  • pri kúpe použitého tovaru od platiteľa dane – osoby identifikovanej pre daň, ktorá voči obchodníkovi uplatnila daň z pridanej hodnoty, 
  • pri kúpe použitého tovaru od osoby identifikovanej pre daň v inom členskom štáte, kedy obchodník – kupujúci, zdaňuje nadobudnutie tovaru v tuzemsku, 
  • pri dovoze použitého tovaru z tretích krajín. 

Obchodník, ktorý pri kúpe ojazdeného osobného automobilu odpočítal daň do 31. 12. 2004, nemôže pri nájme ojazdeného osobného automobilu použiť, podľa prechodných ustanovení v § 85, osobitnú úpravu uplatňovania dane podľa § 66. V praxi môže ísť o prípady, ak prenajímateľ: 

  • odpočítal daň pri kúpe ojazdeného osobného automobilu podľa Usmernenia MF SR 10309/2004-73 uverejnenom vo FS č. 12/2004, 
  • odpočítal daň pri kúpe ojazdeného osobného automobilu, pretože predávajúci nepostupoval podľa § 42 zákona o DPH
  • odpočítanie dane uplatnil podľa zákona č. 289/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov. 

Základom dane pri predaji použitého tovaru je kladný rozdiel medzi predajnou cenou a kúpnou cenou znížený o daň. Ak ide o predaj formou finančného prenájmu, základ dane sa rozdelí pomerne podľa výšky jednotlivých splátok a daňová povinnosť sa určí § 19 ods. 3 zákona o DPH, ktorý upravuje vznik daňovej povinnosti pri opakovanom alebo čiastkovom dodaní tovaru alebo služby.Ak je rozdiel medzi kúpnou a predajnou cenou záporný, základom dane je nula.  

Na účely určenia základu dane pri uplatňovaní osobitnej úpravy vzniká obchodníkovi podľa § 66 ods. 9 zákona o DPHpovinnosť viesť osobitné záznamy o predajných a kúpnych cenách. 

Platiteľ dane sa môže rozhodnúť, že namiesto uplatňovania osobitného režimu bude používať bežný režim dane. V takom prípade si môže odpočítať daň za platenú pri dovoze, uplatnenú autorom diela alebo platiteľom dane, ktorý nie je obchodníkom a pri predaji odvádzať daň z predajnej ceny. 

Platiteľ dane – obchodník, ktorý uplatňuje osobitnú úpravu (§ 66), pri predaji musí na faktúre uviesť odkaz na túto úpravu podľa ustanovenia § 71 ods. 7 zákona o DPH a podľa ustanovenia § 66 ods.10 zákona o DPH nesmie na faktúre uviesť samostatne sumu dane. 

Ustanovenie § 66 sa pri použitom tovare uplatňuje len v tom prípade, ak na predchádzajúcom stupni nebola uplatnená daň. Platiteľ dane, ktorý nakupuje tovar od obchodníka, ktorý uplatňuje osobitnú úpravu, nemôže odpočítať daň vzťahujúcu sa k základu dane predávaného použitého tovaru v zmysle § 66 ods. 7 zákona o DPH

 PRÍKLAD č. 10: 

Obchodník predáva ojazdený automobil, ktorý kúpil od občana. 

Nákupná cena:                                                                                      160 000 Sk 

Predajná cena:                                                                                      200 000 Sk 

Základ dane - obchodná prirážka:     40 000 Sk (200 000 Sk - 160 000 Sk) 

Výpočet dane:                                                                            40 000 Sk x 19 % 

                                                                                                            = 6 386,60 Sk 

                                                                                                                         119 % 

Tento postup výpočtu dane u obchodníka je rovnaký pre osobné i nákladné ojazdené automobily. Obchodník nesmie pri predaji ojazdeného auta uvádzať na faktúre daň, ktorú vypočítal len z obchodnej prirážky; má však povinnosť uviesť na nej poznámku, že uplatnil pri tomto predaji osobitnú úpravu podľa § 66 zákona o DPH.
 

Pri predaji nákladných ojazdených automobilov postupuje autobazár v závislosti od toho, od koho kúpi ojazdený nákladný automobil a aplikuje: 

  • osobitný režim uplatňovania dane podľa § 66 zákona o DPH (kúpi od neplatiteľa),  
  • bežný mechanizmus (kúpi od platiteľa dane). 

Pre tento účel vedie evidenciu podľa § 70, ktorá slúži na preukázanie spôsobu nadobudnutia automobilov. 

 PRÍKLAD č. 11: 

Autobazár, obchodník, ktorý uplatňuje osobitnú úpravu podľa § 66, kúpil nákladný automobil od iného platiteľa dane, ktorý k cene predávaného auta uplatnil 19 % DPH. Pri následnom predaji uplatňuje autobazár bežný mechanizmus dane a k predajnej cene uplatní 19 % DPH. Pri kúpe automobilu má autobazár v súlade s § 49 – § 51 možnosť odpočítať daň.
 

Dodanie použitého tovaru (ojazdeného automobilu) do iného členského štátu platiteľom dane uplatňujúcim osobitnú úpravu dane podľa § 66 ods. 15 zákona o DPHnie je oslobodené od dane. V danom prípade platiteľ dane nepostupuje podľa § 43 ani § 45 zákona o DPH, a preto ho neuvádza do súhrnného výkazu. Platiteľ dane použije osobitný režim zdaňovania a daň odvedie len z obchodnej prirážky. 

Pri vývoze ojazdeného auta do tretieho štátu platiteľ uplatňujúci osobitný režim zdaňovania svoju obchodnú prirážku nezdaňuje, tento predaj je oslobodený od dane podľa § 47 zákona o DPH

Podľa § 66 ods. 14 sa nákup ojazdeného automobilu od osoby identifikovanej pre daň v inom členskom štáte, ktorá uplatňuje osobitný režim zdaňovania pri predaji použitého tovaru ustanovený článkom 26a Šiestej smernice, kupujúcim, ktorý je platiteľom DPH v SR, nepovažuje za nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu podľa § 11 a v nadväznosti na § 2 zákona o DPH tento nákup nie je predmetom dane. Kupujúci preto nákup nezdaňuje a neuvádza ani v daňovom priznaní. Ojazdený automobil kupujúci kúpi s DPH príslušného členského štátu vrátane „dane z prirážky“, ktorú uplatnil predajca pri predaji. 

Osobám, ktoré sú zdaniteľnou osobou neidentifikovanou pre daň alebo právnickým osobám, ktoré nie sú zdaniteľnou osobou, nevyplývajú pri nákupe ojazdeného automobilu od obchodníka z iného členského štátu žiadne povinnosti z pohľadu zákona o DPH

Podľa § 66 ods. 5 môže osobitnú úpravu použiť platiteľ dane aj pri predaji umeleckých diel, zberateľských predmetov a starožitností, ktoré sám doviezol, a pri predaji umeleckých diel kúpených od iných autorov alebo dedičov. Právo na odpočítanie dane zaplatenej v týchto prípadoch pri dovoze alebo uplatnenej autorom pri predaji platiteľ dane nemá. Tento postup je obchodník povinný používať najmenej dva roky

3.1    Postup dane pri obchodovaní s ojazdenými automobilmi, ak platiteľ dane nepostupuje podľa § 66 

Pre úplnosť uvádzame aj postup dane pri obchodovaní s ojazdenými automobilmi, ak platiteľ dane nepostupuje podľa § 66

3.1.1    Predaj ojazdených automobilov v tuzemsku 

  • predaj ojazdeného osobného automobilu v tuzemsku platiteľom DPH, pri nákupe ktorého si podľa § 49 ods. 7 zákona o DPH platiteľ neodpočítal daň, 

Podľa § 42 zákona o DPHje od dane oslobodené dodanie tovaru, pri ktorého nadobudnutí nie je možnosť odpočítania dane podľa § 49 ods. 7. Platiteľ dane pri predaji ojazdeného osobného automobilu, pri nákupe ktorého si nemohol odpočítať daň podľa § 49 ods. 7 písm. a) zákona o DPH, daň neuplatňuje – predaj tohto ojazdeného osobného automobilu je oslobodený od dane. V daňovom priznaní platiteľ dane túto transakciu neuvádza. 

 PRÍKLAD č. 12: 

Platiteľ dane kúpil v júni 2004 osobný automobil, pri jeho kúpe si nemohol odpočítať daň. V novembri 2006 ojazdený osobný automobil predal svojmu zamestnancovi. DPH pri predaji ojazdeného osobného automobilu platiteľ dane neuplatňuje. 

  • predaj ojazdeného nákladného automobilu, pri nákupe ktorého si podľa § 49 ods. 3 zákona o DPH platiteľ neodpočítal daň, 

Platiteľ predáva ojazdený nákladný automobil, ktorý používal výlučne na činnosti oslobodené od dane podľa § 28 až § 41 zákona o DPH (poisťovňa, zdravotnícke zariadenie), preto si pri jeho obstaraní nemohol podľa § 49 ods. 3 zákona o DPH odpočítať daň. Pri predaji tohto ojazdeného nákladného automobilu postupuje platiteľ dane podľa § 42, ktorý oslobodzuje dodanie tovaru, u ktorého si platiteľ dane neodpočítal daň podľa § 49 ods. 3. Postup je totožný ako pri predaji ojazdeného osobného automobilu, pri obstaraní ktorého si platiteľ nemohol odpočítať daň podľa § 49 ods. 7. Dodanie tohto automobilu platiteľ dane v daňovom priznaní neuvádza. 

 PRÍKLAD č. 13: 

Platiteľ dane, ktorý prevádzkuje výherné hracie automaty, obstaral v máji 2004 úžitkový automobil, pri ktorého kúpe si neodpočítal daň, pretože ho používal výlučne na činnosti oslobodené od dane (prevádzkovanie lotérií a iných podobných hier – § 41). V decembri 2006 ojazdený úžitkový automobil predal. Pri jeho predaji daň podľa § 42 neuplatňuje.
 

Platiteľ dane pri predaji ojazdeného nákladného automobilu v tuzemsku, pri ktorého kúpe si odpočítal daň, postupuje štandardným spôsobom – k cene auta uplatní 19% DPH. Tento zdaniteľný obchod uvádza platiteľ dane v riadku 01, 02 a 03 daňového priznania. 

3.1.2    Predaj ojazdeného automobilu do iného členského štátu 

Dodanie ojazdeného osobného automobilu, pri ktorého kúpe si platiteľ neodpočítal podľa § 49 ods. 7 daň, do iného členského štátu je oslobodené od dane: 

  • podľa § 42 zákona o DPH, ak ojazdený osobný automobil dodáva do iného členského štátu osobe, ktorá nie je identifikovaná pre daň, v tomto prípade súhrnný výkaz platiteľ dane nepodáva, 
  • podľa § 43 zákona o DPH, ak ojazdený osobný automobil dodáva osobe identifikovanej pre daň, v tomto prípade je povinný podať aj súhrnný výkaz, pre nadobúdateľa v inom členskom štáte bude nadobudnutie oslobodené od dane. 

Rovnako postupuje platiteľ pri predaji ojazdeného nákladného automobilu, pri nákupe ktorého si podľa § 49 ods. 3 zákona o DPH platiteľ neodpočítal daň.  

Dodanie ojazdeného nákladného automobilu, pri nákupe ktorého si platiteľ odpočítal daň v súlade s § 49 až § 51 zákona o DPH, do iného členského štátu osobe, ktorá je v tomto členskom štáte identifikovaná pre daň, je podľa § 43 zákona o DPHoslobodené od dane. Dodanie ojazdeného nákladného automobilu uvádza platiteľ dane v riadku 07 a 05 daňového priznania i v súhrnnom výkaze. 

Dodanie tohto automobilu osobe, ktorá nie je v inom členskom štáte identifikovaná pre daň, podlieha dani v tuzemsku. 

3.1.3    Predaj ojazdeného automobilu do tretieho štátu 

  • predaj ojazdeného osobného automobilu do tretieho štátu platiteľom DPH, pri nákupe ktorého si podľa § 49 ods. 7 zákona o DPH platiteľ neodpočítal daň, 
  • predaj ojazdeného nákladného automobilu do tretieho štátu platiteľom DPH, pri nákupe ktorého si podľa § 49 ods. 3 zákona o DPH platiteľ neodpočítal daň, 
  • predaj ojazdeného nákladného automobilu do tretieho štátu platiteľom DPH, pri nákupe ktorého si platiteľ dane v súlade s § 49 – § 51 odpočítal daň,  
  • je vývozom tovaru, ktorý je podľa § 47 oslobodený od dane. 

3.1.4    Nákup ojazdeného nákladného automobilu z iného členského štátu od osoby identifikovanej pre daň v tomto členskom štáte 

  • kupujúcim, ktorý je platiteľom DPH v SR

    Kupujúci v danom prípade nadobúda tovar z iného členského štátu podľa § 11 zákona o DPH. Vzniká mu daňová povinnosť podľa § 20 zákona o DPH – povinnosť „samozdanenia“. Platiteľ dane si za predpokladu splnenia podmienok podľa § 49 – § 51 zákona o DPH môže daň odpočítať. 

  • kupujúcim, ktorý je zdaniteľnou osobou neidentifikovanou pre daň alebo právnickou osobou, ktorá nie je zdaniteľnou osobou

    U týchto osôb sa režim pri nadobudnutí ojazdeného nákladného automobilu uplatňuje v závislosti od toho, aká je jeho hodnota. Ak hodnota kupovaného ojazdeného nákladného automobilu dosiahne (vrátane iných nákupov tovaru) v kalendárnom roku sumu 420 000 Sk, tieto osoby sú povinné podať žiadosť o registráciu pre daň podľa § 7 zákona o DPH a následne ako osoby registrované pre daň nadobudnutie tohto automobilu (§ 11 zákona o DPH) zdaniť 19 % DPH. V prípade, ak kupujúci nie je povinný sa registrovať z titulu nadobudnutia tovaru z iného členského štátu (hodnota nižšia ako 420 000 Sk), nadobudne ojazdený nákladný automobil s daňou členského štátu predávajúceho. 

3.1.5    Nákup ojazdeného osobného automobilu od osoby identifikovanej pre daň v inom členskom štáte, ktorá neuplatňuje osobitný režim zdaňovania pri predaji použitého tovaru (predaj použitého firemného osobného automobilu, pri ktorom nebola odpočítaná daň) 

  • kupujúcim, ktorý je platiteľom DPH v tuzemsku, 

    Platiteľ dane nadobúda tovar podľa § 11 zákona o DPH, ale toto nadobudnutie je oslobodené od dane podľa § 44 písm. a) zákona o DPH (oslobodené od dane je nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu, ak by dodanie takého tovaru platiteľom v tuzemsku bolo oslobodené od dane). V tuzemsku je predaj osobného automobilu, pri kúpe ktorého si platiteľ dane nemohol odpočítať daň, oslobodený od dane podľa § 42 zákona o DPH, použitie režimu oslobodenia pri nadobudnutí ojazdeného osobného automobilu je v súlade so zákonom. 

  • kupujúcim, ktorý je zdaniteľnou osobou neidentifikovanou pre daň alebo právnickou osobou, ktorá nie je zdaniteľnou osobou

    Zdaniteľná osoba alebo právnická osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, nadobúda tovar podľa § 11 zákona o DPH, ale toto nadobudnutie je oslobodené od dane podľa § 44 písm. a) zákona o DPH. Ak hodnota obstaraného ojazdeného osobného automobilu dosiahne (vrátane iných nákupov tovaru) v kalendárnom roku sumu 420 000 Sk, vzťahuje sa na tieto osoby registračná povinnosť podľa § 7 zákona o DPH, napriek tomu, že nadobudnutie tohto automobilu je u kupujúceho oslobodené od dane podľa § 44 písm. a) zákona o DPH.  

4.    Zásielkový predaj 

Zásielkový predaj predstavuje osobitnú formu dodania tovaru. Pre účely zákona o DPH je to dodanie tovaru,  

  • pre osoby, ktoré nemajú pridelené identifikačné číslo pre daň (zdaniteľné osoby, právnické osoby, ktoré nie sú zdaniteľnými osobami, fyzické osoby – občania) a zároveň, 
  • prepravu alebo odoslanie ktorého vykonáva dodávateľ alebo iná osoba na jeho účet (nie sám kupujúci). 

Výnimku tvorí tovar, ktorý podlieha spotrebnej dani. Jeho dodanie sa považuje za zásielkový predaj iba v tom prípade, ak sa dodáva fyzickým osobám na osobnú spotrebu. 

Zásielkovým predajom môže byť napr. predaj tovaru na základe objednávky z katalógu, rôznych letákov, ponuky z televízie, internetu atď. Špecifickým znakom tejto formy obchodu je, že daň voči štátnemu rozpočtu vysporiada vždy dodávateľ. Dodávateľ daň platí v členskom štáte, v ktorom je miesto dodania tovaru (§ 14). 

Ak sa tovar formou zásielkového predaja dodáva z iného členského štátu do tuzemska a jeho hodnota v kalendárnom roku dosiahla hodnotu 1 500 000 Sk (35 000 EUR), miestom dodania je podľa § 14 ods. 1 zákona o DPH tuzemsko. Ak dodávaný tovar nepresiahne v kalendárnom roku uvedenú hodnotu, dodávateľ si môže zvoliť za miesto dodania tuzemsko. Svoje rozhodnutie deklaruje tým, že sa zaregistruje v tuzemsku ako platiteľ dane podľa § 6 zákona (DÚ Bratislava I). Pri tejto voľbe bude tuzemsko miestom dodania tovaru najmenej dva po sebe idúce kalendárne roky. 

 PRÍKLAD č. 14: 

VÚC, ktorý nie je identifikovaný pre daň v SR, si objednal u dodávateľa identifikovaného pre daň v Rakúsku 10 fotokopírovacích prístrojov. Dodávateľ v októbri 2006 dodal tovar v celkovej cene 2 000 EUR vrátane DPH platnej v Rakúsku. 

Miestom dodania tovaru je, vzhľadom na celkový objem dodávok tohto rakúskeho dodávateľa formou zásielkového predaja v kalendárnom roku, Rakúsko. Rakúsky dodávateľ uplatní k cene dodania tovaru daň podľa sadzby dane platnej v Rakúsku. 

VÚC nevznikla registračná povinnosť v zmysle § 7 ani povinnosť vysporiadať daň z nadobudnutia. Nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu nie je v zmysle § 11 ods. 4 zákona o DPH predmetom dane, ak nadobúdateľom je osoba, ktorá nie je identifikovaná pre daň v tuzemsku a súčasne celková hodnota nadobudnutého tovaru bez dane nedosiahla 420 000 Sk (10 000 EUR) za kalendárny rok.

Ak sa tovar formou zásielkového predaja dodáva tuzemska do iného členského štátu, uplatní sa rovnaký princíp (§ 14 ods. 2). Limit pre účely registrácie tuzemskej osoby v inom členskom štáte a určenie miesta dodania stanovuje príslušný členský štát, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru. 

 PRÍKLAD č. 15: 

Obchodná spoločnosť, platiteľ dane v SR, dodáva tovar aj formou zásielkového predaja osobám neidentifikovaným pre daň. V decembri 2006 dodala fyzickej osobe do Maďarska tovar v celkovej hodnote bez dane 10 000 Sk. Celkový objem touto formou dodaného tovaru do Maďarska neprekročil v roku 2006 limit určený týmto členským štátom pre zásielkový predaj. Miestom dodania je preto podľa § 14 ods. 2 zákona o DPH Slovensko. V zmysle § 69 ods. 1 je obchodná spoločnosť povinná vysporiadať daň vo vzťahu k štátnemu rozpočtu SR.
 

Ak sa formou zásielkového predaja dodáva tovar, ktorý je predmetom spotrebnej dane, miestom dodania je vždy členský štát, v ktorom sa tovar nachádza v čase skončenia jeho odoslania alebo prepravy (§ 14 ods. 3). 

Pri zásielkovom predaji je platiteľ dane povinný (§ 71 ods. 8) najneskôr do 15 dní od vzniku daňovej povinnosti vyhotoviť pre zákazníka faktúru s údajmi podľa § 71 ods. 2 zákona o DPH. Platiteľ je povinný vyhotoviť faktúru aj v prípade, ak je celá platba alebo jej časť prijatá pred dodaním tovaru. 

Autor: Ing. Anna Jurišová

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.